دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222The Typology of Generosity in Organizationگونهشناسی سخاوت در سازمان5896125308210.22059/jomc.2014.53082FAسید مهدیالوانیاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییغلامرضاجندقیاستاد پردیس فارابی، دانشگاه تهرانحسنزارعی متیناستاد پردیس فارابی، دانشگاه تهران0000-0001-5583-0675حمیدرضاایرانیدانشجوی دکتری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران0000-0003-4103-9975Journal Article20140220Generosity is one of the most admirable values in the world. Values have significant effects on the individual and organizational life. The aim of this paper is to introduce the concept of generosity in organization and give answer to 6 important questions (what, why, who, where, when & how) plus consequences of generosity in organization. The most important contribution of this paper is the typology of generosity based on different kind of giver/taker of generosity. To enrich the discussion both Islamic and scientific perspective is described. Because this is a pioneer work in Iran we hope those other scholars develop this new area of research in the future.سخاوت از ارزشهای اخلاقی پسندیده در همة ادیان و فرهنگها است. ارزشها در زندگی فردی و سازمانی افراد منعکس میشود و فرصتها و تهدیدهایی ایجاد میکند. هدف این مقاله معرفی و بررسی مفهوم سخاوت در سازمان است و به سؤالهای مهم چیستی، چرایی و چگونگی و نتایج آن پرداخته است. علاوه بر این، گونهشناسی سخاوت در سازمان برای اولین بار توسط مؤلفان مطرح شده است. روش این پژوهش مرور نظاممند مبانی نظریة تحقیق است. مباحث با توجه به پاسخ 6 پرسش اساسی (what, why, who,where, when & how) بررسی شد. همچنین، مفاهیم مدیریتی و اسلامی جهت همپوشانی و غنیسازی بحث مطرح شد.https://jomc.ut.ac.ir/article_53082_91cef4943b3c0479a2af46cb6651ab80.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222The Effect of Islamic Work Ethics on Organizational Justice, Job Satisfaction and Work Absence of
Power Staff Urmia Cityتأثیر اخلاق کار اسلامی بر عدالت سازمانی، رضایت شغلی و غیبت از کار کارکنان ادارة برق شهرستان ارومیه6136335308310.22059/jomc.2014.53083FAمحمدحسنیدانشیار دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه0000-0002-6421-429xمرضیهرحیمیکارشناسارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیهمریمسامریاستادیار دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهJournal Article20131102This study was conducted with the aim of examining the impact of Islamic work ethics on organizational justice, job satisfaction and absence from work in the staffs of department of Electrical of Urmia. The population consisted of all staffs of department of Electrical of Urmia that among them, 205 people were selected as samples. Research methods is descriptive correlational and three standardized questionnaire to collect data was used. For data analysis, descriptive statistics (includes mean, standard deviation etc) and inferential statistics includes Pearson correlation coefficient, confirmatory factor analysis and structural equation modeling methods were used. Findings from the study show that between employee's Islamic morality and organizational justice variables, Islamic ethics and job satisfaction, and also between organizational justice and job satisfaction there is a significant positive relationship, and between organizational justice and absence from work there is a negative and significant relationship. However, the results suggest that between Islamic ethics and absence from work there was no significant and negative relationship. In this study, the role of mediator of organizational justice in relationship between Islamic ethics and job satisfaction and the role of mediator of organizational in the relationship between Islamic ethics and absence from work is confirmed.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اخلاق کار اسلامی بر عدالت سازمانی، رضایت شغلی و غیبت از کار کارکنان ادارة برق شهرستان ارومیه انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة کارکنان ادارة برق شهرستان ارومیه است که از میان آنها 205 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه بهکار گرفته شده است که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شد. برای تحلیل دادهها تحلیل آماری استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان متغییر[j1] های اخلاق کار اسلامی کارکنان و عدالت سازمانی، اخلاق کار اسلامی و رضایت شغلی و همچنین بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی رابطة مثبت و معنیدار وجود دارد و بین عدالت سازمانی و غیبت ازکار رابطة معکوس و معنیدار وجود دارد. اما نتایج نشان میدهد بین اخلاق کار اسلامی و غیبت از کار رابطة معکوس و معنیداری وجود ندارد. همچنین، در این تحقیق نقش میانجی عدالت سازمانی در رابطة اخلاق کار اسلامی و رضایت شغلی و نقش میانجی عدالت سازمانی در رابطة اخلاق کار اسلامی و غیبت از کار تأیید شد. <br /> <br /> <br /> <br /> [j1]متغیر درست استhttps://jomc.ut.ac.ir/article_53083_86dfe1be174c765819f5114d65d5222d.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222Relationship between Job Satisfaction, Organizational Entrepreneurship and Organizational Growth in Insurance Companiesرابطة رضایت شغلی کارکنان، کارآفرینی سازمانی و رشد سازمانی در شرکتهای بیمه6356535308510.22059/jomc.2014.53085FAمحمودزمانیدانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهرانمحمدحقیقیدانشیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهرانشرارهرزمجوکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140218The purpose of this study is to examine the relationship among job satisfaction, organizational entrepreneurship and organizational growth. The study was a descriptive-co relational, survey research. Insurance Experts of Tehran province was included in this study. A questionnaire was designed and employed to gather the required data. Instrument was given to the faculty of the department of insurance to test for face validity. The findings revel that there is positive relationship among job satisfaction, organizational entrepreneurship and organizational growth. Likewise, as results display implementing staff with high job satisfaction is an effective factor on developing organizational entrepreneurship.هدف از این تحقیق، بررسی رابطة رضایت شغلی کارکنان، کارآفرینی سازمانی و رشد سازمانی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این تحقیق شامل مجموعة کارشناسان شرکتهای بیمه در شهر تهران است. برای انتخاب نمونهها روش نمونهگیری تصادفی ساده بهکار گرفته شد. جهت گردآوری دادهها ابزار پرسشنامه بهکار گرفته شد. روایی پرسشنامه با کسب نظر متخصصان و استادان بیمه بررسی شد و اصلاحات لازم در آن انجام گرفت. پایایی پرشسنامه با محاسبة آلفای کرونباخ بررسی شد. یافتههای حاصل از تحقیق نشان میدهد رابطة مستقیم و معناداری میان مؤلفههای رضایت شغلی و کارآفرینی سازمانی و رشد سازمانی در شرکتهای بیمه وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد یکی از عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمانی، کارکنانی با رضایت شغلی بالا است.https://jomc.ut.ac.ir/article_53085_8c9c1a0a40eb7f842908cc80e7e6f510.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222Investigating the Effect of Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior Mediahe Quality of Work Lifeبررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری کیفیت زندگی کاری6556795308810.22059/jomc.2014.53088FAحسیندامغانیاناستادیار، دانشکدة اقتصاد، دانشگاه سمنان0000-0002-7576-1862سکینهجعفریدانشجوی دکتری، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان0000-0002-6800-4150حسینضابط پوردانشجوی دکتری، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنانJournal Article20140222 <br />The purpose of this study was to investigating the effect of organizational justice and organizational citizenship behavior mediated by the quality of work life. Population of the study was all male and female staffs' Mazandaran University (N=419). Research sample was included 156 persons who were selected with random sampling method across staffs' Mazandaran University. For data gathering, the organizational justice, organizational citizenship behavior and quality of work life scale were used and their validity and reliability were calculated and verified. Data analyzed by spss16 and lisrel8.54 software. Results showed that: there is positive and significant relationship between distributive justice and procedural justice and organizational citizenship behavior. There is positive and significant relationship between distributive justice and procedural justice and quality of work Life. There is positive and significant relationship between distributive justice and procedural justice due to the quality of working life and organizational citizenship behavior.هدف این پژوهش، بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری کیفیت زندگی کاری بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی – همبستگی انجام گرفته است. جامعة آماری تحقیق همة کارمندان زن و مرد (419 نفر) دانشگاه مازندران بودند که با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 156 نفر از آنان به عنوان شرکتکننده در پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامههای عدالت سازمانی، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی است. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با بهکارگیری روش همسانی درونی محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. یافتهها نشان داد عدالت توزیعی و رویهای تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. عدالت توزیعی و رویهای تأثیر معناداری بر کیفیت زندگی کاری دارد. عدالت توزیعی و رویهای به واسطه کیفیت زندگی کاری تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.https://jomc.ut.ac.ir/article_53088_3a157cf9c287cc1b6c616a328bf12b2d.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222The Barriers of Energy Insurance Development in Iran Insurance Industry and Providing Proper Solutionsبررسی موانع رشد بیمههای انرژی در صنعت بیمة کشور و پیشنهاد راهکارهای مناسب6816965309210.22059/jomc.2014.53092FAمعصومهشامیکارشناسارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهرانحسینخنیفراستاد گروه مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0003-1644-571Xحمیدرضاحسن زادهدانشیار گروه مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20130330Oil industry is the largest economic sector in the country. But despite the insurance role in the Energy Insurance Sector, the insurance industry’s share in the Oil and energy presents an inappropriate combination. Latest analysis and surveys show that during the last three years the premium experience a negative growth in each year with respect to its previous year and it also shows the premium of this field of insurance regarding the aggregate premium of the insurance industry is very low. T<br />herefore the main objective of this research is to observe the reasons for low growth of insurance portfolio in the energy insurance market (oil, gas and petrochemical). To fulfill this goal the effects of some variables such as economic, knowledge, technical, Insurer’s capabilities, research and education as independent variables and low growth of energy insurance as the dependent variable have been taken into account. The research methodology is based on the “data based research” and is descriptive and ex-post facto research and data have been collected by questionnaire with 40 relative questions and population consists of experts and directors in insurance and oil sector.<br />Results regarding the five research questions show the effects of the above factors on energy insurance.صنعت انرژی بهویژه نفت، بزرگترین بخش اقتصادی کشور است. لکن عملکرد صنعت بیمه در حوزة بیمة انرژی در کشور، حاکی از نامتناسببودن سهم صنایع نفت و انرژی از صنعت بیمه است. سهم اندک حق بیمة این رشته نسبت به کل حق بیمة تولیدی صنعت بیمة کشور حاکی از نامتعادلبودن این دو صنعت در زمینة اخذ پوششهای کامل بیمهای است. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی موانع رشد پرتفوی بیمههای انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی) در صنعت بیمة کشور و پیشنهاد راهکارهای مناسب است. بدین منظور تأثیر موانع اقتصادی، شناختی و تخصصی (فنی)، و ناتوانی شرکتهای بیمه و تحقیقات و آموزش بررشد بیمههای انرژی بررسی شد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و از نظر روش توصیفی و مبنی بر داده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که درمیان 120 نفر از مدیران و کارشناسان صنعت بیمه توزیع شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد موانع پنجگانه یادشده در ردش بیمه به عنوان مانع عمل میکنند.https://jomc.ut.ac.ir/article_53092_fb671c005f6dad50d0e0bc3abd5a790c.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222Evolution of Human Resource Strategies Modelروند تکاملی الگوی راهبردهای منابع انسانی6977185309510.22059/jomc.2014.53095FAمرتضیغضنفریدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطباییمیرعلیسیدنقویدانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-2475-202Journal Article20140511One of the main areas of human resource strategy, implementing strategic approach to human resource management and human resource strategy. The purpose of the strategic actions of those activities for innovative human resources programs is to create a close relationship between human resources with strategic objectives designed. The purpose of the strategic view of human resource management is management logic requires the use of human resources and strategic matters or activities that are closely related to organizational goals. Should HR strategies with business strategy level to corporate level strategy and organizational structure are coordinated approach. In this paper, after an overview of the basic concepts of human resources and strategy, human resource strategy and patterns of human resource strategies, human resource strategies for organizations to discuss and complete the model presented and finally deals with the issue of whether the model meets the needs of organizations outsourcing approach.یکی از زمینههای اصلی پژوهش در راهبرد منابع انسانی، تطبیق نگرش راهبردی به مدیریت منابع انسانی و تدوین راهبرد منابع انسانی است. مقصود از اقدامات راهبردی آن دسته از برنامهها و فعالیتهای مبتکرانة منابع انسانی است که برای ایجاد رابطة تنگاتنگ بین منابع انسانی با اهداف راهبردی سازمان طراحی شدهاند. مقصود از نگرش راهبردی در مدیریت منابع انسانی، منطقی مدیریتی است که مستلزم بهکارگیری منابع انسانی و فعالیتهایی است که با امور راهبردی یا اهداف سازمانی رابطة تنگاتنگ دارد. باید راهبردهای منابع انسانی با راهبرد سطح شرکت و سطح کسبوکار بهویژه راهبرد و رویکرد ساختاری سازمان هماهنگ باشد. در این پژوهش پس از مرور مفاهیم اولیة منابع انسانی و راهبرد، دربارة راهبرد منابع انسانی و الگوهای تدوین راهبردهای منابع انسانی، بحث شده و کاملترین الگوی راهبردهای منابع انسانی برای سازمانها شناسایی شده است. در نهایت، بررسی شده است که آیا این الگو پاسخگوی نیاز سازمانهای با رویکرد برونسپاری است.https://jomc.ut.ac.ir/article_53095_d71a185f1da95fb75a496efa997072f7.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222The Influence of Motivation Factors (Including Occupational Factors, Organizational Factors and Personal Factors) on Accountant and Financial Managers and Financial Supervisors Improvement Executive Systemبررسی تأثیر عوامل انگیزشی (شغلی، سازمانی، فردی) بر کیفیت نظارت مالی ذیحسابان و مدیران مالی دستگاههای اجرایی7197395309710.22059/jomc.2014.53097FAسید حسیناخوان علویاستادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمد حسینرحمتیاستادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهرانعلی اکبرقنبریکارشناسارشد مدیریت دولتی، گرایش مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، نراقJournal Article20140311This study is sought to investigate the effects of motivational factors on improving financial monitoring of auditors and financial managers of executive devices in Qom. a statistical population includes 95 auditors and financial managers of Qom executive, and Simple random sampling and statistical sample of research is 65 persons. The aim of the present study is applied research and data gathering practices is descriptive and correlational research. The significant point of this study is to measure the research variables, two questionnaires have been used Motivation Questionnaire (Cronbach's Alpha 0.944 ) was completed by auditors, financial management from managers of executive devices and quality at financial Regulatory questionnaire (Cronbach's alpha 0.984) answered by the court of auditors calculations that After spending are responsible for the financial monitoring. To determine the validity Nominal methods have been used. The results of multiple regression analysis indicated the motivational factors associated with the quality of financial supervision with a correlation coefficient of 0.76. Components of occupational factors (correlation coefficient 0.764) and organizational factors (correlation coefficient 0.828) and personal factors (correlation coefficient 0.844) are related to the quality of financial supervision.تحقیق حاضر تأثیر عوامل انگیزشی بر بهبود نظارت مالی ذیحسابان و مدیران مالی دستگاههای اجرایی استان قم را بررسی کرده است. جامعة آماری شامل ذیحسابان و مدیران مالی به تعداد 95 نفر است. 65 نفر به عنوان نمونة آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس شیوة گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. برای سنجش متغیرهای تحقیق دو پرسشنامه بهکار گرفته شده است، پرسشنامة انگیزش، توسط ذیحسابان و مدیران مالی تکمیل شد و پرسشنامة کیفیت نظارت مالی، توسط حسابرسان دیوان محاسبات که نظارت مالی بعد از خرج را به عهده دارد، پاسخ داده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد ضریب آلفای 944<sub>/</sub>0 برای پرسشنامة انگیزش و ضریب آلفای 984<sub>/</sub>0 برای پرسشنامة کیفیت نظارت مالی نشان از پایایی مناسب ابزارهای تحقیق است. برای تعیین روایی پرسشنامهها روش صوری بهکار گرفته شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشاندهندة ارتباط عوامل انگیزشی با کیفیت نظارت مالی با ضریب همبستگی 76<sub>/</sub>0 است و مؤلفههای عوامل شغلی (ضریب همبستگی 764<sub>/</sub>0)، عوامل سازمانی (ضریب همبستگی 828<sub>/</sub>0) و عوامل فردی (ضریب همبستگی 844<sub>/</sub>0) نیز با کیفیت نظارت مالی ارتباط دارند.https://jomc.ut.ac.ir/article_53097_587fb7cd0799a77b1392e47b84703bd8.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222Recognize Organizational Culture based on Denison Model (Case: Mills Complex of Shiraz Flour and Dudley (Tina))شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون مورد مطالعه: مجتمع کارخانجات آرد شیراز و دادلی (تینا)7417615309910.22059/jomc.2014.53099FAسعیدپاکدلکارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه شهید بهشتیمحسنابراهیمیدانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه تهرانایمانارسطودانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات تهرانJournal Article20131203The research was done to “recognize organizational culture based on Denison Model”. This is a practical research in theoretical view and has descriptive-comparative method. The main instrument for data collection is the standard questionnaire of organizational culture by Denison (2000) that measure four variables such as involvement in work, adaptability, mission and consistency. The statistical society includes 60 people from TINA factory employees and the samples were them, totally. Data analyzed by SPSS software and coefficient of variation method. Results showed that all dimensions and components for TINA factory were below average and inappropriate. Although the best state belongs to adaptability culture whereas the mission culture has the worst state.تحقیق حاضر با هدف شاخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون انجام گرفت. این تحقیق، با توجه به مبانی نظری و عملی، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش، از انواع تحقیقات توصیفی- علّی مقایسهای است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامة استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون است که متغیرهای چهارگانة درگیرشدن در کار، انطباقپذیری، مأموریت و سازگاری را میسنجد. جامعة آماری تحقیق، شامل 60 نفر از کارکنان شاغل در «مجتمع کارخانجات آرد شیراز و دادلی (تینا)» و نمونة آماری تحقیق، برابر با تعداد کل افراد جامعة آماری (60 نفر) بود. تجزیهوتحلیل دادهها، با آزمون آماری شاخص ضریب تغییرات انجام گرفت. بر اساس، همة ابعاد و مؤلفههای فرهنگ سازمانی در مجتمع کارخانجات آرد شیراز و دادلی (تینا)، کمتر از حد متوسط (عدد 3) ارزیابی شد و این سازمان از نظر فرهنگ سازمانی، وضعیت مناسبی ندارد. همچنین، فرهنگ انطباقپذیری، وضعیت مناسبتر (بهترین وضعیت) و فرهنگ مأموریتی وضعیت نامناسبتری (بدترین وضعیت) نسبت به مؤلفههای دیگر را دارند. همچنین، در بین شاخصهای مطرحشده در مدل، شاخص ایجاد تغییر در بهترین وضعیت و شاخص اهداف و مقاصد در بدترین وضعیت قرار دارند.https://jomc.ut.ac.ir/article_53099_22bae6eaff762f678b5384e388a27beb.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222The Impact of Envy on Intention to Leave by Mediation Role of Self- esteem and Uncivil Behaviorsتأثیر حسادت بر تمایل بهترک خدمت پرستاران به میانجیگری خوداحترامی و رفتارهای غیرشهروندی7637865310110.22059/jomc.2014.53101FAحسنعابدی جعفریاستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانالههشیعه زادهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش تحول، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهدسیده سمیراسیدحسینیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش تحول، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140212Psychologists suggest that envy is a negative emotion since it can result in negative consequences for the organization. The objective of this research was to determine the effect of envy on intention-to-leave the job via self-esteem and uncivil behaviors. To this End, 110 Ghaem hospital nurses in Mashhad were chosen as the statistical population. A questionnaire made of 26questions was used. Construct validity was investigated by Confirmatory-Factor-Analysis method and Korunbakh-Alpha coefficient certified the reliability. AMOS software based on Structural-Equation-Modelling method was applied to analyze data. The results of the research showed the mediating variables_ self-esteem and uncivil behaviors_ can't predict nurse’s intention-to-leave and also envy doesn't have impact on it. However envy can positively affect uncivil behaviors and self-esteem.روانشناسان معتقدند حسادت هیجانی منفی است، زیرا میتواند به پیامدهای منفی برای سازمان منجر شود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی پیشبینیپذیری تمایل به ترکخدمت پرستاران از طریق حسادت در محیط کار، با میانجیگری خوداحترامی و رفتارهای غیرشهروندی است. بدین منظور، 110 نفر از پرستاران بیمارستان قائم (عج) در شهر مشهد به عنوان جامعة آماری در نظرگرفته شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 70/0، پایایی پرسشنامه را تأیید کرد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری مدلیابی معادلات ساختاری یافتهها نشان داد متغیرهای خوداحترامی و رفتارهای غیرشهروندی نمیتوانند قدرت پیشبینیکنندگی مناسبی برای تمایل به ترک خدمت پرستاران داشته باشد و حسادت بر تمایل به ترک خدمت تأثیر ندارد. با وجود این حسادت بر رفتارهای غیرشهروندی و خوداحترامی پرستاران تأثیر مثبت دارد.https://jomc.ut.ac.ir/article_53101_e04c68a1e78ce60e5e2c637cf0acce99.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222Concept Mapping and Verifying Model of Factors Affecting Utilization of Policy Research in Policy Makingنگاشت مفهومی و اعتباریابی مدل عوامل مؤثر بر بهکارگیری سیاستپژوهی در سیاستگذاری7878085310310.22059/jomc.2014.53103FAعلیحمیدی زادهاستادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهرانرحمت الهقلی پوردانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20131225The main purpose of this research is designing model of factors that affect utilization of policy research with concept mapping technique and verifying it. For this in three stage, Sequential-Exploratory Mixed Methods Design is used. In first stage, literature review, interview and focus group is used for identifying factors. The analysis is used for analyzing data. In second stage for designing model, concept mapping is used and finally in third stage for verifying model, Conformity factor analysis is used.Population is teachers and researchers of public policy making area and policy makers of Supreme Council of the Cultural Revolution. In different level of multi-level sampling, sequential-Purposive way is used. Sample size is in interview 10, focus group 7, and designing model 19 and verifying it 83.As result shown in designing, the model consist of 18 components and 4 dimensions (context, identity features of researcher, researchers, research users). Also in verifying stage, the model that is designed confirms.هدف اصلی این مقاله، طراحی مدل عوامل مؤثر بر بهکارگیری سیاستپژوهی با فن نگاشت مفهومی و اعتبارسنجی آن است. بدین منظور یک تحقیق در سه مرحله با روش ترکیبی از نوع متوالی- اکتشافی اجرا شده است. در مرحلة اول، عوامل از طریق مرور متون تحقیق، مصاحبه و برگزاری گروه کانونی شناسایی شد. در این مرحله برای تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل تم بهکار گرفته شد. در مرحلة دوم برای طراحی مدل فن نگاشت مفهومی بهکار گرفته شد. در نهایت، در مرحلة سوم برای اعتبارسنجی مدل طراحیشده روش تحلیل عاملی تأییدی اجرا شد. جامعة آماری در این تحقیق استادان و محقاق [j1] حوزة خطمشیگذاری عمومی و کارشناسان شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. روش نمونهگیری چندسطحی و در سطوح مختلف روش هدفمند- متوالی در دستور کار قرار گرفته است. تعداد اعضای نمونه در مصاحبه 10 نفر، گروه کانونی 7 نفر، طراحی مدل 19 نفر و اعتبارستجی مدل 83 نفر است. نتایج طراحی مدل نشان داد عوامل در قالب 18 مؤلفه و 4 بعد شامل تحقیق، خطمشیگذار، ویژگیهای هویتی محقق و زمینه است. در مرحلة اعتبارسنجی نیز مدل طراحی شده تأیید شد. <br /> <br /> <br /> <br /> [j1]منظور محققان است؟؟؟https://jomc.ut.ac.ir/article_53103_ba68bc6a24860712462ec83e547e3752.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222The Role of Job Behavioral Dimensions on Employee Efficiency and Effectivenessنقش ابعاد رفتاری شغل بر کارایی و اثربخشی نیروی انسانی8098305310410.22059/jomc.2014.53104FAمیلادآقاییکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، مدرس دانشگاه علوم انتظامی، تهرانرضاآقاییدانشجوی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی، تهراناصغرآقاییاستادیار، دانشگاه علوم انتظامی، تهرانJournal Article20131024Efficiency and Effectiveness are two effective concepts in performance evaluation of each organization toward reaching to goals with minimum resource consumption. So, this research aims consideration of relationships between behavioral dimensions of job or that is called the topic of organizational behavior or psychology including job stress, job satisfaction, and job interest and job rotation with employee’s efficiency and effectiveness by using a mathematical model. The mentioned criteria relationship evaluation is a kind of multi-criteria decision making problem that systematic transactions between criteria causes internal relationship. So, DEMATEL method is a suitable decision technique for excavation of cause-effect relationships between criteria. In addition to, it can uses in determination of relationships between criteria and managing internal dependencies in a set of criteria. Hence, the current research uses ideas of 10 management specialists and experts in Police University for consideration of relationships between employee and customer, satisfaction and organizational learning, culture and commitment. The results showed that job stress, job satisfaction, job interest and job rotation effects on human efficiency and effectiveness. Job stress is the most effective factor and job rotation is the most impressible factor on the employee efficiency and effectiveness.کارایی و اثربخشی دو مفهوم بسیار تأثیرگذار در ارزیابی عملکرد هر سازمان جهت دستیابی به اهداف با صرف کمترین منابع است. از جمله عوامل مؤثر بر کارایی و اثربخشی نیروی انسانی، ابعاد رفتاری شغل است، از این رو، هدف از این مطالعه بررسی ارتباط ابعاد رفتاری شغل، از جمله استرس شغلی، رضایت شغلی، دلبستگی (وابستگی) شغلی و جابهجایی شغلی، با کارایی و اثربخشی نیروی انسانی است. در این تحقیق با بهکارگیری روش ریاضی، روابط متغیرها با در نظر گرفتن تعاملات نظاممند میان آنها مدلسازی شده است. به این منظور با بهکارگیری نظرهای ده نفر از خبرگان علم مدیریت و رفتار در صنعت سلولزی ایران، رابطة متغیرهای استرس شغلی، رضایت شغلی، دلبستگی شغلی و جابهجایی شغلی، با کارایی و اثربخشی نیروی انسانی بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد استرس شغلی، رضایت شغلی، دلبستگی شغلی و جابهجایی شغلیبر کارایی و اثربخشی نیروی انسانی تأثیرگذارند.https://jomc.ut.ac.ir/article_53104_0de7f325fd14c9095858d987bef5c799.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222Designing a New Model for Creating Future Scenarios of the Organization Using Scenario Planning
(Case: Statistical Center of Iran)طراحی مدلی نوین جهت ایجاد چارچوب سناریوهای آیندة سازمان با رویکرد برنامهریزی سناریو مورد مطالعه: مرکز آمار ایران8318485310610.22059/jomc.2014.53106FAعادلآذراستاد، گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرسمصطفیگوهری فراستاد، گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرساصغرمشبکیکارشناسارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20140426This study presents a mixed model (qualitative- quantitative) to create future scenarios of the Statistical Center of Iran. In this study, using the combination of analytic hierarchy process (AHP) and the Delphi method based on Schwartz model, which is one of the most commonly used methods in the field of scenario planning and futures study, identify and prioritize the most important drivers that influencing on future of the Statistical Center of Iran and Finally Future scenarios framework is designed. Using an open questionnaire and interview collected 13 experts of research comments and expert consensus is calculated using descriptive statistics. Consensus has been reached on 14 critical drivers that using AHP prioritized and two drivers that they have the most importance and uncertainty are identified and placing them on the range and framework of scenarios were identified.هدف این پژوهش طراحی مدلی ترکیبی (کیفی- کمی) برای ایجاد چارچوب سناریوهای آیندة مرکز آمار ایران است. در این پژوهش با بهکارگیری ترکیب روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و روش دلفی و بر مبنای مدل شوارتز که از پرکاربردترین روشهای برنامهریزی سناریو در حوزة آیندهپژوهی است. مهمترین پیشرانهای اثرگذار بر آینده شناسایی و اولویتبندی شد. در نهایت، چارچوب سناریوهای آیندة مرکز آمار ایران در سال 1400 طراحی شد. با بهکارگیری پرسشنامة باز و مصاحبه نظرهای 13 نفر خبرة پژوهش جمعآوری شد. و با روشهای آمار توصیفی اجماع خبرگان محاسبه شد. 14 پیشران اصلی مورد اجماع خبرگان بوده است که اجرای فن AHP اولویبندی شدو دو پیشران که بیشترین اهمیت و عدم قطعیت را داشتند، شناسایی شد و با قراردادن آنها بر روی طیف چارچوب سناریوها مشخص شد.https://jomc.ut.ac.ir/article_53106_9260faa210cbcc1c4ea7637a1aea812d.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694212420141222Abstractsچکیده انگلیسی1125331710.22059/jomc.2014.53317FAJournal Article20150415https://jomc.ut.ac.ir/article_53317_b0ae39cd12f16dfb4df954dfdc76ad55.pdf