2024-03-29T02:17:50Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9261
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
صفحات آغازین
2018
12
22
1
3
https://jomc.ut.ac.ir/article_71560_a6795c322aeb1317435bcc183c1756bd.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
طراحی نظام دیدبانی آموزشعالی با رویکرد کارآفرینانه
سید صدرالدین
صدری نوشآبادی
تیمور
مرجانی
ابراهیم
حاجیانی
این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف طراحی نظام دی آموزشعالی با رویکرد کارآفرینانه انجام شد و از نظر هدف در زمرة پژوهشهای کاربردی و توسعهای قرار داشت که با رویکردی ترکیبی اجرا شد. بهمنظور دستیابی به هدف فوق، پس از مطالعة پیشینة موضوع، با مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق با خبرگان، ابعاد و مؤلفههای مورد نیاز برای طراحی نظام مشخص شد. نمونة بخش کیفی این تحقیق با کاربست روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهمنظور اعتباریابی نظامْ دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامة محققساخته گردآوری شد. سپس، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی، مؤلفههای نظام تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهندة آن بود که از میان صد و پنجاه مؤلفة احصاشدة اولیه صد و پنج مؤلفه تأیید میشود. براساس یافتههای این پژوهش، ابعاد و مؤلفههای نظام دیدبانی آموزشعالی، با رویکرد کارآفرینانه و با توجه به پیشرانهای محیطی مؤثر و مهم در چهار زمینة سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فناوری، در قلمرو آموزشعالی، در تناسب با محیط کسبوکار، تدوین شد و بازیگران و ذینفعان نظام موصوف و سایر الزامات و بسترهای ساختاری نظام دیدبانی آموزشعالی کارآفرینانه، همچون تأسیس رصدخانة آموزشعالی کارآفرینانه و تأسیس یا سازماندهی پایگاههای دادههای مورد نیاز این حوزه، بازشناسی و تعیین شد. در پایان، عناصر اصلی محتوایی نظام به تفکیک دروندادها، فرایندها، برون دادها، نتایج، و پیامدهای آن مشخص شد.
monitoring
Higher Education
Entrepreneurship
Entrepreneurial Approach
2018
12
22
805
825
https://jomc.ut.ac.ir/article_70038_6e084b01f22d1aa0ca842454e0e0fa72.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
رابطۀ یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی در سازمانهای آموزشی
علی
مقدمزاده
زهرا
علیاکبری
ابراهیم
مزاری
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی سازمانهای آموزشی انجام شد. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة کارکنان (مدیران، معاونان، کارشناسان مسئول، کارشناسان، کارمندان) مدیریت آموزشوپرورش نواحی 16 و 19 شهر تهران، به تعداد صد و هشتاد و هشت نفر، تشکیل داد و حجم نمونه، با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، صد و بیست و هفت نفر از آنان انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة یادگیری خودراهبر ابیلی و مزاری (1393) با پایایی 92/0=α و پرسشنامة یادگیری سازمانی تمپلتون و همکاران (2002) با پایایی 96/0=α استفاده شد. نتایج نشان داد یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی بالاتر از حدّ متوسط است. نتایج آزمون تی حاکی از تفاوت معنادار یادگیری خودراهبر کارکنان زن و مرد بود. تحلیل واریانس نشان داد یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی افراد با سطح تحصیلات و سابقة خدمت مختلف با یکدیگر تفاوت معنادار ندارد. نتایج همبستگی بیانکنندة رابطة مثبت (39/0r=) و معنادار (p<0/01) یادگیری خودراهبر با یادگیری سازمانی بود. در نهایت، رگرسیون همزمان نشان داد، از میان مؤلفههای یادگیری خودراهبر، خودنیازسنجی یادگیری و ارزیابی پیامدها و نتایج یادگیری با یادگیری سازمانی همبستگی چندگانة معنادار دارد و 15 درصد تغییرات آن را پیشبینی میکند.
Self-directed Learning
organizational learning
staff
Educational Organizational
2018
12
22
827
850
https://jomc.ut.ac.ir/article_70039_1bffb4cd7fe20afd2fd9cf5b4364dbaf.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
تحلیل تأثیر عوامل حمایتی سازمانی بر قابلیتهای نوآوری سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی ظرفیت جذب دانش
اسد
حجازی
امیرهوشنگ
نظرپوری
عوامل حمایتی سازمانی پیشایندهای مهم در فرایند نوآوری محسوب میشوند. این پژوهش، با تمرکز رویکرد دانشمحور بر نوآوری در سازمان و تأثیر عوامل حمایتی سازمانی بر قابلیتهای نوآوری سازمان، با توجه به نقش میانجیگرایانة ظرفیت جذب دانش، انجام شد. این تحقیق از نظرِ هدفْ کاربردی و به لحاظِ روشْ توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری مدیران شرکتهای کوچک و متوسط صنعت پوشاک و نساجی در استان لرستان، به تعداد 481 نفر، بود. براساس جدول مورگان حجم نمونه 217 تعیین شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد عوامل حمایتی سازمانیِ لوکانن (2012)، پرسشنامة استاندارد ظرفیت جذبِ یولز و همکارانش (2011)، و پرسشنامة قابلیتهای نوآوری سازمانیِ تاسی (2001) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیرِ کوواریانس محور بهکار رفت. نتایج حاصل از تبیین روابط بین متغیرها و آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد متغیرهای «سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد»، «ظرفیت ریسکپذیری»، و «حمایت مدیریت عالی از ایدهپردازی» بر ظرفیت بالقوة جذب دانش و ظرفیت واقعیِ جذب دانش در سازمان بیشترین تأثیر را دارند. همچنین ظرفیت بالقوه و ظرفیت واقعیِ جذب دانش بر قابلیتهای نوآوریِ سازمان، شامل نوآوری در محصول و فرایند و نوآوری مدیریتی، تأثیر فراوان دارند.
Organizational Support Factor
Potential Absorptive Capacity
Actualizes Absorptive Capacity
Innovation Capabilities
Confirmatory Factor Analysis
2018
12
22
851
870
https://jomc.ut.ac.ir/article_70040_f8c21d9f30b1e1d5b71e6fdb2209b6aa.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
تبیین نقش میانجی فرهنگسازمانی دوسوتوان در ارتباط بین ظرفیت جذب دانش و دوسوتوانی سازمانی
محمدتقی
صادقی
فرزاد
موحدی سبحانی
علی
رجبزاده قطری
دوسوتوانی سازمانی مفهومی جدید در مدیریت است، به معنای توجه به دو هدف ناسازگار سازمانی بهطور برابر، که به عملکرد بالا در محیط کسبوکار منجر میشود. همچنین، وجود ظرفیت جذب دانش، که به معنای توانایی کشف دانش جدید است، در بهبود دوسوتوانی سازمانی و عملکرد شرکت مؤثر است. فرهنگسازمانی دوسوتوان میتواند بر رابطة میان ظرفیت جذب دانش و دوسوتوانی سازمانی تأثیر بگذارد. با توجه به اهمیت این موضوع در شرکتهای تولیدی، هدف از نگارش این مقاله بررسی تأثیر ظرفیت جذب دانش بر دوسوتوانی سازمانی و تبیین نقش میانجی فرهنگسازمانی دوسوتوان در این زمینه بود. جامعة آماری تحقیق شرکتهای تولیدی استان قم بود. نود و سه شرکت در این پیمایش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها، از سه پرسشنامه (ظرفیت جذب دانش، دوسوتوانی سازمانی، فرهنگسازمانی دوسوتوان) استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق صوری و محتوایی و پایایی، با محاسبة مقدار کرونباخ 81/0، تأیید شد. تحلیلها با استفاده از نرمافزار لیزرل، بهمنظور ارزیابی مدل معادلات ساختاری، صورت گرفت. یافتههای بهدستآمده حاکی از آن است که رابطهای مثبت و معنادار بین متغیرهای تحقیق وجود دارد و فرهنگسازمانی دوسوتوان در رابطة بین ظرفیت جذب دانش و دوسوتوانی سازمانی نقش میانجی دارد.
Ambidextrous Organizational Culture
Knowledge Absorptive Capacity
Organizational Ambidexterity
2018
12
22
871
898
https://jomc.ut.ac.ir/article_70041_1abd0257b26d6e27a458aed8af806c6d.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
رهبری تضایفگرایانه: رویکردی فرانوگرا در زمینۀ ارتقای سطح بلوغ قابلیتهای کارکنان و پایداری منابع انسانی
سعید
آیباغی اصفهانی
علیاکبر
حسنی
زهرا
عامری
با توجه به اهمیت سطح بلوغ قابلیتهای کارکنان و پایداری منابع انسانی در سازمانها و نقش رهبری سازمان در افزایش همراهی کارکنان، هدف پژوهش بررسی نحوة تأثیرگذاری رهبری تضایفگرایانه بر پایداری منابع انسانی بود. در این زمینه اثر سطح بلوغ قابلیتهای کارکنان بهمنزلة متغیر میانجی مطالعه شد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روشِ پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. دادهها از نمونة 234 نفری از کارمندان شعب بانک پارسیان در شهر تهران جمعآوری شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة استاندارد سنجش سطح بلوغ قابلیت کارکنان و پرسشنامههای محققساختة رهبری تضایفگرایانه و پایداری منابع انسانی استفاده شد. روایی پرسشنامهها براساس روایی محتوایی و پایایی آنها نیز براساس روش آلفای کرونباخ، به ترتیب، با مقدار 90/0، 80/0، 87/0 محاسبه شد.تحلیل دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون و معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS و Amos صورت گرفت و نتایج نشان داد رهبری تضایفگرایانه بر سطح بلوغ قابلیت کارکنان و پایداری منابع انسانی تأثیرگذار است. همچنین، سطح بلوغ قابلیت کارکنان نیز بر پایداری منابع انسانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
Synergistic Leadership
Capability of People
Capability Maturity Model
Human Resource Sustainability
2018
12
22
899
925
https://jomc.ut.ac.ir/article_70043_453251909ddf96a8032317086e407c83.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
ادراک شهروندان از شاخصهای ثبات سیاسی و جابهجایی سیاسی در حکمرانی خوب، براساس مؤلفههای بومی سازمانهای خدمات شهری ایران (مطالعۀ موردی: سازمانهای دولتی استان خوزستان)
فؤاد
مکوندی
حمید
زارع
امید
جلیلی قاسمآقا
تحقیق حاضر با هدف شناسایی ادراک شهروندان از شاخصهای ثبات سیاسی و جابهجایی سیاسی در حکمرانی خوب، براساس مؤلفههای بومی سازمانهای خدمات شهری ایران، صورت گرفت. جامعة آماری همة مراجعهکنندگان سازمانهای دولتی استان خوزستان بودند. روش استفادهشده کیفی و ابزار گردآوری دادهها مصاحبة عمیق بود. با استفاده از نمونهگیری در دسترس، شصتودو مراجعهکننده به چهار سازمان دولتی شهرستانهای مسجدسلیمان، رامهرمز، و بهبهان انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها، براساس تحلیل مضمون/ تم، نشان داد قانونمندی، کیفیت خدمات، نظارت و ارزیابی، پاسخگویی، تعهد و مسئولیتپذیری، و در نهایت تعامل مهمترین شاخصهای ثبات سیاسی در سازمانهای مذکورند. همچنین، جابهجایی و تنوع انتخاب، شایستهسالاری، نظارت مؤثر، چابکسازی ساختار اداری، و شفافیت در انتخاب مدیران به ترتیب مهمترین شاخصهای جابهجایی سیاسی از دیدگاه مصاحبهشوندگان بودند.
Good Governance
Political Displacement
Political Stability
Service
2018
12
22
927
950
https://jomc.ut.ac.ir/article_70044_2ef894657e61002852442202486a8c57.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
ارائۀ مدل مفهومی روششناسی آیندهپژوهی اسلامی
محسن
منطقی
محسن
الویری
جعفر
رحمانی
رضا
ابروش
روششناسی آیندهپژوهی اسلامی از مباحث پایهای و اساسی در فرایند تولید دانش آیندهپژوهی اسلامی است. تفاوت مبنای معرفتشناسی و هستیشناسی اسلامی موجب میشود روششناسی آیندهپژوهی اسلامی از سایر روششناسیهای موجود در این دانش متفاوت شود. ازینرو، سؤال اصلی این پژوهش این است که روششناسی آیندهپژوهی اسلامی چگونه است؟ هدف این پژوهش نیز ارائة مدلی مفهومی از روششناسی آیندهپژوهی اسلامی مبتنی بر مبانی معرفتشناسی و هستیشناسی اسلامی است. این پژوهش از نظر هدف بنیادی است. شیوة گردآوری دادهها کتابخانهای بود و به روش توصیفی ـ پیمایشی تحلیل و بررسی شد. مدل روششناسی آیندهپژوهی اسلامی، که در این پژوهش ارائه میشود، ترکیبی از روششناسیهای تحلیلی و تفسیری و شهودی است. هر یک از روششناسیهای فوق در آیندهپژوهی اسلامی اهمیتی ویژه دارد و امکان بهرهمندی همزمان از دو یا چند روش به صورت ترکیبی در آیندهپژوهی اسلامی نیز وجود دارد.
methodology
Future Studies
Islamic Futurist Studies
Epistemology
Ontology
2018
12
22
951
972
https://jomc.ut.ac.ir/article_70045_2e41ccc4d8fc1ad63037334993149923.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
تحقیقات دیداری: آوای عکس و تفسیر عکس روششناسی نوین در مطالعات فرهنگ سازمانی
ناهید
نادری
آوای عکس و تفسیر عکس یکی از حوزههای اصلی روششناسی تحقیقات دیداری است که بهندرت در حوزههای مدیریتی و سازمانی بهکار گرفته میشود. هدف این مقاله معرفی روششناسی آوای عکس و تفسیر عکس و کاربرد آنها در تحقیقات مدیریت فرهنگ سازمانی است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات توصیفی ـ تحلیلی است. بهمنظور جمعآوری دادهها از اسناد و مدارک و مجلات معتبر علمی استفاده شد. یافتههای بررسی حاکی از آن است که عکسها میتوانند محرکی ملموس برای تلنگر زدن به اطلاعات ضمنی و ناخودآگاه، تصاویر، و استعارهها باشند که موجب تولید اطلاعات مختلف و غنیتر نسبت به سایر فنون در حوزة فرهنگ سازمانی میشود. این مقاله با بررسی مبانی و چارچوب نظری آوای عکس نشان میدهد این روششناسی به تغییر فرهنگ جامعه یا سازمانها منجر میشود. همچنین، آوای عکس از همپوشانی سه چارچوب نظری آموزشوپرورش توانمندساز، نظریة فمینیست، و عکسبرداری مستند شکل گرفت. از نظر محققان کیفی طراحی و اجرای آوای عکس فرایندی دهمرحلهای است که از تعیین مخاطبان بعد از مفهومسازی موضوع شروع و به بررسی نهایی ختم میشود.
Visual Researches
Photo-voice
Photo-Elicitation
Images
Organizational Culture
2018
12
22
973
1000
https://jomc.ut.ac.ir/article_70046_f5630091382f7da4634b12e24c6606b4.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
فرهنگ مدیریت و حقوق خانواده
سید محمدعلی
بلادیان
سید علیمحمد
یثربی
سید عبدالرحیم
حسینی
مجتبی
الهیان
مقالة پیش رو دربارة یکی از عرصههای مهم مدیریت و فرهنگ آن، یعنی مدیریت در حقوق خانواده، است. چون ما در زندگی دو مملکت یا دو خانواده داریم؛ یکی بزرگ و یکی کوچک. و چه بسا این خانواده اصل و پایة آن خانواده است. پیامبر(ص) فرمودهاند: «هیچ بنیادی نزد خداوند پسندیدهتر از ازدواج و تشکیل خانواده نیست.» قانون اساسی نیز خانواده را واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان معرفی میکند. همانطور که کشور نیاز به مدیر و رئیس دارد، حفظ و قوام خانواده نیز نیازمند تصمیمگیر نهایی و محافظ و مدیر و حمایتگر است. مقالة پیش رو به مبانی عقلی و ادلة فقهی و قانونی ریاست شوهر میپردازد. نقش پدری بماند برای مجالی دیگر به امید حق.
Husband
Wife
family
Director
Culture
2018
12
22
1001
1010
https://jomc.ut.ac.ir/article_70047_b9231f543b3287a43709f71ece649d04.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1397
16
4
چکیده های انگلیسی
2018
12
22
1
9
https://jomc.ut.ac.ir/article_71558_772020b840f58f6605cd48ebb9eb8605.pdf