2024-03-29T00:07:13Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3623
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1385
4
2
دولت الکترونیک،پویای نهادی و بحران اعتمادسازی
علی
پیراننژاد
آرین
قلیپور
در سایه گسترش تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، مبادلات بین انسانها از راه دور، جایگزین تعاملات چهره به چهره سنتی شده است. در این مبادلات که تکنولوژی بین ملت و دولت فاصله مکانی و زمانی به وجود آورده است، میزان اعتماد ممکن است دچار نوسان شود. از آنجائیکه وجود اعتماد زیربنای وجود دولتهای دموکراتیک می باشد، این مقاله درصدد است تا اثرات دولت الکترونیک بر نهادهای اولیه و تاثیر آن بر میزان اعتماد به دولت را تبیین کند. عدالت در مدل پنج بعدی نیز به عنوان متغیر اثرگذار بر این رابطه مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور نظرات سه گروه اساتید مدیریت دولتی، مدیران اجرایی در دولت و دانشجویان مدیریت دولتی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از وجود رابطه معنیدار بین پویائیهای نهادی دولت الکترونیک و میزان اعتماد در بین مردم است.
Basic Institutions
Egovernment
Five Dimensional Justice Model
trust
2006
05
22
https://jomc.ut.ac.ir/article_18306_dcb865de19441b4a5548705096cf6b13.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1385
4
2
شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی
حسن
زارعیمتین
غلامرضا
جندقی
ناصر
توره
این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل موثر بر ایجاد شهروندی سازمانی و همچنین بررسی ارتباط مابین شاخصهای رفتار شهروندی و عملکرد سازمانی بوده است, در این تحقیق برای شناسایی عوامل موثر بر شهروندی سازمانی با کاوش در ادبیات موجود از الگوی به نام البرات مورمن, ارگن, نیهف, اسمیت, وان سکاتر, مارک سی وان, اسمیت ...... و شش عامل را به عنوان عامل مهم تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان و مدیران شناسایی شد که این شش شاخص عبارتند از فداکاری, وظیفهشناسی, وفاداری, توجه, تحملپذیری (جوانمردی) این و شش عامل را در سازمانهای موجود به آزمون گذاشته شد تا وضعیت آنها از لحاظ میزان رفتار شهروندی و بررسی ارتباط این شاخصها با عملکرد سازمان بررسی گردد.
براساس آزمون رتبهای فریدمن در سازمانهای موفق و ناموفق شاخص وظیفهشناسی کارکنان بیشترین میانگین رتبه و تحملپذیری (جوانمردی) کمترین میانگین رتبه بدست آمده است.
آزمون T نشان داد که در این سازمانها از لحاظ شاخصهای انسانی رفتار شهروندی
(O CBI) یعنی شاخصهای فداکاری, مشارکت (مدنی, اجتماعی, وظیفهای و حمایتی) و توجه, تفاوت معناداری وجود ندارد, اما به لحاظ شاخصهای سازمانی (O CBI) بین سازمانهای مذکور از لحاظ وظیفهشناسی, جوانمردی (تحملپذیری) و وفاداری تفاوت معناداری وجود دارد.
Citizenship behavioral models
Citizenship performance
Job performance
Out of role different behavior
2006
05
22
https://jomc.ut.ac.ir/article_18307_edd7cea11f991f42633716b2bf2dc7aa.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1385
4
2
نقش گروههای فشار در شکل دهی خط مشی عمومی
اسدالله
کردنائیج
امروزه شناخت گروههای فشار از مباحث مهم در شکلدهی خطمشی عمومی است. این گروهها به شکلهای مختلف سعی دارند تا سیاستگذاریها و تصمیمگیریها را برای رسیدن به منافع خود تحت تاثیر قرار دهند. این مقاله در پی آن است تا نقش گروههای فشار را در شکلدهی خطمشی عمومی مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، مقاله را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش نخست شامل اهمیت مطالعه گروههای فشار، تعریف گروههای فشار، و طبقه بندیهای آن است. در این بخش سعی شده است بطور مختصر اهمیت مطالعه گروههای فشار مورد بررسی قرار گیرد و سپس مفهوم گروههای فشار و طبقه بندیهای آن از دیدگاه نظریه پردازان ارائه گردد. بخش بعدی مقاله در ارتباط با نحوة اثرگذاری گروههای فشار در شکلدهی خطمشی عمومی است که در آن استراتژیها و روشهای اعمال فشار این گروهها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد
interest groups
pressure groups
Public Policy
2006
05
22
https://jomc.ut.ac.ir/article_18308_a5942c2d2b8661da5d319e21e395f292.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1385
4
2
بررسی ابعاد روانی فلات شغلی و ارائه راهکارهای عملی برون رفت
حسین
خنیفر
در دنیای پیچیده و متحول کنونی که شاهد رقابتهای بسیار زیاد جوامع جهت دستیابی به جدیدترین فنآوریها و منابع در عرصه قدرت و تفوق هستیم, منابع انسانی و بالاخص افراد خلاق, ماجراجو, و صاحبان اندیشههای نو و بدیع به مثابه گرانبهاترین سرمایههای سازمانی بوده که از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردارند. ساختارهای سازمانی جدید به سرعت رو به تغییر نهاده است و نردبانهای ترقی کوتاه و تخت شده است و سازمانها و منابع موجود انسانیشان تحت تأثیر عوامل و تهدیدهای مختلفی قرار گرفتهاند که از آن جمله میتوان به «فلات شغلی» اشاره نمود که چه بصورت آشکار و چه بصورت پنهان نمایان میشود, واژه فلات در اصل از مباحث زمینشناسی و جغرافیا است و سکون در مسیر حرفهای و شغلی بیانگر رکود, عدم پیشرفت و کاهش یادگیری است و از طرفی نیز القاء کننده نوعی احساس افسردگی و شکست میباشد. در این مقاله ضمن پیشینهکاوی مقوله فلات شغلی به بررسی ابعاد روانی و نظریات مطرح پرداخته شده و انواع مشهور و مشهود سکون شغلی مورد اشاره قرار گرفته و در نهایت استراتژیهای برون رفت از سکون زدگی نیز ارائه گردیده است که با بهرهگیری از آنها میتوان منابع انسانی ایستا و دچار وقفه و فلات را به حرکت, فعالیت و انگیزه مجدد جهت دخالت مشارکت جویانه و خلاقانه واداشت
elfishness
Job Career
job consultant
job indifference
job plateau
Motivation
Organization hierarchy
technologist teaching
2006
05
22
https://jomc.ut.ac.ir/article_18309_548d803a5bb894258e2c5aeb8e42fa97.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1385
4
2
تحلیل روابطه پاسخگویی عمومی وبرونسپاری در سازمان عمومی
رحمتاله
قلیپور
مجتیی
طهماسبی
موضوع خصوصی سازی و کوچک سازی دولت در طول دو دهه گذشته یکی از مهمترین مباحث در برنامه های اصلاح ساختاری کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته بوده است. تجربیات و شواهد علمی نشان می دهند که شرکت های دولتی از عملکرد مالی و مدیریتی خوبی برخوردار نبوده ، به طوری که کالاو یا خدمات تولید شده با وجود هزینه های زیاد از کیفیت خوبی برخوردار نیست و نوعی ناکارآمدی و کم بازدهی در عملکرد این گونه شرکت ها مشاهده می شود. لذاخصوصی سازی به عنوان ابزاری برای کارآتر کردن دولتها مورد استفاده قرارمی گیرد.
هر چند خصوصی سازی به عنوان یکی از مهمترین روشهای معمول برای کارآترکردن دولتها به کارگرفته می شود لیکن هنوز سوالاتی در مورد مسئولیت عمومی دولتها در مقابل عامه و پاسخگویی به ایشان پس از این واگذاری ها باقی می ماند. در کشور ما نیز این روند (خصوصی سازی و به ویژه پیمان سپاری) رو به افزایش است. از این رو این مقاله سعی دارد ضمن بررسی متون علمی در این زمینه، بر اساس تحقیق میدانی انجام شده به این سوال پاسخ دهدکه آیا وضعیت پاسخگویی عمومی بعد از پیمان سپاری در سازمانهای مورد نظر بهتر شده است؟ به منظور پاسخ به این سوال از روش تحقیق توصیفی ومقایسه میانگین دو جامعه آماری با ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است،که نتیجه حاصل از یافته های پژوهشی، اثبات فرضیه ها را نشان می دهد. به این معنا که پس از پیمان سپاری، وضعیت پاسخگویی عمومی بهبود یافته است.
Accountability
Countractingout
Ethical accountability
Functional accountability
legal accountability
New public management
Outsourcing
Privatization
2006
05
22
https://jomc.ut.ac.ir/article_18310_726a7fe4e2cdb61acb39d9836253e544.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1385
4
2
روش توسعه تجربی
محسن
رضایی
نیروهای مسلح ایران در جنگ عراق توانستند یک شکست قطعی را تبدیل به یک پیروزی عظیم نمایند. آنها نه تنها توانستند تمامی سرزمینهای اشغالی را آزاد کنند، بلکه با کسب پیروزی سیاسی جنگ را به پایان رساندند.
موفقیت نیروهای مسلح ایران با روش توسعه تجربی حاصل شد. این روش را که روش توسعه تجربی «شهید باقری» نام گذاری می کنیم، موجب تدوین یک نظام دفاعی شامل اندیشه دفاعی، اصول و قواعد عملیات، دکترین نظامی و اصول و قواعد رزم برای ایران گردید،که با کمک این نظام دفاعی اولاً یک ارتش انقلابی ساخته شد، ثانیاً ارتش کلاسیک و قدیمی ایران متحول شد، ثالثاً تمامی سرزمین های اشغالی آزاد گردید و رابعاً جنگ با یک پیروزی سیاسی (قطعنامه 598) به پایان رسید.
Bahman doctorine
Challenge Interactions
Objective Learning
Practical Development
Practical Knowledge
2006
05
22
https://jomc.ut.ac.ir/article_18311_a9f4958c37085ef374d749da51a093a2.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1385
4
2
تحولات استراتژیک فرهنگ و مدیریت در فرایند جهانی شدن
محمدصادق
ضیایی
محمدمهدی
اسماعیلی
فرزاد
زیویار
جهانی شدن و جهانی سازی و تحولات استراتژیک در مدیریت فرهنگی از مفاهیم چند بعدی و پیچیدهای است که درباره آن بحثهای گوناگونی صورت گرفته و دیدگاهها و نظریههایی نیز در این زمینه ارائه شده است.
در این مقاله سعی شده است که جهانی شدن و جهانی سازی در حوزه مدیریت و فرهنگ تعریف و از دیدگاههای مختلف بیان شود که مهمترین آن تحولات در قرن بیستم و بالاخص در دهة 1970 میلادی است که وارد مرحله جدیدی شد و در اواسط دهة 1980 تقریباً در تمامی زمینهها نشانههای خود را بر جای گذاشت و حتی نظامهای مدیریت را نیز متأثر ساخت که مدیریت فراصنعتی و فرامدرن یا (پست مدرن) مطرح شد و اوج آن در دهة 1990 میلادی بود که مفهوم جهانی شدن رایج گردید. لذا در این مقاله با توجه به مبانی و تحولات مدیریتی و فرهنگی و تحلیلهای به عمل آمده و شناخت تأثیرات متقابل مقوله جهانی شدن بر تحولات فرهنگی و مدیریتی راهکارهایی پیشنهاد گردیده است.
Culture
Globalism
Globalization
management
Strategic evolution
2006
05
22
https://jomc.ut.ac.ir/article_18312_2f5045caff3934c0de7f8c5cac4caccf.pdf