امروزه علم و فناوری در پیشرفت و تعالی کشورها نقشی تعیینکننده دارد. در اقتصادهای داناییمحور، سهم شرکتهای دانشبنیان در توسعه و تجاریسازی فناوری قابل توجه است. بر این اساس، هدف از نگارش این مقاله ارائة الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکتهای دانشبنیان انتخابی بود. بدین منظور، در این پژوهش از روش تحقیق مطالعة چندموردی استفاده شد. ابتدا، با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی (غیرتصادفی) آسان، 3 شرکت ارائهکنندة خدمات دانشبنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مستقر در استانهای قم و تهران، به عنوان نمونه، انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 7 نفر از مدیران مطلع از فرآیند تجاریسازی خدمات دانشبنیان شرکتها، دادهها احصا و با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. در نهایت، بر اساس نتایج، الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکتهای دانشبنیان صنعت ICT طراحی و ارائه شد. مراحل اصلی الگوی مذکور عبارتاند از: تحقیقات بازاریابی (نیازسنجی)، ایدهیابی، تحلیل و تأمین مالی، تأمین و آموزش نیروی انسانی، تدوین و اجرای استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات، امکانسنجی جامع تولید و تولید و آزمایش و بهبود و ارتقا، کنترل کیفیت، اخذ مجوزها و استانداردها، و تدوین و اجرای استراتژیهای قیمتگذاری و فروش و توزیع.