TY - JOUR ID - 80824 TI - طراحی مدل عوامل مؤثر بر نگه‌داشت سرمایة انسانی مبتنی بر برند کارفرما با استفاده از روش مدل‏یابی ساختاری‌ـ تفسیری (مورد مطالعه: شرکت بیمة البرز) JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - احسانی, رضا AU - شجاعی, سامره AU - سمیعی, روح الله AU - زرگر, سید محمد AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 19 IS - 3 SP - 551 EP - 575 KW - برند کارفرما KW - تکنیک دلفی KW - مدل‏سازی ساختاری‌ـ تفسیری KW - نگه‌داشت سرمایة انسانی DO - 10.22059/jomc.2021.315828.1008199 N2 - امروزه سرمایة انسانی مهم‌ترین سرمایة هر سازمانی محسوب می‌شود و نگه داشتن کارکنان مستعد یکی از معضلات بزرگ مدیریت منابع انسانی در عصر رقابتی امروز است. هدف از این پژوهش طراحی مدل نگه‌داشت سرمایة انسانی مبتنی بر برند کارفرما بود. این پژوهش پژوهشی کاربردی است که از لحاظ گردآوری داده جزء پژوهش‌های پیمایشی محسوب می‌شود. مؤلفه‌های تأثیرگذار بر نگه‌داشت سرمایة انسانی با مرور پیشینة تحقیق و بررسی مراجع مرتبط استخراج شد و با استفاده از روش دلفی متغیرهای تأثیرگذار توسط خبرگان پژوهش غربال و تأیید شدند. خبرگان پژوهش 10 نفر از کارشناسان و مدیران و استادان دانشگاه بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند. پس از تأیید مؤلفه‌ها، از روش مدل‌سازی ساختاری‌ـ تفسیری (ISM) برای طراحی مدل و از تحلیل میک‌مک برای تحلیل مدل استفاده شد که به نظر می‌رسد با این روش برای اولین ‌بار تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل مختلف در نقش‌آفرینی برند کارفرما برای نگه‌داشت سرمایة انسانی تعیین شده است. با اجرای این روش 14 مؤلفة تأثیرگذار بر نگه‌داشت سرمایة انسانی در 5 طبقه دسته‌بندی شد. یافته‌های تحقیق نشان داد عواملی چون فرهنگ سازمانی، اعتماد سازمانی، ارزش‌های اصلی، و شرایط کاری انعطاف‌پذیر بیشترین تأثیرگذاری را بر متغیرهای دیگر دارند و با تغییر آن‌ها کل سیستم دچار تغییر می‌شود. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_80824.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_80824_e203e77fd9097143bef7ed61e6c3f115.pdf ER -