TY - JOUR ID - 55433 TI - بررسی اثر فراموشی سازمانی هدفمند و غیرهدفمند بر فرایند یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی) JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - پورحاتمی, عاطفه AU - زارعی متین, حسن AU - حیاتی, بهزاد AU - عطایی, مهدی AD - کارشناس‌‌ارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران AD - استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران AD - کارشناس‌‌ارشد، دانشگاه شاهد، تهران، ایران AD - کارشناس‌ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 13 IS - 4 SP - 1179 EP - 1200 KW - بازنگری نتایج KW - عملکرد دانش KW - فراموشی سازمانی هدفمند KW - فراموشی سازمانی غیرهدفمند KW - نشر دانش DO - 10.22059/jomc.2016.55433 N2 - فراموشی سازمانی مفهومی‌ جدید است که مدتی است به متون نظری سازمان و مدیریت وارد شده و مورد توجه محققان در این عرصه قرار گرفته است. در پژوهش پیش رو اثر فراموشی سازمانی (هدفمند و غیرهدفمند) بر فرایند یادگیری سازمانی بررسی شده است. پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی و از نوع پیمایشی و از منظر هدف کاربردی است. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های محقق‌ساختۀ یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی به‌کار گرفته است.  جامعة‌ مورد بررسی همة مدیران و کارشناسان دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی شهر تهران و نمونة پژوهش نیز طبق فرمول کوکران 127 نفر است که به روش تصادفی ساده از جامعة آماری انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که فراموشی سازمانی هدفمند اثر مثبت و معنادار بر فرایند یادگیری سازمانی دارد، در حالی که فراموشی سازمانی غیرهدفمند بر مراحل فرایند یادگیری سازمانی اثر معنادار نداشته است. در ادامه نیز اثر فراموشی سازمانی هدفمند و غیرهدفمند بر متغیرهای گوناگون اندازه‌گیری شد. برای مثال مشخص شد فراموشی سازمانی هدفمند بر نشر دانش، عملکرد دانش و بازنگری نتایج اثر معنادار و مثبت دارد. همچنین، نتایج نشان داد فراموشی سازمانی غیرهدفمند بر متغیرهای یادشده اثر معنادار نداشته است.   UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_55433.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_55433_74692e0836227a84cc07e9263a76bbc4.pdf ER -