TY - JOUR ID - 36086 TI - هوشمندی رقابتی، برساخته ای نوین در توسعه تفکر استراتژیک (مطالعه موردی: مقایسة بانک های خصوصی و دولتی استان مازندران) JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - غفاری, رحمان AU - نظری, محسن AU - افضلی, شیما AU - عمرانی فر, میثم AD - دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، گرایش سیاستگذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران AD - دانشیار، مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد، مدیریت اجرایی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور، ساری Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 11 IS - 3 SP - 169 EP - 193 KW - تفکر راهبردی KW - هوش سازمانی KW - هوش کسب و کار KW - هوشمندی رقابتی DO - 10.22059/jomc.2013.36086 N2 - امروزه، توان رقابتی، اساس بقای شرکت­ها است. هوشمندی رقابتی به عنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک و یکی از سریع­ترین زمینه­های رشد کسب و کار دنیا در نپز گرفته می.­شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی وضعیت هوشمندی رقابتی و تأثیر آن بر تفکر استراتژیک مدیران است. جامعة أماری تحقیق حاضر، 70 نفر از سرپرستان و مدیران بانک­های دولتی (بانک ملی) و خصوصی (پاسارگارد، سرمایه و اقتصاد نوین) استان مازندران است. برای گردآوری داده­های مربوط به هوشمندی رقابتی و ابعاد چهارگانة آن، یعنی آگاهی از بازار، رقبا، فناوری و راهبرد، پرسشنامه­ای شامل 25 سؤال بر اساس مؤلفه­های حاصل از مرور متون تحقیق تدوین شد و پس از سنجش روایی و پایایی، در اختیار  نمونة آماری قرار گرفت. برای طبقه‌بندی و تفسیر داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه­ها از روش‌های آمار استنباطی، نظیر آزمون همبستگی و آزمون تی استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد بین هوشمندی رقابتی در تصمیم­های استراتژیک بانک‌های خصوصی و دولتی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، یافته­ها حاکی از آن است که بانک­های خصوصی، از نظر هوشمندی رقابتی و توجه به مبانی تفکر استراتژیک، نسبت به بانک دولتی در جایگاه بهتری قرار دارند. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_36086.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_36086_ece1f4ca7a9842e27fb4c44560a7f403.pdf ER -