TY - JOUR ID - 84727 TI - کاوشی پدیدارشناسانه به ادراک دانشجویان دکتری رشته ‏های علوم انسانی دانشگاه شیراز از تصویر دانشگاه JO - مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" JA - JOMC LA - fa SN - 2423-6942 AU - محترم, معصومه AD - استادیار، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 20 IS - 3 SP - 545 EP - 564 KW - تصویر دانشگاه KW - تصویر درونی KW - دانشجو KW - مدیریت تصویر دانشگاه DO - 10.22059/jomc.2021.329677.1008343 N2 - هدف از این پژوهش کیفی کاوشی پدیدارشناسانه به ادراک دانشجویان دکتری رشته‌های علوم انسانی دانشگاه شیراز از تصویر دانشگاه بود. به منظور فهم عمیق موضوع پژوهش از روش پژوهش پدیدارشناسی از نوع تفسیری استفاده شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل دانشجویان دکتری رشته‏های علوم انسانی دانشگاه شیراز در نیم‌سال اول سال تحصیلی 1399 ـ 1400 بودند که با استفاده از رویکرد نمونه‏گیری هدفمند از نوع گروه بارز با در نظر گرفتن بحث اشباع نظری انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌های پژوهش از مصاحبة نیمه‌‌ساختمند استفاده شد. جهت اعتباریابی داده‌ها از معیارهای تأییدپذیری و قابل قبول بودن با استفاده از روش‏های هم‌سوسازی و خودبازبینی محقق طی فرایند جمع‏آوری و تحلیل داده‏ها و مطابقت مصاحبه‏ها و مبانی نظری و پژوهشی استفاده شد. به‌علاوه، به کمک روش تحلیل مضمون، کدها و مضامین استخراج و شبکة مضامین تصویر سازمانی دانشگاه ترسیم شد. نتیجة پژوهش نشان داد ادراک دانشجویان از تصویر دانشگاه (مضمون فراگیر) مشتمل بر 56 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان‏دهندة سطح دوم، و 7 مضمون سازمان‏دهندة سطح اول یعنی سرمایة انسانی، فرایند یاددهی‌ـ یادگیری، وجهة دانشگاه، نوع ساختار سازمانی، جوّ دانشگاه، خدمات و تسهیلات، و همچنین معماری و فضای سبز دانشگاه است. گفتنی است خروجی این کار می‏تواند به مدیران و برنامه‏ریزان توسعة دانشگاهی یاری کند تا با آگاهی از مؤلفه‏های تأثیرگذار بر تصویر دانشگاه به صورت آگاهانه‏تری به مدیریت تصویر دانشگاه و ایجاد تصویر سازمانی پایدارتر در ذهن دانشجویان بپردازند. UR - https://jomc.ut.ac.ir/article_84727.html L1 - https://jomc.ut.ac.ir/article_84727_f614d477d9ec83d9a19a84b904e0c896.pdf ER -