TY - JOUR ID - 19343 TI - وزن‌دهی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت خودرو با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP ) JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - فیروزیان, محمود AU - محمدیان, مقدسه AU - غفوریان, هادی AD - Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 4 IS - 3 SP - EP - KW - خدمات پس از فروش KW - خدمات قبل از فروش KW - رضایت مشتری KW - شرایط پرداخت وجه کالا KW - ویژگی‌های کالا DO - N2 - امروزه بنگاه‌هایی در کسب سود موفق می‌گردند که در جلب رضایت مشتریان خود در بازارهای هدف بیش‌تر تلاش نمایند.خریداران امروز باانبوهی از محصولات مواجه هستند و انتظارات آن‌ها در مورد کیفیت کالاها و خدمات با گذشته تفاوت زیادی دارد.باتوجه به این واقعیت‌ها،خریداران،کالاها و خدماتی راانتخاب خواهند کرد که با نیازها و انتظارات آن‌ها مطابقت بیش‌تری داشته باشد. وظیفه بخش بازاریابی شرکت‌ها ایجاب می‌کند که عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان را شناسایی و جهت جلب رضایت مشتریان خود تلاش نمایند. تحقیق حاضر به منظور وزن‌دهی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان خودروهای سواری(پراید 141 و زانتیا) از شرکت سایپا در شهرستان شیرازکه طی فروردین ماه 1382 تا فروردین ماه 1384 خودرو خود را خریداری نموده اند(N=1038)، با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان بااستفاده از منابع موجود و نظرات کارشناسان فنی شرکت سایپا شناسایی و سلسله مراتب درخت تصمیم طراحی شده؛ سپس به وسیله پرسشنامه و مصاحبه، داده‌های لازم جمع آوری و با نرم افزار Expert Choiceمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج تحقیق، «ویژگی‌های خودرو» دارای بیش‌ترین وزن نسبت به عوامل دیگر در رضایت مشتریان خودرو حائز اهمیت می‌باشد. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_19343.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_19343_7e97091af6d8bcfa0b0b45537f666011.pdf ER -