TY - JOUR ID - 77472 TI - تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی بر مبنای سیرة عاشورایی JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - ایدی, محمد AU - طولابی, زینب AU - صیادی, سمانه AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران AD - کارشناس‌ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 19 IS - 1 SP - 175 EP - 200 KW - عناصر بینشی KW - عناصر کنشی KW - عناصر گرایشی KW - فرهنگ سازمان KW - فرهنگ عاشورا DO - 10.22059/jomc.2020.293960.1007959 N2 - این پژوهش با هدف تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی بر مبنای سیرة عاشورایی انجام شد. روش تحقیق اکتشافی بود که به صورت کیفی از روش تحلیل مضمون، به منظور استخراج مضامین مورد نیاز از منابع دینی مرتبط با عاشورا و فرهنگ عاشورایی، استفاده شد. جامعة آماری تحقیق همة کتب و مقالات معتبر در حوزة فرهنگ اسلامی و سیرة عاشورایی و نمونة آماری نیز همة کتب و مقالات علمی معتبر در دسترس در حوزة یادشده بود. به منظور دستیابی به مفاهیم مورد نظر در مرحلة نخست کدگذاری توصیفی صورت گرفت و کدها به عنوان مضامین پایه‌ای شناخته شدند. در مرحلة کدگذاری تفسیری، مضامین پایه‌ای طبقه‌بندی شدند که آن‌ها را مضامین سازمان‌دهنده گویند. آخرین مرحله تعیین مضمون فراگیر بود که همة مضامین پیش‌گفته را دربرمی‌گیرد. در نهایت، این پژوهش به شناسایی 28 مضمون توصیفی و 13 مضمون سازمان‌دهنده و 3 مضمون فراگیر (مؤلفه‌های اصلی) انجامید و با استفاده از نظرخواهی از پنج نفر از خبرگان روایی پژوهش تأیید شد. مؤلفه‌های اصلی عبارت‌اند از عناصر بینشی فرهنگ سازمانی عاشورایی، عناصر گرایشی فرهنگ سازمانی عاشورایی، عناصر کنشی فرهنگ سازمانی عاشورایی. در پایان، تحلیل عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی تدوین شد. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_77472.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_77472_851efd0ba440ee2a0555f7f1a52f2542.pdf ER -