دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
11
4
2014
02
20
تحلیل رابطة فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و هوش عاطفی
5
31
FA
حسن
زارعی متین
0000-0001-5583-0675
استاد دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
matin@ut.ac.ir
سیدمحمد
مقیمی
0000000298662170
استاد دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران
moghimi@ut.ac.ir
هادی
غفوریان یاورپناه
دانشجوی دکتری مهندسی مالی، دانشگاه صنعتی مالزی
ghafoorian77@gmail.com
10.22059/jomc.2014.36638
هدف این پژوهش طراحی چارچوبی نظری برای درک رابطة هوش عاطفی و فرهنگ کارآفرینانه است، در این پژوهش ضمن مطالعۀ مبانی نظری هوش عاطفی و فرهنگ کارآفرینانه، میزان ارتباط آنها بررسی شد. به این منظور پرسشنامههای تأییدشده (آلفای کرونباخ 92 درصد) میان 84 نفر از کارشناسان پردیس فارابی دانشگاه تهران (تعداد جامع برابر با 155 نفر است) توزیع شد و دادههای بهدستآمده با اجرای آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی جزیه و تحلیل شد. نتایج نشاندهندة ارتباط زیاد هوش عاطفی با فرهنگ کارآفرینانه است (ضریب همبستگی 77/0) و مؤلفههای خودآگاهی (ضریب همبستگی 82/0) و خودانگیزی (ضریب همبستگی 57/0) بیشترین ارتباط را با فرهنگ کارآفرینانه دارند، که مباحث نظری این نتایج را تأیید میکند.
خودآگاهی,خودانگیزی,فرهنگ کارآفرینانه,هوش عاطفی
https://jomc.ut.ac.ir/article_36638.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_36638_1c1b868235d5d09ff744e4f630f3639e.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
11
4
2014
02
20
مقدمهای بر طراحی و تبیین مدل پشتیبانی از تصمیم مدیریت راهبردی با به کارگیری DEA و انتروپی در سازمانهای تجاری
33
61
FA
سید حسین
اخوان علوی
استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
akhavan@bmn.ir
مسعود
عابسی
استادیار دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
10.22059/jomc.2014.36639
کنترل راهبردی حمایت عملکرد از تصمیم و راهبرد را به همراه دارد. امروزه، نقش مناسب تحقیق در عملیات برای پشتیبانی راهبردی اثبات شده است و مدل، ابزار مفیدی برای تحقق این نقش است. حوزة جدید مربوطسازی عملکرد و راهبرد ظرفیت مناسبی برای این نوع مدلسازی دارد. در مقالة حاضر با روش مطالعة موردی تلاش شده در حوزههای مطالعاتی اندازهگیری عملکرد (دیدگاه مالی- بهرهوری) و مربوطکردن عملکرد و راهبرد، و همچنین، از طریق دو روش مقداری DEA و انتروپی و بهطور مشخص، روش پیوند آنها ( توسعهدادهشده توسط ولایاس،1992) و اصلاح روش مذکور، مبانی نظری، طراحی مدل فرآیندی – کارکردی پشتیبانی از تصمیم راهبردی تبیین شود که نتایج اجرای آن، به مدیران عالی سازمانهای تجاری امکان پشتیبانی از راهبردها و تصمیمهای راهبردی را میدهد.
انتروپی,راهبرد,عملکرد,طراحی مدل پشتیبانی تصمیم راهبردی,DEA
https://jomc.ut.ac.ir/article_36639.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_36639_d855118aba4574e8fc09f49f1bf24d74.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
11
4
2014
02
20
بررسی تأثیر انعکاس گری تیمی بر عملکرد تیمی در تیم های پروژه ای
63
84
FA
بنفشه
ندیمی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران
banafsheh.nadimi@gmail.com
آرین
قلی پور
دانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران
a@ut.ac.ir
شیوا
ابن یامینی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی
shivaebn@yahoo.com
10.22059/jomc.2014.36640
انعکاسگری تیمی به عنوان واکنش آگاهانه تیم به وظایف، از عوامل مهم در اثربخشی تیمهای کاری محسوب میشود. زیرا شامل مجموعۀ رفتارهایی است که سبب یادگیری از اشتباهات گذشته (یادگیری تیمی) و بهبود عملکرد تیم میشوند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر نشان دادن نقش کلیدی انعکاسگری تیمی در عملکرد تیمی (بهویژه در تیمهای پروژهای که وظایف پیچیدهای دارند و در محیطی با عدم اطمینان بالا فعالیت میکنند) است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. برای بررسی چگونگی تأثیر انعکاسگری بر عملکرد تیمی (با در نظر گرفتن یادگیری تیمی به عنوان متغیر مداخلهگر)، 44 تیم پروژهای پنجنفرۀ مختلف(220 نفر) در تهران بررسی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتههای پژوهش تأثیر مثبت و معنادار انعکاسگری بر عملکرد تیمی با مداخلة یادگیری تیمی را تأیید کرد. به علاوه، یافتهها نشان میدهد بازخورجویی در رابطة انعکاسگری و عملکرد تیمی به عنوان تعدیلکننده عمل میکند.
انعکاس¬گری تیمی,بازخورجویی,عملکرد تیمی,یادگیری تیمی
https://jomc.ut.ac.ir/article_36640.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_36640_fd332a42968187c5f24b1c7db6e2887f.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
11
4
2014
02
20
الگویی مبتنی بر مهندسی همزمان برای مدیریت تنوع محصول در زنجیرة تأمین صنعت پوشاک
85
109
FA
میثم
شهبازی
دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی
meisamshahbazi@ut.ac.ir
محمدعلی
خاتمی فیروزآبادی
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
a.khatami@atu.ac.ir
جهانیار
بامداد صوفی
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
bamdadsoofi@yahoo.com
ابوالفضل
کزازی
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
dr_kazazi@yahoo.com
10.22059/jomc.2014.36641
با توجه به اهمیت تنوع و سفارشیسازی محصول در دهههای اخیر، شرکتهای بزرگ تولیدی الگوهای مدیریتی را جستجو میکنند که با کمترین تغییرات و نوسانهای ساختاری و فرایندی در درون زنجیرة تأمین، آنها را قادر به تولید و عرضة محصولات بسیار متنوع کند. به عبارت دیگر، آنها به دنبال افزایش سطح تنوع و سفارشیسازی محصولات به منظور توسعة توان رقابتی از یک سو، و حفظ کارایی زنجیرة تأمین از سوی دیگر، هستند. در این تحقیق با اتخاذ رویکرد کیفی با استفاده از مشاهدات میدانی و مصاحبة با طراحان، تولیدکنندگان و مشتریان، موضوع تنوع و سفارشیسازی در صنعت پوشاک بررسی شده است. زنجیرههای تأمین پوشاک داخل کشور که با مقیاس تولید صنعتی تولید میکنند، جامعة هدف این تحقیق است. سه نتیجة مهم و متمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین عبارت است از ١. دستهبندی مناسب ابعاد تنوع در صنعت پوشاک، ٢. توسعة مدلی از فرایند کاهش تنوع در زنجیرة تأمین صنعت پوشاک و ٣. توسعة مدل اقدامهای مدیریتی برای کاهش شکاف تنوع در مراحل مختلف مدل پیشین و در سه سطح تصمیمگیری راهبردی، عملیاتی و مشتری.
تنوع محصول,زنجیرة تأمین پوشاک,محصولات استاندارد,محصولات نوآورانه,مهندسی همزمان
https://jomc.ut.ac.ir/article_36641.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_36641_d064caa8b478d4aaa301550046200cef.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
11
4
2014
02
20
شناسایی چالش های فرهنگ سازمانی و پیشنهاد راهکارهای تغییر آن مورد مطالعه: سازمان های دولتی شهر تهران
111
135
FA
آرش
رسته مقدم
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة روان¬شناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه¬ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
arasteh59@yahoo.com
حمید
رحیمیان
استادیار، دانشکدة روان¬شناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه¬ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
hamrahimian@yahoo.com
عباس
عباس پور
استادیار، دانشکدة روان¬شناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه¬ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
abbaspour1386@yahoo.com
10.22059/jomc.2014.36642
فرهنگ از مفاهیم بنیادین رفتار سازمانی در سطح کلان است که صبغة مفهومی آن در انسانشناسی و جامعهشناسی سازمانی ریشه دارد. طرح این مفهوم در مطالعات سازمان و مدیریت رهآورد پارادایم تفسیرگرایی است که در استعارة سازمان به مثابة فرهنگ مورگان متبلور شده است. هدف پژوهش حاضر شناخت چالشهای فرهنگ سازمان در دستگاههای دولتی شهر تهران است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار تحقیق، پرسشنامة محققساخته بر اساس مدل رابینز است. روایی صوری و پایایی (آلفای برابر با 92 درصد) پرسشنامه تأیید شد. سطح تحلیل پژوهش بر ارزشهای سازمانی متمرکز است. جامعة آماری، کارکنان سازمانهای دولتی در شهر تهران است. نمونهای به روش طبقهای و با حجم 1008 نفر انتخاب شد. آمار توصیفی و استنباطی (تی همبسته) برای تحلیل دادهها بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از وجود چالشهایی در همة مؤلفههای فرهنگ سازمانی است. در نهایت، یافتههای پژوهش تببین و راهکارهایی برای تغییر فرهنگ سازمانی با توجه به مدلهای نوین تغییر سازمانی پیشنهاد شد.
تغییر سازمان,چالش¬های فرهنگی,فرهنگ سازمانی,مدل رابینز,منابع انسانی
https://jomc.ut.ac.ir/article_36642.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_36642_aca5de98be06268fa6f8a3f4d8ef47d2.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
11
4
2014
02
20
بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در بخش دولتی ایران و پیشنهاد راهکارهایی برای ارتقای آن
137
158
FA
مهدی
یزدانشناس
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)
yazdanshenas@atu.ac.ir
10.22059/jomc.2014.36643
امروزه، اغلب دولتها روشهای نوین را در بخشهای مختلف نظام اداری جستوجو میکنند. معرفی نظریههای کارآفرینی در بخش دولتی از جملة این روشها است. عوامل مختلفی در بهکارگیری مؤثر رویکرد کارآفرینی در سازمانهای بخش دولتی مؤثرند. در اینزمینه، فرهنگ سازمانی میتواند مهمترین نقش را داشته باشد. بنابراین، مقالة حاضر قصد دارد به روشی توصیفی- پیمایشی، و از طریق بررسی وضعیت کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینانه در سازمانهای دولتی ایران، راهکارهایی را برای ارتقای وضعیت موجود پیشنهاد دهد. مدیران ارشد ادارههای مرکزی بیستوهفت سازمان دولتی ایران جامعة آماری پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. اطلاعات مورد نیاز با ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمعآوری شد. دادهها با اجرای آزمونهای آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد سازمانهای مورد مطالعه از نظر کارآفرینی وضعیت مناسبی ندارند و فرهنگ حاکم بر آنها، از نظر کارآفرینانهبودن، شرایط مطلوبی ندارد. برای ارتقای فرهنگ کارآفرینانه باید بر بهبود شاخصهای آن در وضعیت موجود تأکید کرد. ضمن اینکه نتایج مدلسازی معادلات ساختاری، تأثیرگذاری این شاخصها را بر کارآفرینی سازمانی تأیید کرد.
فرهنگ کارآفرینانه,کارآفرینی,کارآفرینی دولتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_36643.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_36643_1dbe1264c841df5f56188b94c1054c78.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
11
4
2014
02
20
شناسایی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و سنجش آن در دانشگاههای دولتی استان قم**
159
180
FA
حمید
زارع
0000-0003-2892-6369
استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
hzarea@ut.ac.ir
زلفا
حق¬گویان
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
زهرا
کریمی اصل
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
10.22059/jomc.2014.36644
بدبینی سازمانی، از موضوعاتی است که به دلیل نقش و تأثیرش بر عملکرد سازمان، توجه برخی صاحبنظران و علاقمندان به مسائل رفتاری را جلب کرده است. هدف این تحقیق سنجش میزان بدبینی سازمانی کارکنان دانشگاههای دولتی استان قم است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از شاخة پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق،کارکنان دانشگاههای دولتی استان قم است.
در این تحقیق پس از شناسایی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی، وضعیت این عوامل در دانشگاههای دولتی استان قم بررسی شده است. عوامل مؤثر شناساییشده عبارت است از عوامل محیطی (فراسازمانی)، عوامل سازمانی، عوامل شغلی و عوامل فردی. ابزار تحقیق، پرسشنامه است که روایی و پایایی آن تأیید شد. سپس، پرسشنامه در نمونة مورد نظر توزیع شد. برای بررسی وضعیت ابعاد و شاخصها آزمون آماری تی اجرا شد.
نتایج آزمون فرضیهها نشان داد عوامل سازمانی وضعیت متوسط دارد، میزان عوامل فردی و محیطی برای بدبینی سازمانی کم، و میزان عوامل شغلی بالا است. همچنین، میزان متغیر بدبینی سازمانی بین کارکنان دانشگاههای دولتی استان قم کم است.
بدبینی سازمانی,دانشگاه¬های دولتی استان قم,عوامل سازمانی,عوامل شغلی و عوامل فردی,عوامل محیطی (فراسازمانی)
https://jomc.ut.ac.ir/article_36644.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_36644_c41e57e56e7e1d5ad16a7eb50526ee5d.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
11
4
2014
02
20
تأثیر عدالت سازمانی و جوّ سازمانی بر رفتارهای ضد تولید
181
197
FA
هاجر
براتی
دکتری روان¬شناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روان¬شناسی، گروه روان¬شناسی، دانشگاه اصفهان
sahel3362@yahoo.com
حمیدرضا
عریضی
دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی و روان¬شناسی، گروه روان¬شناسی، دانشگاه اصفهان
dr.oreyzi@yahoo.com
آذر
براتی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت،گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان
azar.barati@gmail.com
کامران
سرهنگی
دکتری مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه
kamran-sarhangi@gmail.com
حمیدرضا
رنجبر
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
hamidreza@yahoo.com
10.22059/jomc.2014.36645
رفتار کارکنان در سازمان باید در جهت تولید باشد. اما گاه این رفتارها نهتنها در مسیر تولید نیست؛ بلکه، در فرایند تولید نیز اختلال ایجاد میکند. با این وجود، برخی عوامل مانند جوّ سازمانی مناسب و وجود عدالت سازمانی مانع رفتارهای مخرب میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر عدالت سازمانی و جوّ سازمانی بر رفتارهای ضد تولید در کارکنان یکی از سازمانهای شهر اصفهان است. نمونة پژوهش شامل 132 نفر از کارکنان این سازمان بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامههای عدالت سازمانی و جوّ سازمانی و فهرست وارسی رفتار ضد تولید است. نتایج نشان داد که رفتار ضد تولید نسبت به سازمان با جوّ سازمانی نوآورانه، جوّ سازمانی همکارانه، عدالت توزیعی و عدالت رویهای رابطة منفی دارد و رفتار ضد تولید نسبت به فرد با جوّ سازمانی همکارانه و عدالت رویهای رابطة منفی دارد. همچنین، جوّ نوآورانه، جوّ همکارانه و عدالت رویهای تأثیر مستقیم، و عدالت توزیعی تأثیر غیرمستقیم بر رفتارهای ضد تولید دارد. بر اساس یافتهها، سازمانها میتوانند با تشویق نوآوری و همکاری و نیز توسعة رویهها و توزیعهای عادلانه از رفتارهای مخرب و ضد تولید کارکنان جلوگیری کنند.
جوّ نوآورانه,جوّ همکارانه,رفتارهای ضد تولید,عدالت توزیعی,عدالت رویه¬ای
https://jomc.ut.ac.ir/article_36645.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_36645_d3972c521236db710b290d6fab32f840.pdf