TY - JOUR ID - 81647 TI - طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان ‏های دولتی JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - حسن پور, اکبر AU - جعفری نیا, سعید AU - وکیلی, یوسف AU - مهذبی, مهدی AD - استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 19 IS - 4 SP - 789 EP - 821 KW - حسادت کارکنان KW - داده‌بنیاد KW - سازمان‏های دولتی KW - مدیریت حسادت کارکنان DO - 10.22059/jomc.2021.319351.1008232 N2 - هدف از این پژوهش طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان‏های دولتی بود. پژوهشگران در این پژوهش بر آن بودند تا با طراحی یک پژوهش علمی و نظام‏مند به پرسش اصلی پاسخ دهند: الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان‏های دولتی چگونه است؟ رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با روش داده‌بنیاد نظام‏مند استراوس و کوربین انجام شد. داده‏ها نیز به صورت مصاحبة نیمه‌ساختاریافته با 24 مشارکت‏کننده در پژوهش گردآوری شدند. بر اساس نتایج، شرایط علّی در قالب 4 مقولة عوامل فردی، عوامل سیاسی و اجتماعی، عوامل ساختاری، و عوامل اداری و مدیریتی دسته‏بندی شدند. پدیدة محوری در قالب 3 مقولة عاطفی و شناختی و رفتاری تبیین شد. تعاملات و کنش‏های مربوطه با عنوان طبقة راهبرد در قالب 8 مقولة شفافیت سازمانی، تقویت هوش هیجانی مدیران، عدالت‌محوری، تقویت معنویت و اخلاق کاری کارکنان در محیط کار، استراتژی همکاری‌ـ رقابت، حمایت و پشتیبانی مدیران از کارکنان، ایجاد امنیت شغلی، و کاهش عدم اطمینان و عدم تجانس اعضای یک واحد شناسایی شدند. شرایط زمینه‏ای در قالب 3 مقولة عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی و مادی‏گرایی تبیین شدند. مفاهیم حاصل از شرایط مداخله‌گر نیز در قالب 2 مقولة سوابق خدمتی و قراردادی کارکنان و ویژگی‏های رفتاری کارکنان دسته‌بندی شدند. در نهایت پیامدها شامل دو مقولة پیامدهای فردی و سازمانی به دست آمدند. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_81647.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_81647_c8314166a35e194da3e667dd7b68eca1.pdf ER -