TY - JOUR ID - 73767 TI - فهم فرایند شکل‏گیری امیدواری سازمانی JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - کبیری, نوشین AU - زارعی متین, حسن AU - باباشاهی, جبار AD - دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 20 IS - 1 SP - 1 EP - 37 KW - امیدواری سازمانی KW - سرمایة روان‌شناختی KW - نظریة داده‌بنیاد DO - 10.22059/jomc.2019.275805.1007730 N2 - هدف از پژوهش حاضر فهم فرایند شکل‌گیری امیدواری سازمانی بود. روش پژوهش استراتژی نظریه‌پردازی داده‌بنیاد متنی بود. داده‌ها از پژوهش‏هایی که دربارة این مفهوم انجام شده بود از 76 مقاله و 2 رسالة دکتری و 2 کتاب گردآوری و با فن کدگذاری تحلیل شدند. 186 کد شناسایی‌شده در قالب 61 مفهوم و نهایتاً 6 مقوله طبقه‌بندی شدند. نتایج نشان داد امیدواری سازمانی به منزلة مقولة محوری در الگوی پارادایمی پژوهش قرار می‌گیرد و سایر مفاهیم به‌دست‌آمده در قالب مقولات شرایط علّی، شرایط زمینه‏ای، شرایط مداخله‌گر، استراتژی‏ها، و پیامدها در الگو قرار گرفتند. شرایط علّی اثرگذار بر امیدواری سازمانی به دو دستة کلی فردی و سازمانی تقسیم شدند؛ از جمله ذهن‏آگاهی و تعامل با چالش‏ها و ویژگی‏های شغلی. از عوامل مداخله‌گر سازمانی مؤثر بر استراتژی‏ها نیز می‏توان به سبک رهبری، حمایت اجتماعی و سازمانی ادراک‌شده، شفافیت سیاست‏های سازمانی، و عدالت سازمانی ادراک‌‌شده اشاره کرد. برخی عوامل زمینه‌ای شناسایی‌شده نیز عبارت‌اند از محیط معنوی، فضای صمیمانة سازمان، همچنین فرهنگ و محیط خانوادگی و سازمانی. استراتژی‏ها و پیامدها نیز به دو دسته استراتژی‏ها و پیامدهای فردی و استراتژی‏ها و پیامدهای سازمانی تقسیم شدند. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_73767.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_73767_0923cfcee74c185ebca8305937dbe6c2.pdf ER -