2024-03-29T12:49:17Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7293
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
اثر تعدیلکنندة بدبینی بر تعهد راهبردی مدیران میانی
ناصر
صنوبر
اژدر
کرمی
مهدی
فرقانی بجستانی
فرهنگ سازمانی و نگرشهای فردی مدیران نقش بسزایی در پیشبرد برنامههای تغییر، بهویژه تغییرات راهبردی ایفا میکند. در این میان، تعهد مدیران میانی به تغییرات راهبردی بسیار اهمیت دارد و بدبینی مهمترین مانع در شکلگیری این تعهد است. در تحقیق حاضر رابطة ابعاد عدالت سازمانی، حمایت مدیریت ارشد از تغییر، و مشارکت در تصمیمگیری با تعهد راهبردی مدیران میانی بررسی و سپس، اثر تعدیلکنندة بدبینی به تغییر بر روابط یادشده ارزیابی شده است. بدین منظور، دادههای مورد نیاز از 334 نفر از مدیران میانی شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات سراسر کشور گردآوری شد و با روش مدلیابی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. با توجه به نتایج، بدبینی به تغییر رابطة عدالت توزیعی و عدالت تعاملی با تعهد راهبردی را تعدیل میکند و آثار مثبت حمایت مدیریت ارشد را نیز بهطور نسبی کاهش میدهد. نتایج تحقیق همچنین حاکی از آن است که بدبینی تأثیری بر رابطة عدالت رویهای و مشارکت با تعهد راهبردی ندارد[1].
بدبینی به تغییر
تعهد راهبردی
عدالت سازمانی
مدیران میانی
مشارکت
2015
05
22
1
23
https://jomc.ut.ac.ir/article_52932_2d5726aab1802ce3ffc3cd24c17b7e9b.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
طراحی مدل توسعه هوشمند
سیدمحمد
محمودی
حسن
دانایی فرد
علی نقی
امیری
غلامرضا
جندقی
اعظم
بابکی راد
یکی از چالشهای فراروی نظامهای سیاسی اجرای توسعة ملی است. مدلهای مختلفی برای ایجاد توسعة ملی پیشنهاد شده است. برخی کشورها بر مدلهای غیربومی وارداتی تکیه میکنند، ولی برخی دیگر بر مدلهای بومی خود متکیاند. هدف این پژوهش طراحی مدل توسعة هوشمند در بستر ملی ایران است. بدین منظور روش نظریهپردازی منتخب که مراحل بسط مفهومی و تجربی نظریه را دارد، بهکار گرفته شده است. در این پژوهش مدل توسعة هوشمند نظریهپردازی، و بر اساس نظرهای خبرگان و کارگزاران تأیید پژوهشی شده است. مدل حاصل متشکل از سه بعد اصلی نرم، سخت و وت است. نتیجه طراحی مدلی است که در مقایسة با الگوی پیشرفت در سطح ابزاری آن (مدیریت ملی) قابل تقسیمبندی است و جهتگیری به توسعه را در ابعاد سخت، نرم و وت برای نیل به کیفیت زندگی تبیین میکند.
ابعاد سخت
پارادایم توسعه
مدل توسعة هوشمند
مکاتب توسعه
نرم و وت
2015
05
22
25
45
https://jomc.ut.ac.ir/article_53308_3a2a4a5af70157db64bb0f3b36a8975d.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
طراحی مدل تعاملی فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی با میانجیگری مدیریت دانش
داود
فیض
مرتضی
اکبرزاده صفوئی
سمیه
زنگیان
این مطالعه نقش میانجی مدیریت دانش را در ارتباط بین فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمان بررسی میکند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است [j1] و از حیث روش توصیفی است. نمونة آماری پژوهش حاضر 148 نفر از کارکنان شرکت ملی گاز در شهر تهران است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی و پایایی آن بررسی شد. فرضیههای پژوهش به روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج نقش میانجی مدیریت دانش را در رابطة بین فرهنگ با اثربخشی سازمانی، و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمانی تأیید کرد. حال آنکه این نقش در مقایسه با ارتباط مستقیم بین متغیرهای یادشده چندان ملموس نبود. این مقاله یافتههای جدیدی را به متون نظری مدیریت دانش میافزاید و بر اهمیت نقش تعاملی فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی تأکید میکند.
اثربخشی سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
2015
05
22
47
66
https://jomc.ut.ac.ir/article_52933_c63966e9a1f849a89f1e523c8528e182.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
رابطة قدرت و وابستگی در کانالهای بازاریابی از دیدگاه عضو هدف مورد مطالعه: هنر - صنعت فرش دستباف ایران
شهریار
محسنین
محمدرحیم
اسفیدانی
حمیدرضا
حسن زاده کریم آباد
حسین
خنیفر
یکی از مهمترین ابعاد رفتاری در روابط درون کانال بازاریابی، قدرت و وابستگی است. در این پژوهش منابع قدرت و قدرت جبرانی، و سه بعد وابستگی شهرت، سود و فروش، و فعالیت تجاری مدنظر قرار گرفته است. در این پژوهش روابط دو عضو اصلی توزیع در هنر – صنعت فرش دستباف با قبول تجار فرش به عنوان عضو منبع کانال، و کارگاههای تولیدی به عنوان عضو هدف کانال مطالعه شده است. در واقع، هدف این پژوهش بررسی روابط بین قدرت و وابستگی از بعد ادراکی کارگاههای تولیدی متمرکز و غیرمتمرکز در این کانال است. نمونة آماری این پژوهش 149 کارگاه تولیدی است، که بهطور تصادفی با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیهها معادلات ساختاری بهکار گرفته شد. نتایج نشان میدهد قدرت جبرانی بر قدرت منبع و وابستگی سود و فروش تأثیر معکوس، قدرت منبع بر وابستگی تجاری تأثیر مستقیم، قابلیت در جایگزینی بر وابستگی سود و فروش و وابستگی تجاری، تأثیر معکوس و بر قدرت جبرانی تأثیر مستقیم، وابستگی تجاری و وابستگی شهرت بر وابستگی سود و فروش تأثیر مستقیم دارد.
فرش دستباف
قدرت
کانال بازاریابی
وابستگی
2015
05
22
67
89
https://jomc.ut.ac.ir/article_53294_63ff9f6abf2a8fc6a98feb9a1b0dbfa8.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
بررسی تأثیر رهبری رئیس هیئت مدیره بر مشارکت راهبردی اعضا از طریق فرهنگ تولید تیمی
سید مسلم
علوی
مهدی
نجفی سیاهرودی
امروزه در پی تحولات گستردة حاکمیت شرکتی، رئیس هیئت مدیره اختیارات واقعی بیشتری در اتخاذ تصمیمهای شرکت دارد و به تناسب نقش مهمش در رهبری هیئت مدیره، انتظارات عملکردی بیشتر برای او تعیین شده است. البته این مسئله هنوز در کشور به جایگاه شایستة خود دست نیافته است و بر خلاف آثار متنوع رهبری رئیس هیئت مدیره بر فرهنگ هیئت مدیره - بهویژه فرهنگ تولید تیمی- و مشارکت راهبردی اعضای هیئت مدیره، نیازمند بررسیهای بیشتر است. بنابراین، در این تحقیق پیمایشی، از میان اعضای هیئت مدیرة شرکتهای تعاونی تولیدی فعال شهر رشت 52 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه تحقیق (با روایی محتوایی تأییدشده و پایایی 4/94 درصد) پاسخ دادند. نتایج نشان میدهد رهبری اثربخش رئیس هیئت مدیره میتواند با ایجاد فرهنگی اثربخش که در آن تولید تیمی ارجح است، بر مشارکت راهبردی اعضا بیفزاید. از سوی دیگر، مشخص شد رهبری اثربخش رئیس هیئت مدیره از طریق ایجاد فضای باز و انتقادپذیر، آمادگی، خلاقیت و انسجام میان اعضا میتواند به مشارکت راهبردی اعضا منجر شود.
رهبری هیئت مدیره
رئیس هیئت مدیره
فرهنگ تولید تیمی هیئت مدیره
مشارکت راهبردی هیئت مدیره
2015
05
22
91
113
https://jomc.ut.ac.ir/article_53295_78bf0545df2d597cb3038ee232edfc51.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
بررسی رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی
حسین
دامغانیان
سید مهدی
موسوی داودی
کیارش
فرتاش
هدف این پژوهش بررسی رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی در بین کارکنان بانک ملت استان مازندران است. جامعة آماری این تحقیق را همة 1100 نفر کارکنان شاغل در شعب این بانک در استان مازندران تشکیل میدهد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، حداقل حجم نمونه برای اجرای این پژوهش 285 نفر است. روش نمونهگیری پژوهش حاضر تصادفی سیستماتیک و ابزار تحقیق پرسشنامه است. از 366 پرسشنامة توزیعشده، 292 پرسشنامة مناسب تحلیل به دست آمد. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی، و تحلیل دادهها به روش مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد عدالت سازمانی با تنبلی اجتماعی کارکنان رابطة منفی و معنادار دارد،. همچنین، از بین مؤلفههای عدالت سازمانی، عدالت مراودهای مهمترین عامل در عدم بروز تنبلی اجتماعی کارکنان بانک ملت استان مازندران است
بانک ملت
تنبلی اجتماعی
عدالت سازمانی
عدالت مراودهای
2015
05
22
115
133
https://jomc.ut.ac.ir/article_53296_b9b11f748b92a636a24ac4e4ac856675.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
بررسی رابطه بین دلبستگی کاری و مهارت کارکنان
محسن
یعقوبی
نورمحمد
یعقوبی
در این پژوهش مهارت به عنوان منبع فردی مؤثر بر دلبستگی کاری بر اساس مدل تقاضا- منابع شغلی باکر و دیمروتی (2008) شده است[j1] .این پژوهش به روش توصیفی و پیمایشی از نوع مقطعی انجام گرفته است. نمونة آماری تحقیق، 395 نفر از چهار سازمان دولتی مشهد است که به روش تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، روشهای آمار توصیفی برای بررسی دادههای جمعیتشناختی و برای آزمون فرضیهها و پاسخ به سؤالها، روشهای آمار استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی نمونههای مستقل، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون رگرسیون چندمتغیری با بهکارگیری نرمافزار SPSS انجام گرفت[j2] . نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین دلبستگی کاری و ابعاد مهارت همبستگی معناداری وجود دارد. در ادامه، جهت مشخصکردن اینکه چه مقدار از واریانس نمرههای [j3] دلبستگی کاری بهوسیلة ابعاد مهارت تبیین میشود، رگرسیون چندگانه اجرا شد. نتایج نشان داد 4/49 درصد از واریانس متغیر دلبستگی کاری بهوسیلة متغیر مهارت عضویت سازمانی بهطور جداگانه تبیین شد، در حالی که مهارت کار فردی و مهارت عضویت تیمی قادر به پیشبینی دلبستگی کاری نبودند.
دلبستگی کاری
مهارت
مهارت عضویت سازمانی
2015
05
22
135
156
https://jomc.ut.ac.ir/article_53297_438973765f6f01c43a35fc64ad6fd976.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر ایجاد بدبینی سازمانی: مورد مطالعه: کارکنان سازمان استاندارد استان قم
جلال
نادری
ناصر
جمشیدی
حسن
زارعی متین
این مقاله عوامل سازمانی مؤثر در ایجاد بدبینی را بررسی کرده است. ابتدا با مطالعة پیشینة بدبینی سازمانی، ابعاد و مؤلفههای بدبینی در رویکردهای مختلف بررسی شد و از بین آنها شش مؤلفة ادراک از حمایت سازمانی، ادراک از حقوق و مزایای مدیران اجرایی، ادراک از عملکرد سازمانی، ادراک از عدالت توزیعی و رضایت شغلی برای سنجش میزان بدبینی آزمون شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی است. جامعة آماری تحقیق، کارکنان سازمان استاندارد شهرستان قم بود که همة کارکنان در تحقیق شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه به وسیلة نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد هر شش عامل بدبینی در سطح متوسط است. رتبهبندی این عوامل از حیث تأثیر بر ادراک از بدبینی سازمانی در میان کارکنان این سازمان معنادار نبود.
بدبینی سازمانی
حقوق و مزایای مدیران
حمایت سازمانی
رضایت شغلی
عدالت توزیعی
2015
05
22
157
176
https://jomc.ut.ac.ir/article_53298_174bba20764e0bfab55debfc962401e9.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
تحلیل محتوای اساسنامة دانشگاه فرهنگیان جهت بررسی میزان مطابقت اهداف دانشگاه با مؤلفههای کیفیت عمرکاری فرهنگیان
ندا
زجاجی
کمال
درانی
اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت و نقش سازندة معلمان در تعیین سرنوشت آیندهسازان جامعه، تأمین و تربیت آنان را به عنوان اساس و مبنای آموزشوپرورش ضروری میکند. لذا کیفیت عمر کاری فرهنگیان که در برگیرندة نتایجی مانند رضایتمندی شغلی، فرصتهای رشد و مسائل روانشناختی برای آنان، و دستاوردهایی مانند مدیریت مشارکتی، غنیسازی شغلی و شرایط مطمئن برای سازمان است، اهمیت مییابد. بدین منظور تحلیل محتوای اهداف بیانشده در اساسنامة دانشگاه فرهنگیان با مؤلفههای کیفیت عمر کاری مد نظر قرار گرفت. با توجه به روش تحلیل محتوا که رویهای نظاممند، عینی و کمّی دارد، مقولههای موجود در اهداف استخراج، و میزان مطابقت آن با هر یک از پنج مؤلفة کیفیت عمر کاری بررسی شد. از طریق شاخصهای آماری فراوانی و درصد فراوانی برحسب تعداد دفعات اشارة هر یک از مقولههای اهداف به هر یک از مؤلفههای کیفیت عمر کاری مشخص شد در اهداف دانشگاه به مؤلفة «پرورش مهارتها و قابلیت انسانی»، « استقلال در انجامدادن وظایف» و «توسعة قابلیتهای کاری و تنوع فعالیتها» توجهی کامل و جامع شده است، ولی مؤلفههای «حقوق و دستمزد منصفانه» و «انسجام اجتماعی در محیط کار» با اهداف دانشگاه تطابق کمی دارند که توجه خاص سیاستگذاران را میطلبد
تحلیل محتوا
دانشگاه فرهنگیان
کیفیت عمر کاری
2015
05
22
177
205
https://jomc.ut.ac.ir/article_53299_e9bb049f2920c70cd74c52a916774230.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
بررسی تأثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه
قاسم
برغمدی
آرین
قلی پور
سازمانها و شرکتهای رقیب، سعی میکنند افراد بااستعداد را جذب و حفظ کنند. برند کارفرما استعدادها را به سازمان جذب میکند. برند کارفرما مجموعه عوامل داخلی مربوط به پرسنل است که با اطلاعرسانی به افراد خارج سازمان، به افراد القا میکند این سازمان موقعیت، جایگاه و مکانی مناسب برای کارکردن است. استعدادها نیز به سازمانی جذب میشوند که احساس کنند برایشان مناسب است، ایجاد احساس مثبت در ذهن فرد مستعد مهم است. در این تحقیق چگونگی ایجاد تصویر در ذهن فرد بااستعداد، برای جذب شدن به بانک رفاه بررسی، و عوامل جذب استعدادها به روش کیفی در بانک رفاه مشخص شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه است. اطلاعات با روش تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد پنج عامل داخلی از برند کارفرما و یک عامل متفرقه، در صورت اطلاعرسانی و انتقال به افراد بااستعداد بر جذب آنها مؤثر بوده است. همچنین، عوامل خارجی نیز بر جذب استعدادها در بانک رفاه مؤثر بوده است.
بانک رفاه
برند کارفرما
جذب استعداد
مدیریت استعداد
2015
05
22
207
227
https://jomc.ut.ac.ir/article_53300_e2d9a8e504d409ffb7d2f4e5035a5d9e.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
طراحی مدل یکپارچة ارزیابی سرمایههای فکری با بهکارگیری فنون اولویتبندی فازی و مشابهت فازی
الهام
ابراهیمی
محمدرضا
فتحی
مرتضی
سلطانی
در محیط کسبوکار رقابتی امروزی، مدیریت سرمایههای فکری بیشازپیش به عنوان عاملی اساسی در جهت کسب و حفظ مزیت رقابتی سازمان شناخته میشود. هدف اصلی این مقاله طراحی مدلی جهت سنجش قیاسی ظرفیتهای سرمایة فکری در سازمانها است. در این راستا در گام نخست، شاخصهای نُهگانة متغیر سرمایههای فکری با مراجعه به متون نظری تحقیق شناسایی شد. در گام دوم، با روش نمونهگیری قضاوتی کمیتهای چهاردهنفره از میان متخصصان منابع انسانی شرکت توانیر و سه سازمان تابعة آن تشکیل شد و روش اولویتبندی فازی برای محاسبة اهمیت نسبی یا وزن شاخصها بهکار گرفته شد. در گام سوم، جهت نشاندادن کاربستپذیری مدل، با بهکارگیری نظر 6 نفر از خبرگان منابع انسانی شرکت توانیر که به روش قضاوتی انتخاب شده بودند، سه شرکت تابعة شرکت توانیر از نظر قابلیت سرمایههای فکری، با روش مشابهت فازی رتبهبندی شدند.
سرمایههای فکری
فن اولویتبندی فازی
فن مشابهت فازی
فنون تصمیمگیری چندشاخصه
2015
05
22
229
246
https://jomc.ut.ac.ir/article_53301_830c0f81a6f6e44e890b049e1455b557.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
تحلیل تأثیر رهبــــری معنوی و پیامدهای آن بر عملکرد ســـازمانی با بهکارگیری کارت امتیازی متوازن در بنگاههای کوچک و متوسط شهر اصفهان
علی
نصر اصفهانی
محمد
سبحانی
جواد
خزائی پول
مجتبی
امانی
امروزه نقش رهبران معنوی تحریک و برانگیختن کارکنان با بهکارگیری چشمانداز معنوی و ایجاد زمینههای فرهنگی بر اساس ارزشهای انسانی است تا کارکنانی توانمند، با بهرهوری بالا، متعهد و باانگیزه را پرورش دهند. هدف این پژوهش پاسخ به این سؤال است که آیا رهبری معنوی میتواند موجب افزایش عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط در شهر اصفهان شود؟ این تحقیق با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط شهر اصفهان است که نمونهای به روش تصادفی ساده شامل 321 نفر از بین آنها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، آزمون فرضیهها و بررسی برازش مدل پژوهش، مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزارهایSPSS و AMOS بهکار گرفته شد. یافتههای تحقیق نشان داد رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، نتایج نشان داد عضویت و معناداری به عنوان پیامدهای رهبری معنوی بر عملکرد تأثیرگذارند.
رهبری معنوی
شرکتهای کوچک و متوسط
عملکرد سازمانی
کارت امتیازی متوازن
2015
05
22
247
265
https://jomc.ut.ac.ir/article_53302_b9fe5cea26593466e96dceb97970913b.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
رابطة رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی
مریم
محمودی کیا
نسرین
ارشدی
سحر
احمدی چگنی
مصطفی
بهارلو
توانمندسازی کارکنان از فنون مؤثر افزایش بهرهوری کارکنان و بهکارگیری بهینة ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است. هدف پژوهش حاضربررسی رابطة رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی است. این تحقیق ازنظر هدف از نوع کاربردی وا زنظر روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. شرکتکنندگان پژوهش 200 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری بودند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با بهکارگیری ضریب همبستگی پیرسون، مدلیابی معادلات ساختاری و روش بوتاستراپ تحلیل شد. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی برازشی خوب دارد. نتایج پژوهش نشان داد رهبری اخلاقی بهطور مستقیم، و با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی، بهطور غیرمستقیم بر توانمندسازی روانشناختی اثر میگذارد. همچنین، رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی ارتباط دارد و این سبک رهبری باعث ترویج عدالت رویهای و تعاملی میشود و از طریق این دو نوع عدالت میتوان موجبات توانمندی کارکنان را فراهم کرد.
رهبری اخلاقی
عدالت رویهای
عدالت تعاملی
توانمندسازی روانشناختی
2015
05
22
267
287
https://jomc.ut.ac.ir/article_53303_375cf3f1448893e0ab231d6dfb3243b1.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
مبانی جامعهشناختی و اقتضائات فرهنگی تکوین دولت در جامعة ایرانی
مهدی
بالوی
مهناز
بیات کمیتکی
دولت مدرن پدیدهای تکاملی و تجدیدشونده است و نمیتوان آن را بهطور تکعاملی و تکساحتی ارزیابی کرد، لذا هیچیک از حوزههای متکثر علوم انسانی بهتنهایی و بیکنشگری متقابل با حوزههای دیگر، نمیتواند پیدایش دولت مدرن را بهطور کامل توضیح دهد. روبنای سیاسی دولت در کشورهای مختلف، در وهلة نخست تابعی از ساختار اجتماعی و فرهنگی آن جوامع به مثابة سنگبنای ساختار حکمرانی است، و در مرحلة بعد، بر اندیشة خاص سیاسی، حقوقی، اقتصادی، نظامی و جز آن بنا نهاده شده است. بر این اساس، فقدان آمادگی لازم بافت اجتماعی و فرهنگی برای ایجاد نهاد دولت- ملت، استقرار معیوب انداموارههای اقتدار نظام سیاسی را به دنبال خواهد داشت. خصیصههای جامعهشناختی و فرهنگی مردم هر جامعه در تلفیق با ساختارهای اقتصادی، سیاسی، حقوقی و اجرایی، نقشی مهم در روند تکوین دولت ملی ایفا میکند و تأثیری بسزا دارد. به بیان دیگر، شکل و محتوای نظام حکمرانی در هر کشور با خصلتهای جامعهشناختی و فرهنگی مردم آن کشور و نحوة نگرش تاریخی آنان به مفاهیمی مانند قدرت، حکومت، مبنای مشروعیت و جز آن ارتباط معنادار دارد. در این نوشتار پس از تحلیل مفهومی پدیدة دولت و تشریح روند تکوین و تکامل آن در جامعة ایرانی، تطور و تحول دولت مدرن از منظر بارزترین خصیصههای اجتماعی، مقولههای فرهنگی و مؤلفههای فکری و نظری مردم ایرانزمین بررسی و تجزیهوتحلیل شده است.
دولت
دولت مدرن
جامعة ایرانی
عوامل فرهنگی
مبانی جامعهشناختی
2015
05
22
289
315
https://jomc.ut.ac.ir/article_53304_999c930c53348eccf023c09f78961f70.pdf
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
2423-6942
2423-6942
1394
13
1
چکیده انگلیسی
2015
05
22
1
14
https://jomc.ut.ac.ir/article_54707_f3b2441a22afea43304589f0bbf3ca9d.pdf