دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
19
1
2021
03
21
تأثیر بازاریابی خیرخواهانه بر قصد خرید مصرفکننده (مورد مطالعه: مصرفکنندگان تکماکارون)
1
24
FA
حسین
خنیفر
0000-0003-1644-571X
استاد دانشکدة مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران
khanifar@ut.ac.ir
نیما
سلطانی نژاد
مدرس مرکز آموزش علمیـ کاربردی فرهنگ و هنر رشد کرمان
soltani.91@ut.ac.ir
علی اصغر
رشید
کارشناسارشد مدیریت بازرگانی پردیس فارابی دانشگاه تهران
aliasghar.rashid@yahoo.com
10.22059/jomc.2019.200799.1006752
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازاریابی خیرخواهانه بر قصد خرید مصرفکنندگان تکماکارون انجام شد. برای رسیدن به این هدف، از طریق مطالعات گذشته، عواملی که در این موضوع دخیل بودند شناسایی شدند و با استفاده از متغیرهای بازاریابی خیرخواهانه، جذابیت برند، هویت مصرفکننده با شرکت، بدبینی مصرفکننده، احساسات اخلاقی، و قصد خرید مدل پژوهش شکل گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیقی توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه بود. تعداد 350 پرسشنامه بین مصرفکنندگان محصول تکماکارون شهر تهران در فاصلة زمانی آبانماه تا دیماه 1394 توزیع و تعداد 330 پرسشنامة قابل قبول جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار AMOS18 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد بازاریابی خیرخواهانه بر جذابیت برند، احساسات اخلاقی، و قصد خرید مصرفکننده تأثیر مثبت و معنادار، اما، بر بدبینی مصرفکننده اثر معکوس و معنادار میگذارد. همچنین، احساسات اخلاقی و هویت مصرفکننده با شرکت نیز بر قصد خرید تأثیر مثبت و معنادار میگذارد. در نهایت بدبینی مصرفکننده بر قصد خرید محصول بازاریابی خیرخواهانه اثر معکوس میگذارد.
بازاریابی خیرخواهانه,تکماکارون,قصد خرید,مدلیابی معادلات ساختاری
https://jomc.ut.ac.ir/article_73762.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73762_6ebd34a834b71ace4020c12ad8868862.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
19
1
2021
03
21
طراحی مدل مدیریت منابع انسانی اثربخش مبتنی بر فرهنگ سازمانی در بخش دولتی ایران
25
46
FA
سیدمحمدرضا
سبحانی پور
دانشجوی دکترا، ﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ، واﺣﺪ ﻗﺰوﻳﻦ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، ﻗﺰوﻳﻦ، اﻳﺮان
msobhanipour@gmail.com
حسن
زارعی متین
0000-0001-5583-0675
استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
matin@ut.ac.ir
سیدمهدی
الوانی
استاد،ﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ، واﺣﺪ ﻗﺰوﻳﻦ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، ﻗﺰوﻳﻦ، اﻳﺮان
sobhani2020@chmail.ir
غلامرضا
جندقی
استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
jandaghi@ut.ac.ir
10.22059/jomc.2019.268827.1007635
درک نظریههای مدیریت بهویژه در حوزة مدیریت منابع انسانی بدون توجه به بسترهای فرهنگی که در شکلگیری آنها نقش داشتهاند میسر نیست. از آنجا که اثربخش کردن نظام مدیریت منابع انسانی از طریق ایجاد و توسعة فرهنگ سازمانی مطلوب (فرهنگی که نشئتگرفته از شرایط محیط و مأموریتهای سازمان باشد) فراهم میشود، جهت رسیدن به کارکردهای اثربخش منابع انسانی نیاز به استراتژیهایی داریم که پلی بین فرهنگ سازمانی و کارکردهای منابع انسانی باشد. ازینرو، از مدل فرهنگ سازمانی دنیسون و مدل استراتژیهای منابع انسانی بامبرگر و مشولم، که هر دو به دنبال اثربخشی سازمانی هستند، استفاده میشود. بر همین اساس، در این پژوهش نظامهای ورود و نگهداری و خروج منابع انسانی متناسب با فرهنگ سازمانی خاص با در نظر گرفتن سیاستها و قوانین موجود در نظام اداری کشور منطبق شده است. دادههای جمعآوریشده و نظر خبرگان از طریق دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه تحلیل شد و پس از شناسایی بسترهای قانونی موجود نسخة اجرایی مدیریت منابع انسانی اثربخش مبتنی بر فرهنگ سازمانی در بخش دولتی ایران تهیه و موانع اجرایی آن احصا شد. نیز، برای تقویت اثربخشی سازمانی در حیطة لایههای سهگانة فرهنگهای مختلف سازمانی، مدل دنیسون در حوزة استراتژیهای متفاوت مدیریت منابع انسانی بررسی و چالشهای آن در بخش دولتی ارائه شد.
اثربخشی سازمانی,استراتژیهای مدیریت منابع انسانی,فرهنگ سازمانی,نظامهای مدیریت منابع انسانی
https://jomc.ut.ac.ir/article_73761.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73761_730a90b0eed16b58de9572232f0fc72f.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
19
1
2021
03
21
اثر فاصلة قدرت بر قصد افشاگری کارکنان با نقش میانجی شجاعت اخلاقی
47
71
FA
رضا
سپهوند
0000-0002-2217-6029
استاد، دانشکدة اقتصاد و علوم اداری، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
mrezasep@yahoo.com
امیر هوشنگ
نظرپوری
0000-0003-3785-8109
دانشیار، دانشکدة اقتصاد و علوم اداری، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
nazarpouri.a@lu.ac.ir
راضیه
فعلی
دانشجوی دکتری رشتة مدیریت دولتیـ مدیریت منابع انسانی، دانشکدة اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
raziehfeli@gmail.com
10.22059/jomc.2019.285967.1007847
یکی از مؤلفههای مهم نظام اداری هر کشور افشای فساد و سوءرفتارهای صورتگرفته در محیط کاری است. با اینکه عواملی همچون رهبری اقتدارگرا و حاکمیت فرهنگ سکوت کارکنان را به عدم افشای فساد ترغیب میکند، شجاعت اخلاقی آنان بر قصد برملا ساختن انحرافات بسیار تأثیرگذار است. هدف از این تحقیق، بررسی اثر فاصلة قدرت بر قصد افشاگری کارکنان با نقش میانجی شجاعت اخلاقی است. این تحقیق از لحاظ هدف کابردی، از لحاظ نحوة گردآوری دادهها توصیفیـ همبستگی، و از نوع تحقیقات کمّی است. جامعة آماری تحقیق همة کارکنان شاغل در گمرک بندر شهید رجایی، به تعداد 420 نفر، بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 200 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری و نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد کارکنانی که به قدرت مدیران باور بیشتری دارند و آنان را در انجام دادن امور مبسوطالیه میدانند سکوت هوشمندانه را در پیش میگیرند و از صحبت کردن دربارة انحرافات پرهیز میکنند. همچنین، کارکنانی که شجاعت اخلاقی بالاتری دارند، بهرغم همة محدودیتها و احتمال آسیب دیدن، خود را به افشای فساد ملزم میدانند. سرانجام اینکه شجاعت اخلاقی میتواند بهرغم وجود فاصلة قدرت در سازمان به قصد افشاگری کارکنان بینجامد.
شجاعت اخلاقی,فاصلة قدرت,قصد افشاگری,کارکنان بندر شهید رجایی
https://jomc.ut.ac.ir/article_73753.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73753_a4740e1135947855eb53338d390b102c.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
19
1
2021
03
21
فراتحلیل پیشایندها و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان
73
95
FA
حامد
خامه چی
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
khamehchi@ut.ac.ir
حسن
رنگریز
0000-0001-9327-4649
دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
rangriz@khu.ac.ir
10.22059/jomc.2020.299080.1008002
هدف از این تحقیق شناسایی پیشایندها و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان با استفاده از رویکرد فراتحلیل است. تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی، از نظر نوع استفاده کاربردی، و از نظر نوع دادهها کمّی است. جامعة مورد بررسی در پژوهش مقالات چاپشده در مجلات علمیـ پژوهشی در زمینة توانمندسازی روانشناختی کارکنان، از سال 1390 تا تابستان سال 1398، بود که 53 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهشهای منتخب با استفاده از نرمافزار CMA2 (نرمافزار جامع فراتحلیل) تحلیل شدند. پایایی تحقیق شامل پایایی شناسایی از طریق توافق داوران در انتخاب پژوهشها و طبقهبندی آنها، پایایی کدگذاری از طریق توافق داوران دربارة استفاده از مفاهیم خاص برای کدگذاری متغیرها، و پایایی سطح معناداری و اندازة اثر از طریق توافق در محاسبات اندازة اثر بین دو فراتحلیلگر به دست آمد. یافتهها نشان دادند از بین پیشایندهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان، به ترتیب، متغیرهای رهبری خیرخواه (877/0)، مدیریت دانش (772/0)، سرمایة اجتماعی (616/0)، رهبری اصیل (609/0)، حافظة سازمانی (603/0)، و رهبری معنوی (601/0) بیشترین اندازة اثر را دارند. همچنین از بین پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان، به ترتیب، متغیرهای آوای کارکنان (853/0)، مزیت رقابتی (734/0)، عملکرد شغلی (724/0)، معنویت در کار (655/0)، خلاقیت کارکنان (630/0)، و جوّ نوآورانه (626/0) بیشترین اندازة اثر را دارند.
پیشایندها و پیامدها,توانمندسازی روانشناختی,فراتحلیل,کارکنان
https://jomc.ut.ac.ir/article_76019.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_76019_9ed9f9ad40a37a24e2031cfc6284dd3e.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
19
1
2021
03
21
شناسایی الگوی فرهنگ جهادی در نظام اداری ایران
97
122
FA
محسن
جاجرمی زاده
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران
m.jajarmizadeh@yahoo.com
حبیب اله
رعنایی کردشولی
دانشیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت، و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
h.ranaei@gmail.com
مسلم
باقری
دانشیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت، و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
bagherimoslem@shirazu.ac.ir
احمد
الهیاری
دکتری مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
alahyari.ahmad@gmail.com
علی اصغر
مباشری
کارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت، و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
mobasheri1728@yahoo.com
10.22059/jomc.2020.300429.1008015
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی فرهنگ جهادی در نظام اداری کشور طراحی و اجرا شد. در بخش اول این پژوهش کیفی، با فلسفهای تفسیرگرایانه و با رویکردی استقرایی و بهرهگیری از روش تحلیل محتوای متنی، به شناسایی مؤلفهها و شاخصهای فرهنگ جهادی در آیات قرآن پرداخته شد. بخش دوم، با بهرهگیری از روش فراترکیب، به شناسایی الگوی فرهنگ جهادی در کتب و مقالات موجود اختصاص یافت. در بخش سوم نیز، با بهرهگیری از یافتههای بخشهای اول و دوم، از مجرای روش گروه کانونی، الگوی فرهنگ جهادی معرفی شد. الگوی پیشنهادی بر اساس سطوح جهانبینی، ایدئولوژی، و رفتار ارائه شد که در سطح جهانبینی شامل 6 بعد، در سطح ایدئولوژی شامل 17 مؤلفه، و در سطح رفتار شامل 87 شاخص رفتاری است.
الگوی فرهنگ جهادی,تحلیل محتوای متنی,فراترکیب,فرهنگ,فرهنگ جهادی
https://jomc.ut.ac.ir/article_77937.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_77937_7e048fe6ac0f20ce64a5ccd6142a90d8.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
19
1
2021
03
21
ایجاد فرهنگ عاطفی مثبت: اثر ارتباطات داخلی بر رفتار شهروندی مشتری با تأکید بر نقش رفتار شهروندی سازمانی
123
152
FA
داود
فیض
0000-0002-5535-4370
استاد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت، و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
feiz1353@semnan.ac.ir
زهرا
احمدی الوار
دانشجوی دکتری، دانشکدة اقتصاد، مدیریت، و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
z.ahmadi@semnan.ac.ir
10.22059/jomc.2020.301187.1008024
فرهنگ عاطفی محیط عاطفی یک سازمان و زیرمجموعهای از فرهنگ سازمانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ایجاد یک فرهنگ عاطفی مثبت با در نظر گرفتن اثر ارتباطات داخلی بر رفتار شهروندی مشتری با تأکید بر نقش رفتار شهروندی سازمانی بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعة آماری شامل همة کارکنان و مشتریان بانک ملت شهر سمنان میباشد که برای کارکنان تعداد 150 نفر و برای مشتریان نامحدود است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. دادهها با بهرهمندی از مدلسازی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد ارتباطات متقارن و رهبری پاسخگو یک فرهنگ عاطفی مثبت به وجود میآورد. چنین فرهنگی باعث تقویت رفتار شهروندی سازمانی میشود. ارتباطات متقارن، رهبری پاسخگو، و فرهنگ عاطفی مثبت بر رفتار شهروندی کارکنان تأثیرگذار است. رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت، ارزش ویژة برند، و شهروندی مشتری تأثیرگذار است.
ارتباطات داخلی,ارتباطات رهبری,ارتباطات متقارن,رفتار شهروندی مشتری,فرهنگ عاطفی
https://jomc.ut.ac.ir/article_76519.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_76519_8db1130aa8ca675d541e60f83ce8d8d1.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
19
1
2021
03
21
بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
153
174
FA
یوسف
خادمی
0000-0001-5975-9976
گروه علوم تربیتی، واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
y.khademi@iauardabil.ac.ir
اسحق
رسولی
گروه مدیریت، واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
e.rasouli@iauardabil.ac.ir
10.22059/jomc.2020.301406.1008026
در محیطهای پیچیدهامروزی، سازمانها به منظور پایداری و رشد و ارائة خدمات بهتر در محیط خود ناچار به یادگیری و توجه به تسهیم دانشاند. یکی از ابزارهای مهم ایجاد زمینه برای تقویت نگرش مثبت کارکنان، به منظور اشتراک مستمر دانش و یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی، با نقش میانجی تسهیم دانش، بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوة اجرای پژوهش توصیفیـ پیمایشی بود. جامعة آماری کارکنان دانشگاه، به تعداد 261 نفر، بودند و از بین آنها 157 نفر طبق فرمول کوکران با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی ساشکین، تسهیم دانش واندنهوف و وانوینن، و یادگیری سازمانی سنگه استفاده شد و روایی آنها، چون استاندارد بودند، به تأیید استادان رسید. پایایی پرسشنامه 87 درصد بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری، به کمک نرمافزار spss26 و Amos18، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. همچنین، تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی تأثیر میگذارد و در رابطة بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی نقش میانجی دارد. بنابراین، توجه به فرهنگ سازمانی و گسترش تسهیم دانش بین کارکنان میتواند به افزایش یادگیری سازمانی کمک کند.
اردبیل,تسهیم دانش,دانشگاه آزاد اسلامی,فرهنگ سازمانی,یادگیری سازمانی
https://jomc.ut.ac.ir/article_77938.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_77938_bb37b693dc70e86824afb88b5cdfdc6b.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
19
1
2021
03
21
تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی بر مبنای سیرة عاشورایی
175
200
FA
محمد
ایدی
0000-0002-3307-989X
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
mohamaidi@gmail.com
زینب
طولابی
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
tolabi70@yahoo.com
سمانه
صیادی
کارشناسارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
s.sayyadi.1372@gmail.com
10.22059/jomc.2020.293960.1007959
این پژوهش با هدف تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی بر مبنای سیرة عاشورایی انجام شد. روش تحقیق اکتشافی بود که به صورت کیفی از روش تحلیل مضمون، به منظور استخراج مضامین مورد نیاز از منابع دینی مرتبط با عاشورا و فرهنگ عاشورایی، استفاده شد. جامعة آماری تحقیق همة کتب و مقالات معتبر در حوزة فرهنگ اسلامی و سیرة عاشورایی و نمونة آماری نیز همة کتب و مقالات علمی معتبر در دسترس در حوزة یادشده بود. به منظور دستیابی به مفاهیم مورد نظر در مرحلة نخست کدگذاری توصیفی صورت گرفت و کدها به عنوان مضامین پایهای شناخته شدند. در مرحلة کدگذاری تفسیری، مضامین پایهای طبقهبندی شدند که آنها را مضامین سازماندهنده گویند. آخرین مرحله تعیین مضمون فراگیر بود که همة مضامین پیشگفته را دربرمیگیرد. در نهایت، این پژوهش به شناسایی 28 مضمون توصیفی و 13 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر (مؤلفههای اصلی) انجامید و با استفاده از نظرخواهی از پنج نفر از خبرگان روایی پژوهش تأیید شد. مؤلفههای اصلی عبارتاند از عناصر بینشی فرهنگ سازمانی عاشورایی، عناصر گرایشی فرهنگ سازمانی عاشورایی، عناصر کنشی فرهنگ سازمانی عاشورایی. در پایان، تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی با بهرهگیری از فرهنگ عاشورایی تدوین شد.
عناصر بینشی,عناصر کنشی,عناصر گرایشی,فرهنگ سازمان,فرهنگ عاشورا
https://jomc.ut.ac.ir/article_77472.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_77472_851efd0ba440ee2a0555f7f1a52f2542.pdf