دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
17
4
2019
12
22
بررسی تأثیر سازۀ مثلث تاریک شخصیت بر شاخصههای عملکرد شغلی منابع انسانی
511
530
FA
حجت
وحدتی
0000-0002-8437-8419
دانشیار، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
vahdati.h@lu.ac.ir
جواد
حسنوند
دانشجوی دکتری، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
hasanvand.ja@fe.lu.ac.ir
10.22059/jomc.2019.264436.1007601
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سازة مثلث تاریک شخصیت بر شاخصههای عملکرد شغلی منابع انسانی، شامل عملکرد وظیفهای و عملکرد زمینهای، انجام شد. این تحقیق از نظر روش توصیفی ـ همبستگی مبتنی بر رگرسیون خطی و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری شامل کارکنان دانشگاه لرستان بود که نمونهای به حجم 152 نفر به روش تصادفی ساده از آن انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامة شخصیت تاریک جوناسون و وبستر (2010) و پرسشنامة عملکرد شغلی پاترسون (1989) بود. فرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی به روش Enter آزمون شد. نتایج حاکی از تأثیر منفی و معنادار سازة مثلث تاریک شخصیت بر عملکرد وظیفهای و عملکرد زمینهای بود.
عملکرد زمینهای,عملکرد شغلی,عملکرد وظیفهای,مثلث تاریک
https://jomc.ut.ac.ir/article_73691.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73691_4964e350cc6d2e757d5178bf695df88d.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
17
4
2019
12
22
نقش واسطهای خودتوسعهای در رابطۀ خودآگاهی و عملکرد شغلی
531
548
FA
محمدعلی
گودرزی
استادیار، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
mgodarzi@ut.ac.ir
ابراهیم
مزاری
دانشجوی دکتری، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mazari.ebrahim@gmail.com
کبری
خباره
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
k.khabare@gmail.com
10.22059/jomc.2019.262101.1007574
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش واسطهای خودتوسعهای در رابطة خودآگاهی و عملکرد شغلی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و روش تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة پژوهش کارکنان مدارس دولتی ناحیة 1 شهرری به تعداد 2200 نفر بود که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با اختصاص متناسب 150 پرسشنامة معتبر جمعآوری شد. از پرسشنامههای خودآگاهی مقیمی (1390) با پایایی 85<sub>/</sub>0=α، خودتوسعهای ابیلی و مزاری (1393) با پایایی 87<sub>/</sub>0=α، و عملکرد شغلی بیرن و همکارانش (2005) و کونوی (1999) با پایایی 87<sub>/</sub>0=α استفاده شد. بررسی مدل پژوهش نشان از برازش مناسب آن با دادهها داشت. بر این اساس، خودآگاهی بر خودتوسعهای (76<sub>/</sub>0=γ) و خودتوسعهای بر عملکرد شغلی <strong>(57<sub>/</sub>0=</strong>β<strong>)</strong> تأثیرگذار است. همچنین خودآگاهی با میانجیگری خودتوسعهای بر عملکرد شغلی (38<sub>/</sub>0=γ) تأثیرگذار است. نهایتاً، خودآگاهی به طور مستقیم بر عملکرد شغلی (49<sub>/</sub>0=γ) تأثیرگذار است. به طور خلاصه، میتوان گفت خودآگاهی با تأثیر بر خودتوسعهای عملکرد شغلی بهتری را به ارمغان خواهد آورد.
خودآگاهی,خودتوسعهای,عملکرد شغلی,کارکنان
https://jomc.ut.ac.ir/article_73692.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73692_e34da263ae4265bb8370ccc51726e9fe.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
17
4
2019
12
22
تحلیل اثر فرهنگ بوروکراتیک بر تنبلی سازمانی با نقش میانجی بدبینی سازمانی
549
567
FA
رضا
سپهوند
استاد، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
sepahvand@fc.lu.ac.ir
عبدالله
ساعدی
0000-0001-7812-1978
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
saediabd115@gmail.com
علی
شریعتنژاد
دکتری مدیریت، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
shariatali@gmail.com
10.22059/jomc.2019.253338.1007480
پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثر فرهنگ بوروکراتیک بر تنبلی سازمانی با نقش میانجی بدبینی سازمانی انجام پذیرفت. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت جزء تحقیقات توصیفیـ پیمایشی است. در این پژوهش برای سنجش متغیرها از پرسشنامة استاندارد بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روش روایی صوری و آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعة آماری شامل سازمانهای دولتی شهرستان خرمآباد بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و با کمک فرمول کوکران 384 نفر از کارکنان این سازمانها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای Amos و SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد در سطح اطمینان 95/0 فرهنگ بوروکراتیک بر تنبلی و بدبینی سازمانی تأثیر معنادار دارد. تحلیل مسیر غیرمستقیم گویای نقش میانجی بدبینی سازمانی در تأثیر فرهنگ بوروکراتیک بر تنبلی سازمانی است. ازینرو به عنوان یک نتیجة کلی میتوان گفت زمانی که آزادی عمل، گسترة اختیارات، استقلال، و خلاقیت توسط فرهنگ بوروکراتیک از کارکنان سازمان سلب شود، کارکنان به قوانین و مقررات سازمانی بدبین و به تنبلی سازمانی مبتلا میشوند.
بدبینی سازمانی,تنبلی سازمانی,فرهنگ بوروکراتیک
https://jomc.ut.ac.ir/article_73693.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73693_38fab6d6e99f61676f5c4face6faa9f6.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
17
4
2019
12
22
اثر طردشدگی در محیط کار بر رفتارهای محیط کار با نقش میانجی عزتنفس سازمانی و تعدیلگر عدالت سازمانی
569
586
FA
ابوالحسن
حسینی
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
hosseini_phd@yahoo.com
عقیل
قربانی پاجی
دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی،گرایش تصمیم گیری و خط مشی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
aghil.ghorbani92@gmail.com
امیر
اکبری
فارغالتحصیل کارشناسیارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
amir.akbari88@yahoo.com
10.22059/jomc.2019.258195.1007532
پژوهشگران در این پژوهش درصدد بودند تأثیر طردشدگی در محیط کار بر رفتارهای محیط کار (رفتار انحرافی و بینزاکتی در محل کار) را با نقش تعدیلگر عدالت سازمانی ادراکشده و نقش میانجی عزتنفس سازمانی در سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی، و گردشگری استان مازندران بررسی کنند. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی بود. نمونهها به شیوة تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمونهای پایایی ترکیبی، ضریب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، روایی همگرا، و روایی واگرا اندازهگیری و دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار Smart-PLS و SPSS تجزیهوتحلیل شدند. از آزمونهای سوبل و واف برای اندازهگیری شدت اثر و از آمارة تی برای متغیر میانجی عزتنفس سازمانی استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد طردشدگی در محیط کار بر رفتارهای محیط کار و عزتنفس سازمانی مؤثر است. همچنین عدالت سازمانی ادراکشده نقش تعدیلگر را در رابطة بین طردشدگی در محیط کار با رفتارهای محیط کار ایفا میکند. از سوی دیگر، آزمون سوبل نشان داد تقریباً 40 درصد از تغییرات طردشدگی در محیط کار بر رفتارهای محیط کار از طریق متغیر میانجی عزتنفس سازمانی تبیین میشود.
رفتارهای محیط کار,عدالت سازمانی ادراکشده,عزتنفس سازمانی,طردشدگی در محیط کار,میراث فرهنگی,صنایعدستی,و گردشگری استان مازندران
https://jomc.ut.ac.ir/article_73694.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73694_aab46362da3fa1d930fb70f5903ddbbb.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
17
4
2019
12
22
تحلیل راهبردهای رقابتی سازمان های علمی ـ فرهنگی بینالملل (مطالعۀ موردی: دانشگاه های علوم اسلامی عربستان، مالزی، مصر)
587
610
FA
رضا
ابروش
استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران
abravesh@maaref.ac.ir
محمدحسین
علیپور
پژوهشگر، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران
mh.anjay@gmail.com
10.22059/jomc.2019.267988.1007624
در فضای جهانی شدن، دانشگاه<sub></sub>های بینالمللی رقابت گسترده<sub></sub>ای برای گسترش علوم و فرهنگ اسلامی آغاز کرده<sub></sub>اند. در این بین دانشگاه<sub></sub>های علوم اسلامی محمد بن سعود، ام<sub></sub>القری، و المدینه در عربستان، دانشگاه علوم اسلامی مالزی، و جامع الازهر در مصر راهبردهای رقابتی گسترده<sub></sub>ای برای گسترش علوم و فرهنگ اسلامی اتخاذ می<sub></sub>کنند. سازمان<sub></sub>ها و مراکز بینالمللی تشیع که در حوزة علوم و فرهنگ اسلامی فعالیت می<sub></sub>کنند نیازمند درک صحیح و فراگیر جهت<sub></sub>گیری<sub></sub>های راهبردهای رقابتی آنها هستند تا اقدامات مقتضی را دنبال کنند. به همین منظور این سؤال مطرح می<sub></sub>شود که جهت<sub></sub>گیری راهبردهای رقابتی سازمان<sub></sub>های علمی و فرهنگی بینالملل در جهان اسلام چیست؟ هدف این پژوهش شناسایی جهت<sub></sub>گیری راهبردهای رقابتی دانشگاه<sub></sub>های مذکور در حوزة علوم و فرهنگ اسلامی است که با مراجعه به اسناد و مدارک موجود راهبردهای آنها با روش تحلیل مضامین (شبکة مضامین) بررسی شد. پس از تحلیل مضامین راهبردهای رقابتی، 40 مضمون پایه ایجاد شد که در قالب 12 مضمون سازمان<sub></sub>دهنده ترکیب شدند و در نهایت در 5 راهبرد فراگیر (راهبردهای محوری) با عنوان راهبردهای «هژمونی ایدئولوژیک»، «ترویجی»، «مرجعیت علمی»، «آموزش<sub></sub>های مهارتی»، و «زمینه<sub></sub>سازی» شناسایی و تبیین شدند.
دانشگاه,راهبرد,راهبردهای پنهان,راهبردهای رقابتی,سازمانهای علمی فرهنگی
https://jomc.ut.ac.ir/article_73695.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73695_504c570a8b80005e34dda842f9d1e7ae.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
17
4
2019
12
22
شناسایی الگوی سیستمی شاخصهای استعداد؛ مطالعهای اقدامپژوهانه در یک سازمان فرهنگی
611
638
FA
جواد
محمدصالحی
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، پردیس فارابی قم، ایران
jmsalehi@ut.ac.ir
محمدرضا
باقرزاده
استادیار، دانشکدة مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، مازندران، ایران
dr.mr.bagherzadeh@gmail.com
سیدموسی
رجایی
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، مازندران، ایران
musa42rajaei@gmail.com
10.22059/jomc.2019.266839.1007617
پیچیدگی و تلاطم محیط فرهنگی جامعه چرخش رویکرد سازمانهای فرهنگی را از سیستمهای کارکردگرا به نظامهای فرهنگی «مسئلهمحور» به ضرورتی اجتنابناپذیر تبدیل کرده است. این مهم نیازمند تغییر رویکرد از طرحریزی به یادگیری است. از آنجا که اساسیترین پایة یادگیری سازمانی توجه به سرمایة انسانی است، نیاز به استعدادها کاملاً احساس میشود. مدیریت استعداد در این پژوهش نوعی مدیریت منابع انسانی یکپارچه با رویکردی متمرکز بر استعدادهاست؛ افراد با عملکرد بالا، که ارزش خاصی برای سازمان دارند و استعداد یا همان برترینها تعریف میشوند. اما موضوع اصلی نحوة شناسایی این افراد است؛ که هدف این تحقیق شناسایی آنها در یک سازمان فرهنگی بود. تحقیق حاضر با روش کیفی اقدامپژوهی طی بازة زمانی دو سال در یک سازمان فرهنگی صورت گرفت و شاخصها و ابعاد مربوطه استخراج و در قالب اجزای سیستم دستهبندی شد. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) اولویتبندی و وزندهی انجام شد. بر این اساس برای شناسایی استعدادها در سازمان فرهنگی 17 شاخص در 3 محور ورودی و فرایند و خروجی در ابعاد شخصیتی، نگرشی، قابلیتهای فردی، قابلیتهای میانفردی، و عملکردی تعیین و در 4 طبقة شغلی کارشناس، مدیر عملیاتی، مدیر میانی، و مدیر عالی وزندهی و رتبهبندی شد.
استعداد,اقدامپژوهی,الگوی سیستمی,سازمان فرهنگی,مدیریت استعداد
https://jomc.ut.ac.ir/article_73696.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73696_4eda89aafb704e8528d084269a18118c.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
17
4
2019
12
22
شناخت نقش محافل کاری در توسعۀ دانش مدیریت منابع انسانی
639
660
FA
عارفه
بهرامی فولاد
0000-0002-6706-5576
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
abahramif23@ut.ac.ir
رضا
طهماسبی
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
rtahmasebi@ut.ac.ir
10.22059/jomc.2019.259920.1007547
یکی از استراتژی<sub></sub>های مهم<sub></sub> مدیریت <sub></sub>دانش ایجاد محافل کاری است که به صورت بنیادی خلق و تسهیم دانش، یادگیری، و تغییر را در سازمان<sub></sub>ها هدایت می<sub></sub>کنند. از طرفی گسترش ابزار<sub></sub>های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزار<sub></sub>های وب 2 باعث فراهم شدن بستری برای شکلگیری نوع جدیدی از محافل کاری، تحت عنوان محافل کاری مجازی، شده است که به شکلی منعطف باعث همکاری و بهاشتراکگذاری بهترین اقدامات و توسعة حرفه<sub></sub>ای در سازمان می<sub></sub>شود. هدف این پژوهش شناخت نقش محافل کاری مجازی در توسعة دانش مدیریت منابع انسانی بود. پژوهش به روش کیفی، مبتنی بر تحلیل تم، با استفاده از ابزار مصاحبه در محفل مجازی مدیران حرفهای منابع انسانی انجام شد. نمونهگیری به روش هدفمند و قضاوتی بود که بر مبنای آن 16 مصاحبه با خبرگان محفل کاری مجازی مدیران حرفه<sub></sub>ای منابع انسانی صورت گرفت. نتایج پژوهش به شناسایی 33 تم فرعی و شش تم اصلی در دو محور فردی (نگرشی، دانشی، مهارتی، انگیزشی) و سازمانی (توسعة محفلی منابع انسانی برای مدیران و کارکرد منابع انسانی محفلی برای سازمان) منجر شد.
تحلیل تِم,محافل کاری,محافل کاری مجازی,مدیریت منابع انسانی
https://jomc.ut.ac.ir/article_73697.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73697_eac7c32edba7f2332d0eca5897cc6342.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6934
17
4
2019
12
22
طراحی الگوی برنامۀ درسی با رویکرد خدماتمحور در سازمانها برای دانشجویان
661
686
FA
الهه
قاسمپور خوشرودی
دانشجوی دکتری، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
aeghnb@yahoo.com
فائزه
ناطقی
استادیار، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
fn1345@jmail.com
مهناز
جلالوندی
استادیار، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
m-jalalvandi@iau-arark.ac.ir
10.22059/jomc.2019.248802.1007421
در پژوهش حاضر پژوهشگران درصدد بودند الگوی پیشنهادی برنامة درسی خدماتمحور را برای دروس دانشگاهی طراحی کنند. پژوهش با استفاده از روشهای پژوهش کیفی به منظور پاسخگویی به سه سؤال اساسی شکل گرفت. سؤال اول، مبنی بر تبیین مبانی برنامة درسی خدماتمحور، با استفاده از روش پژوهش اسنادیـ استنتاجی پاسخ داده شد. در ادامه، عناصر اساسی برنامة درسی خدماتمحور شامل اهداف، محتوا، رویکردهای یاددهیـ یادگیری، و ارزشیابی با استفاده از مصاحبة نیمهساختاریافته و تحلیل دادههای حاصل تبیین شد. در نهایت، با بهرهگیری از روش پژوهش نظریهای، الگوی پیشنهادی برنامة درسی خدماتمحور طراحی شد؛ بدین منظور که دانشجویانی مسئولیتپذیر و کارآمد در محیط کاری و جامعه تربیت شوند.
آموزش عالی,الگو,برنامة درسی,سازمانها,یادگیری خدماتمحور
https://jomc.ut.ac.ir/article_73698.html
https://jomc.ut.ac.ir/article_73698_cfadb80899194ec1350645961ffcb24e.pdf