2024-03-29T16:06:43Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4672
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1392
11
3
طراحی مدل راهبردی ارزیابی عملکرد در شرکت های ساختمانی با ترکیب روش های BSC و AHP
علی
خاتمی فیروز آبادی
محمد مهدی
ایزدخواه
سازمانهای امروزی در محیطهای بسیار متغیر و پیچیدة داخلی و بینالمللی با چالشهای متعددی مواجهاند. در چنین فضایی، ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد، بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود. تا کنون، چندین مدل برای ارزیابی عملکرد سازمانها طراحی شده است. یکی از موفقترین مدلها، کارت امتیازی متوازن (BSC) است. اما همچنان کاستیهایی در این مدل وجود دارد. در مدل اولیة BSC، فرض بر این است که اهمیت منظرها و اهدافی که در این چهار منظر قرار دارند، به صورت مساوی و یا متوازن است. این در حالی است که صحت این فرض مورد سؤال است. در این مقاله، ابتدا با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن، به طراحی مدل ارزیابی عملکرد در یک شرکت فعال در صنعت سازه و ساختمان پرداخته شده است. پس از آن، به منظور رفع ایرادِ متوازن بودن منظرها و اهداف، از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) به منظور وزندهی استفاده شده است. روش AHP میزان سلیقهای بودن وزندهی اهداف را کاهش میدهد. همچنین، وزنهایی که در این تحقیق برای منظرهای مالی، بازار، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری استخراج شده، تفاوت قابل ملاحظهای دارند و این موضوع بر لزوم وزندهی در مدل کارت امتیازی متوازن تأکید دارد.
AHP
balanced scorecard
Construction Industry
Performance Management
2013
09
23
5
27
https://jomc.ut.ac.ir/article_36079_28b12cd226102a63102689f33f63a9b2.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1392
11
3
تدوین الگویی از عوامل مؤثر بر رضایت نمازگزاران از مساجد و رابطۀ آن با وفاداری
محسن
یازرلو
عبدالحمید
ابراهیمی
رسول
عباسی
در محیط رقابتی، رضایت مشتری عاملی کلیدی در کسب برتری و موفقیت سازمان است. مساجد نیز که سازمانهای غیر انتفاعی- مذهبی به شمار میروند، باید به ارضای نیازهای مشتریان خود یعنی نمازگزاران، توجه کنند، تا بتوانند در محیط رقابتی عرصۀ فرهنگ مقاومت کنند. بنابراین، این پژوهش در سال 1391 با هدف طراحی الگویی از عوامل مؤثر بر رضایت مردم از مساجد و وفاداری آنها نسبت به این اماکن، در استان گلستان به روش مطالعۀ توصیفی- تحلیلی انجام شد. برای سنجش ابعاد رضایت مشتری و همچنین، وفاداری نمازگزاران از پرسشنامههای محققساخته، استفاده شد. بدین منظور، یک نمونۀ 380 نفری از نمازگزاران استان گلستان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. مراحل توصیفی این پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS16 و مراحل استنباطی آن، با استفاده از نرمافزار LISREL 8/54، انجام گرفت. در مدل مفهومی تحقیق شامل متغیرهای رضایت مشتری، تصویر درک شده از سازمان، کیفیت درک شده (نرمافزار و سختافزار)، انتظارات مراجعهکنندگان، ارزش درک شده و وفاداری است. نتایج بهدستآمده، تأثیرگذاری کلیۀ متغیرهای پیشنهادی بر رضایت نمازگزاران، همچنین، تأثیرگذاری رضایتمندی نمازگزاران بر وفاداری آنها نسبت به مساجد را در سطح اطمینان 95% تأیید کرد. در انتها، پیشنهادهایی برمبنای نتایج تحقیق و دیدگاه پاسخگویان مطرح شد.
Prayers’ satisfaction
Loyalty
Mosque
2013
09
23
29
49
https://jomc.ut.ac.ir/article_36080_aa65c1b6baef27e398f5f652c3606de8.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1392
11
3
طراحی مدل عدالت سازمانی با الهام از نهج البلاغه و اعتباربخشی آن با استفاده از نظر خبرگان
ناصر
جمشیدی
حسین
خنیفر
جلال
نادری
در این مقاله تلاش شدهاست با توجه به پیشینة نظری تحقیق و با استفاده از مدل عدالت سازمانی که شامل ابعاد مراودهای(تعاملی)، توزیعی و رویهای است، حدود ده سازه طراحی و برای سازههای طرح شده، با توجه به مبانی نظری و استنادات نهجالبلاغه و همگنی آنها باهم در مدل عدالت سازمانی، حدود 32 متغیر استخراج شود. سپس، متغیرها با مدل عدالت سازمانی با توجه به منابع و مصادر تطبیق داده شد. بر اساس متغیرهای استخراج شده و تطبیق آنها، مدل پیشنهادی طرح شد. جامعة آماری این تحقیق اساتید مدیریت و علوم قرآنی بودند، که نمونهای به روش تصادفی و با توجه به جدول مورگان از بین آنها انتخاب شد و به ترتیب، برای اعتباربخشی ساختاری و محتوایی به سؤالهای پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از تحلیل آمار استنباطی در نرمافزار SPSSمدل را با درصد بالایی تأیید کرد. در نهایت، پس از انجام اصلاحات لازم، مدل نهایی ایجاد شد.
Organizational Justice
Organizational justice model
Nahjolbalaghe
Principles of justice
2013
09
23
51
75
https://jomc.ut.ac.ir/article_36081_d0295e10138c8dc5b80ee19d8599ab06.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1392
11
3
بررسی کارکردهای سیستم گلستان دانشگاه تهران از دیدگاه کارشناسان آموزش پردیس ها و دانشکده های دانشگاه تهران
سید محمد
محمودی
غلامرضا
جندقی
زلفا
حق گویان
زهرا
کریمی اصل
هدف این تحقیق سنجش کیفیت سیستم گلستان دانشگاه تهران است، که پس از شناسایی ضعفهای آن، در جهت بهبود سیستم اقدام شود. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی است. جامعة آماری را کارشناسان آموزش پردیسها و دانشکدههای دانشگاه تهران تشکیل دادهاند. در این تحقیق پس از شناسایی معیارها و شاخصهای ارزیابی سیستمهای جامع آموزشی، سیستم گلستان دانشگاه تهران را بر اساس این معیارها و شاخصها ارزیابی و تجزیه و تحلیل شد. برای گردآوری اطلاعات در زمینة مبانی نظری، تدوین مبحثهای نظری تحقیق و شناسایی ابعاد و شاخصها از مطالعة کتابخانهای استفاده شد. ابعاد شناساییشده عبارتاند از محتوا، انعطافپذیری، ساختار تشکیلاتی، سهولت کاربری، خدمات کاربری و شکل ظاهری. برای سنجش وضعیت این ابعاد در سیستم گلستان دانشگاه تهران پرسشنامهای تدوین شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها برای بررسی وضعیت ابعاد و شاخصها از آزمون آماری تی استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد ساختار تشکیلاتی و سهولت کاربری وضعیت متوسط دارند؛ وضعیت انعطافپذیری، خدمات کاربری و شکل ظاهری نامطلوب است؛ و محتوا وضعیت مطلوب دارد.
Evaluation scales
Evaluation criteria
Analysis
Golestan system
2013
09
23
77
93
https://jomc.ut.ac.ir/article_36082_5339e2bde05a17d20e921d1a07cf6306.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1392
11
3
تبیین مؤلفههای رهبر معنوی با استفاده از سیستمهای عصبی فازی انطباق پذیر
سیدمهدی
الوانی
غلامرضا
معمارزاده طهران
حسین
کاظمی
در دهة اخیر، با ورود معنویت به تحقیقات سازمان و مدیریت، رهبری معنوی نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این مطالعه، با رویکردی توسعهای و با بهرهگیری از مبانی نظری و نظرهای خبرگان، مؤلفههای رهبر معنوی استخراج و به روش شبکههای عصبی فازی انطباقپذیر مدلسازی شد. سپس، آثار آنها بر اثربخشی رهبری بررسی شد. دادههای تجربی مؤلفههای رهبر معنوی و اثربخشی رهبری، که از تعدادی از دستگاههای دولتی جمعآوری و تحلیل شد، نشان میدهد ویژگیهای خودآگاهی، انساندوستی، تقوا، هوش معنوی و توانمندسازی کارکنان و همچنین، وجود سطوح پایینتری از ویژگیهای آرمانسازی، مدلسازی نقش و رفتار منصفانه میتواند اثربخشی رهبری را ارتقا دهد. مشارکتدهی شهروندان، تنها، در برخی وضعیتها سازوکار مناسبی برای ارتقای اثربخشی رهبری است.
Adaptive neural-fuzzy systems
Leadership effectiveness
Spiritual leader
Spiritual leadership
2013
09
23
95
120
https://jomc.ut.ac.ir/article_36083_bd41bbcf0067a650b141e39dc8202669.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1392
11
3
بررسی تأثیر پیاده سازی استراتژی های رقابتی پورتر در پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان شرکت پتروشیمی
حسین
وظیفه دوست
محمد حسین
حاجلو
فریده
نظرپور
امروزه، با توجه به خصوصیسازی سازمانها و در شرایط رقابتی روزافزون در زمینة افزایش فروش و اندازة سهم بازار، آنچه بیش از همه در فرآیند برنامهریزی بازار و بازاریابی اهیمت دارد، بهکارگیری استراتژیهای رقابتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی پورتر(رهبری هزینه، تمرکز و تمایز) در پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان محصولات پلی اتیلن پتروشیمی است. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی/ پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق، کلیة مدیران فعال در بخش پتروشیمی است که در تولید محصولپلی اتیلنفعالیت دارند. تعداد کل این افراد 70 نفر است. برای دستیابی به اطلاعات و دادهها، از ابزار پرسشنامه و همچنین مصاحبه با گروهی از کارشناسان و متخصصان، استفاده شد. برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد و برای آزمون فرضیهها، آزمونهای تی استیودنت و فریدمن اجرا شد. نتایج حاکی از آن است که هر یک از استراتژیهای پورتردر پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان محصولات پلی اتیلن تأثیر مثبت دارند و تأثیر استراتژی رهبری در هزینه از اولویت بالاتری برخوردار است.
Cost leadership
differentiation
focus
2013
09
23
121
139
https://jomc.ut.ac.ir/article_36084_9ab62df3efd4164ad6773b194b3b7628.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1392
11
3
تبیین نقش عوامل سازمانی در افت تحصیلی دانشجویان و راهکارهای کنترل و کاهش آن (مطالعة موردی: دانشگاه کاشان )
محسن
کوهی نصرآبادی
میثم
نوابی پور
محمد
گنجی
محسن
صفوی
هدف از این مطالعه بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان، پیامدهای حاصل از افت تحصیلی و بیان راهکارهایی برای کنترل و کاهش این مشکل است. در این تحقیق از روش کیفی (نظریة داده بنیاد) استفاده شده است. در روش نظریة دادهبنیاد با 15 دانشجو، 10 کارمند و 5 عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان مصاحبه شد و با از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پارادایمی منتج از تحلیل دادهها نشان داد که عوامل سازمانی مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان، که ویژگی ساختاری آموزش در دانشگاه در نظر گرفته شده است، شامل عدم سازگاری با محیط جدید، ادراک ناکارآمدی از رشته، انعطافناپذیری، ویژگی ارزشیابیها و غلبة دروس نظری، است. پدیدههای مورد نظر به شش راهبرد کنش و کنش متقابل منتهی میشد. سه عامل مداخلهگر شامل فراغت و دسترسی به امکانات فراغتی، بافت جامعة محلی دانشگاه و نسبت استاد و دانشجو نیز در این راهبردها تشخیص داده شد. نتایج همچنین، نشان داد فقدان مشارکت در محیط یادگیری، هستة تأثیرگذار بر افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان است.
Educational failure
organizational factors
Student
University
2013
09
23
141
168
https://jomc.ut.ac.ir/article_36085_95423d1cf994b69dec4ddcab5956727d.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1392
11
3
هوشمندی رقابتی، برساخته ای نوین در توسعه تفکر استراتژیک (مطالعه موردی: مقایسة بانک های خصوصی و دولتی استان مازندران)
رحمان
غفاری
محسن
نظری
شیما
افضلی
میثم
عمرانی فر
امروزه، توان رقابتی، اساس بقای شرکتها است. هوشمندی رقابتی به عنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک و یکی از سریعترین زمینههای رشد کسب و کار دنیا در نپز گرفته می.شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی وضعیت هوشمندی رقابتی و تأثیر آن بر تفکر استراتژیک مدیران است. جامعة أماری تحقیق حاضر، 70 نفر از سرپرستان و مدیران بانکهای دولتی (بانک ملی) و خصوصی (پاسارگارد، سرمایه و اقتصاد نوین) استان مازندران است. برای گردآوری دادههای مربوط به هوشمندی رقابتی و ابعاد چهارگانة آن، یعنی آگاهی از بازار، رقبا، فناوری و راهبرد، پرسشنامهای شامل 25 سؤال بر اساس مؤلفههای حاصل از مرور متون تحقیق تدوین شد و پس از سنجش روایی و پایایی، در اختیار نمونة آماری قرار گرفت. برای طبقهبندی و تفسیر دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی، نظیر آزمون همبستگی و آزمون تی استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد بین هوشمندی رقابتی در تصمیمهای استراتژیک بانکهای خصوصی و دولتی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، یافتهها حاکی از آن است که بانکهای خصوصی، از نظر هوشمندی رقابتی و توجه به مبانی تفکر استراتژیک، نسبت به بانک دولتی در جایگاه بهتری قرار دارند.
Competitive intelligence
Business Intelligence
organizational intelligence
Strategic thinking
2013
09
23
169
193
https://jomc.ut.ac.ir/article_36086_ece1f4ca7a9842e27fb4c44560a7f403.pdf