2024-03-29T05:04:06Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8506
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
صفحات آغازین
2017
09
23
1
3
https://jomc.ut.ac.ir/article_64684_f1aaf15633bf1aab2b8b5090fc03efcf.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
طراحی مدلی برای خطمشیگذاری شبکهای در حوزۀ گردشگری کشور
سامان
جهاندیده
محمد حسین
رحمتی
حسن
زارعی متین
گردشگری صنعتی است که وابستگیهای متقابل در آن بسیار بالاست و ایجاد روابط مبتنی بر همکاری مانند شبکهها در آن، بیش از آن که امری دلخواه باشد، الزامی مدیریتی است. از آنجا که بهبود فرایند خطمشیگذاری در حوزة گردشگری یکی از عوامل مهم توسعة این صنعت است، این مقاله به دنبال طراحی و اعتبارسنجی مدل مناسب خطمشیگذاری شبکهای در حوزة گردشگری است. برای رسیدن به این هدف تحقیق حاضر با هدف کاربردی و رویکرد آمیخته انجام گرفت. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق تحلیل تم، و در بخش کمی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. پس از ترسیم مدل اولیه، پرسشنامة تحقیق به همراه ابعاد مشخصشده بین 245 نفر از کارشناسان و مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توزیع شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روشهای محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب (CR) تأیید شده، و روایی آن نیز با روشهای روایی محتوا و روایی همگرا (AVE) تأیید شد. در نهایت، 54 مؤلفه در سه شاخة ساختاری، رفتاری و زمینهای شناسایی شد.
Tourism policy cycle
Tourism policy making
Tourism policy Network
Policy outcomes
2017
09
23
483
502
https://jomc.ut.ac.ir/article_63687_99444210f59331b8d244811da0efcc69.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
بررسی رابطۀ بین شهرت سازمانی ادراکشده توسط کارکنان و تمایل به ترک خدمت با میانجیگری رضایت شغلی
مانی
آرمان
روح الله
نیکخواه کیارمش
درک کارکنان از چگونگی رفتار سازمان با آنها و محیط اطراف، شکلدهندة تصویر سازمانی یا همان شهرت سازمان از منظر کارکنان است و این تصویر تأثیر قابل توجهی بر رضایت و رفتار کارکنان خواهد گذاشت. از این رو، در پژوهش حاضر رابطة بین شهرت سازمانی ادراکشده توسط کارکنان و تمایل به ترک خدمت با توجه به متغیر میانجی رضایت شغلی بررسی شده است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی - همبستگی انجام گرفت. برای گردآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. این پژوهش در سطح کارکنان یکی از شرکتهای فعال در صنعت نفت ایران انجام گرفت. حجم نمونة پژوهش حاضر 202 نفر بود که با روش تصادفی ساده انتخاب شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده با نرمافزار لیزرل نشان داد شهرت سازمانی و رضایت شغلی بخش زیادی از تمایل به ترک خدمت کارکنان را تبیین میکند. همچنین، اثر متغیر میانجی رضایت مشتری تأیید شد.
Employee benefit
Job satisfaction
Social Responsibility
Perceived organizational reputation
Turnover intention
2017
09
23
503
527
https://jomc.ut.ac.ir/article_63636_71113cb0ecee723129acd51c44cd7aff.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
بررسی نقش احساس عدالت سازمانی در گرایش افراد به فساد در سازمان
هوشنگ
تقی زاده
غلامرضا
سلطانی فسقندیس
فساد اداری بخشی از مجموعه مسائلی است که سازمانها در دورة عمر خود ناگزیر آن را تجربه میکنند. یکی از مهمترین متغیرهایی که در بروز فساد در سازمان میتواند نقش داشته باشد، عدالت سازمانی است. بر همین اساس، هدف این مقاله بررسی نقش ابعاد مختلف عدالت سازمانی در فساد در سازمان است. برای دستیابی به هدف تحقیق در این مقاله سعی شده است پس از مرور متون نظری تحقیق و واکاوی نظریههای مختلف در زمینة عدالت سازمانی و فساد در سازمان، تأثیرگذاری عدالت سازمانی بر گرایش به فساد با دیدی سیستمی بررسی شود. روش تحقیق توصیفی و جامعة آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدکنندة قطعات خودرو در استان آذربایجانشرقی است. نمونة آماری تحقیق نیز شامل مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدکنندة قطعات خودرو است که در نیمسال اول سال تحصیلی 93-94 در سازمان مدیریت صنعتی آذربایجانشرقی در دورة کارشناسیارشد تحصیل میکردند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد که پس از تعیین روایی و پایایی آن، بین نمونة آماری توزیع شد. نتایج این تحقیق نشان داد عدالت توزیعی و عدالت رویهای بهطور مستقیم میتواند در گرایش افراد به فساد در سازمان نقش داشته باشد.
corruption
Distributive Justice
Interactional justice
Organizational Justice
Procedural Justice
2017
09
23
529
550
https://jomc.ut.ac.ir/article_63635_caa45c5eaf9811f11dc1f8f9f0115c46.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
بررسی پیشایندهای قصد ترک خدمت (مطالعهای در یک بیمارستان دولتی)
مرتضی
سلطانی
سهیل
نجات
فرشید
خمویی
پوریا
پسندیده
منابع انسانی مهمترین مزیت رقابتی و سرمایة سازمانیاند. از این رو، کاهش میزان ترک خدمت آنان برای باقیماندن سازمان در شرایط رقابتی و دستیابی به سطوح عالی عملکرد حیاتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر هویت سازمانی، حمایت سازمانی ادراکشده، اشتیاق شغلی و تعهد عاطفی بر قصد ترک خدمت است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان یک بیمارستان دولتی در استان مازندران است. برای جمعآوری دادهها 250 پرسشنامه توزیع شد. اطلاعات جمعآوریشده از طریق نرمافزارهای SPSS22 و Lisrel8.8 تجزیهوتحلیل شد. پایایی پرسشنامه با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن نیز از طریق تحلیل عاملی مرتبۀ اول و دوم بررسی شد. نتایج نشان داد هویت سازمانی بر اشتیاق شغلی و تعهد عاطفی تأثیر مثبت و معناداری دارد. حمایت سازمانی ادراکشده بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معنادار و بر قصد ترک خدمت تأثیر منفی و معناداری دارد. علاوه بر این، اشتیاق شغلی بر تعهد عاطفی تأثیر مثبت، و بر قصد ترک خدمت تأثیر منفی و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر تعهد عاطفی بر قصد ترک خدمت تأیید نشد.
Affective commitment
Job engagement
organizational identity
Organizational Support
Turnover intention
2017
09
23
551
573
https://jomc.ut.ac.ir/article_63634_b822757c80388198cf04d4655637abc0.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
آسیبشناسی فرهنگ سازمانی و شناسایی الزامات تغییر آن در شرکت برق منطقهای اصفهان
سید محسن
علامه
محبوبه
عسکری باجگرانی
در دنیای پیچیدة امروز فراهمکردن مجموعهای که بتواند سازمان کارآمدی را بهوجود آورد، عوامل متعددی را میطلبد. در میان این عوامل، فرهنگ سازمانی از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی فرهنگ حاکم در شرکت برق منطقهای اصفهان و تعیین فرهنگ مطلوب است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و جامعة آماری آن همة کارکنان دارای مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم میباشند که با روش نمونهگیری طبقهای، متناسب با ماهیت کار (صف و ستاد) و مدرک تحصیلی، 210 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامة استاندارد کامرون و کوئین بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین فرهنگ موجود و مطلوب شرکت شکاف بسیار عمیقی وجود دارد. فرهنگ موجود گرایش بالایی به فرهنگ سلسلهمراتبی دارد، در حالی که کارکنان فرهنگ مطلوب برای سازمان را فرهنگ خانواده معرفی کردند.
The competing values framework
Clan Culture
Hierarchy Culture
Adhocracy Culture
Market Culture
2017
09
23
575
603
https://jomc.ut.ac.ir/article_63637_a0747ae98636c4a735a7d4fb6e21c985.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
بررسی تأثیر سلامت سازمانی درکشده توسط کارکنان بر رفتارهای شهروندی سازمانی
آرزو
سهرابی
کاظم
حسن زاده
مرجان
فیاضی
مهدی
بهرام زاده
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر سلامت سازمانی درکشده توسط کارکنان بر رفتارهای شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش فرسودگی شغلی و تعهد سازمانی است. جامعة آماری تحقیق حاضر نیروهای تماموقت ستادی ادارۀ کل مخابرات استان قم بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده براساس فرمول کوکران 171 از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای بررسی پایایی پرسشنامه، آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین، بهدلیل بهکارگیری پرسشنامههای استاندارد روایی پرسشها مورد تأیید بوده است. دادههای جمعآوریشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS16 و AMOS20 تجزیهوتحلیل شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد سلامت سازمانی بر فرسودگی شغلی تأثیر معکوس و معنادار، و بر تعهد سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، فرسودگی شغلی بر دو متغیر تعهد سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی تأثیر معکوس و معنادار دارد، و تعهد سازمانی و سلامت سازمانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارند.
Burnout
Organizational Citizenship Behavior
Organizational Commitment
Organizational health
2017
09
23
605
624
https://jomc.ut.ac.ir/article_63633_0c8124bc0c272d01a5cb203f9b052f42.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
تأثیر سازوکارهای انتقال دانش بر اجرای انتقال آن با میانجی توانایی مشارکت، در سازمانهای آموزشی شهر تهران
حسن
رنگریز
سرور
شیدانی
هدف تحقیق پیش رو، بررسی تأثیر سازوکارهای انتقال دانش بر اجرای انتقال آن با درنظرگرفتن توانایی مشارکت بهعنوان عاملی میانجی است. سازوکارهای انتقال شامل همانندسازی و سازگارسازی، و توانایی مشارکت شامل اعتماد، مراوده، و سازش در نظر گرفته شده است. این پژوهش براساس هدف از نوع کاربردی و براساس شیوة گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. در این تحقیق سه فرضیه دربارة روابط سازوکارهای انتقال، توانایی مشارکت، و اجرای انتقال دانش با انتخاب 52 نمونة انتقال دانش از سازمانهای آموزشی شهر تهران آزمون شد. روش نمونهگیری به صورت اتفاقی بوده، و دادهها با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با نرمافزارهای SPSS و Amos انجام گرفت. یافتهها نشان داد سازوکارهای انتقال تأثیر مستقیمی بر توانایی مشارکت میگذارد. همچنین، توانایی مشارکت تأثیر مستقیمی بر اجرای انتقال دانش دارد. بنابراین، بهبود سازوکارهای انتقال و توانایی مشارکت میتواند به بهبود اجرای انتقال دانش منجر شود. نتایج آزمون سبل و تحلیل بوتاسترپ نیز تأییدکنندة نقش میانجی توانایی مشارکت است.
Transfer mechanisms
Cooperative competency
Performing Knowledge transfer
2017
09
23
625
645
https://jomc.ut.ac.ir/article_63412_f3edbe898d2e3b6101b2a47f11344a87.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
بررسی رابطۀ میان بهروزی روانشناختی و وفاداری کارکنان با تأکید بر نقش فضیلت سازمانی (مورد مطالعه: بانک کشاورزی استان یزد)
سید حبیب الله
میرغفوری
مسعود
عطائی قراچه
مصطفی
گنجی اشکذری
آرزو
عالی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بهروزی روانشناختی با وفاداری کارکنان با تأکید بر فضیلت سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی – همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را کارکنان رسمی بانک کشاورزی استان یزد شامل 364 نفر تشکیل دادهاند. تعداد افراد نمونه بر مبنای جدول مورگان 185 نفر تعیین شد، که با روش طبقهای متناسب با تعداد کارمندان هر شعبه انتخاب شدند. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. نتایج نشان داد رابطة میان بهروزی روانشناختی و فضیلت سازمانی نسبت به سایر روابط از شدت بیشتری برخوردار است، بهطوری که یک واحد تغییر در بهروزی روانشناختی تغییری به میزان 53۷/0 در فضیلت سازمانی ایجاد میکند. شدت رابطة میان فضیلت سازمانی و وفاداری کارکنان برابر با 308/0 است. روابط مستقیم و غیرمستقیم میان بهروزی روانشناختی و وفاداری کارکنان به ترتیب، برابر با 274/0 و 165/0 است.
Employee loyalty
Organizational virtue
Psychological well-being
2017
09
23
647
666
https://jomc.ut.ac.ir/article_63409_ce2caf1139478848fced3b3ee466fd9a.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
بررسی تأثیر هوشمندی استراتژیک بر سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی در صنعت بیمه
حجتاله
وحدتی
عبداله
ساعدی
علی
شریعت نژاد
هدف پژوهش حاضر مشتمل بر دو بخش کلی است، بخش اول، بررسی تأثیر هوشمندی استراتژیک بر سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی؛ و بخش دوم، شناسایی مهمترین بعد هوشمندی استراتژیک، سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی در صنعت بیمه. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 220 نفر از کارکنان شرکت بیمة آسیا در خرمآباد تشکیل دادند که با روش نمونهگیری در دسترس و براساس مورگان، نمونهای به حجم 140 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی آن با روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیهها مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برای هوشمندی استراتژیک در صنعت بیمه هوشمندی مشتریان از بالاترین اهمیت برخوردار است. به علاوه، در صنعت بیمه برای سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی به ترتیب ابعاد استعداد، سرمایة زیرساخت دانشی و سرمایة ارتباطی کسبوکار از بالاترین اهمیت برخوردار است. از طرف دیگر، نتایج نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد هوشمندی استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی در صنعت بیمه دارد.
Human capital
Insurance industry
relational capital
Structural Capital
Strategic intelligence
2017
09
23
667
686
https://jomc.ut.ac.ir/article_63638_2ffec00ee16c50db8ce477387a2a5141.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
ارزیابی و اولویتبندی بیمارستانهای شهر اصفهان با بهکارگیری ابزار سروکوال و رویکرد ترکیبی
اکرم
ربیعی
ایمان
نوربخش
علی
شاه نظری
ساسان
روشن
یکی از روندهای فزایندة استراتژی خدمات، بررسی کیفیت خدمات است که امکان رتبهبندی مطلوب خدماتدهندگان عرصههای مختلف را با هدف جلب رضایت مشتری فراهم میکند. نهادینهکردن کیفیت بر استفادة مجدد مشتریان مؤثر است. هدف این پژوهش، رتبهبندی بیمارستانهای شهر اصفهان براساس کیفیت خدمات با الگوی تلفیقی VIKOR/AHP است. بدین منظور، با روش ابعاد کیفیت خدمات نظر بیماران پرسیده، و با روش AHP این ابعاد وزندهی شد. سپس، بیمارستانها با استفاده از این ابعاد و اهمیت آنان با تکنیک تصمیمگیری ویکور رتبهبندی شد. یافتههای تحقیق حاضر نخست وزندهی ابعاد کیفیت خدمات براساس اهمیت آنها است، ابعاد ملموس، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین، همدلی به ترتیب، اهمیت و تأثیرگذاری بیشتری در رتبهبندی بیمارستانها داشتهاند.پژوهش حاضر در میان سه بیمارستان بزرگ اصفهان انجام گرفت و قابل تعمیم به همة بیمارستانهای شهر اصفهان است.
Customer expectations
Service quality
Service
2017
09
23
687
708
https://jomc.ut.ac.ir/article_63640_aed14c9b4e6f95259ffc8beae8a511ec.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
طراحی مدلی برای اثربخشی بر بینندگان صداوسیما و جلب رضایت و وفاداری آنان با رویکرد پویایی سیستم (مورد مطالعه: شبکة آموزش سیما)
مهدی
خجسته
یحیی
زارع مهرجردی
امروزه تلویزیون یکی از مهمترین ابزارها برای گذران اوقات فراغت انسانها شده، و این امر تأثیرپذیری از این رسانه را در تعیین نگرش و سبک زندگی افراد افزایش داده است. ورود و گسترش ماهوارهها در ایران، سبب ایجاد یک فضای رقابتی جدی میان صداوسیما و شبکههای برونمرزی شده است و ضرورت و اهمیت برنامهریزی برای افزایش کیفیت برنامهها را برای مدیران صداوسیما مشخص کرده است. هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی برای افزایش اثربخشی و جلب رضایت و وفاداری بینندگان صداوسیما است. برای این هدف رویکرد پویایی سیستم که نگاهی پویا و بازخوردی به سیستمهای پیچیده دارد، بهکار گرفته شده است. تا از این رهگذر مدلی جامع برای شبکههای تلویزیونی صداوسیما بهدست آید. با اجرای مدل ترسیمشده تحت سناریوهای مختلف بر روی یکی از این شبکهها (شبکة آموزش سیما) تأثیر اجرای سیاستهای گوناگون را برای موفقیت این شبکه در آینده تحلیل و بررسی شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دو سیاست افزایش توان رقابتپذیری و تلفیق برنامههای جانبی در کنار رویکرد اصلی شبکه، میتواند سبب افزایش اثربخشی و جذابیت شبکة آموزش و میزان رضایتمندی و وفاداری بینندگان آن شده و با جلوگیری از ریزش مخاطبان بهتدریج سبب رشد تعداد آنان شود.
Obedient Silence
Defensive silence
Organization agility
Organizational Silence
Type friendly silence
2017
09
23
709
733
https://jomc.ut.ac.ir/article_64078_87b46111b19cac9682c408ba99bd2c59.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1396
15
3
چکیده های انگلیسی
2017
09
23
1
11
https://jomc.ut.ac.ir/article_64683_144b4cbd5f15ecd4d7179a3eb4646919.pdf