2024-03-29T04:22:06Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7701
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
پایبندی مدیران به اخلاق، و مدیریت شایعه در سازمانهای دولتی ایران
سیدمحمد
مقیمی
رحمان
غفاری
شایعه با توجه به ماهیت و قدرت تأثیرگذاری آن میتواند اضطراب اجتماعی را افزایش و بهرهوری و تولید را کاهش دهد و حتی اعتبار اجتماعی کارکنان، مدیران، مؤسسات و سازمانها را خدشهدار کند. در این زمینه انتظار میرود افرادی که به اصول اخلاقی پایبندترند، در درک، تجزیهوتحلیل و مدیریت شایعه، رفتاری متمایز داشته باشند. هدف این پژوهش، تشریح مفاهیمی مانند شایعه و بررسی شیوههای مدیریت و کنترل اخلاقی آن در سازمانها است. دو پرسشنامة استاندارد (با آلفای 82/0 برای مدیریت شایعه و 91/0 برای پایبندی به اخلاق) بین مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد چهار وزارتخانه توزیع شد. نتایج نشان میدهد بهطور کلی، بین پایبندی مدیران به اصول اخلاقی و مدیریت شایعه توسط آنها در سازمانها ارتباط معناداری وجود دارد. در ضمن، یافتهها حاکی از آن است که تحصیلات، جنسیت، سابقه و سمت شغلی، بر مدیریت شایعه و پایبندی به اصول اخلاقی تأثیر دارند.
Ethics in Organizations
Gossip
Rumors
Rumor management
2016
03
20
1
26
https://jomc.ut.ac.ir/article_56504_581811ee1afca0d2e4c151055e683c81.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه: دفاع مقدس)
حسین
خصاف مفرد
محسن
باقری نصرآبادی
بهدلیل آنکه جنگ هستی یک ملت را تهدید میکند، در جوامع مختلف همواره باعث بازتولید افقهای دانشی جدید در آن جامعه شده است، از جمله میتوان به دانش مدیریت اشاره کرد. از دیگر سو، فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان را میتوان از عوامل اصلی موفقیت یا شکست آن برشمرد. در این نوشتار با مطالعه و بررسی فرهنگ تشکیلاتی حاکم بر رزمندگان کشور در دوران دفاع مقدس و تجزیهوتحلیل آن، به الگویی از فرهنگ سازمانی مطلوب برای سازمانهای ایرانی با الگوگیری از مدل سهسطحی ادگار شاین دست مییابیم. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل مقولههای حاصل از مطالعة کتابخانهای و اسناد و نیز مصاحبههای عمیق انجامگرفته بوده است. نتایج نشان داد الگوی فرهنگ سازمانی جهادی در مبناییترین سطح خود، یعنی سطح باورها، مفروضات و ارزشهای غایی، میتواند در همة دورهها منشأ تحول و پیشرفت سازمانهای کشور باشد، هر چند در سطح نمودها، مصنوعات و ارزشهای ابزاری به اقتضای هدف و نوع سازمان متفاوت است.
Beliefs and assumptions
Jihadi culture
Organizational artifacts
Three-level model of Shein
Values
2016
03
20
27
46
https://jomc.ut.ac.ir/article_56505_e49960636bde55956b24b8ea517eb7dd.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
بررسی نقش فرهنگ در اعتقاد و تعهد مدیران سازمانهای دولتی به مدیریت راهبردی (مطالعة بخش توزیع صنعت برق، مدیران شرکت توزیع نیروی برق استانهای قم، زنجان، یزد وکهگیلویهوبویراحمد)
یوسف
صادقی
حسین
خنیفر
بیشک سازمانهای ایرانی به روشهای کارآمد علم مدیریت، و بهویژه مدیریت راهبردی جهت تعالی نیازمندند. اما غالب مفاهیم و روشهای علم مدیریت بر پایة ارزشهای فرهنگ غربی استوار است. پیشفرضها و ارزشهای جامعة ایرانی تأثیر زیادی در ذهن و عملکرد مدیرانی خواهد گذاشت که آگاهی، باورمندی و التزام آنها به روشهای علمی مدیریت روشن نیست. در این مقاله با ابزار پرسشنامه سعی شده است ارتباط فرهنگ ملی، فرهنگ صنعت و شایستگیهای مدیریت ارشد (فرهنگ سازمانی در سطح مدیران) با اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد بررسی شود. در این پژوهش دو روش کمی وکیفی بهکار گرفته شده است. نتایج بخش کمی (روش همبستگی) نشان داد فرهنگ صنعت به میزان زیادی در تعهد مدیریت ارشد به راهبرد مؤثر است. همچنین، این دو عامل تأثیر زیادی بر تعهد و تأثیر کمی بر اعتقاد مدیران به راهبرد میگذارند. نتایج بخش کیفی (مطالعة کتابخانهای) نیز عوامل خلقی فرهنگ ملی را که در اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد مؤثرند، مشخص کرده است.
Belief to the strategy
Commitment to the strategy
Culture industry strategic approach of senior management
Strategic Management
2016
03
20
47
72
https://jomc.ut.ac.ir/article_56506_d4dd42b2652c70242d7652eeee30a15b.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
تحلیل تأثیر شوخطبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی
حسین
حیدری
وحید
خاشعی
مرتضی
معروفانی اصل
این مطالعه تأثیر شوخطبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی را با روش تحلیل عاملی تحلیل کرده است. جامعة آماری این پژوهش را همة کارکنان دانشگاه فنیوحرفهای کرمانشاه تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبی و بهرهگیری از جدول مورگان، 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با بهکارگیری پرسشنامه جمعآوری و با نرمافزار آموس تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که بین شوخطبعی و فرهنگ سازمانی (فرهنگ مشارکتی، انعطافپذیر، مأموریتی و سازگاری) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین شوخطبعی و انسجام گروهی (انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی) رابطة معناداری وجود دارد. در نهایت، میتوان گفت مدیران ملزم به پذیرش طنز به عنوان یکی از اشکال ارتباطات هستند، و باید نسبتی منطقی بین هدفهای سازمانی و استانداردهای عمومی- اجتماعی کار برقرار کنند.
Group cohesion
Humor
Organizational Culture
2016
03
20
73
96
https://jomc.ut.ac.ir/article_56507_ba2e5ed9fcb4607798dde7744017ad10.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
بررسی نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی در رابطة تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی
مهدی
افخمی اردکانی
سید قادر
رادمرد
ابراهیم
رجب پور
با توجه به هزینههای مستقیم و غیرمستقیم ترک خدمت کارکنان دانشی، مانند انتقال قابلیتها به شرکتهای رقیب و ازدستدادن مزیت رقابتی، ترک خدمت به دغدغة اصلی مدیران منابع انسانی این سازمانها تبدیل شده است بهطوری که توجه سازمانها را به افزایش رضایت شغلی کارکنان معطوف کرده است. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغل و عاملی است که تلاش و رضایت فردی بیشتر برای کارکنان و کارایی و بهرهوری بالاتری را برای سازمان به ارمغان میآورد. بر اساس مطالعات انجامگرفته، یکی از مهمترین عوامل نارضایتی کارکنان تعارض کار- خانواده است. هدف از انجامدادن تحقیق حاضر، بررسی نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی در رابطة بین تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی کارمندان در پژوهشگاه صنعت نفت است. بدین منظور، این موضوع در قالب مدلی با درنظرگرفتن نظریة تضاد نقش، توسعه و آزمون شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است که با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. دادههای جمعآوریشده با نرمافزارهای SPSS وSmart PLS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد تعارض کار- خانواده زمانمحور، تنشمحور و رفتارمحور ارتباط منفی با رضایت شغلی دارد. همچنین، حمایت اجتماعی، رابطة بین تعارض کار- خانواده با رضایت شغلی را تعدیل میکند.
Job satisfaction
Social support
Partial Least squers
Work–family conflict
2016
03
20
97
116
https://jomc.ut.ac.ir/article_57462_bd321f05a8a5122653755451e045e340.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
پیشبینی میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی بر اساس ادراک کارکنان از نوع ساختار سازمانی (مورد مطالعه: شرکت برق منطقهای و توزیع نیروی فارس)
جعفر
ترک زاده
مهدی
محمدی
الهه
علاقه بند
هدف این پژوهش پیشبینی میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی بر اساس ادراک کارکنان از نوع ساختار سازمانی در شرکت برق منطقهای و توزیع نیروی فارس بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان ستادی شرکت برق منطقهای و توزیع نیروی فارس بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ساده 232 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامة ساختار سازمانی ترکزاده و محترم و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (2000) بود که پس از بررسی روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و دادهها با آزمون تی وابسته، آزمون تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلة ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد ساختار سازمانی غالب در شرکت برق منطقهای و توزیع نیروی فارس از نوع بازدارنده بوده و میزان شیوع رفتار شهروندی سازمانی در حد متوسط است. همچنین، رابطة معناداری بین ابعاد ساختار سازمانی و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد و ساختار سازمانی تواناساز پیشبینیکنندة مثبت و معنادار رفتار شهروندی سازمانی است.
Organizational behavior
Organizational Citizenship Behavior
Organizational structure
2016
03
20
117
136
https://jomc.ut.ac.ir/article_56509_c5d0be9d3676aadb13962ba12eee863a.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
بررسی رابطة رهبری اخلاقی با رفتارهای انحرافی در محیط کار: نقش میانجی تعهد عاطفی و جو اخلاقی
محمد
منتخب یگانه
کیومرث
بشلیده
مرجان
شمسی
سولماز
هزاریان
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة رهبری اخلاقی و رفتارهای انحرافی در محیط کار، همچنین، نقش میانجی تعهد عاطفی و جو اخلاقی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بود که از این تعداد 220 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با بهکارگیری پرسشنامههای رهبری اخلاقی، رفتارهای انحرافی در محیط کار، تعهد عاطفی و جو اخلاقی جمعآوری، و با روش مدلسازی معادلات ساختاری و بوتاسترپ تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری، برازندگی مدل پیشنهادی را با دادهها تأیید کرد. نتایج حاکی از اثر مستقیم رهبری اخلاقی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار و اثر غیرمستقیم رهبری اخلاقی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار از طریق تعهد عاطفی و جو اخلاقی بود. بهکارگیری سبک رهبری اخلاقی با انجامدادن رفتارهای انحرافی کارکنان در محیط کار ارتباط دارد. بنابراین، سازمانها میتوانند با بهکارگیری این سبک از رهبری از بروز این رفتارها در محیط کار جلوگیری کنند و موجب افزایش بهرهوری سازمان شوند.
Affective commitment
Ethical Climate
ethical leadership
Workplace deviance behaviors
2016
03
20
137
153
https://jomc.ut.ac.ir/article_56510_d7f32a73d7ac11f32a1fd55344c7285e.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
بررسی رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی از منظر تفاوتهای فردی کارکنان
عسل
آغاز
مهیار
ضیایی
گلناز
فرزاد
هدف این پژوهش، بررسی تفاوتهای فردی کارکنان (ویژگیهای شخصیتی و عوامل جمعیتشناختی) به عنوان عامل پیشبینیکنندة بروز رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) هستند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه و برای تحلیل دادهها، نرمافزارهای SPSS و Smart PLS بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد ویژگیهای جمعیتشناختی (بهجز تحصیلات) و همچنین، ویژگیهای شخصیتی بر بروز رفتارهای مخرب کاری و رفتارهای شهروندی سازمانی مؤثرند. بر اساس این پژوهش، رفتارهای مخرب کاری با برونگرایی و استقبال از تجربههای جدید رابطه ندارد، اما با روانرنجوری رابطة مثبت و با سازگاری و وظیفهشناسی رابطة منفی دارد. همچنین، رفتارهای شهروندی سازمانی، ارتباط مثبتی با برونگرایی و وظیفهشناسی دارند، اما با سایر ویژگیهای شخصیتی رابطة معناداری ندارند. نتایج این پژوهش نشان داد رفتارهای مخرب سازمانی را میتوان به دو نوع آشکار و پنهان تفکیک کرد و از آنجا که رفتارهای مخرب پنهان و کسانی که مرتکب چنین رفتارهایی میشوند، بهسختی تشخیص داده میشوند، پیشنهاد شده است عوامل مؤثر بر بروز چنین رفتارهایی در قالب پژوهش تجربی جداگانه بررسی شوند.
Counterproductive work behavior
individual differences
Organizational Citizenship Behavior
Personality Traits
2016
03
20
155
179
https://jomc.ut.ac.ir/article_56511_78be52175cf9e5792ff98a5282d46df6.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
بررسی رابطة آموزههای اسلامی قابل ادراک با متغیرهای اثربخشی پیام تبلیغاتی در حوزة تبلیغ کالاهای مصرفی
سیدمحمود
حسینی امیری
میرزا حسن
حسینی
اوژن
کریمی
زین العابدین رحمانی
رحمانی
استراتژیهای جذابیت پیام تبلیغاتی منعکسکنندة واکنشهای مشتری و در نهایت اثربخشی پیام تبلیغاتی است که بهطور بالقوه قصد خرید را افزایش میدهد و نگرشهای در حال تغییر مخاطبان آگهی را بهبود میبخشد. از طرفی، قرآن کریم آگهی و تبلیغات را ممنوع نمیکند، در حقیقت باید تبلیغات را برای ترویج باورها و شعائر اسلامی بهکار گرفت. در این تحقیق، بهکارگیری آموزههای اسلامی قابل ادراک در محتوای پیام تبلیغاتی کالاهای مصرفی و تأثیرگذاری آن بر مخاطبان آگهی از دیدگاه رؤسای کانونهای تبلیغاتی بررسی شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه است. برای اجرای تحقیق 305 نفر از رؤسای کانونهای تبلیغاتی سراسر کشور با روش نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد آموزههای اسلامی قابل ادراک تأثیر مثبت و معنادار بر احساس مثبت پاسخگویان ، و تأثیر غیرمستقیم و معنادار بر قصد خرید آنان میگذارد. ضمن اینکه نگرش نسبت به آگهی به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین متغیر میانجی بر رابطة علی متغیرهای برونزا و درونزای مدل اثربخشی پیام تبلیغاتی حاوی آموزههای اسلامی قابل ادراک محسوب میشود.
Ad message effectiveness
Perceived Islamic teachings
Purchase intention
2016
03
20
181
201
https://jomc.ut.ac.ir/article_56512_a774fc5f5d39eb81cf975bebf698ab31.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
گزینش مدیران و کارکنان از منظر اسلام با رویکرد به مؤلفة عقلانیت الهی به عنوان شاخص کلان شایستهسالاری
ولی الله
نقی پورفر
سید محمد
موسوی مقدم
در اسلام، همة شایستگیهای دنیوی و اخروی، بر اساس و محوریتِ عقلانیت الهی، تعریف میشود. «عقل» در جامعیتش، «منشأ علم، قدرت، معنویت، و اعمال اراده به اذن خدا» است که از آن به «عقل رحمانی» یاد میشود. در مقابل، «عقل شیطانی» طغیانگر است. «عقلانیت الهی»، به دو بخش تقسیم میشود: 1. عقلانیت ارزشی و 2. عقلانیت حرفهای و کاربردی. «عقلانیت ارزشی»، شامل سه دسته است: 1. عقل نظری: معرفت به ارزشهای اعتقادی و عملی، 2. عقل گرایشی: گرایش به ارزشهای اعتقادی و عملی، و 3. عقل عملی: التزام به ارزشهای عملی. «عقلانیت حرفهای و کاربردی» نیز، شامل سه محصول است: تخصص، تجربه و قدرت تدبیر. در فرهنگ اسلامی، مبتنی بر قرآن و سنت، اساس شایستگی در سه ویژگی جمع شده است: عقل، حیا و اخلاق، و دین. مبحث عقلانیت عملی، به مراتب دیانت از منظر اسلام ناظر است. در قرآن کریم، سه مرتبه برای الزامات دینی تعریف شده است: 1. دیانت مسلمین: که تلبس به الزامات فقهی- حقوقی را تذکر میدهد، 2. دیانت مؤمنین: که به الزامات اخلاقی، علاوه بر الزامات مسلمین، نظر دارد، و 3. دیانت محسنین: که به الزامات عرفانی، علاوه بر الزامات مسلمین و مؤمنین نظر دارد.
Islam
Managers
Meritocracy
Rationality
staff
2016
03
20
203
226
https://jomc.ut.ac.ir/article_56513_df588fa121891cc109f11e63229161a5.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
شناسایی و تبیین اصول اسلامی مدیریت شهری بر اساس آموزههای قرآن: اصل امنیت
علیرضا
سیاف زاده
محمد
میره ای
سید علی
موسوی
در قرن حاضر بیش از نیمی از مردم جهان در شهرها ساکناند و هرروزه بر حجم شهرنشینی بالاخص در کشورهای در حال توسعه، و از جمله در کشورهای اسلامی افزوده میشود. در این میان بسیاری از کشورهای اسلامی برای حل مشکلات شهری خویش به نظریهها و الگوهای تقلیدی غرب مراجعه کردهاند و غالباً در حل مسائل خویش ناکام ماندهاند؛ در حالی که با توجه به اعتقادات مسلمانان و فرمانهای خداوند، راه حل بسیاری از مشکلات بشر در قرآن کریم موجود است. با توجه به این موضوع در تحقیق جاری تلاش شده است با سیری در قرآن به راهحلها و الگوهای مدیریت شهری اسلامی پرداخته شود. بر این اساس، تحقیق حاضر به لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ ماهیت، تحقیق اکتشافی- تحلیلی و بر مبنای روش گردآوری اطلاعات، اسنادی است. نتایج بررسیهای این تحقیق نشان داد یکی از صفات مورد تأکید در قرآن کریم برای یک شهر مطلوب امنیت است؛ بهطوری که این واژه 67 بار در قرآن تکرار شده است. همچنین، در این مقاله به انواع و ابعاد امنیت، نتایج ایجاد امنیت در جامعه، علل و عوامل ایجاد امنیت و پیششرطهای تحقق آن اشاره شده است.
The Islamic city
the Quran
security
Urban Management
2016
03
20
227
248
https://jomc.ut.ac.ir/article_56514_276f98ef54113e651827edc5aa854afe.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
پردهبرداری از نفاق در سازمان با بهکارگیری پدیدارنگاری: فهمی از دریافتهای متکثر
مصطفی
هادوی نژاد
مریم
امیرخانلو
این پژوهش با هدف بررسی و طبقهبندی دریافتهای اعضای یک دانشگاه از پدیدة نفاق در سازمان، بر پایة پدیدارنگاری، برای نیل به درکی عمیقتر از مفهوم این پدیده نزد افراد مورد مطالعه انجام گرفته است. نمونهگیری به روش بیشینة تنوع انجام گرفت و حجم نمونه با درنظرگرفتن قاعدة اشباع نظری تا 30 نفر مشخص شد. با مشارکتکنندگان مصاحبههای نیمهساختاریافتة باز انجام گرفت. سپس، با نرمافزار Maxqda دادهها کدگذاری شد. پس از تحلیل مصاحبهها، پنج دیدگاه به دست آمد که عبارت بودند از مفاهیم مبتنی بر فنون رفتاری مدیریت تصویرپردازی (خودشیرینی و سعایت)، نیت نفعطلبانة مستتر فرد (حفظ مقام، ارتقای مقام و جلب منافع مادی)، ویژگیهای فعال سالوسانة فرد (خودپایشی و یادگیری رفتارهای غیرکارکردی سیاسی)، چاپلوسپروری مدیریتی و فرهنگ سوت و سکوت سیاسی. در ادامه، طبقات روی سلسلهمراتبی با سه سطح فنون رفتاری، فرد و سازمان قرار گرفتند و فضای نتیجهای سلسلهمراتبی را برای شیوههای متفاوت ادراک پدیدة نفاق در سازمان رقم زدند. برای اعتبار و اعتمادبخشی به دادهها قابلیتهای اعتبار، انتقال و اعتماد بهکار گرفته شد.
Hypocritical behaviors
Hypocrisy in organization
Ingratiation
phenomenology
Hypocrisy
2016
03
20
249
278
https://jomc.ut.ac.ir/article_56515_4e6677bfcd9b54c2870f6b7ad99012e0.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
بررسی جایگاه و اعتبار ارتباطات مکتوب از منظر اسلام
ابوالحسن
سلطانی
امروزه رایجترین ابزار ارتباط رسمی در نظامهای اجتماعی مکتوبات است، بهطوری که رسمیت به عنوان یکی از ابعاد اصلی ساختاری سازمان با معیار میزان مقررات مکتوب سنجیده میشود. اعتمادسازی مکتوبات در روابط اداری بهطوری است که امروزه از نظر حقوقدانان یکی از ادلة اثباتکننده در محاکم قضایی اسناد مکتوب است تا جایی که از نظر آنان اعتبار نوشتار و اسناد مکتوب از کلام شفاهی فراتر رفته است. با این حال در فقه شیعه، بر سر اعتبار مکتوبات برای اعلام قصد و نیت و اتخاذ تصمیمها و عقد قراردادهای اداری اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق با رویکرد تحلیل محتوای کیفی متون دینی، جایگاه مکتوبات در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) و واکاوی ادلة اعتبار مکتوبات در روابط اداری بررسی شده است. یافتهها نشان میدهد حداقل پنج دلیل برای اثبات اعتبار مکتوبات در روابط اداری و سازمانی قابل بیان است که عبارتاند از تأکید قرآن کریم بر نوشتن و تنظیم سند مکتوب در روابط تجاری و مالی، سیرة عقلایی متصل به عصر معصومین (ع)، دلیل فحوی و اولویت، نفی احتمال تقلب و در نهایت، اصل اعتماد و اطمینان در ارتباطات. برخی از این ادله حتی اعتبار بالاتر ارتباطات مکتوب بر ارتباطات شفاهی را نشان میدهند.
Juridical validity
Writing
Written communication
Written documents
2016
03
20
279
299
https://jomc.ut.ac.ir/article_56516_7c4dfeec33a892e29d2ed2f8ca169e2c.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
شناسایی، اعتباریابی و رتبهبندی ابعاد جذابیتهای برند کارفرما (مورد مطالعه: جویندگان کار در شهر قم)
علی
حمیدی زاده
جبار
باباشاهی
منصوره
محمدنژاد فدردی
بخش اعظم ارزشهای پیشنهادی کارفرمایان در بازار کار، از طریق نوع خاصی از برند با عنوان «برند کارفرما» به ایجاد تصویری جذاب از کارفرما و درخواست کار از سوی جویندگان کار منجر میشود. پژوهش حاضر با اولویتبندی جذابیتهای برند کارفرما، پیشنهادهایی در زمینة برندسازی کارفرما مطرح کرده است. این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و به روش کمی اجرا شده است. جامعة آماری جویندگان کار در شهر قم هستند که از بین آنها 273 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامة استاندارد برتون است. دادههای جمعآوریشده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد 21 گویه از جذابیتهای برند کارفرما در شش بعد شامل ارزشهای نوآوری، آموزشی، توسعة شخصی، انسانمداری، اجتماعی و اقتصادی قرار میگیرند. ابعاد بهدستآمده با آزمون فریدمن رتبهبندی شد که نتایج تفاوتهای معناداری را بین اهمیت ابعاد مختلف برند کارفرما نشان داد. در این بین ارزشهای اقتصادی در بالاترین سطح اهمیت و ارزشهای انسانمداری در پایینترین سطح قرار میگیرند.
employer brand
Employer Brand Attractiveness
Job Seekers
2016
03
20
301
321
https://jomc.ut.ac.ir/article_56517_e4f6d1c27192d85029a34e44f8ca66b8.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1395
14
1
چکیده انگلیسی
2016
03
20
1
14
https://jomc.ut.ac.ir/article_57791_06b667645cff8e6d9851c6aecdd9511a.pdf