TY - JOUR ID - 73757 TI - طراحی مدل سنجش دانش اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه ‏ها و مؤسسات آموزش عالی ایران JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - اسماعیل زاده, مونا AU - سبک رو, مهدی AU - اعتباریان خوراسگانی, اکبر AD - دانشجوی دکترا، دانشکدة مدیریت، اقتصاد، و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - استادیار، دانشکدة مدیریت، اقتصاد، و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 18 IS - 1 SP - 165 EP - 185 KW - اعضای هیئت‌علمی KW - دانش KW - دانشگاه KW - سنجش دانش KW - منابع انسانی DO - 10.22059/jomc.2019.267093.1007618 N2 - آنچه می‏تواند تصویر واقعی از بهره‏وری دانشگاه‏ها ارائه کند آگاهی از میزان دانش موجود و پیش‏بینی رشد دانش است. دانشگاه‏ها به دانشگران وابسته‏اند. بنابراین، آگاهی از میزان دانش آن‏ها از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. برای تعیین میزان رشد دانشگاه‏ها، درک عمیق از وضعیت سرمایة انسانی موضوعی حیاتی است. بنابراین، هدف تحقیق حاضر طراحی مدل سنجش دانش اعضای هیئت‏علمی تعریف شد. این تحقیق بنیادی است و از روش کتابخانه‏ای و پرسشنامه برای گردآوری داده‏ها استفاده شد. جامعة آماری اعضای هیئت‏علمی رشتة مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه‏های دولتی به تعداد 137 نفر و حجم نمونة 101 نفر و روش نمونه‏گیری خوشه‏ای‏ چند‏مرحله‏ای بود. جهت تجزیه‏و‏تحلیل داده‏ها از تکنیک‏های دلفی‏فازی، تحلیل‏ عاملی اکتشافی، دیمتل، و مدل‏سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در نهایت، 59 شاخص‏ مؤثر سنجش دانش اعضای هیئت‏علمی استخراج شد که به عوامل توانایی مدیریتی، توانایی علمی (بنیادی)، توانایی علمی (کاربردی)، مهارت در تعامل‏ و ‏ارتباطات، و مهارت تخصصی گروه‏بندی شدند. مدل مفهومی طراحی و پس از اصلاح برازش آن در حد مطلوب به دست آمد. نتایج نشان داد برتری عوامل به ترتیب عبارت‌اند از مهارت تخصصی، مهارت در تعامل و ارتباطات، توانایی مدیریتی، توانایی علمی‌ـ کاربردی، و توانایی علمی‌ـ بنیادی که مهارت تخصصی بالاترین تأثیرگذاری و توانایی علمی‌ـ بنیادی بالاترین تأثیرپذیری را دارد. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_73757.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_73757_b843b62c051ad809a0d9690f44a76f32.pdf ER -