2024-03-29T15:48:42Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1146
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1383
2
1
رتبه بندی وانتخاب پروژه های تحقیقاتی تحت محیط فازی تصمیم گیری گروهی از طریق تکنیک تصمیم گیری TOPSIS
دکتر صدیقه
خورشید
دکتر محمدسعید
تسلیمى
دکتر کامبیز
بدیع
دکتر کارو
لوکس
دکتر احمد
جعفرنژاد
رتبه بندی و انتخاب پروژه های تحقیقاتی یک وظیفه نسبتآ متداول، دشوار و پیچیده شوراهای تخصصی و پژوهشی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است. پیچیدگی آن از ملاحظه تأثیر بیش از یک معیار بر روی هر پروژه، و مشارکت تصمیم گیرندگان متعدد درفرآیند رتبه بندی و انتخاب پروژه های تحقیقاتی بر مبنای معیارهای متعدد نشأت می گیرد تصمیم گیرندگان ؛ رجحان های خویش درباره میزان اهمیت معیارها و میزان تامین معیارها توسط پروژه های تحقیقاتی را بیان می دارند. قضاوت تصمیم گیرندگان مشتمل بر دانش مبهم، نامعلوم آنها است که از طریق،واژه های زبانی بیان می گردد. تئوری مجموعه فازی انعطاف پذیری مورد نیاز برای نمایش عدم اطمینان ناشی از فقدان دانش را فراهم می کند و می تواند موضوع عدم اطمینان و نادقیقی واژه ای را اداره کند و برای اداره اطلاعات نادقیق در مسائل تصمیم گیری دنیای واقعی که ارزش معیارها و گزینه ها و ... دقیقاً تعیین نمی شوند ؛ بکار رود . از این رو تحت محیط تصمیم گیری که ارزش معیارها و پروژه های تحقیقاتی به صورت مبهم و نامعلوم بیان شده باشد؛ می توان برای حل مساله رتبه بندی و انتخاب پروژه های تحقیقاتی ؛ از روش های تصمیم گیری با TOPSIS با داده فازی مورد ملاحظه قرار گرفته است . تکنیک تصمیم گیری TPOSIS فازی بر اساس اصلی بنیان گذاشته شده است که بدیل انتخاب شده باید دارای کمترین فاصله از راه حل ایده آل مثبت و بیشترین فاصله از راه حل ایده آل منفی باشد . این اصل در فرآیند تصمیم گیری انسان ؛ یک اصل شهودی و پذیرفتنی است.
انتخاب پروژه های تحقیقاتی
تصمیم گیری گروهی
رتبه بندی
عدم اطمینان
2004
03
20
https://jomc.ut.ac.ir/article_11407_27ee3ad570f24e396dc1b3423614610b.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1383
2
1
دولت الکترونیک: انتخاب یا اجبار
دکتر ابوالحسن فقیهى
نور
محمد
یعقوبى
دولت الکترونیکی یا ارائه خدمات دولتی با استفاده از فناوری های اطلاعات از جمله اینترنت، آغازگر مرحله جدیدی از حیات مدیریت بخش عمومی است که از واپسین سال های هزاره دوم میلادی مورد توجه تئوری پردازان مدیریت و کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است و هم اکنون توانسته است جایگاه خود را به خوبی در میان برنامه اصلاحات مدیریت بخش عمومی باز نماید. سئوالی که در این میان قابل طرح می باشد آن است که چرا کارگزاران بخش عمومی استقرار دولت الکترونیکی را در دستور کار خویش قرار داده اند و به عبارتی دیگر دلایل گرایش آنها به کاربرد فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات بخش عمومی در چیست آن چه که در این مقاله می خوانید برخی از دلایلی است که ضرورت گرایش مدیریت بخش عمومی به الگوی دولت الکترونیکی را تشریح می کند
بخش خصوصی
تجارت الکترونیک
دولت الکترونیک
فناوری اطلاعات
کار آمدی
مدیریت
مدیریت بخش عمومی
2004
03
20
https://jomc.ut.ac.ir/article_11408_ad0a02d26af852ec325611e958241485.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1383
2
1
روندهای عمومی تاثیر گذار بر حوزه مدیریت دولتی
دکتر اسفندیار
سعادت
مصطفى على
میرى
این مقاله تعدادی از روندهابی را که در طی دو دهه گذشته بر حوزه مدیریت عمومی تأثیرگذار بوده است مورد بررسی قرار می دهد. مفاهبم این روندها برای مدیریت سازمان های عمومی و روابط بین شهرو ندان، مقامات دولتی مورد توجه هستند. همچنین مهارت و توانایی های نوینی را که مورد نیاز کارگزاران بخش عمومی در آینده است آشکار می سازد و مفهوم جدبدی را از رهبری که متفاوت با رهبری سنتی است مطرح می نماید.
رهبری توانبخش
رهبری مشترک
رویکرد درون به برون
رویکرد وارونه
نا بهنجاری درک معنای تاریخی
2004
03
20
https://jomc.ut.ac.ir/article_11409_baec12211558d7b83e2f6c09b8266fcd.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1383
2
1
کاربرد رویکرد فازی در شناسایی موقعیت استراتژیک شرکتهای فراهم کننده خدمات اینترنتی (ISP)
حسین
صفرى
دکتر فریدو ن قاسم
زاده
دکتر محمدرضا
مهرگان
آنچه که امروزه بعنوان یک ضرورت برای مدیران به اثبات رسیده است، لزوم استفاده از مدیریت استراتژیک جهت ادامه حیات در محیط های پیجیده و متغیر کنونی می باشد. مدیریت استراتژیک عبارتست از تدوین استراتژی مناسب جهت تحقق اهداف بلند مدت در شرایط متحول و متغیرکاری. فرآیند مدیریت استراتژیک شامل مراحل تدوبن، اجرا و ارزیابی استرا تژی می باشد. در مرحله تدوین، ابتدا موقعیت استراتژیکی یک شرکت شناسایی می شود و سپس استرسم منطقه راتژی متناسب با آن موقعیت تعریف می گردد. عمده کار این مقاله مربوط به قسمت اول مرحله تدوین استراتژی یعنی شناسایی موقعیت استراتژیکی می باشد. روش موجود برای تعیین موقعیت استراتژیکی، روش swot در قالب تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی که معمولا کار زمانبری است در این مقاله تکنیکی جدید و ابتکاری تحت عنون تکنیک چهار مرحله ای دلتا در جهت شناسایی موقعیت استراتژیکی معرفی میگردد مراحل چهار گانه این تکنیک عبارتند از غربال سازی شاخص ها مدل دلتا اولویت بندی شاخص ها ی تایید شده با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP )رسم منطقه موجه تار عنکبوتی برای استراتژیهای مدل دلتا و تعیین موقعیت استراتژیکی در نمودار سه بعدی در ضمن این تکنین بر اساس مدل دلتا طراحی شده است
آزمون فرض فازی
شرکتهای فراهم کننده خدمات اینترنتی (ISP)
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مدل دلتا
مدل دلتا
موقعیت استراتژیک
2004
03
20
https://jomc.ut.ac.ir/article_11410_ffb67679a4a72e80525e0af1707c4e60.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1383
2
1
کارآ فرینی و عواملی محیطی موثر بر آن
دکتر سید محمد
مقیمى
در این مقاله تلاش گردیده تا ضمن تبیین جایگاه انقلاب کارآفرینانه در تغییر و تحولات جهانی مفهوم کار آفرینی و ویژگیهای کارآفرینان از دیدگاه صاحبنظران و همچنین مزیت هایی که کارآفرینی برای جوامع ایجاد می نماید، مورد بررسی قرار گیرد و سپس نقش مدیریت کارآفرینانه در ایجاد سازمان کارآفربن با توجه به صلاحیتها و مهارتهایی که مدیران باید در سازمانهای امروزی دارا باشند مورد تحلیل قرار گرفته است. در بخش دیگر این مفاله با ارائه مدلی از عوامل تعیین کننده محیطی به بررسی ابعاد محیطی کارآفرینی پرداخته ایم و در پایان نیز با توجه به اهمیت فرهنگ در ایجاد وتوسعه کارآفرینی، تأثیرات فرهنگ بر کارآفرینی مورد تحلیل قرار گرفته است.
عوامل محیطی
فرهنگ
فرهنگ ملی
کارآفر ینی
کارآفرینی سازمانی
مدیریت کارآفرینانه
2004
03
20
https://jomc.ut.ac.ir/article_11411_79616deefc3c41c2be19319002efb07b.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1383
2
1
نظارت اثربخش بر عملکرد مدیران کاروان های حجع تمتع
دکتر على نقى
امیرى
نظارت، یکی از با اهمیت ترین فرآیند هایی است که هر سازمان برای تضمین بقا، و اطلاع از کیفیت عملکرد و اجرای دقیق برنامه های خود، به آن احتیاج دارد. اطلاعات بدست آمده از فرایند نظارت، به عنوان بازخورد ضمن ایجاد هشیاری در مدیران، به صحت و سلامت روند عملیات و فعالیتهای سازمان، کمک قابل توجهی می نماید.
این مقاله حاصل تحقیقی میدانی است که هدف از آن تعیین کیفیت نظارت بر عملکرد مدیران کاروان های حج تمتع و ارائه الگویی اثربخش در این رابطه می باشد. جهت تحقق هدف فوق سه فرضیه ی اصلی به صورت "بین متغیرهای رفتاری، ساختاری و زمینه ای با نظارت اثربخش بر عمکرد مدیران کاروان های حج تمتع، رابطه ی معنی داری وجود دارد" مطرح گردیده است. برای گرد آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و نبز پرسشنامه استفاده شده است.
آئین حج
رفتار
زمینه
ساختار
عملکرد
عملکرد مدیران
نظارت اثربخش
2004
03
20
https://jomc.ut.ac.ir/article_11412_177f647dda9ba51f12b72abed6a02aef.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1383
2
1
جنبش اصلاحی در مدیریت بازار
دکتر کریم
حمدى
حسن اسماعیلى
بیدهندى
در این مقاله ضمن بررسی موضوع ارتباط میان خواسته، مشتری و بررسی دیدگاههای مختلف درباره این موضوع، ویژگی های متفاوت عناصر چرخه تکامل مدیریت بازاریابی، نقش آنها در چگونگی تحول در مدیریت بازار، تبیین گردیده است، همچنین چالش اساسی پیش روی مدیریت بازاریابی، یعنی تهیه ترکیب عناصر آمیخته بازاریابی به همراه بررسی نحوه شکل گیری و پیدایش این مفهوم (آمیخته بازاریابی)، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
سرانجام "جنبش اصلاحی در مدیریت بازار"، به عنوان واژه معروف مدیریتی دهه
اخیر معرفی گردیده، آنجا که تحول در مدیریت بازار درصدد پر کردن خلاء ناشی از رکود نسبی علم مدیریت بازاریابی است.
آمیخته بازار یابی
تحول در مدیریت بازار
جنبش اصلاحی
مدیریت بازاریابی
2004
03
20
https://jomc.ut.ac.ir/article_11413_633ecdb0377551f8823e5d8db0b9e947.pdf