2024-03-29T19:01:17Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11034
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
4
بررسی تأثیر اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی و آنومی سازمانی در دانشگاه تهران
علی اصغر
تمرتاش
علی
صابری
ابولفضل
خسروی
سازمانها برای تغییر و تحول از خود بیعلاقگی نشان میدهند و نوعی رخوت و بیحالی در سازمانها دیده میشود. عمدة تغییرات ضروری و حیاتی سازمان و توان انطباقپذیری سازمان با عدم اطمینانهای محیطی در باتلاق اینرسی سازمانی گرفتار میشوند و ناکام میمانند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل تأثیر اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی و آنومی سازمانی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف در گروه تحقیقات کاربردی و از جهت روش تحقیقی توصیفی در زمرة تحقیقات پیمایشی قرار میگیرد. در این پژوهش اینرسی سازمانی متغیر مستقل و تنبلی و آنومی سازمانی متغیرهای وابستهاند. جامعة آماری پژوهش کارکنان دانشگاه تهران بودند. با توجه به حجم جامعة ما (4000 نفر) و فرمول نمونهگیری حداقل حجم نمونة انتخابی تعداد 350 نفر شد که به صورت طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از روایی محتوا بر اساس نظر متخصصان آشنا به موضوع پژوهش تأیید شد. همچنین، برای تعیین همبستگی و تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 و AMOS22 استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها به تأیید همة فرضیههای پژوهش انجامید: 1. اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ 2. اینرسی سازمانی بر آنومی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
organization
Organizational Inertia
Organizational laziness
Organizational anomie
University of Tehran
2021
12
22
609
630
https://jomc.ut.ac.ir/article_81352_84847c55588c8f73bf44e9a70c46179d.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
4
شناسایی و اولویتبندی انگیزههای کارآفرینان خطمشی در عرصة خطمشیگذاری عمومی ایران
رضا
اشگرف
علی
حمیدی زاده
حسن
دانایی فرد
در این نوشتار نتایج بررسی انگیزههای کارآفرینان خطمشی، با رویکرد ترکیبی از راهبردهای دلفی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، ارائه شده است. روش تحقیق از نوع توصیفیـ پیمایشی و انتخاب خبرگان به صورت نمونهگیری قضاوتی بود. بر اساس یافتههای دلفی در این پژوهش، خبرگان در مجموع 21 انگیزه را در بروز رفتارهای کارآفرینانه در عرصة خطمشیگذاری عمومی ایران مؤثر تشخیص دادند. بر مبنای نتایج فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، به ترتیب، انگیزههای معنوی و اعتقادی و ایدئولوژیک (متعالی)، انگیزههای حرفهای، و انگیزههای فردی در انگیزش کارآفرینان خطمشی در خطمشیگذاری عمومی مؤثر است. ضمن اینکه در کل سیستم «ادراک کارآفرینان خطمشی از خداوند به عنوان تنها مرجع قدرت واقعی و اهمیت وجدان» دارای بیشترین تأثیر و «پیشرفت شغلی و ارتقای رتبه و قدرت اجرایی» و «خودمهمپنداری» دارای کمترین تأثیر در انگیزش کارآفرینان خطمشی بودهاند.
policy entrepreneurs’ motivations
public policymaking
Delphi
Analytical Hierarchy Process (AHP)
2021
12
22
631
653
https://jomc.ut.ac.ir/article_76936_a45c5892fc16fd76fd7cd617f8394b1c.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
4
طراحی الگوی آوای کارکنان دانشی (مطالعة موردی: شرکتهای دانشبنیان فناوری اطلاعات)
الهه
حسینی
سعید
سعیدا اردکانی
مهدی
سبک رو
سید مهدی
الحسینی المدرسی
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی آوای کارکنان دانشی در شرکتهای دانشبنیان فناوری اطلاعات مستقر در پارکهای علم و فناوری دانشگاههای ایران بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد است. در این پژوهش مصاحبههای نیمهساختاریافته به صورت عمیق با 13 نفر متشکل از مدیران و کارکنان دانشی و متخصصان و کارشناسان کسبوکارهای دانشبنیان فناوری اطلاعات، زیرمجموعة پارکهای علم و فناوری دانشگاههای ایران، که دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند، در پاییز و زمستان 1398، انجام گرفت. معیار انتخاب خبرگان این بود که حداقل سه سال سابقة کار مفید در شرکتهای دانشبنیان، با تعداد 50 نفر نیروی کار، داشته باشند. در این پژوهش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اطلس تی نسخة 8 در سه مرحلة کدگذاری اولیه و محوری و انتخابی صورت گرفت که به شناسایی 8 مقوله و 16 مفهوم محوری و 50 کد نهایی انجامید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد آوای کارکنان دانشی به تعامل بیشتر با مشتریان، دستیابی به مزیت رقابتی، بهرهوری و عملکرد بالا در شرکتهای مربوطه منجر میشود. همچنین نتایج این پژوهش میتواند به مدیریت در بهبود تصمیمگیریهای در رابطه با موانع و چالشهایی که کارکنان دانشی در رشد و توسعة شرکتهایشان با آن مواجهاند کمک کند.
Employee voice
Knowledge Employees
Competitive Advantage
knowledge companies
2021
12
22
655
682
https://jomc.ut.ac.ir/article_81689_8d415ce08ac55862e31d13d5387177b7.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
4
فراتحلیل متغیرهای مؤثر بر شفافیت سازمانی و متغیرهای تأثیرپذیر از آن در پژوهشهای انجامشده در ایران
بلال
پناهی
شفافیت سازمانی از موضوعاتی است که بهرغم اینکه مطالعات چندانی دربارة آن انجام نشده مورد توجه بسیاری از سیاسیون و پژوهشگران بوده است. این مفهوم به معنای جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان برای همة ذینفعان در این زمینه است. هدف از این پژوهش بررسی متغیرهای مؤثر بر شفافیت سازمانی و تأثیرپذیر از آن در پژوهشهای انجامشده در این حوزه در کشور ایران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است که با بهکارگیری روش فراتحلیل و با استفاده از نرمافزار جامع فراتحلیل انجام شد. در این بررسی از تعداد 21 مطالعة منتخب تعداد 7 متغیر مستقل و 18 متغیر وابستة مختلف شناسایی شد. نتیجة بررسی فراتحلیل نشان داد متغیرهای استراتژی مناسب، پاسخگویی عمومی، رهبری اصیل، سرمایۀ اجتماعی، رهبری تحولآفرین، رهبری نوآور بیشترین تأثیر را در شکلگیری و تشدید شفافیت سازمانی در سازمانهای ایرانی داشتهاند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد شفافیت سازمانی متغیرهای مهم سازمانی مثل توانمندسازی، ارتباطات سازمانی، معنویت سازمانی، سلامت سازمانی، سرمایة اجتماعی، مدیریت ترومای، فرهنگ سازمانی، عملکرد سازمان، سکوت سازمانی کارکنان، خشنودی مشتریان، سازگاری شغلی، تعارضات سازمانی، فساد اداری، رفتارهای اخلاقی کارکنان، رفتارهای شهروندی سازمانی، تعهد شغلی، وفاداری سازمانی، اعتماد سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهد.
transparency
Organizational Transparency
Meta-analysis
2021
12
22
683
706
https://jomc.ut.ac.ir/article_81690_85642626fdd47a7013d61a3a8dec40f1.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
4
تبیین و ارائة مدل شایستگی حسابرسان داخلی سازمان تعاون روستایی ایران (یک مطالعة کیفی)
ندا
جرجانی
احمد
ودادی
داریوش
غلامزاده
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل شایستگی حسابرسان داخلی سازمان تعاون روستایی ایران انجام شد. این مطالعه به روش کیفی و مبتنی بر تحلیل مضمون بود. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای نیمهساختاریافته با 12 نفر از خبرگان شاغل در سازمان تعاون روستایی ایران بود و نمونهها به صورت هدفمند با روش گلولة برفی انتخاب شدند. یافتههای این مطالعه نشان داد مدل شایستگیهای حسابرسان داخلی سازمان تعاون روستایی ایران از 5 مؤلفة شایستگیهای فردی، دانش، توانایی، مهارت، اعتبار تشکیل شده است. نتایج این مطالعه گویای آن بود که مؤلفههای شناساییشده برای مدل شایستگی حسابرسان داخلی سازمان تعاون روستایی بر اساس ویژگیهای خاص این سازمان دارای اولویت بیشتری هستند. بنابراین، جهت کاهش آسیبهای سازمانی و جلوگیری از بروز فشارهای مالی انتخاب و انتصاب حسابرسان داخلی در این سازمان باید فرای از یک جایگزینی ساده و بر اساس مدل شایستگی انجام شود.
Competence
internal auditors
Central Organization of Rural Cooperatives of Iran
2021
12
22
707
734
https://jomc.ut.ac.ir/article_81340_fd53908347ed05396a0fedf4663efa73.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
4
طراحی ابزار سنجش فرهنگ آموزش در دستگاههای اجرایی کشور
فرجالله
رهنورد
حبیب الله
طاهرپورکلانتری
فیروز
رازنهان
مهسا
دانیالی
هدف از پژوهش حاضر طراحی ابزاری برای سنجش فرهنگ آموزش در دستگاههای اجرایی کشور بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و نمونة مورد بررسی 112 سازمان از بین سازمانهای دولتی ایران بود که بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامة محققساخته با 68 سؤال به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روش تحلیل عاملی اکتشافی و نیز آزمون t تکنمونهای استفاده شد. در نهایت نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد فرهنگ آموزش دستگاههای اجرایی کشور در قالب 3 بعد یادگیری مستمر و وظیفهشناسی فراگیران و مناسبات اخلاقگرا و 9 مؤلفة تعهد و تمایل فراگیر، آموزش مبتنی بر نیاز شغلی، مشارکت فعال فراگیر، اجتناب از رفتارهای ناسالم، انگیزة یادگیری، احترام به مدرس، روابط دوستانه، تفکر انتقادی اخلاقگرا، احترام متقابل در کلاس قابل تبیین است. همچنین نتیجة آزمون t تکنمونهای نشان داد وضعیت فرهنگ آموزش کارکنان دستگاههای اجرایی کشور نامناسب است و نیاز است برای بهبود و تقویت آن برنامهریزی شود.
Training Culture
In-service training
Exploratory Factor Analysis
2021
12
22
735
763
https://jomc.ut.ac.ir/article_82789_a669b7b28a476ff75fc4271a0643f658.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
4
طراحی الگوی توسعة مهارتهای مدیریتی مدیران با روش نظریة دادهبنیاد (مطالعة موردی: اعضای هیئتعلمی دانشگاه جامع علمیـ کاربردی شهرداری تهران)
حمیدرضا
اسد
امیرحسین
محمودی
بهارک
شیرزاد کبریا
فاطمه
حمیدی فر
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگویمهارتهای مدیریتی مدیران در قالب یک الگوی پارادایمی با روش دادهبنیاد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعة آماری شامل 300 نفر از خبرگان و متخصصان و افراد آگاه در زمینة مهارتهای مدیریتی مدیران بود. روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند بود که 30 نفر از اعضای هئیتعلمی دانشگاه جامع علمیـ کاربردی شهرداری تهران که همگی جزء پرسنل متروی تهران بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها سندپژوهی و میدانی و ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهسازمانیافته بود. پرسشنامة گردآوری دادهها به روش دادهبنیاد با رهیافت نظاممند تهیه شد. روایی پژوهش به روش سهسویهسازی و پایایی آن به روش توافق بین کدگذاران تعیین شد. برای تحلیل دادههای کیفی از فراترکیب و تحلیل مضمون و نرمافزار MAXQDA استفاده شد. در نهایت 3 بعد و 13 مؤلفه و 65 شاخص به دست آمد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد ابعاد مهارتهای مدیریتی مدیران شامل بعد فردی (خودآگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مسئله)، بعد میانفردی (ارتباطات سازنده، انگیزش اثربخش، تأثیرگذاری، مدیریت تضاد)، و بعد گروهی (تفویض اختیار، مهارت کارتیمی ، هدایت تغییر مثبت، بهکارگیری تکنولوژی، بهکارگیری الزامات مدیریتی) است. بر اساس یافتههای بهدستآمده الگوی ارائهشده از برازش نسبتاً قابل قبول برخوردار است که مورد تأیید قرار گرفت.
Skills
managers' managerial skills
Grounded theory
Systematic approach
2021
12
22
765
788
https://jomc.ut.ac.ir/article_81505_ef9926b739fd9d9570e9cc88ea850b72.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1400
19
4
طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمان های دولتی
اکبر
حسن پور
سعید
جعفری نیا
یوسف
وکیلی
مهدی
مهذبی
هدف از این پژوهش طراحی الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمانهای دولتی بود. پژوهشگران در این پژوهش بر آن بودند تا با طراحی یک پژوهش علمی و نظاممند به پرسش اصلی پاسخ دهند: الگوی مدیریت حسادت کارکنان در سازمانهای دولتی چگونه است؟ رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با روش دادهبنیاد نظاممند استراوس و کوربین انجام شد. دادهها نیز به صورت مصاحبة نیمهساختاریافته با 24 مشارکتکننده در پژوهش گردآوری شدند. بر اساس نتایج، شرایط علّی در قالب 4 مقولة عوامل فردی، عوامل سیاسی و اجتماعی، عوامل ساختاری، و عوامل اداری و مدیریتی دستهبندی شدند. پدیدة محوری در قالب 3 مقولة عاطفی و شناختی و رفتاری تبیین شد. تعاملات و کنشهای مربوطه با عنوان طبقة راهبرد در قالب 8 مقولة شفافیت سازمانی، تقویت هوش هیجانی مدیران، عدالتمحوری، تقویت معنویت و اخلاق کاری کارکنان در محیط کار، استراتژی همکاریـ رقابت، حمایت و پشتیبانی مدیران از کارکنان، ایجاد امنیت شغلی، و کاهش عدم اطمینان و عدم تجانس اعضای یک واحد شناسایی شدند. شرایط زمینهای در قالب 3 مقولة عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی و مادیگرایی تبیین شدند. مفاهیم حاصل از شرایط مداخلهگر نیز در قالب 2 مقولة سوابق خدمتی و قراردادی کارکنان و ویژگیهای رفتاری کارکنان دستهبندی شدند. در نهایت پیامدها شامل دو مقولة پیامدهای فردی و سازمانی به دست آمدند.
employee envy
employees’ envy management
Public organizations
Grounded theory
2021
12
22
789
821
https://jomc.ut.ac.ir/article_81647_c8314166a35e194da3e667dd7b68eca1.pdf