2024-03-29T13:12:36Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3679
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1386
5
1
مسؤولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین
مهدی
ابزری
مهدی
یزدانشناس
به دلیل رشد و توسعه سازمانها و افزایش نقش آنها در اجتماع، پیامدهای اجتماعی فعالیتهای سازمانها و تاثیرات آنها بر ذینفعان مختلف اهمیتی روز افزون یافته است؛ به گونهای که عملکرد اخلاقی و اجتماعی سازمانها بر عملکرد کلی سازمان تاثیرات بزرگی دارد. امروزه، جامعه نسبت به اقدامات سازمانها بسیار حساس تر از قبل شده است و بویژه در مقابل فعالیتهای غیراخلاقی سازمانها بسرعت و به طرق مختلف واکنش نشان میدهد. بر همین اساس است که معیارهای اخلاقی و اجتماعی در مدلهای مختلف مدیریت کیفیت بالاخص مدلهای نوین مدیریت کیفیت، نقش عمدهای را ایفا میکنند. موضوع مدیریت کیفیت دیگر صرفاً به محیط درونی سارمانها محدود نمیباشد، بلکه عرصههای بسیار گسترده تری از جمله جامعه و محیط بیرون سازمانها را دربر میگیرد. در این گفتار، ضمن مروری بر مفاهیم مدیریت کیفیت، مسؤولیت اجتماعی سازمان و اخلاقیات کسب و کار، ارتباط این مفاهیم بسیار مهم با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است، و اقداماتی که سازمانها بایستی در جهت ارتقای کیفیت و در جهت مسؤولیت اجتماعی انجام دهند، مشخص میگردند. در پایان، پیشنهادهایی برای مطالعات بعدی ارائه گردیده است.
Corporate social responsibility
quality management
responsibility
Work Ethics
2007
08
23
https://jomc.ut.ac.ir/article_19357_e700fe1748228ea7cb3964e479382921.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1386
5
1
فرایند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان
سید مهدی
الوانی
محمد حسین
رحمتی
در این مقاله علاوه بر مروری اجمالی بر تلاشهای انجام شده در جهت هدایت سازمان به سوی معنویت و استقرار اخلاقیات در سازمان، ابتدا برخی از مفاهیم و تعاریف ارایه میشود؛ سپس تکنیکها و ابزارهای مدیریت اخلاقی در سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. این ابزارها و سازوکارها به طور کلی در برگیرنده تدابیر ساختاری، آموزش، تدوین خطمشیها و تدوین منشور اخلاقی میشود. با مروری بر آثار ارایه شده در زمینه منشور اخلاقی این نتیجه حاصل میشود که در این مقالهها و تحقیقات، عمدتا تمرکز بر چیستی و چرایی منشور اخلاقیات است و به فرایند تدوین منشور کمتر توجه شده است. لذا تأکید اصلی مقاله بر فرایند عملی تدوین منشور اخلاقی در سازمان میباشد.
بدین منظور لازم است که هدف غایی سازمان، ارزشهای اصلی سازمان، ذینفعان سازمان مورد توجه قرار گیرند و نکات لازم توجه در مورد هریک از ذینفعان سازمان مشخص و در تدوین منشور اخلاقی لحاظ شود. در این مقاله پس از تشریح این موارد، به طور نمونه یک منشور اخلاقی برای یک دانشگاه تدوین میشود.
Ethical charter
Ethic management
Ethics
Ethics in organization
Organization constituencies
2007
08
23
https://jomc.ut.ac.ir/article_19358_f8bc96d04b2a3d46b913040988295f8b.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1386
5
1
چشماندازی نو در باب مزیت رقابتی مبتنی بر منابع
جهانگیر یدالهی
فارسی
مجتبی
حسینی
تئوری مبتنی بر منابع، یکی از مهمترین تئوریهایی است که در باب مزیت رقابتی در ادبیات مدیریت استراتژیک مطرح گردیده است. این تئوری برخلاف تئوریهای سازمان صنعتی که مزیت رقابتی را حاصل عوامل بیرونی سازمان میدانستند، مزیت رقابتی را حاصل منابعی درونی سازمان دانسته، براین نکته تأکید میکند که سازمانها به دلیل ناهمگن بودن منابعی که در اختیار دارند، میتوانند به مزیت رقابتی پایدار دست پیدا کنند. دودیدگاه متفاوت در باب تئوری مبتنی بر منابع در ادبیات موضوع وجود دارد که تفاوتهایی از باب ماهیت و یا ویژگیها در بین این دو به چشم میخورد. این دو دیدگاه از سوی دو دانشمند مختلف و مشهور در باب این تئوری ارائه گریدهاند. در این مقاله با تشریح دو دیدگاه و تحلیل تمایزات آنها یک جمع بندی در خصوص مزیت رقابتی مبتنی بر منابع ارایه میگردد.
Competetive advantage
Rare resources
valuable resources
2007
08
23
https://jomc.ut.ac.ir/article_19359_9e77f41bd0166a436e688ceb5f13d19e.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1386
5
1
کاربردچارچوب ارزشهای رقابتی در پژوهشهای فرهنگ سازمانی
حبیب اله رعنایی
کردشولی
سید فرامرز
قرآنی
این مقاله، با مرور روش شناسیهای مورد استفاده در پژوهشهای فرهنگ سازمانی، به این موضوع اشاره میکند که چارچوب ارزشهای رقابتی از جمله مدلهایی است که بر مبنای آن میتوان نسبت به پژوهش در حوزه فرهنگ سازمانی اقدام نمود. استفاده از این چارچوب در مطالعه فرهنگ سازمانی گویای نوعی حرکت به سمت فاصله گرفتن از رویکرد کیفی است که وجه مشخص اکثر پژوهشهای فرهنگی محسوب میشود.
با توجه به اینکه چارچوب مذکور از سوی تعداد قابل توجهی از پژوهشگران به کار گرفته شده، در این مقاله برخی از مهمترین این مطالعات مورد اشاره قرار گرفته و با اشاره به ابعاد مختلف این موضوع و ویژگیهای مثبت آن، تلاش شده است تا ضمن تشویق پژوهشگران به توسعه این الگو در حوزه مدیریت فرهنگ سازمانی، توجه مدیران و کارشناسان سازمانها را نیز به ضرورت استفاده از این روش برای شناخت و تغییر فرهنگ سازمانی جلب نماید.
Collaboration culture
competing values framework
Organizational Culture
2007
08
23
https://jomc.ut.ac.ir/article_19360_3d517e45f8be85fbe9ff1f499934e5a5.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1386
5
1
بررسی روشهای مدیریت هزینه و انتخاب مناسبترین روش مطالعه موردی شرکت واگن پارس اراک
حبیب اله
جوانمرد
رسول
عاشری
مدیریت هزینه یک سیستم برنامهریزی و کنترل هزینههاست که روشهای متفاوتی برای ایجادآن وجود دارد. هر سازمانی با توجه به شرایط خودبایدروش مناسبتر را انتخاب کند.در مقاله حاضر، پس از مطالعه تحقیقات مختلف انجام شده در زمینه سیستم مدیریت هزینه نوین و روشهای آن ( هزینه یابی فعالیت، هزینه یابی هدفمند ، هزینه یابی کایزن ) سه معیار اساسی و مشترک در هر سه روش را شناسایی و شاخصهای اثر گذار در هر روش را معرفی نموده؛ سپس اولویت هر شاخص را با استفاده از نظر خبرگان و کمی سازی از طریق فازی و همچنین روش AHP به دست آورده است. در ادامه، برای انتخاب مناسبترین روش، مدل سازگاری (Degree of Adaptive) را مورد استفاده قرارداده و اطلاعات لازم را از جامعه مورد مطالعه( واگن پارس) تهیه نموده و مدل را آزمون نموده است و پس از به دست آوردن نتایج میزان سازگاری هر کدام از روشها، روشی را که بالاترین میزان سازگاری را با ویژگیها ، فرایند و محصولات شرکت داشته، به عنوان مناسبترین روش مدیریت هزینه به شرکت معرفی نموده، همچنین وضعیت هر کدام از شاخصها را در هر سه روش برای شرکت تعیین و راههای ارتقای شرکت را برای نیل به هر یک از روشهای مدیریت هزینه، ارائه نموده است.
Activity
Compatibility model
Cost management system
Goal oriented cost finding
Kaizen cost finding
based cost finding
2007
08
23
https://jomc.ut.ac.ir/article_19361_d169e16da608a6a8d61bc64a2d333e8a.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1386
5
1
بررسی تاثیر انواع فنون آموزش بر بهبود بهرهوری منابع انسانی در دانشگاه تهران
محمد صادق
ضیایی
غلامرضا
طالقانی
محمد مهدی
تنعمی
عباس
نرگسیان
در سالهای آغازین هزاره سوم، بیشتر سازمانها سعی دارند که سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند. برای رسیدن به این هدف باید بتوانند توان رقابت پذیری خود را افزایش دهند و این امر جز از طریق ارتقای بهرهوری منابع انسانی آنان امکان پذیر نخواهد بود. در این مقاله، تاثیر انواع فنون آموزش (آموزش ارائه اطلاعات، آموزش شبیه سازی و آموزش ضمن خدمت) بر بهبود بهرهوری منابع انسانی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار میگیرد و در پایان پیشنهادهایی کاربردی برای دانشگاه تهران و منابع انسانی آن ارائه میگردد.
Effectiveness
Efficiency
Improvment of productivity
Types of training
2007
08
23
https://jomc.ut.ac.ir/article_19362_a0340694826ab06bae7fe3167683c669.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1386
5
1
تبیین رفتار مبتنی بر اختیار
علی نقی
امیری
از آنجا که در هر سازمان لازمه تحقق اهداف سازمانی، هماهنگی رفتار افراد نسبت به هم در مسیری خاص است، از جمله ضروریات مطرح در توانایی مدیریت و مهارتهای او جهت توفیق دراین وظیفه، شناخت و احاطه بر قوانین حاکم بر رفتار افراد میباشد؛ در غیر این صورت هماهنگی، کنترل وهدایت رفتار امری محال خواهد بود.
در این مقاله، تلاش برآن است که ضمن بررسی نگرش های مختلف نسبت به تحلیل رفتارسازمانی، مانند نگرشهای مبتنی بر عوامل درونی، نگرشهای میتنی بر عوامل بیرونی، عوامل مبتنی بر نسبت درون وبیرون و تحلیل رفتار مبتنی بر اختیار؛ مدل تحلیل رفتار انسان بر اساس نظام فکری اسلامی تبیین گردد. در این مدل، مبانی نظام ادراکی و نظام رفتاری انسان نقش اختیار در رفتار و مبانی آن مورد بحث واقع شده است.
Behavior
behavioral system
causality
internal and external factors
2007
08
23
https://jomc.ut.ac.ir/article_19363_0f41c1dca1a7d8a3417601d84d007082.pdf