TY - JOUR ID - 66862 TI - بررسی تأثیر جواخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی با تأکید بر نگرش کارکنان بانک مسکن استان تهران JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - حسن‌زاده, کاظم AU - سهرابی, آرزو AU - فیاضی, مرجان AD - دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 16 IS - 2 SP - 439 EP - 460 KW - تمایل به ترک خدمت KW - جو اخلاقی سازمانی KW - رضایت شغلی KW - فرسودگی شغلی DO - 10.22059/jomc.2018.221765.1007069 N2 - نبود فضای اخلاقی در بانک‏ها موجب کاهش کیفیت خدمات به مشتریان خواهد شد. با توجه به اهمیت رضایت مشتری در بانک‏ها، در این تحقیق به بررسی میزان تأثیرگذاری جو اخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی در بانک مسکن پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و شیوة گردآوری داده‏ها توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل‏سازی معادلات ساختاری است. برای سنجش نگرش کارکنان و میزان تأثیرگذاری جو اخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی از پرسش‏نامه‏های استاندارد با مقیاس لیکرت با حداقل آلفای کرونباخ 60/0 استفاده شد. بر اساس جدول مورگان، با توجه به جامعة آماری 450نفری، 208 نفر نمونة آماری مدنظر بود که در نهایت 314 پرسش‏نامة کامل به‏دست آمد. جامعة آماری کارکنان بانک مسکن استان تهران است. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزارهای SPSS16 و AMOS22 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان‏ داد جو اخلاقی در رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد و در تمایل به ترک خدمت تأثیر معکوس دارد. از طرفی، جو اخلاقی در فرسودگی شغلی تأثیر معناداری ندارد. همچنین، نتایج ‏نشان داد رضایت شغلی بر فرسودگی تأثیر معکوس دارد و با افزایش رضایت شغلی فرسودگی شغلی کاهش می‏یابد. همچنین، تأثیر تمایل به ترک خدمت بر فرسودگی شغلی نیز تأیید می‏شود. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_66862.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_66862_de3ddac53856cb25ec53716453fc6eda.pdf ER -