TY - JOUR ID - 82730 TI - ارائة الگوی رهبری اثربخش به منظور افزایش رضایت شغلی کارکنان درمانی در دوران کرونا (مورد مطالعه: بیمارستان‌های منتخب) JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - زارعی متین, حسن AU - آرتا, پریسا AU - جندقی, غلامرضا AU - یزدانی, حمید رضا AD - گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران AD - گروه مدیریت دولتی، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، جلفا، ایران AD - گروه مدیریت بازرگانی و کسب‌وکار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 22 IS - 1 SP - 21 EP - 32 KW - دانشگاه علوم پزشکی KW - رضایت شغلی KW - رهبری اثربخش KW - کارکنان درمانی DO - 10.22059/jomc.2021.322723.1008273 N2 - عدم رضایت شغلی کارکنان درمانی باعث کند شدن فرایند بهبود بیماری، طولانی ‌شدن اقامت بیمار در بیمارستان، افزایش هزینه، و در نهایت عدم رضایت استفاده‌کنندگان این خدمات می‌شود. از عوامل مهم اثرگذار بر رضایت شغلی رهبری اثربخش است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائة الگوی رهبری اثربخش به منظور افزایش رضایت شغلی کارکنان درمانی بود. پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای و از نظر نوع روش توصیفی‌ـ اکتشافی است. استراتژی پژوهش نظریة داده‌بنیاد مبتنی بر رهیافت ظاهرشوندة گلیزر بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل مدیران، سرپرستاران، و سوپروایزرهای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بودند که با منطق اشباع نظری با 13 نفر مصاحبة نیمه‌ساختاریافته انجام شد. شیوة تحلیل داده‌ها کدگذاری باز و انتخابی و نظری بود. یافته‌های پژوهش بیان می‌کند که شش مقولة اصلی شامل ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های بین فردی، رشد پیروان، استفادة صحیح از ابزارها، عوامل سازمانی، و عوامل محیطی تشکیل‌دهندة رهبری اثربخش در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ـ درمانی ایران هستند. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_82730.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_82730_60dbfd70204701696dfb3ae58c20d8d4.pdf ER -