2024-03-29T05:58:54Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10739
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
2
مدیریت اسلامی با الهام از رویکرد علم دینی علامه جوادی آملی
علی نقی
امیری
مدیریت اسلامی ترکیبی است از مدیریت (به منزلة مصداقی از علم) و اسلام (به منزلة مصداقی از دین) که تبیین مفهوم آن مستلزم درک درست از علم و دین و علم دینی است. تلاشهای زیادی در این رابطه صورت گرفته که در قالب رویکردهای علم دینی (و به طور خاص، مدیریت اسلامی) موضوعیت یافتهاند. یکی از این رویکردهای مهم دیدگاه علم دینی آیتالله جوادی آملی است که توجه به آن منجر به شکل گیری رویکردی خاص از علوم اسلامی و بهویژه مدیریت اسلامی، در فضای علمی، گردیده است. هدف از این پژوهش آن بود که با ابتناء بر نظریة علم دینی آیتالله جوادی آملی و ابعاد مختلف آن و الهام از مفهوم دین، علم، عقل، و نقلْ مدیریت اسلامی و خصوصیات آن بررسی و فهمیده شود. پژوهش حاضر کیفی، توصیفی، و مبتنی بر روش تجزیهوتحلیل است. نتایج حاصله منتهی به تعریف مدیریت اسلامی، در چهار بعد اساسی شده است: بدین نحو که اولاً در پرتو دینشناسی و تعمیم مفهوم دین( اصول کلی و آموزههای اسلامی( ، ثانیاً، در پرتو علمشناسی و گسترة آن بر مبنای توسعة مفهوم عقل، ثالثاً، در پرتو فلسفهشناسی و نسبت فلسفة مطلق و مضاف و رابعاً، در پرتو روششناسی و نسبت روشهای مختلف( تجربی، عقلی، عرفانی و نقلی) و متناسب با انها، زوایایی از مدیریت اسلامی، تبیین شده است.
management
Islam
Religion
Science
philosophy
reason
Narrations
2021
06
22
201
226
https://jomc.ut.ac.ir/article_79043_0bc9503d0958966a19d0469288f1d840.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
2
مدل تأثیر جامعهپذیری سازمانی در پاسخگویی و رفتار اخلاقی با میانجیگری هویت سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئتعلمی)
غلامرضا
جباری مراغوش
جهانگیر
یاری حاج عطالو
صادق
ملکی آوارسین
اعضای هیئتعلمی نقش اساسی در دانشگاه و جامعه دارند که نمیتوان به آن بیتوجه بود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط علّی بین جامعهپذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی، با نقش میانجی هویت سازمانی، میان اعضای هیئتعلمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفیـ همبستگی است. جامعة آماری همة استادان تماموقت 13 واحد دانشگاهی و در مجموع 695 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان 263 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامة استاندارد (جامعهپذیری سازمانی تائورمینا، هویت سازمانی آشفورث و مائل، رفتار اخلاقی سوانسون و هیل، پاسخگویی هاچوارتر) استفاده شد. روایی محتوایی و روایی سازهای پرسشنامهها تأیید شد و پایایی نهایی با آلفای کرونباخ مناسب بود. نتایج بهدستآمده نشاندهندة رابطة مثبت و معنادار بین جامعهپذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی با نقش میانجی هویت سازمانی بود. در نتیجه، جامعهپذیری سازمانی هم به طور مستقیم هم به طور غیرمستقیم با میانجیگری هویت سازمانی میتواند پاسخگویی و رفتار اخلاقی اعضای هیئتعلمی را تحت تأثیر قرار دهد.
Organizational Socialization
organizational identity
responsibility
Ethical Behavior
Faculty Members
2021
06
22
227
250
https://jomc.ut.ac.ir/article_76937_c5a1cbf9271310b1044eb2859203ebff.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
2
اینرسی سازمانی به مثابة مانعِ تغییر: کاربرد استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد در فهم اینرسی سازمانی
میرعلی
سیدنقوی
علی
پوربهروزان
رسول
قربانعلیزاده
هدف: سازمان به منزلة یک سیستم باز باید همواره آمادة تغییر و تحول باشد. اما معمولاً موانعی بر سر راه این تحولات وجود دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر شناخت فرایند شکلگیری اینرسی و غلبه بر آن بود.
روششناسی: پژوهش حاضر بر مبنای فلسفیـ تفسیری، جهتگیری بنیادی، روش کیفی، و استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعة آماری پژوهش مدیران و کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت تجهیزات اداری و شبکه در شهر تهران بودند و نمونة آماری 22 نفر از این افراد بود.
یافتهها: پژوهش نشان داد تعهدات متعارض علت شکلگیری اینرسی است. ویژگی اینرسی بیتحرکی و تفکر کانالیزه (مقولة زمینهای) است که بر شکلگیری راهبردها تأثیر مستقیم دارد. کیفیت ارتباطات نیز در نقش مداخلهگر میتواند بر موفقیت یا شکست راهبردها تأثیر بگذارد که در صورت موفقیت راهبردها اینرسی سازمان تبدیل به انعطافپذیری خواهد شد.
نتیجه: مقاومت در برابر تغییر به این دلیل است که تعهد و دلبستگی افراد به تغییر جای خود را به تعهد و دلبستگی به تعهدی دیگر داده است. بنابراین، توان آنان بهجای همراهی با تغییر صَرف مقابله با آن میشود و اینگونه تلاشها برای تغییر خنثی میشود. چنین رفتاری نوعی مصونیت و ایمنسازی شخصی در برابر تغییر است و اینگونه تعهدات متعارض نقش اصلی در شکلگیری اینرسی پیدا میکند.
Inertia
change management
Conflicting Commitments
Inaction
Channeled Thinking
2021
06
22
251
280
https://jomc.ut.ac.ir/article_79126_66a8a0e804464d43be5b03a72385aa5c.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
2
ارتقای فرهنگ احساسی و کیفیت روابط کارکنانـ سازمان از طریق ارتباطات داخلی و تأثیر آن بر هواخواهی کارکنان در صنعت هتلداری
داود
قربان زاده
محمد
طالقانی
آتنا
راه حق
در پژوهش حاضر چگونگی مشارکت سیستم ارتباطی داخلی متقارن و رهبری پاسخگو در ارتقای یک فرهنگ احساسی مثبت و کیفیت روابط کارکنانـ سازمان و اثر آن بر هواخواهی کارکنان میان کارکنان خط مقدم هتل بررسی شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردى، شیوة جمعآوری اطلاعات پیمایشى، و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، دادهها از ۲۱۰ نفر از کارکنان خط مقدم هتل اسپیناس در سطح شهر تهران به روش تصادفی ساده جمعآوری شد. نتایج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS و SmartPLS3 حاکى از آن بود که ارتباطات داخلی (ارتباطات متقارن و رهبری پاسخگو) تأثیر مثبتی بر ارتقای فرهنگ احساسی مثبت و کیفیت روابط کارکنانـ سازمان دارد. همچنین، فرهنگ احساسی مثبت و کیفیت روابط کارکنانـ سازمان نیز تأثیر مثبتی بر هواخواهی کارکنان دارد.
Positive emotional culture
Quality of Employee-Organization Relationships
Internal Communication
Employee Advocacy
hotel
2021
06
22
281
301
https://jomc.ut.ac.ir/article_76447_d12cb75b632ab7fb2bf4b8012fcf8135.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
2
فراتحلیل پژوهشهای تأثیر تعلقخاطر کاری کارکنان بر تعهد سازمانی
انسیه
ترابیان
جعفر
رحمانی
سیف الله
فضلالهی قمشی
رشد تحقیقات در حوزة علوم انسانی بر کسی پوشیده نیست. طبق نظر بسیاری از دانشمندان تسلط بر همة ابعاد امکان ندارد. بنابراین تحقیقاتی که عصارة تحقیقات موجود را در یک موضوع خاص به روشی منظم فراهم آورند بسیار ارزشمندند. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمّی نتایج پژوهشهای انجامشده در حوزة تعلقخاطر کاری کارکنان و تعهد سازمانی افراد در ایران انجام شده است. روش پژوهش فراتحلیل است که پس از بررسی تعداد زیادی از مقالات و پژوهشهای صورتگرفته، با استفاده از پایگاههای اطلاعاتیـ مانند SID، Magiran، Irandoc، Civilica، Ricest، Noormags، و Ensani.irـ، تعداد بیست مقالة منتشرشده بین سالهای 1390 تا 1398 و 2009 تا 2019 انتخاب شد. همچنین جهت رعایت ملاکهای ورود و استخراج اطلاعات مربوط به هر مطالعه از چکلیست استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار فراتحلیل CMA 2 کمک گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد تعلقخاطر کاری کارکنان با تعهد سازمانی با میانگین اندازة اثر 558/0 رابطة متوسط رو به بالا دارد.
work engagement
Organizational Commitment
Meta-analysis
Motivation
Commonsense
Leaving the organization
2021
06
22
303
323
https://jomc.ut.ac.ir/article_76765_af4bd6bd6362277ab949a53ed96fae43.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
2
رابطة فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با نقش تعدیلگری اندازة مدرسه (مورد مطالعه: مدارس دورة اول متوسطة استان اردبیل)
علی
یوسفی
عادل
زاهد بابلان
مهدی
معینی کیا
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با نقش تعدیلگری اندازة مدرسه بود. روش تحقیق توصیفیـ همبستگی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری پژوهش همة معلمان مدارس دولتی دورة اول متوسطة استان اردبیل در سال تحصیلی 1397 ـ 1398 با حجم 3064 نفر از 422 مدرسه بود. نمونة آماری پژوهش با حجم 418 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی از 202 مدرسه انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامة فرهنگ مدرسة گرونرت و ولنتاین با ضریب آلفای 94/0 و پرسشنامة اثربخشی مدرسة هوی با ضریب آلفای 90/0 جمعآوری شد. نتایج اجرای آزمون ضریب همبستگی نشان داد بین همة ابعاد فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه رابطة معنادار مثبت وجود دارد. با اجرای مدل معادلة ساختاری اولاً معلوم شد مدل مفروض از برازش قابل قبولی برخوردار است و ثانیاً اثر مستقیم و رابطة معنادار بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه تأیید شد. نقش تعدیلگری اندازة مدرسه در رابطة بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با هیچیک از دو روش مدلیابی معادلات ساختاری و رگرسیون سلسلهمراتبی تأیید نشد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که اثربخشی به منزلة یک هدف اساسی، بدون توجه به اندازههای کوچک و متوسط و بزرگ مدرسه، به طور یکنواخت تحت تأثیر فرهنگ مدرسه قرار دارد.
school effectiveness
school culture
School Size
teachers
2021
06
22
325
351
https://jomc.ut.ac.ir/article_76938_eb18ca543a6e54edde9aed4f2a5354ad.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
2
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر موفقیت رفتار تأمین مالی جمعی (مورد مطالعه: خانه سرمایه گذاری)
الهام
ازنب
آصف
کریمی
مینا
مهرنوش
تأمین مالی جمعی یک فراخوان عمومی در بستر اینترنت با جمعیتی گسترده است که با دریافت پاداشهای مادی و معنوی همراه است. هدف از تأمین مالی جمعی، گردآوری سرمایههای خرد در جامعه برای تأمین مالی برای انواع مختلفی از پروژهها صورت میگیرد. همسو با مطالعات پیشین، در این پژوهش به عواملی که بر تأمین مالی جمعی تأثیر میگذارد پرداخته شد. سپس، برای شناسایی عوامل جدید و صحهگذاری بر نتایج بهدستآمده در گذشته، مصاحبة نیمهساختاریافته با پانزده نفر از کارشناسان و خبرگان تأمین مالی جمعی، که در خانة سرمایهگذاری فعالیت داشتهاند، صورت گرفت. روش نمونهگیری از نوع هدفمند قضاوتی بود. برای تحقق این هدف از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. طبق متون گذشته و مصاحبههای صورتگرفته عواملی که در موفقیت رفتار تأمین مالی جمعی تأثیرگذارند شناسایی شدهاند که عبارتاند از: عوامل جمعیتی، عوامل محیطی، عوامل تأثیرگذار بر پروژه. در تحلیل محتوایی، مفهومهای جدیدی از این عوامل با استناد بر مصاحبه استخراج شد که در نهایت به ایجاد مدلی انجامید که بر موفقیت تأمین مالی جمعی تأثیرگذار است. منجر به ایجاد مدلی که تأثیرگذار بر موفقیت تأمین مالی جمعی میباشد، را نشان میدهد.
Financing
Crowdfunding
Crowdfunding platform
2021
06
22
353
375
https://jomc.ut.ac.ir/article_76248_60a3a07255434ee04f00c948bb73058c.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
2
ارائه مدلی جهت ارزیابی بهرهوری کارکنان دانشی با بهکارگیری روش دلفی فازی و روش بهترین – بدترین فازی (موردمطالعه: شرکتهای دانشبنیان)
مهدی
محمدرضایی
محمد علی
سرلک
ابوالحسن
فقیهی
در عصر حاضر اهمیت مدیریت دانش و تأثیر آن بر جنبههای مختلف سازمان، از جمله جایگاه سازمان میان رقبا و کسب مزیت رقابتی، به طور فزایندهای رو به افزایش است. در فضای رقابتی امروز کارکنانی که دانش را خلق میکنند و از آن در جهت توسعة سازمان و ارائة محصولات و خدمات بهتر بهره میبرند تأثیر قابل توجهی در بهرهوری سازمانها و جایگاه سازمان میان رقبا دارند. بنابراین، تلاش جهت افزایش بهرهوری کارکنان دانشی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن میتواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت سازمانها بگذارد. هرچند عدم اطمینان در بازارهای جهانی سبب شده است تا نتوان به صورت دقیق میزان بهرهوری کارکنان دانشی را ارزیابی کرد، در این پژوهش سعی شد با استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی به عدم اطمینان موجود پاسخ داد. بنابراین، از روش دلفی فازی برای تعیین معیارها بین 12 نفر از خبرگان شرکتهای دانشبنیان و از روش بهترینـ بدترین فازی جهت ارزیابی وزن معیارهای بهرهوری کارکنان دانشی کمک گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد از بین معیارهای موجود «وجدان کاری»، «تعهد»، و «مسئولیتپذیری کارکنان» مهمترین معیار ارزیابی بهرهوری کارکنان دانشی است. این بدان مفهوم است که اگر سازمانی بخواهد بهرهوری خود را از طریق کارکنان دانشی خود ارتقا دهد، باید کارکنانی داشته باشد که به سازمان تعهد داشته باشند تا بتوانند با حل بهموقع مشکلاتْ بهرهوری سازمان را ارتقا و توانایی سازمان را جهت رقابت در بازارهای جهانی افزایش دهند.
Organizational Productivity
Knowledge workers’ productivity
Delphi Fuzzy Method
Best-Worst Fuzzy Method
2021
06
22
377
404
https://jomc.ut.ac.ir/article_79722_b4cb5068ccf2973a3cf1c6932fcfcfd9.pdf