دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694272020100121Measuring and Comparing Service Quality in Branches of Melli Bank of Esfehan City With SYSTRA-SQسنجش و مقایسه کیفیت خدمات در شعب بانک ملی شهر اصفهان با استفاده از مقیاس سیستمی- مبادلهای کیفیت خدمات بانکی (SYSTRA-SQ)52722978FAسید مهدیالوانیاستاد دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطباییسید محمدمقیمیدانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانروح اللهحفیظیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهرانعلیحمیدیزادهدانشجوی دوره دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The purpose of this research is measuring and comparing service quality and ranking its dimensions in Melli bank branches of Esfahan city. For attaining this purpose SYSTR-SQ scale is used. This scale is special for measuring bank service quality. Questionnaire drive from this scale is contained four dimensions and 21 question. Dimensions are service system quality, behavioral system quality, service transactional accuracy and machine service quality. Population is branches of Melli bank of Esfahan city. 14 branches has been selected from them with cluster sampling and then sampling of customers was accomplished. In sum 534 customers answered to questions. With analyzing data collected results indicates that service quality and its dimensions have favorite status. Also branches with different quality degree, have no difference in service quality. Finally results in ranking dimensions indicates that dimensions service transactional accuracy and behavioral system quality are in first and second rank and service system quality and machine service quality are in the next rank.هدف از این پژوهش سنجش و مقایسه کیفیت خدمات و رتبهبندی ابعاد آن در شعب بانک ملی شهر اصفهان میباشد. بدین منظور از مقیاس سیستمی مبادلهای استفاده شده است. این مدل مختص سنجش کیفیت خدمات بانکی میباشد. پرسشنامه مستخرج از این مدل، 21 سؤالی بوده و در بردارنده 4 بعد کیفیت سیستم خدماتی، کیفیت رفتاری خدمات، کیفیت خدمات دستگاهها و کیفیت مبادلهای خدمات میباشد. جامعه آماری شعب بانک ملی شهر اصفهان میباشد که از بین آنها و به روش خوشهای 14 بانک انتخاب شده و سپس کار نمونهبرداری از بین مشتریان آنها صورت پذیرفته است. در مجموع 534 نفر پاسخگوی پرسشنامهها بودند. با تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، نتایج نشاندهنده آن است که کیفیت خدمات و ابعاد آن در نمونه مورد بررسی، در سطحی مطلوب میباشد. همچنین بین کیفیت خدمات در شعب با درجه کیفی مختلف، تفاوت معنادار وجود ندارد. نتایج حاصل از رتبهبندی نیز حاکی از آن است که ابعاد کیفیت مبادلهای خدمات و کیفیت رفتاری خدمات در رتبه اول و دوم و ابعاد کیفیت سیستم خدماتی و کیفیت خدمات دستگاهها در رتبههای بعدی قرار میگیرند.https://jomc.ut.ac.ir/article_22978_9b020c096c918de0bbf7460fd70a0c64.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694272020100121Studying of Factors Affecting Reduce Administrative Corruption
(Case Study in Tehran Municipality)بررسی عوامل مؤثر بر کاهش فساد اداری (مطالعه موردی در شهرداری تهران)295522979FAشمسالساداتزاهدیاستاد دانشگاه علامه طباطباییسینامحمدنبیکارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطباییمهدیشهبازیدانشجوی دوره دکتری تخصصی مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article19700101This study aimed to identify and prioritize the factors affecting Adaray reduce corruption in the system, the review examines these factors and to provide appropriate solutions and strategies to reduce corruption. This research follows the question whether the quality of work life factors, individual Drvnsazmany, Brvnsazmany and cultural level of corruption has an impact or not. Thus, this factor in the form of twelve sub-hypotheses in the form elements such as proportion of employed job, transparency, performance evaluation, discipline mechanism, reducing conflict between individual and organization goals, public participation, community building process, strengthening the role and status of press and free media, ethics in the organization, powers and responsibilities, workplace safety and mental health staff and participation in decision making, has been studied.
The research method applied and descriptive survey was used. Statistical Society staff and experts in the State Department and deputy administrative and financial areas of Tehran form. Research sampling, simple random sample and it is 108 employees.
In order to analyze the statistical data from various statistical tests: from the point Likert spectrum is used. Test Kolmogrov - Smirnov, Wilcoxon test, T - Student and Friedman test, was used.این تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کاهش فساد در نظام ادارای، به بررسی این عوامل میپردازد و سعی در ارایه راهحلها و راهکارهایی مناسب جهت کاهش فساد اداری دارد. تحقیق حاضر این پرسش را دنبال میکند که آیا عوامل کیفیت زندگی کاری، فردی، درونسازمانی، برونسازمانی و فرهنگی بر میزان فساد اداری اثرگذار است یا خیر.
در این تحقیق از روش کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری آن را کارکنان و کارشناسان معاونت امور مناطق و معاونت اداری و مالی شهرداری تهران تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تحقیق، تصادفی ساده و حجم نمونه آن 108 نفر از کارکنان میباشد.
به منظور بررسی عوامل مؤثر بر کاهش فساد کارکنان از پرسشنامه و برای پاسخگویی به آن از طیف نقطهای لیکرت استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها، از آزمونهای مختلف آماری شامل: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون ویلکاکسون، آزمون تی- استیودنت و آزمون فریدمن، استفاده شده است.
یافتههای آزمونها نشان میدهد که تمام عوامل مذکور در کاهش و جلوگیری از فساد کارکنان شاغل در نظام اداری مؤثر است.https://jomc.ut.ac.ir/article_22979_893d9b57d78b9c1ff693a771fc25872c.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694272020100121Relative Alignment of the Individual Goals and Organizational Goalsهمسوسازی نسبی اهداف فردی و سازمانی577822980FAسید رضاسید جوادیناستاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهرانبهروزپورولیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Paying attention to the relative alignment of individual and organization goals requires that this fact be considered sometimes happens struggle between these two phenomena for several reasons. these two can be in conflict with one another. hence, one of the primary problem that managers are encountered, is that they attempt to combine and reconcile two somewhat contradictory issues, and they attempt to achieve some tools to help them to align and compromise these goals. in this article, we effort to examine factors which are effective on the relative alignment of individual and organization goals. to do so all factors are discussed in seven indicators: management by value, workplace spirituality, transparency, incentive compensation system, control, environmental uncertainty, participative management. the statistical community is composed of the working staff in the Mind and Design Corporate Behsaz Melat.توجه به همسو سازی نسبی اهداف فردی و سازمانی ایجاب میکند تا این واقعیت در نظر گرفته شود که به دلایل متعدد، گاهی بین اهداف فرد و اهداف سازمان برخورد و کشمکش ایجاد میگردد. این دو میتوانند گاهاً در تضاد باشند و بنابراین یکی از مشکلات عمدهای که مدیریت با آن روبرو میباشد یافتن ابزار و وسایلی در جهت به سازش کشیدن آنان است. در این مقاله تلاش میگردد تا عوامل مؤثر بر همسوسازی نسبی اهداف فردی و سازمانی مورد بررسی گیرد. در این راستا کلیه عوامل در قالب هفت شاخص: مدیریت بر مبنای ارزش؛ معنویت در محیط کاری؛ شفافیت، نظام انگیزشی پرداخت؛ نظارت و کنترل؛ عدم اطمینان محیطی؛ و مدیریت مشارکتی مطرح گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی میباشد و جامعه آماری را کارکنان شاغل در شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت تشکیل میدهد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که کلیه عوامل ذکر شده در همسوسازی نسبی اهداف فردی و سازمانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند و بین آنان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد.https://jomc.ut.ac.ir/article_22980_dd75246dc992f1af9f365812f582c74e.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694272020100121The Effect of Organizational Justice on Employee’s Performanceبررسی تأثیر عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان7910122981FAمحمدحقیقیدانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتیایماناحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتیحمیدرامین مهردانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article19700101The present study has been examined the effect of organizational justice on employee’s performance. after examinating revealed that organizational justice have three dimentions(Distributional Justice, Procedural Justice, Transactional Justice).then with providing a questionnaire concerning the three dimentions of organizational justice and the gathering the performance scores of the Employee's of Tehran state agricultural organization , the impact of the three dimentions on employee’s performance in Tehran state agricultural organization was examined.
The research findings indicate that Employee perceptions of the scale of respecting to Distributional and Procedural Justice in this organization will have a longer impact on employee’s performance, but was not found significant relationship between employee perceptions from Transactional Justice in this organization.مقاله حاضر تأثیر عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان را مورد بررسی قرار داده است. پس از بررسی مشخص شد که عدالت سازمانی دارای سه بعد (عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای) است. سپس با طرح پرسشنامهای در زمینه سه بعد عدالت سازمانی و جمعآوری نمرات ارزشیابی عملکرد کارکنان، تأثیر این سه بعد بر عملکرد کارکنان در سازمان جهاد و کشاورزی استان تهران مورد بررسی قرارگرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ادراکات کارکنان نسبت به میزان رعایت عدالت توزیعی و رویهای در این سازمان بر عملکرد آنان تأثیر داشته، اما ارتباط چندان قوی بین ادراکات کارکنان از میزان رعایت عدالت مراودهای و عملکرد کارکنان در این سازمان پیدا نشد.https://jomc.ut.ac.ir/article_22981_52836b82fbf918e9d4b5b8bff98966b6.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694272020100121Survey of Appropriateness Between Job-employed and its Influence on Organizational Commitment of Staff (The Case Study in National Refining and Distribution of Oil Company in Iran)بررسی تأثیر تناسب بین شغل و شاغل بر تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران)10311922982FAرحمت اللهقلی پوردانشیار دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهرانغلامرضاجندقیاستاد دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهرانحسنزارعی متیناستاد دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهران0000-0001-5583-0675مصطفیامامیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهرانعبدالغنیرستگاردانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، پردیس قم دانشگاه تهرانJournal Article19700101The purpose of this inquiry is analysis of proportion between personal futures and occupational necessities and its influence on organizational commitment. Information collection tools for measurement of organizational commitment was Allen and Myer questionnaire including 15 question, and for measurement of proportion between personal futures and occupational necessities, O*NET questionnaires used. Stability of organizational commitment questionnaire was 0/89 and stability of questionnaire of proportion between personal futures and occupational necessities was0/87and because Kronbakh Alfa in both is over 0/70; therefore both of the questionnaires had enough stability. Statistical community was 150 people. According to the accidental sampling method 80 people as a statistical sample was chosen and finally 78questionnaire was collected.
Kolmogorov-Smirnov Test was used, and accepted the normality rate of the data. the hypothesis using independent T-test was tested and its positive and negative of it was proved, so that some staff that were appropriate in personal futures and occupational necessities had more organizational commitment, the other result reveal the fact that only 40 present of staff in this company were appropriate in personal futures and occupational necessities and this company is very week in this respect.هدف اصلی این پژوهش بررسی تناسب شغلی و رابطه آن با تعهد سازمانی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات به منظور سنجش تعهد سازمانی، پرسشنامه 15 سؤالی آلن و مییر، و برای سنجش تناسب شغلی پرسشنامه بانک اطلاعات شغلی بینالمللی (O*NET) است، که هریک از پرسشنامهها به طور میانگین شامل 21 سؤال میباشد. پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی 89/0 و پایایی پرسشنامه سنجش تناسب شغلی 87/0 به دست آمد و آلفای کرونباخ هر دو پرسشنامه بیش از 7/0 میباشد. حجم جامعه آماری مورد نظر 150 نفر میباشد. براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین آنها 80 نمونه آماری انتخاب گردید و در نهایت 78 پرسشنامه جمعآوری گردید.
جهت تعیین نرمال بودن دادههای به دست آمده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد و نتایج آزمون نرمال بودن دادهها را تأیید کرد. فرضیات تحقیق با انجام آزمون T مستقل به بوته آزمون قرارداده شدند و تأثیر معنادار و مثبت آنها به اثبات رسید، به این معنا که کارکنانی که از لحاظ شغلی متناسب بودهاند، تعهد سازمانی بیشتری داشتهاند. نتیجه دیگری که از این پژوهش به دست آمد گویای این واقعیت بود که فقط حدود 40 درصد از کارکنان این شرکت از لحاظ شغلی کاملاً متناسب بودند.https://jomc.ut.ac.ir/article_22982_cdb098372cf00c4e13ccf7eaa88982d1.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694272020100121A Study Relationship between Organizational Culture and Job Satisfaction Among Professorates and Employees in Tabriz University Persianبررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی (در میان اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تبریز )12113822983FAسهیلازمینیکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور شبسترداودحسینی نسباستاد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریزJournal Article19700101The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational culture and job satisfaction among the professorates and employees in Tabriz university. The research sample consisted of 209 subjects who was chosen through the stratified random sampling. All participants completed the Hofsted Organizational Culture Questionnaire (HOCQ) and Job Descriptive Index (JDI). Results indicated that the kind of Organizational Culture in Tabriz university was rational culture, in addition the job satisfaction was different between three kind of organizational culture. The results of Analysis of variance (ANOVA) indicated that there was different between job satisfaction among the kinds of scientific ranks, but that was not significant. The results of T-Test showed which there was significant difference between the job satisfaction of professorates and employees. Related to gender, results showed that scores mean of male were meaningfully more than female. Results also illustrated that there was positive relationship between organizational culture and job satisfaction.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تبریز انجام شده است. روش این تحقیق از نوع همبستگی میباشد. 209 نفر از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تبریز در سالتحصیلی 87-86 به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد و شاخص توصیف شغلی بودند. دادههای تحقیق پس از جمعآوری بر اساس سؤالها و فرضیة تحقیق با استفاده از روش همبستگی پیرسون، آزمون T برای گروههای مستقل و آزمون تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده، گویای آن است که فرهنگ سازمانی غالب در دانشگاه تبریز از نوع عقلانی میباشد و رضایت شغلی در بین سه نوع فرهنگ متفاوت است (p<0/05). همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین رضایت شغلی اعضای هیأت علمی با توجه به رتبه علمی آنها تفاوت معنادار وجود ندارد (p>0/05). بهعلاوه نتایج آزمون T مبین این بود که بین رضایت شغلی اعضای هیأت علمی و کارکنان و نیز بین رضایت شغلی زنان و مردان تفاوت معنادار وجود دارد (p<0/05). همینطور ضریب همبستگی پیرسون نیز مبین وجود رابطه معنادار بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی بود (p<0/05).https://jomc.ut.ac.ir/article_22983_313698aa347ab216c1fac46157b47d96.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694272020100121Role of Vision in Visionary Leadershipرهبری بصیر: اهمیت چشمانداز سازمانی13916922984FAاحمدودادیاستادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامیرضاطهماسبیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسید محمدموسویکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران- پردیس قمJournal Article19700101The purpose of this study, is to describe Visionary leadership, a new approach in leadership. So the vision, core concept of visionary leadership, have been studied and investigated its relation with visionary leadership. Methodology was literature review, and content analysis. Analyzing of collected data shows the relationship between visionary leadership and vision. At last, The relationship between visionary leadership and charismatic leadership and transformative leadership approach analyzed and differentiations of these approaches is presented.هدف از انجام این مطالعه، تشریح یکی از رویکردهای نوین در عرصه رهبری، تحت عنوان رهبری بصیر میباشد. بدین منظور مفهوم چشمانداز که از مفاهیم محوری در رهبری بصیر است، مورد مطالعه قرار گرفته و ارتباط آن با بصیرت دهی و رهبری بصیر مورد بررسی نظری قرار گرفته است. روش مطالعه، مطالعه کتابخانهای و گردآوری اطلاعات از طریق فیشبرداری از منابع کتابخانهای بوده است. در نتیجه تحلیل محتوای دادههای گردآوری شده، تعریف، چگونگی ایجاد و چیستی محتوای چشمانداز ارائه شده، و ارتباط چشمانداز و رهبری بصیر مورد تأیید قرار گرفته است. در نهایت رابطه رهبری بصیر با دو رویکرد رهبری تحول آفرین و رهبری کاریزماتیک تحلیل شده و وجوه اشتراک و افتراق این رویکردها ارائه شده است.https://jomc.ut.ac.ir/article_22984_6626519eda271b573f6b0abc4fe3862e.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694272020100121The Impact of Impression Management on the Performance Tele Communication Company Base on Balance Scorecard Model (A Case Study in Tele Communication Company of Esfahan)تأثیر مدیریت اثر بر عملکرد شرکت مخابرات بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن در مخابرات اصفهان17119022985FAمحمداسماعیلانصاریاستادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانحسیناستادیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانمعصومهمطهریکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانJournal Article19700101People always notice to other’s ideas and judgments about themselves. Personnel also use different tactics of impression management in different situations, to reach their purposes in organization. One of the personnel's purposes is the improvement of the organization performance. Performance measurement of an organization is the process of quantifying the efficiency and effectiveness of its actions. In this research the balance scorecard model has been selected among various presented models for performance measurement. This model provides requisite criterion and indices for organization evaluation with emphasizing on four key aspects: “financial perspective, customer perspective, learning process and growth and internal business process”. The purpose of this research is to evaluate the impact of impression management on the performance of Esfahan's telecommunication company base on balance scorecard model. This study is a descriptive-measurement research. The research statistical society is the personnel of Telecommunication Company of Esfahan and including 1450 employees. So, a simple randomly sampling with a number of 203 persons.مردم همواره به پنداشت و قضاوت دیگران درباره خود توجه کرده و به آن اهمیت میدهند. کارکنان نیز در شرایط مختلف از تاکتیکهای متفاوت مدیریت اثر استفاده میکنند تا به اهداف خود در سازمان دست یابند. یکی از اهداف کارکنان بهبود عملکرد سازمانشان میباشد. ارزیابی عملکرد یک سازمان سنجش اثربخشی وکارایی فعالیتهای آن سازمان میباشد. در این پژوهش از میان مدلهای گوناگون ارایه شده برای ارزیابی عملکرد مدل کارت امتیازی متوازن انتخاب شده است. این مدل با تأکید بر چهار جنبه کلیدی مالی، مشتری، رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی کسب و کار، معیارها و شاخصهای مورد نیاز را برای ارزیابی سازمان فراهم میکند. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر مدیریت اثر بر عملکرد شرکت مخابرات براساس مدل کارت امتیازی متوازن میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 1450 نفر کارکنان شرکت مخابرات شهر اصفهان است. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه 203 نفر برآورد گردید. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 39 سؤالی است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار SpSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.https://jomc.ut.ac.ir/article_22985_4aba125811ad2ed522f6b4675afab759.pdf