دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
4
1
2006
03
21
بررسی و تبیین فرهنگ سازمانی اعضاء هیات علمی
FA
منوچهر
شجاعی
91392948
فرزاد
زیوریار
26977718
رضا
غلامعلیزاده
86987457
حسن
اسماعیلیبیدهندی
88334656
در این مقاله, باتوجه به اهمیت بحث فرهنگ سازمانی سعی شده است به تبیین فرهنگ سازمانی حاکم بر اعضای هیات علمی پردیس های فنی و علوم دانشگاه پرداخته شود. جهت تحقق هدف فوق دو فرضیه ی اصلی و چهار فرضیهی فرعی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش عمومی و اختصاصی, شامل سی سؤال در مقیاس لیکرت برای شناسایی فرهنگ موجود و مطلوب در قالب چهار فرهنگ مطرح در مدل دفت (فرهنگ کارآفرینی, مشارکتی, ماموریتی و بوروکراتیک) مورد استفاده قرار گرفت. براساس اطلاعات تکمیل شده 108 پرسشنامه از مجموع اعضای هیات علمی پردیس های فنی و علوم, به عنوان نمونه آماری و با استفاده از برنامه نرم افزاری spss و تکنیکهای آماری آزمون فرض صفر, آزمون t و رتبه بندی فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. چنانکه انتظار میرود ماموریت دانشکدههای فوق, مقوله آموزش و پژوهش میباشد و بایستی فرهنگ آموزشی تحقیقاتی بر پردیسهای مذکور حاکم باشد تا بتوانند موفق و اثر بخش گردند. در صورت فقدان این فرهنگ, موانع و معضلاتی پیدا میشود که خود مشکلاتی اساسی برای امر آموزش و پژوهش بوجود میآورد و عدم حاکمیت فرهنگ آموزشی و پژوهشی را در بردارد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که فرهنگ سازمانی حاکم بر پردیسهای فوق در وضع موجود فرهنگ مشارکتی میباشد. در حالی که در وضع مطلوب باید فرهنگ سازمانی کارآفرینی باشد.
بوروکراتیک,فرهنگ,فرهنگ سازمانی,کارآفرینی,ماموریتی,مشارکتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_18300.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_18300_bd6970d07027ce3bc9f24b10a64b19fa.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
4
1
2006
03
21
رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل
FA
سیدمحمد
مقیمی
59238372
در این مقاله تلاش گردیده تا ضمن بیان مسأله و اهمیت آن, ادبیات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی مورد بررسی قرار گیرد. در این بررسی, مباحثی همچون تاریخچه و تعاریف رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه صاحبنظران مختلف, انواع رفتار شهروندی سازمانی با توجه به تقسیمبندیهای صورت گرفته و عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی (O.C.B) مطرح شده است. در بخش دیگر مقاله که کانون اصلی مقاله را تشکیل میدهد, متدلوژی تحقیق که مقاله بر اساس آن تنظیم گردیده تشریح شده است. به گونهای که فرضیات, روش تحقیق و جامعه آماری و نمونههای مورد مطالعه بیان گردیده است و با توجه به این موارد, یافتههای تحقیق با توجه به روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی در قالب جداول تحلیلی, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در پایان نیز با عنایت به نتایج آزمونهای آماری, به جمعبندی موضوع پرداخته شده و نتیجهگیری صورت گرفته است.
آداب اجتماعی,جوانمردی,رفتار شهروندی سازمانی,رفتار فرانقشی,نزاکت,نوع دوستی,وجدان کاری
https://jomc.ut.ac.ir/article_18301.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_18301_a8d254b6a394993cb5948951d3f3f102.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
4
1
2006
03
21
عوامل موثر بر افول سازمان
FA
حسن
میرزاییاهرنجانی
55666178
محمدحسین
رحمتی
33829511
تحقیق حاضر رابطه و تاثیر مؤلفههای علم جمعیتشناسی و اکولوژی سازمانها را با یکی از رویدادهای مهم در دوره عمر سازمان یعنی " افول سازمان" بررسی می نماید. بدین منظور، در این تحقیق تأثیر مثبت یا منفی عوامل مذکور در یک دستهبندی که برگرفته از نظریه سهشاخگی نگارنده است؛ ارایه میگردد. این عوامل عبارتند از:
عوامل زمینهای: عواملی است که بیرون سازمان بوده و بر رشد یا افول سازمان موثر هستند مثل وجود شرکت های همنوع، رقابت محیطی، بخشبندی منابع محیطی و رخدادهای محیطی مهم.
عوامل محتوائی: منظور تصمیمگیرندگان هستند, مثل بنیانگذاران سازمان، کیفیت مدیریت.
عوامل ساختاری: عواملی که ریشه در ویژگیهای ماهوی سازمان دارد و از آن قابل تفکیک نیست و چنانچه تفکیک شود سازمان تغییر هویت خواهد داد مثل سن، اندازه، نوع صنعت, موقعیت جغرافیایی، محصولات تولیدی.
در انتهای مقاله به کیفیت مدیریت بر روند افول سازمانی اشاره شده و اقداماتی که مدیران میتوانند در مواجهه با افول از خود نشان دهند مورد توجه قرار گرفته است. این تحقیق میکوشد اطلاعات حاصل از مقالات و چکیده تحقیقات انجام شده در سایر کشورها را در قالب یک مدل جدید دسته بندی و ارایه نماید.
افول سازمانی,اکولوژی سازمان,اندازه سازمان,جمعیتشناسی سازمانی,دوره حیات,زیست پایی,سن سازمان
https://jomc.ut.ac.ir/article_18302.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_18302_a6c5a6b9e3364d83b36616176053f5d3.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
4
1
2006
03
21
طراحی مدلی برای بررسی و تحقیق اثر بخشی مدیریت در مراکز پژوهشی قم
FA
علینقی
امیری
31158963
مراکز پژوهشی در ایران و به خصوص قم، به عنوان موسساتی که به طور عمده بعد از انقلاب و به صورت خودجوش پا به عرصه وجود گذاشتهاند، مبتنی بر اهداف و اساسنامه خود، اغلب رسالت و مأموریت حل معضلات فرهنگی - تحقیقاتی نظام اسلامی را، در ابعاد مختلف بنیادی، توسعهای و کاربردی عهدهدار میباشند. برای دستیابی به چنین امری ضرورت دارد از برنامهریزیهای دقیق در سطوح استراتژیک و عملیاتی، سازماندهی مناسب به عنوان ابزار تحقق برنامه، تدارک و تجهیز و نگهداری نیروهای توانمند، هدایت و رهبری مجموعه به سمت اهداف پیشبینی شده، کنترل و نظارت نسبت به گردش عملیات و اصلاح امور و در یک کلمه از »مدیریتی اثر بخش« برخوردار باشند.
موضوع این مقاله تحقیق مبتنی بر ضرورت فوق شکل گرفته و درصدداست تا مدلی برای بررسی اثربخشی مدیریت مراکز پژوهشی در قم ارائه نماید بگونهای که بتواند وضع موجود و وضع مطلوب و وجود یا عدم وجود تفاوت معنی دار بین آنهاازاین حیث راباتوجه به فعالیتهای مختلف مراکز, گوناگونی وظایف، و سطوح مدیریتی, بررسی و تجزیه و تحلیل نماید.
اثربخشی,پژوهشگر,تحقیقبنیادی,تحقیقتوسعهای,تحقیقکاربردی,تحقیق و پژوهش,کارشناس,مدیریت,مراکز پژوهشی,وظایف مدیریت
https://jomc.ut.ac.ir/article_18303.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_18303_95ff451367f20656dc0127175ef99f77.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
4
1
2006
03
21
سبک کارآفرینی، ظرفیت محیط و عملکرد سازمانها
FA
قنبر
الیاسی
33857344
حوزه فکری سبک کارآفرینی, ظرفیت محیط و عملکرد سازمانها با رویکرد پیکربندی یکی از محورهای اصلی پژوهشی در حوزه کارآفرینی میباشد. در این پژوهش چگونگی عملکرد سازمانهای برخوردار از سبک کارآفرینی و سبک سازگاری در محیطهای با ظرفیت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که بکارگیری سبک کارآفرینی در محیط با ظرفیت نسبت به محیطهای کم ظرفیت از اثربخشی بالاتر برخوردار است.
سبک کارآفرینی,ظرفیت محیط,عملکرد سازمان
https://jomc.ut.ac.ir/article_18304.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_18304_541636a4d1b20fcabd317924218ed674.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
4
1
2006
03
21
فلسفه انسانشناسی از نگاه حکمت برتر
FA
یحیی
کبیر
89863853
انسان محور جهان است و بدون تفسیر صحیح و منطقی از او، هرگونه تفسیری نسبت به هستی مبهم و ناکارآمد خواهد بود. از این روی انسان شناسان و جامعه شناسان و فلاسفه اگزیستاسیالیست سعی وافری پیرامون انسان و شناخت ابعاد وجودی وی مبذول نمودهاند و علم انسان شناسی را رکن ورود به هستی شناسی جامع قلمداد کردهاند و پیرامون آن قلم زدهاند تا جایی که گویی مدخل ورود به علوم بشری و غیربشری همین علم است. البته انسانشناسی برای دیگر شاخههای علوم انسانی همچون مدیریت نیز مبنایی به دست میدهد که در نحوه شناخت ما از ارکان سازمان مؤثر است. بنابراین نوشتار در پیش رو از جهت روشن شدن مباحث انسان شناسی و ابعادش از دیدگاه علوم و ادیان و فلسفه و عرفان مورد توجه قرار گرفته است و تلاش در روشن شدن ابعاد درونی و بیرونی انسان در حد میسور، شده است.
انسان,حکمت,سازمان,عرفان,فطرت,مدیریت,هستی
https://jomc.ut.ac.ir/article_18305.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_18305_a0a9ad674b97dcae28e5c1480d61078f.pdf