2024-03-29T16:56:16Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7509
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشجویان شاغل دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران)
مظاهر
یوسفی امیری
آرین
قلی پور
داوود
عباسی
محسن
قربانلو
یکی از ضروریات سازمانها در عصر یادگیری، تسهیم دانش بین افراد سازمان است. از این رو، شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش اهمیتی بسیار دارد. در این مطالعه رابطة میان ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت (برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی، روانرنجوری، گشودگی در برابر تجربه) و رفتار تسهیم دانش بررسی میشود تا به مدیران و سازمانها در پیادهسازی مؤثر تسهیم دانش کمک کند. بدین منظور پرسشنامهای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از پایایی و روایی با اجرای تحلیل عاملی تأییدی، در میان نمونهای متشکل از 332 نفر از دانشجویان دانشکدة مدیریت توزیع شد. روش تحقیق پیمایشی– همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. یافتههای تحقیق نشان داد بعد سازگاری بر تسهیم دانش اثر مثبت و معنادار، اما بعد روانرنجوری بر تسهیم دانش اثر منفی و معنادار دارد.
knowledge sharing
Personality Traits
The five factor model of personality
2015
10
23
647
665
https://jomc.ut.ac.ir/article_54733_fd0f9e040b43f3f5a0419dd9a370c9ee.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
رابطة هوش معنوی با مهارتهای ارتباطی کارکنان دانشگاه لرستان
فخرالسادات
نصیری و لیک بنی
- محمدرضا
اردلان
احترام
میزاخانی
سازمانها همواره به دنبال استفاده از همة امکانات برای رسیدن به موفقیت و اثربخشیاند و برای تحقق این هدف علاوه بر دستیابی به عوامل مختلف، بحث بهکارگیری افرادی با ویژگیهای خاص ذهنی و مهارت بیشتر، مورد توجه قرار گرفته است. یکى از این ضرورتها در عرصة انسانشناسى، توجه به بعد معنوى انسان از دیدگاه دانشمندان، بهویژه کارشناسان سازمان بهداشت جهانى است. با این وصف، هدف از این پژوهش بررسی رابطة هوش معنوی با مهارتهای ارتباطی کارکنان در دانشگاه لرستان بود. این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی- همبستگی است و جامعة آماری آن را همة کارکنان دانشگاه لرستان تشکیل دادند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای220 نفر انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامهها روش محتوایی و صوری بهکار گرفته شد و برای بررسی پایایی آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد وضعیت هر دو متغیر در جامعة مورد مطالعه بالاتر از میانگین آماری است. همچنین، بین هر یک از مؤلفههای هوش معنوی با مهارتهای اجتماعی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. کارکنان مرد هوش معنوی بالاتری نسبت به کارکنان زن دارند ولی مهارتهای ارتباطی و هوش معنویکارکنان در گروههای مختلف سنی، تحصیلی و سابقة خدمت یکسان است.
Communication skills
Employees
Emotional intelligence
Lorestan University
2015
10
23
667
689
https://jomc.ut.ac.ir/article_54734_5d586bc04b037b7d984ad92fea8b7db3.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
شناسایی و رتبه بندی عوامل فردی و سازمانی تأثیرگذار بر انتقال فناوری های پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری (TRLs)
جهانشاه
چرختاب مقدم
اسماعیل
کلانتری
یکی از راهبردهای دستیابی به اقتصاد دانشبنیان و خلق ثروت، انتقال فناوریهای پیشرفته است. اکنون دولتها و شرکتهای دانشبنیان، بسته به قابلیت و نیاز خود، فناوریهای پیشرفته را در سطوح گوناگون آمادگی فناوری انتقال میدهند. در این پژوهش، پژوهشگر در جستوجوی شناسایی و رتبهبندی عوامل فردی و سازمانی تأثیرگذار بر انتقال فناوریهای پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری است. بدین منظور روش پژوهش کیفی- کمی بهکار گرفته شده است. در بخش کیفی، با 10 نفر از خبرگان نظری مصاحبه شد و در بخش کمی، نظرهای 100 نفر از خبرگان عملی از طریق پرسشنامه گردآوری و تحلیل شده است. روش تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری، و در بخش کمی تحلیل عاملی، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون فریدمن است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تأثیر عوامل فردی بر انتقال فناوری بیشتر از عوامل سازمانی است و نیز با افزایش سطوح آمادگی فناوری (از نظر اولیه تا تجاریسازی) تأثیر عوامل فردی و سازمانی بر موفقیت انتقال فناوری افزایش مییابد. درنظرگرفتن عوامل فردی و سازمانی تأثیرگذار بر انتقال فناوریهای پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری توسط دولتها و شرکتهای دانشبنیان، احتمال موفقیت ایشان را در انتقال فناوریهای پیشرفته افزایش و مخاطرات آن را کاهش میدهد.
High Technologies
Individual Factors
organizational factors
Technology Readiness Levels (TRLs)
Technology Transfer (TT)
2015
10
23
691
712
https://jomc.ut.ac.ir/article_54735_a356732ddd7a3e0f6ea267a5d8ec8d8c.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
الگوی اسلامی ایرانی اجرای خط مشیهای فرهنگی کشور و مقایسة تطبیقی آن با برخی الگوهای موجود داخلی و خارجی
حسین
خنیفر
سید مهدی
الوانی
حمید
حاجی ملا میرزایی
با مطالعه و بررسی فرایند پیچیدة خطمشیگذاری فرهنگی کشور توسط نهادهای ذیربط، هنوز شاهد آسیبهای فرهنگی و تحققنیافتن کامل راهبردهای کلان در زمینة فرهنگ هستیم. این کاستیها اغلب ما را به یک علت اساسی متوجه میکند و آن فقدان الگوی اجرای خطمشی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی است. در این مقاله ابتدا مدلهای اجرا در داخل و خارج کشور بررسی شده است، سپس، با رویکردی قیاسی این مدلها با الگوی پیشنهادی اجرای خطمشیهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقایسه شده است. این مدل با روش تحقیق کیفی دادهبنیاد یا گراندد تئوری اجرا شده است. مؤلفههای این الگو مستخرج از مصاحبههای عمیق از نخبگان، خبرگان، مقامهای ارشد خطمشیگذار و مجریان باتجربة کشور است. در نهایت، با کدگذاری حدود 200 گزاره، 49 مقولة اصلی احصا شد که در سه بعد کلی شبکة ذینفعان (شامل مردم، سازمانها، دستگاهها و مؤسسات)، اجراپژوهی (شامل بسیج منابع، ابزارهای اجرا و رویکردهای اجرا)، و فضای ذهنی و ارزشی جامعه، تقسیمبندی و مرتبط شد.
Culture
Implementing Cultural Policy
Implementation Models
Policy making
implementation research
2015
10
23
713
737
https://jomc.ut.ac.ir/article_54736_4be0526912b5b3c7dc4d3df75ce28534.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر پذیرش تکنولوژی و مدیریت دانش (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی استان قزوین)
محسن
هوشنگی
سید مجید
الهی
زهرا
امین افشار
سید محمود
صدوق
هدف این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر مدیریت دانش با درنظرگرفتن نقش میانجی پذیرش تکنولوژی است. فرضیههای این تحقیق با بهکارگیری دادههای حاصل از نمونهای شامل 54 شرکت تولیدی استان قزوین و با روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (فن حداقل مربعات جزئی) و تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شد. یافتههای این تحقیق نشاندهندة تأثیر مثبت فرهنگ سازمانی و رهبری تحولگرا بر پذیرش تکنولوژی و مدیریت دانش است، اما بین رهبری مبادلاتی و مدیریت دانش رابطة معنادار یافت نشد. همچنین، یافتهها حاکی از تأثیر منفی رهبری مبادلاتی بر پذیرش تکنولوژی است. در میان شاخصهای تبیینکنندة رهبری تحولگرا؛ انگیزه و الهامبخشی (بیشترین تأثیر)، توجه فردی و تحریک فکری بر مدیریت دانش تأثیر مثبت دارند در حالی که هیچیک از شاخصهای تبیینکنندة رهبری مبادلاتی تأثیر معنادار بر مدیریت دانش و پذیرش تکنولوژی نداشتهاند. در نهایت، پذیرش تکنولوژی نیز بر مدیریت دانش تأثیر مثبت معنادار دارد. نتایج این پژوهش مدیران شرکت را به درک صحیح از تأثیرگذاری سبک رهبری آنها و فرهنگ سازمانی بر پذیرش تکنولوژی به منظور بهبود مدیریت دانش شرکتشان رهنمون میکند.
Knowledge Management
Organizational Culture
Technology Acceptance
Transactional Leadership
Transformational Leadership
2015
10
23
739
762
https://jomc.ut.ac.ir/article_54737_a00751b986b40fce1cf6b6f1aca8b97f.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: پژوهشگاه صنعت نفت ایران)
علی
پیران نژاد
مهدی
افخمی اردکانی
اتخاذ رویکردی کارآفرینانه در بخش دولتی در راستای پاسخگویی به انتقادهای وارد بر عملکرد سازمانهای دولتی از جمله دغدغههای پیش روی سازمانهای دولتی بهویژه در کشورهای در حال توسعه از جمله کشورمان ایران است. برخلاف اهمیت این موضوع، متأسفانه مطالعات معدودی با رویکردی جامعگر در این زمینه انجام گرفته است. پژوهش حاضر تحقیقی کاربردی به روش تحقیق کمّی و از نوع همبستگی است. تحقیق حاضر تلاش میکند ابعاد متعدد مفهوم کارآفرینی در بخش دولتی را پیمایش کند. بدین منظور 205 نفر از کارکنان رسمی پژوهشگاه صنعت نفت ایران در این تحقیق شرکت کردند. برای گردآوری دادهها ابزار پرسشنامه، و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات آماری ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد بهجز متغیرهای مشاغل تخصصی، چندگانگی اهداف و نفوذ سیاسی، همة متغیرهای دیگر بر متغیر کارآفرینی در بخش دولتی تأثیرگذارند و سه متغیر مخاطرهپذیری، نوآوری و پیشروبودن رابطة مثبت و معنادار با عملکرد سازمانهای دولتی دارند. همچنین، در نهایت پیشنهادهایی برای تقویت روحیة کارآفرینی در سازمانهای دولتی کشور مطرح شده است.
innovativeness
Oil industry research center
Proactiveness
Public entrepreneurship
Risk taking
2015
10
23
763
784
https://jomc.ut.ac.ir/article_54738_cbfed1e0aa7b5fa5f65e78b0a65040a7.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
بررسی تأثیر مؤلفه های فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در شرکت های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان
روح اله
رضائی
نفیسه
صلاحی مقدم
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق را همة اعضای شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی در استان زنجان تشکیل دادند (301=N) که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، تعداد 207 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد. روایی صوری پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان تأیید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز پس از انجامدادن اصلاحات لازم تأیید شد. نتایج تحقیق نشان داد چهار مؤلفة فرهنگ سازمانی شامل درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت در مجموع، 41 درصد از واریانس مدیریت دانش در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان را تبیین میکنند. با توجه به یافتههای پژوهش، تقویت فرهنگ سازمانی بهطور مستقیم به توسعة مدیریت دانش در شرکتهای خدمات کشاورزی منجر میشود.
Agricultural services ventures
Knowledge Management
Organizational Culture
2015
10
23
785
805
https://jomc.ut.ac.ir/article_54739_f290030761b61ba9239906850603cfc0.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
بررسی تفاوتهای موجود در سبک مذاکرة تجاری مدیران ایرانی و کره ای
حامد
دهقانان
ایمان
آشفته
افراد با فرهنگهای گوناگون، راهبردهای متفاوتی را در فرایند مذاکره در پیش میگیرند و میزان موفقیت در مذاکرات بینالمللی به توانایی مذاکرهکنندگان در برقراری ارتباط مؤثر در شرایط فرهنگی گوناگون بستگی دارد. در این پژوهش، تفاوتهای میان سبک مذاکرة مدیران ایرانی و کرهای شناسایی شده است. این تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی و از نظر روش، پژوهشی ترکیبی تبیینی از نوع کمی و کیفی است. بدین منظور، از مجموع مدیران فعال در بخش قراردادهای بینالمللی در دو شرکت الجی و گلدیران، 29 مدیر مذاکرهکننده بهطور غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. نتایج تحلیل آماری پرسشنامههای جمعآوریشده و مصاحبه با برخی افراد جامعه و تحلیل کیفی نتایج آماری نشان میدهد مذاکرهکنندگان ایرانی و کرهای اگرچه در مؤلفههای سبک مذاکره با یکدیگر شباهت دارند، در مؤلفههای ارتباطی مذاکره و پیامدهای مذاکره متفاوتند. در انتها نیز توصیههایی کاربردی برای مذاکرهکنندگان بیان شده است.
Business negotiations
Cultural difference
International contracts
Negotiation style
South Korea
2015
10
23
807
831
https://jomc.ut.ac.ir/article_54740_ec3afdf17cebc2c2f8135e02937b6d7c.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
بررسی تأثیر صدای کارمند بر خلاقیت و عملکرد کارکنان با میانجیگری درگیری شغلی
حسن
رنگریز
سعید
رضایی
در چند سال اخیر، محققان و مدیران به صدای کارمند به دلیل نقشی که در کسب مزیت رقابتی ایفا میکند، توجه فراوان کردهاند. این پژوهش با هدف طراحی شاخصی بومی برای صدای کارمند و بررسی تأثیر صدای کارمند بر خلاقیت و عملکرد فردی کارکنان از طریق نقش میانجی درگیری شغلی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. کارکنان شرکت کاله جامعة آماری این تحقیق را تشکیل دادهاند. نمونهگیری به روش سرشماری انجام گرفت و 234 پرسشنامه برای جمعآوری دادهها توزیع شد. برای تحلیل دادهها تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدل ساختاری بهکار گرفته شد. طبق نتایج این پژوهش، صدای کارمند بر درگیری شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، نتایج، نشان داد درگیری شغلی هم بهطور مستقیم و هم غیرمستقیم، از طریق خلاقیت بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معنادار دارد.
Creativity
Employee voice
Job engagement
performance
2015
10
23
833
856
https://jomc.ut.ac.ir/article_54741_5b1f2ada4c4bb14a4a239333b07d4637.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
شناسایی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)
سیدمحمدرضا
صالحی
ناصر
میرسپاسی
علی اکبر
فرهنگی
هدف اصلی این پژوهششناخت فرهنگ سازمانی در سازمان صداوسیما و بیان پیشنهادهایی جهت تقویت آن است. برای این منظور مدل دنیسون بهکار گرفته شد. روش این پژوهش پیمایشی است. دادههای مربوط به مؤلفههای فرهنگ سازمانی با ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. پایایی مربوط به ابزار سنجش با آلفای کرونباخ (معادل 924/0) بررسی شد. جامعة آماری این تحقیق را کارکنان سازمان صداوسیما (در تهران) تشکیل دادهاند. با بهکارگیری فرمول نمونهگیری از جامعة محدود، 352 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تجزیهوتحلیل دادهها شامل دو روش توصیفی و استنباطی بوده است. نتایج آزمون دوجملهای نشان داد در این سازمان «درگیرشدن در کار»، «سازگاری (ثبات و یکپارچگی)» و «انطباقپذیری» در وضعیتی مناسب قرار ندارند و پایینتر از حد متوسط هستند، اما «مأموریت» در وضعیت متوسط قرار دارد. بر اساس آزمون فریدمن ملاحظه شد که «مأموریت» مهمترین مؤلفه از ابعاد اصلی فرهنگ سازمانی در سازمان صداوسیما است.
.
Organizational Culture
IRIB
Denison model
2015
10
23
857
878
https://jomc.ut.ac.ir/article_54742_8ac7b8ed46f2a09953e76b2464262f95.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
ارتقای توانمندسازی روان شناختی در پرتو تسهیم دانش
رحمت الله
قلی پور
حمزه
صمدی میارکلائی
حسین
صمدی میارکلائی
توانمندسازی در سازمان قابلیتی است که فرصت تصمیمگیری را از طریق گستردهکردن حیطة اختیارات فراهم میکند و باعث شکستهشدن سلسلهمراتب سنتی ساختارهای سازمان میشود. طی سالهای گذشته، محققان همراه با ابعاد مختلف توانمندسازی، به بُعد روانشناختی آن نیز توجه کردهاند. یکی از عوامل مؤثر بر توانمندسازی روانشناختی، تسهیم دانش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة توانمندسازی روانشناختی و تسهیم دانش کارکنان است. این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد، و تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد بین توانمندسازی روانشناختی و همة ابعاد تسهیم دانش ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج مشاهدهشده، تسهیم دانش عاملی بسیار قوی است، که به توانمندسازی روانی کارکنان منجر میشود.
Knowledge Management
knowledge sharing
organization
Psychological Empowerment
2015
10
23
879
905
https://jomc.ut.ac.ir/article_54743_184db91135b89ecb69b88fe60f24a24f.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
مدیریت عمومی مبتنی بر نهجالبلاغه (مورد مطالعه: نامه 53)
علی نقی
امیری
پرهیز از انفعال و استفادة بهینه از همة امکانات و فرصتها در پیمودن درست فرایند تولید علوم انسانی- اسلامی و بهویژه مدیریت، مستلزم طراحی الگویی جامع برای مدیریت اسلامی و نسبتدادن آن به اسلام و منابع اصیل آن از طریقی منطقی و روشمند است. این تحقیق بر آن است تا باکاوش در نهجالبلاغه و بهویژه فرمان تاریخی امام علی (ع) به مالک اشتر، به طراحی الگوی مدیریت عمومی، اقدام کند. این تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوا است و در فرایند تحقیق به 1200 مفهوم، 500 شاخص، 99 مؤلفه، 18 مقوله و در نهایت، به الگوی پنجبعدی شامل ارکان، ابعاد، روشها، ماهیت و انواع منجر شده است.
Dimensions
foundations
method
nature
public administration
2015
10
23
907
924
https://jomc.ut.ac.ir/article_54744_a65ffa778d4de4780b4d5c162d964f06.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
تبیین راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران
مسلم
باقری
حسن
زارعی متین
کشور ایران به دلیل داشتن جاذبهها و مقاصد بیبدیل، استعداد بسیار زیادی در استفاده از مزایا و منافع صنعت گردشگری دارد. اما بر اساس آمار سازمانهای بینالمللی و ملی، صنعت گردشگری کشور وضعیتی مطلوب ندارد و از قابلیتها و پتانسیل کشور در این زمینه استفادة مطلوبی نمیشود. از این رو این مقاله با بهکارگیری روش تحقیق آمیختة اکتشافی و با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی در بخش کیفی و روش پیمایشی، و با بهکارگیری نرمافزارهای SPSSو LISREL در بخش کمی راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری را بررسی کرده است و پس از دستیابی به کفایت نظری در مصاحبه با خبرگان صنعت و اجرای روش تحلیل محتوای کیفی بر مصاحبهها، پرسشنامه توزیع کرده است و در پایان، به 15 راهکار ارتقای صنعت در دو دسته راهکارهای مرتبط با صنعت و راهکارهای مرتبط با دولت دست یافته و بر اساس آن، مدل راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری کشور را طراحی کرده است.
Tourism
tourism industry
Tourism industry enhancement solutions
Exploratory mixed research method
2015
10
23
925
944
https://jomc.ut.ac.ir/article_54745_6a03d8872f0c01fcb39e2c0c1aea6e8a.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
بررسی تأثیر پرداختهای مبتنی بر عملکرد فردی و گروهی و تفاوت پرداخت بر عملکرد با روش مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) (مورد مطالعه: بانک ملت)
محسن
نظری
علی
دیواندری
حمزه
رایج
امروزه سازمانها ساختارهای جبران خدمات خود را تغییر داده، و نقش و جایگاه پرداخت مبتنی بر عملکرد در سبد پرداختها افزایش یافته است. پرداختهای عملکردی نیز در سطوح مختلف سازمان بهطور مختلفی وجود دارد. تحقیقات مختلف نشان داده است در سازمانهای با عملکرد بالا پرداخت مبتنی بر عملکرد نقش اصلی دارد. از طرفی، یکی دیگر از متغیرهای مهم در طراحی نظام جبران خدمات تعیین تفاوت یا پراکندگی پرداخت است. با بهکارگیری رویکرد مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) و با بهرهگیری از دادههای واقعی حقوقودستمزد و عملکرد 1042 نفر از کارکنان بانک ملت، نشان داده شد پرداخت عملکردی و تفاوت پرداختی بر عملکرد اثرگذار است و تفاوت پرداخت نقش تعدیلکننده در روابط بین پرداخت مبتنی بر عملکرد و عملکرد فردی ایفا میکند. همچنین، نتایج حاکی از آن بوده است که پرداخت عملکردی فردی و تفاوت پرداخت نقشی مهمتر نسبت به پرداخت عملکردی گروهی در اثرگذاری بر عملکرد دارند.
Group pay for performance
Hierarchical Linear modeling
Individual pay for performance
Pay Dispersion
performance
2015
10
23
945
972
https://jomc.ut.ac.ir/article_54746_3036f21b72dbda9d9b804444159dc5c5.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
چکیدههای انگلیسی
2015
10
23
1
14
https://jomc.ut.ac.ir/article_57642_aae1c7e77f8bdba88f4a5c54c6dc7e81.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1394
13
3
صفحات آغازین
2015
10
23
1
2
https://jomc.ut.ac.ir/article_58264_78e548cc6046eda38675b7ace387e95a.pdf