2024-03-29T00:45:32Z
https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9402
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
صفحات آغازین
2019
03
21
1
3
https://jomc.ut.ac.ir/article_71722_c3ae5e7fc9883e5fe21ead51e83de0b6.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
الگوی فرآیندی تجاری سازی خدمات در شرکتهای دانش بنیان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات
زهره
دهدشتی شاهرخ
محمود
محمدیان محمودیتبار
محمدرضا
تقوا
حمیدرضا
فرج شوشتریپور
امروزه علم و فناوری در پیشرفت و تعالی کشورها نقشی تعیینکننده دارد. در اقتصادهای داناییمحور، سهم شرکتهای دانشبنیان در توسعه و تجاریسازی فناوری قابل توجه است. بر این اساس، هدف از نگارش این مقاله ارائة الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکتهای دانشبنیان انتخابی بود. بدین منظور، در این پژوهش از روش تحقیق مطالعة چندموردی استفاده شد. ابتدا، با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی (غیرتصادفی) آسان، 3 شرکت ارائهکنندة خدمات دانشبنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مستقر در استانهای قم و تهران، به عنوان نمونه، انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 7 نفر از مدیران مطلع از فرآیند تجاریسازی خدمات دانشبنیان شرکتها، دادهها احصا و با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. در نهایت، بر اساس نتایج، الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکتهای دانشبنیان صنعت ICT طراحی و ارائه شد. مراحل اصلی الگوی مذکور عبارتاند از: تحقیقات بازاریابی (نیازسنجی)، ایدهیابی، تحلیل و تأمین مالی، تأمین و آموزش نیروی انسانی، تدوین و اجرای استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات، امکانسنجی جامع تولید و تولید و آزمایش و بهبود و ارتقا، کنترل کیفیت، اخذ مجوزها و استانداردها، و تدوین و اجرای استراتژیهای قیمتگذاری و فروش و توزیع.
commercialization
Knowledge-based Companies
Case study
Thematic Analysi
2019
03
21
1
20
https://jomc.ut.ac.ir/article_71182_60e11b373b0d36d84cef16841638bcc6.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
شناسایی عوامل سکوت سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در ایران: مطالعۀ کیفی
منیژه
فهامی
محمدتقی
محمودی
بدری
شاهطالبی
در دنیای امروز، سرعت زیاد تغییرات و رقابت شدید بین سازمانها، حتی سازمانهای آموزشی، و چالشهای فزایندة محیطی بیش از پیش توجه مسئولان را به ارزش نیروی انسانی معطوف کرده است. از نظر پژوهشگران پدیدة شایع سکوت سازمانی، که معادل خودسانسوری نیروی انسانی است، مانعی بر سر راه استفاده از این منبع ارزشمند است. لیکن، بهرغم اهمیت آن در سازمانها، مطالعات جامعی در این زمینه، بهویژه بررسی عوامل مؤثر در بروز سکوت در سازمانهای فرهنگی، انجام نشده است. این پژوهش کیفی با هدف شناخت عوامل سکوت سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاهها، به وسیلة ابزار مصاحبه، در جامعة آماری اعضای هیئتعلمی انجام گرفت. کدهای مستخرج از مصاحبهها با نرمافزار مکسکیودیای تحلیل شد و نتایج نشان داد عوامل سازمانی، فردی، برونسازمانی، و مدیریتی بر بروز سکوت سازمانی در اعضای هیئتعلمی دانشگاهها مؤثر است و از بین آنها عوامل سازمانی بیشترین فراوانی را داشت. یافتههای این پژوهش کمک خواهد کرد با کاهش سکوت در اعضای هیئتعلمی پیامدهای مضر سکوت کاهش یابد و با استفادة بهینه از سرمایة فکری اعضای هیئتعلمی مسائل اساسی جامعه به بهترین شکل حل شود.
Organizational Silence
Individual
organizational factors
2019
03
21
21
44
https://jomc.ut.ac.ir/article_71183_e5b3d3b195b6f83351756dc71909f6fd.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
رابطۀ هوش اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعۀ موردی: کارکنان و اعضای هیئتعلمی پردیس ابوریحان ـ دانشگاه تهران)
نسرین
اردستانی
هادی
رزقی شیرسوار
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین هوش اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان و اعضای هیئتعلمی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، با استفاده از روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی، انجام شد. جامعة آماری مورد نظر در این تحقیق را کلیة کارکنان و اعضای هیئتعلمی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران تشکیل دادند که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات 230 نفر (163 نفر کارکنان و 67 نفر استادان) بودند و 144 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامة «هوش اخلاقی» لنیک و کیل و «رفتار شهروندی سازمانی» پودساکف و همکارانش استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها به تأیید متخصصان و استاد راهنما رسید. پایایی پرسشنامهها، بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، برای هوش اخلاقی 86/0 و برای رفتار شهروندی سازمانی 89/0 برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل، روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون) به کار رفت. یافتههای پژوهش نشان داد هوش اخلاقی و همة مؤلفههای آن (درستکاری، دلسوزی، مسئولیتپذیری، گذشت) با رفتار شهروندی سازمانی رابطة مثبت و معنادار دارد.
Ethics
Moral Intelligence
Organizational Citizenship Behavior
Professional Ethics
2019
03
21
45
64
https://jomc.ut.ac.ir/article_71184_56081d0b542f0fab03a97c1d1f8d675d.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
شناسایی عوامل درونسازمانی مؤثر بر جذب سپرده های سرمایهگذاری مدتدار و ارائۀ راهکارهای مناسب بانک پاسارگاد استان قم
هدی
آهنج
محمدجواد
محققنیا
ابوالفضل
گندمی
هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل درونسازمانی مؤثر بر جذب سپردههای سرمایهگذاری مدتدار در بانک پاسارگاد استان قم از دیدگاه مشتریان بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و گردآوری اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی است. بر اساس هدف تحقیق با بررسی پیشینة موضوع و استفاده از دیدگاه خبرگان پنج عامل به منزلة عوامل مؤثر شناسایی شدند. این عوامل عبارتاند از: تبلیغات، سود پرداختی، تعدد شعب، تنوع خدمات، مهارت کارکنان. بر این اساس پرسشنامة تحقیق تدوین شد. جامعة آماری را مشتریان بانک پاسارگاد استان قم تشکیل دادند و چون جامعة آماری مورد نظر نامحدود بود با استفاده از فرمول نمونهگیری جامعة نامحدود، با سطح اطمینان 95 درصد، تعداد 204 نفر به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند و در نهایت 196پرسشنامه جمعآوری شد. به منظور بررسی روایی، پرسشنامه به استادان مدیریت و تعدادی از مدیران بانک ارائه شد و بیش از 70 درصد خبرگان در خصوص پرسشنامه نظر موافق داشتند و بدین ترتیب روایی پرسشنامه تأیید شد. برای محاسبة ضریب قابلیت اعتماد از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب 814/0 به دست آمد. در بخش آمار استنباطی از آزمون میانگین یک جامعة آماری کولموگروف ـ اسمرینوف و فریدمن استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد همة عوامل شناساییشده، به منزلة عوامل مؤثر بر جذب سپردههای سرمایهگذاری مدتدار، اهمیت دارند با اولویت سود پرداختی، تنوع خدمات، مهارت کارکنان، تبلیغات، و تعدد شعب.
Resource Mobilization
Paid Profit
Diversity of Services
propaganda
Employees’ Skills
2019
03
21
65
83
https://jomc.ut.ac.ir/article_71185_60f8917ad7b75bd696cae371dc2c9c05.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
بررسی رابطۀ مدل بومی هوش عاطفی و اثربخشی بازاریابی در مدیران شرکتهای تأمینکنندۀ مواد شیمیایی صنعتی استان اصفهان
ایمان
بطلانی یادگار
حسین
خنیفر
تحقیقات بسیار مؤید این موضوعاند که هوش عاطفی از طریق تأثیرگذاری بر نگرش و رفتار مدیران و کارکنان باعث بهبود عملکرد آنها میشود. این بهبود در سازمانهای تجاری با اثربخشی بازاریابی نمود پیدا میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة هوش عاطفی و اثربخشی بازاریابی انجام شد. بدین منظور پرسشنامهای برای سنجش این متغیرها طراحی و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازهگیری میان مدیران جامعة آماری توزیع شد. نتایج نشان داد از میان ابعاد این مدل بومی، که تأثیرگرفته از آموزههای اسلامی است، هوش عاطفی و ابعاد مختلف آن با اثربخشی بازاریابی رابطه دارد و این رابطه مثبت و معنادار است. آنچه به عنوان هوش عاطفی در ایران اسلامی میتوان شناخت مؤلفههایی دارد که متأثر از آیات قرآن، احادیث، روایات، و سخنان عالمان دینی است. از طرفی، از میان ابعاد مختلف مدل بومی هوش عاطفی، ابعاد «دیگرکنترلی»، «خداآگاهی» و «گذشت و بخشش» از حیث شدت رابطه نسبت به سایر عوامل در موقعیت بالاتری قرار دارند. این نتیجه نشاندهندة آن است که در جامعة مورد بررسی ابعاد مدل بومی هوش عاطفی با میزان اثربخشی بازاریابی رابطه دارد و این رابطه مستقیم و معنادار است.
Emotional intelligence
Local Model
Marketing Effectiveness
2019
03
21
85
102
https://jomc.ut.ac.ir/article_71186_fd15d3b9cece9c7a4fc54e60a8a32a01.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
تأثیر ارزش اجتماعی درک شده بر عملکرد فراخودمحور در سازمان فنی و حرفه ای استان گیلان
فضه
قنبری قلعهرودخانی
میرهادی
موذن جمشیدی
تورج
حسنزاده ثمرین
امروزه عملکرد فراخودمحور، به منزلة یک رفتار فرانقش، در دو حوزة عملکرد وجدانمحور در ارتباط با سازمان (تعهد) و عملکرد وجدانمحور در ارتباط با همکاران، از اهمیتی ویژه برخوردار است. پژوهش حاضر در زمینة بررسی تأثیر ارزش اجتماعی درکشده بر عملکرد فراخودمحور در سازمان فنی و حرفهای استان گیلان صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه و جامعة آماری پژوهش کلیة کارکنان سازمان فنی و حرفهای استان گیلان (459 نفر) بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 231 نفر به منزلة حجم نمونة آماری تعیین و به روش نمونهگیری طبقهبندی ساده (تناسبی) انتخاب شدند. دادههای جمعآوریشده از طریق نرمافزارهای SPSS 19 و Smart PLS 2 بررسی شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که ارزش اجتماعی درکشده با ضریب تأثیر 54/0 تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد فراخودمحور دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد متغیر ارزش اجتماعی درکشده میتواند بر سازههای عملکرد فراخودمحور، شامل عملکرد وجدانمحور در ارتباط با سازمان و عملکرد وجدانمحور در ارتباط با همکاران، با ضرایب به ترتیب 51/0 و 44/0 تأثیرگذار باشد.
Social Value
Social Responsibility
Social Contribution
Super Ego Performance
2019
03
21
103
123
https://jomc.ut.ac.ir/article_71187_36fb1f09e6f97538a0f48c657ab2cdcb.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
رابطۀ عدالت آموزشی ادراکشده با عملکرد تحصیلی دانشجویان
محسن
دیبایی صابر
رضا
میرعرب رضی
عدالت آموزشی اصطلاحی است برای توصیف نقش عدالت که به طور مستقیم با تعاملات کلاس درس ارتباط دارد. در پژوهش حاضر رابطة عدالت آموزشی ادراکشده با عملکرد تحصیلی دانشجویان بررسی شد. پس از بررسی پیشینه و مبانی نظری موضوع مشخص شد عدالت سازمانی دارای سه بعد (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراودهای) است. از این سه نوع عدالت به منظور بررسی عدالت آموزشی بهرهبرداری شد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی بود و برای جمعآوری اطلاعات یک پرسشنامه طراحی شد که مقدار آلفای کرونباخ آن 82/0 به دست آمد. جامعة آماری تحقیق شامل دانشجویان رشتههای علوم تربیتی دانشگاه مازندران به تعداد 110 نفر بود و بر اساس جدول مورگان 85 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تکنیک آماری رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد عدالت توزیعی با میانگین 14/4، عدالت رویهای با میانگین 66/3، و عدالت مراودهای با میانگین 85/3 پیشبینیکنندة عملکرد آموزشی دانشجویان هستند. r محاسبهشده در سطح 05/0≥p مبین رابطة معنادار و مثبت بین عدالت آموزشی و ابعاد آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان است.
Distributive Justice؛ Procedural Justice؛ Interactional Justice
Academic Performance
2019
03
21
125
143
https://jomc.ut.ac.ir/article_71188_7a8cdb87e2cf3ce41a2e76ad996e8c27.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
مدل کهکشانی، استعاره ای نو در حوزۀ فرهنگ سازمانی (مطالعۀ موردی: برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
ابوالقاسم
ابراهیمی
عباس
عباسی
سیده شیما
کارانجام
فرهنگ یکی از موضوعات نظری جدالآمیز در سازمانهاست که بهرغم تلاش پژوهشگران جهت توصیف ظریف این پدیده، هنوز در مسیر شناخت ماهیت آن مشکلات بسیار وجود دارد. پژوهش حاضر درصدد است، با طراحی مدلی در این حوزه، گامی جهت بهبود شناخت مقولة پیچیدة فرهنگ بردارد. این پژوهش مطالعهای آمیخته، از نظر روش اکتشافی و از نظر هدف توسعهای و کاربردی است. به منظور اجرای این پژوهش، پس از بررسی مبانی فلسفی و پارادایمی و انتخاب پراگماتیسم، به منزلة مبنای مناسب، مقالات داخلی و خارجی موجود و مرتبط به صورت گسترده مطالعه و 60 بُعد فرهنگ از میان آنها استخراج شد. سپس، برای دستیابی به معرفت وحدتگرایانه، در کنار کثرت حاصلشده، با تکیه بر ویژگیهای مفهوم فرهنگ سازمانی، این ابعاد در قالب مدلی استعاری ـ مفهومی، تحت عنوان «مدل کهکشانی»، استقرار داده شد و برای دستیابی به این مهم همة ابعاد در یک جلسة گروه کانونی، متشکل از مدیران برج پژوهشی محمد رسول الله(ص)، دستهبندی شد. به منظور سنجش روایی مدل، از نظر بیست تَن از خبرگان فرهنگ سازمانی و جهت سنجش پایایی از شاخص کاپا استفاده شد. توجه اجمالی به این مدل میتواند اختلافات نظری در این حوزه را کاهش دهد و دریچهای جدید جهت شناخت این مفهوم رو به اندیشمندان و نظریهپردازان بگشاید.
Organizational Culture
Cultural Metaphor
Galactic Model
Focus Group
Muhammad Rasulullah Research Tower
2019
03
21
145
172
https://jomc.ut.ac.ir/article_71190_26bacd9747c95c73d2557c6efa16c694.pdf
Organizational Culture Management
2423-6942
2423-6942
1398
17
1
چکیده های انگلیسی
2019
03
21
1
8
https://jomc.ut.ac.ir/article_71721_26d94a689566ec3d67b13821dd35428c.pdf