TY - JOUR ID - 70039 TI - رابطۀ یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی در سازمان‌های آموزشی JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - مقدم‌زاده, علی AU - علی‌اکبری, زهرا AU - مزاری, ابراهیم AD - استادیار دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران AD - دانشجوی دورة دکتری دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 16 IS - 4 SP - 827 EP - 850 KW - سازمان‌های آموزشی KW - کارکنان KW - یادگیری خودراهبر KW - یادگیری سازمانی DO - 10.22059/jomc.2019.224789.1007111 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی سازمان‌های آموزشی انجام شد. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة کارکنان (مدیران، معاونان، کارشناسان مسئول، کارشناسان، کارمندان) مدیریت آموزش‌وپرورش نواحی 16 و 19 شهر تهران، به تعداد صد و هشتاد و هشت نفر، تشکیل داد و حجم نمونه، با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، صد و بیست و هفت نفر از آنان انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامة‌ یادگیری خودراهبر ابیلی و مزاری (1393) با پایایی 92/0=α و پرسش‌نامة یادگیری سازمانی تمپلتون و همکاران (2002) با پایایی 96/0=α استفاده شد. نتایج نشان داد یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی بالاتر از حد‌ّ متوسط است. نتایج آزمون تی حاکی از تفاوت معنادار یادگیری خودراهبر کارکنان زن و مرد بود. تحلیل واریانس نشان داد یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی افراد با سطح تحصیلات و سابقة خدمت مختلف با یک‌دیگر تفاوت معنادار ندارد. نتایج همبستگی بیان‌کنندة رابطة مثبت (39/0r=) و معنادار (p<0/01) یادگیری خودراهبر با یادگیری سازمانی بود. در نهایت، رگرسیون هم‌زمان نشان داد، از میان مؤلفه‌های یادگیری خودراهبر، خودنیازسنجی یادگیری و ارزیابی پیامدها و نتایج یادگیری با یادگیری سازمانی همبستگی چندگانة معنادار دارد و 15 درصد تغییرات آن را پیش‌بینی می‌کند. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_70039.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_70039_1bffb4cd7fe20afd2fd9cf5b4364dbaf.pdf ER -