2024-03-28T21:24:04Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3060
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1391
10
26
فهم انتقال خط مشی اصلاحات اداری در ایران پژوهشی بر مبنای راهبرد داده بنیاد
حسن
دانایی فرد
منصور
خیرگو
عادل
آذر
علی
فانی
برای تبیین نوع اصلاحات اداری در هر کشوری دو نحله بزرگ فکری وجود دارد. نحله نخست عوامل موجد اصلاحات اداری را در درون هر کشور جستجو میکند، در حالی که نحله دوم اشاعه بستههای اصلاحات اداری در کشور را به عوامل بینالمللی و جهانی نسبت میدهد. با اتکا به چارچوب نظری دوم، این پژوهش کیفی تلاش دارد فرایند رخداد انتقال بسته اصلاحات اداری از عرصه بینالمللی به ایران را تئوریزه کند. نظریه حاصل نشان میدهد که پدیده محوری چنین فرایندی مضمونی تحت عنوان "درسآموزی مدیریتی ملی" است که در فرایندی از عوامل بستری و مداخلهگر و به اتکای دستهای از عوامل علّی، انتقال اصلاحات اداری را تبیین میکند.
Administrative reforms
Grounded theory.
New public management
Policy transfer
2013
02
19
5
28
https://jomc.ut.ac.ir/article_29919_54e2449c4baaa29ab8eabbdbf5e758cc.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1391
10
26
رتبهبندی بانکهای دولتی شهر کرمان بر اساس سطح سرمایه اجتماعی با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه
صدیقه
خورشید
محمد
تسلیمی
با ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات، و حرکت از اقتصاد صنعتی و تولیدی به سمت اقتصاد خدماتی دانش بنیان؛ مبانی رقابتی کسب و کارها از بودجههای سرمایهای و داراییهای ملموس به سمت داراییهای ناملموس و سرمایههای فکری از جمله سرمایههای ارتباطی و اجتماعی تغییرکرده است. از این رو سازمانها بیش از اعصار گذشته بر روی روابط و تعاملات غیررسمی بین کارکنان به منظور تبادل افکار، ایدهها و دانش و اطلاعات خود، و نیز توسعه سرمایه اجتماعی برای ایجاد ارزش برای مشتریان برونی، و در نتیجه مشتریان درونی سازمان تاکید دارند. لذا تولید و توسعه سرمایه اجتماعی مستلزم آگاهی از وجود یا نبود آن در سازمان از طریق سنجش و اندازهگیری آن است. از این رو، این تحقیق بر روی سنجش و اندازهگیری سرمایه اجتماعی در بانکهای دولتی شهر کرمان و در نتیجه رتبهبندی آنها تمرکز نموده است. نتایج بهدست آمده نشان داد که از میان بانکهای مورد مطالعه، بانک ملت و رفاه به ترتیب رتبههای اول و آخر را کسب نمودهاند، و بانکهای ملی، تجارت و مسکن به ترتیب رتبهها دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
Banking industry.
Entropy technique
MADM
Social capital
2013
02
19
29
58
https://jomc.ut.ac.ir/article_29920_02d35c657053354cc0d0822053422dab.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1391
10
26
ای.اف.کیو.ام مبنایی برای ارزیابی نظام پیشنهادات
سید محمد
کمانی
سمیه سادات
مرشدی
نظام پیشنهادات، نظام همکاری فکری و عملی کارکنان یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن سازمان است. در نظام پیشنهادات، کلیه افراد سازمان، فعالانه در حل مسایل و ارتقای بهره وری سازمان تلاش نموده و در قالب ارایه طرح و پیشنهاد با مدیریت همکاری می نمایند. از راهکارهای بررسی نتایج اجرای نظام پیشنهادات در یک سازمان، ارزیابی عملکرد است. ارزیابی عملکرد، فرایندی جامع و منظم است که در آن فعالیتها، فرآیندها و نتایج حاصله از اجرای نظام پیشنهادات، با اهداف و معیارهای تعیین شده سازمانی مقایسه می شود.
تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی مقایسه ای است که هدف اصلی آن ارزیابی نظام پیشنهادات در جهاد کشاورزی استان فارس است. معیار های نه گانه ای.اف.کیو.ام در دو دسته " توانمند سازها "و" نتایج"، هم چنین آیین نامه نظام پیشنهادات سازمان متبوع مبنای تدوین پرسش نامه ارزیابی عملکرد نظام پیشنهادات قرار گرفت. در این تحقیق کارکنان جهاد استان فارس به پرسش نامه مذکور پاسخ داده اند و پاسخ های جمع آوری شده، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به کارگیری آزمون t تک نمونه ای تجزیه و تحلیل شد که نشان دهنده عملکرد مثبت نظام پیشنهادات در جهاد کشاورزی استان فارس می باشد
EFQM.
Participant
Participative management
Suggestion System
2013
02
19
59
84
https://jomc.ut.ac.ir/article_29921_54f979fa97d15425e8461d6c807542db.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1391
10
26
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار رقابتی شرکت ها
عباس
صمدی
مهرناز
عباسی
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار رقابتی شرکت ها می باشد که از لحاظ ماهیت کاربردی است. روش تحقیق به کار رفته، توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در نظرگرفته شده، 60 نفر از مدیران شرکت های صنایع غذایی همدان می باشد. نمونه آماری این تحقیق 52 نفر از مدیران شرکت های صنایع غذایی را شامل می شود. با استفاده از آزمون رگرسیون خطی، نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و رفتار رقابتی، ارتباط معناداری وجود دارد. و هم چنین بین سرمایه اجتماعی و میل رقابتی، بین سرمایه اجتماعی واندازه رقابتی، و نیز بین سرمایه اجتماعی و پیچیدگی رقابتی ارتباط معناداری وجود دارد.
competitive behavior
Competitive complexity.
Competitive magnitude
Competitive propensity
Social capital
2013
02
19
85
108
https://jomc.ut.ac.ir/article_29922_ef0ac1b59dd8d530fc6bce6f605d990b.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1391
10
26
تحلیل میدان نیرو در برنامه ریزی برای جانشین شرکت ایتوک
مهدی
سبک رو
آرین
قلی پور
علی
پور عزت
سحر
باغبانی
جانشین پروری از مهم ترین استراتژی های بقا برای فعالیت اثربخش در جهان متلاطم است. صرف نظر از اهمیت استراتژی، در هر سازمان مجموعه متنوعی از عوامل تسهیل گر و بازدارنده در فراگرد توسعه برنامه جانشین پروری ظاهر می شوند که به نوعی میدان نیروی پر چالشی را ایجاد می-نمایند.
پژوهش حاضر ضمن استفاده از روش کیفی؛ تلاش نموده است تا تجارب مدیران عالی را مستند سازد. حاصل، تاکید بر عوامل جدیدی است که به لحاظ فرهنگ سازمانی و رایج در سازمان های ایرانی به ویژه از طریق عدم صداقت در ارایه اطلاعات، عدم اعتماد به یکدیگر و حسادت نسبت به همکاران در کنار عوامل جهان شمولی چون عدم حمایت مدیران عالی، دشواری محاسبه هزینه و منفعت، و فقدان انگیزه عمومی در میان کارکنان در برابر توسعه برنامه جانشین ای را برای جانشین پروری ایجاد میکنند.
Cost and benefit
Envy and distrust
Future growth opportunities.
Knowledge richness
succession planning
2013
02
19
155
180
https://jomc.ut.ac.ir/article_29923_a947b14307ff05c7beee53b1452ecf96.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1391
10
26
تحلیل چالش ها و راه کارهای توسعه صادرات غیرنفتی مطالعه موردی: صنایع نساجی استان یزد
سعید
سعیدا اردکانی
حسین
صیادی تورانلو
تلاش برای رسیدن به اهداف چشم انداز ?? ساله و ایجاد ظرفیتهای جدید درجهت توسعه صادرات غیرنفتی همواره از جمله راهبردهای بلند مدت کشور در عرصه اقتصاد در طول سالهای اخیر بوده است. هرچند که در طول برنامههای اول، دوم و سوم توسعه اقتصادی کشور، وضعیت صادرات غیرنفتی ایران از رقم پیش بینی شده کم تر بود، اما در سال نخست چهارمین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور این میزان از رقم پیش بینی شده نیز فراتر رفت. از سوی دیگر، صنعت نساجی ایران با وجود حمایتهای گسترده دولت از جمله اعطای وامهای کم بهره از محل حساب ذخیره ارزی، همچنان درگیر معضلات و مشکلات پرشماری است. گفته میشود استمرار بحرانهای این صنعت، میرود تا یکی از کهنترین رشتههای صنعتی فلات دیرپای ایران را از مدار توجیه اقتصادی و مزیتسنجی خارج کند. هر چند بررسی این موضوع که صنعت نساجی چرا به شرایط فعلی رسیده است، نیازمند گزارشی مفصلتر است، اما تردیدی نیست که در شرایط فعلی نیز راهکارهای مؤثری برای برونرفت پایدار از بحران و رسیدن به ساحل ثبات، برای صنعت نساجی وجود دارد. یکی از این راه کارها که همواره مورد توجه کشورهای توسعه یافته نیز بوده است، راهبرد توسعه صادرات است. در این راستا، این مقاله به تحلیل و اولویت بندی مؤلفه های موثر بر توسعه صادرات محصولات نساجی خواهد پرداخت. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که کیفیت محصولات نساجی و نگرش راهبردی برای حضور در بازارهای جهانی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه صادرات این محصولات می باشد.
Non-oil export
Oil
Textile industry
2013
02
19
109
128
https://jomc.ut.ac.ir/article_29924_59c6621cc91cc12507308c70b4c2f432.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1391
10
26
شناسایی ارزش های مطلوب مدرسان کارآفرینی برای پرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاه ها
قنبر
محمدی الیاسی
شیما
فرخ
استادان به عنوان یکی از عوامل اساسی تاثیرگذار در تربیت دانشجویان و هم چنین در تحقق اثربخشی آموزش های کارآفرینی محسوب میشوند. یقینا گرایش های ارزشی مدرسان کارآفرینی، نقشی اساسی در شکل دهی به رفتارهای آنها در فرایند آموزشهای کارآفرینی ایفا می کنند. به همین دلیل، مسأله پژوهشی متعاقب مطرح گردیده است: ارزش های مدرسان کارآفرینی جهت پرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاهها کدامند؟ با استفاده از روش تحیقیق کیفی (مصاحبه و گروه کانونی) تلاش گردید به دغدغه موصوف پاسخ داده شود. از روش مصاحبه ساختار یافته جهت گردآوری اطلاعات از جامعه اساتید و دانشجویان رشته کارآفرینی استفاده شده است. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند، با 24 نفر از اساتید و دانشجویان رشته کارآفرینی مصاحبه ساختاریافته انجام شده و مصاحبه ها تا مرحله اشباع نظری ادامه پیدا کرد، به بیانی دیگر، مرحله ای که پاسخ ها تکراری شد و از نظر پژوهشگران داده جدیدی اضافه نشد. در مصاحبهها تلاش گردید که با سؤالات ساختاریافته، تجربیات یاددهی و یادگیری اساتید و دانشجویان در فعالیت های آموزشی شناسایی گردد و سپس از طریق فعالیت های کدگذاری کیفی ارزش های مناسب برای مدرسان کارآفرینی احصا و طبقهبندی شود. نتایج کدگذاری ها بر اساس روش گروه کانونی (7 نفر) به عنوان یک روش تحقیق کیفی، مورد بازنگری قرار گرفت. در نهایت یافته تحقیق حاکی از آن است که چارچوب ارزش های مدرسان کارآفرینی دارای دو مقوله ی ارزش های ابزاری و غایی است و مجموعاً هفت دسته ارزشهای ابزاری و دو دسته ارزشهای غایی برای مدرسان آموزش های کارآفرینی شناسایی و پیشنهاد گردیده است.
Medium and ultimate values.
New businesses
The values of entrepreneurship trainers
2013
02
19
129
154
https://jomc.ut.ac.ir/article_29925_a692ead01729c29db90b1407e44aeb39.pdf