دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Cognitive understanding of managers about managerial effectiveness:
Application of Repertory Grid techniqueفهم شناختی مدیران از اثربخشی مدیریتی: کاربست روش شبکه خزانه3173425410410.22059/jomc.2015.54104FAحسندانایی فرددانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد ،دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانلیلامرتضویدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعلی اصغرفانیدانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد ،دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعادلآذراستاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20140617Although there is relatively substantial literature about what management is, how it works and what functions are there, but the research findings about what the effective managers do and what features are entitled, is limited. In this context, this paper has extracted individual constructs of managers about managerial effectiveness to provide managerial effectiveness system from point of view of managers. For this purpose, 30 middle managers from the five top comprehensive universities in the cities of Tehran, Mashhad, Shiraz, formed the study sample. For Data gathering was used interviews based on repertory grid technique in three steps. Finally, the output from the interviews created 30 single personal repertory grids and in total 405 personal constructs about managerial effectiveness. Content analysis of these constructs created the aggregated grid consisting of 10 elements and 33 secondary constructs based on priorities and illustrated of managerial effectiveness system of managers.گرچه ادبیات بالنسبه قابل توجهی در مورد اینکه مدیریت چیست، چگونه کار می کند و از چه کارکردهایی برخوردار است وجود دارد، اما یافته های پژوهشی در مورد اینکه مدیران اثربخش چه انجام می دهند و واجد چه ویژگی ها و رفتارهایی هستند، محدود است. در این راستا، مقاله حاضر به احصای سازه های شخصی مدیران نسبت به اثربخشی مدیریتی به منظور ارائه منظومهاثربخشی مدیریتی از نگاه مدیران پرداخته است. بدین منظور، 30 تن از مدیران میانی 5 دانشگاه جامع برتر کشور در شهرهای تهران، مشهد و شیراز نمونه مورد مطالعه را تشکیل داد. برای گردآوری داده ها از روش مصاحبه با تکیه بر تکنیک شبکه خزانه و پیمودن گامهای سه گانه آن استفاده شد. در نهایت، خروجی حاصل از مصاحبه ها به ایجاد 30 شبکه خزانه شخصی منفرد و در مجموع 405 سازه شخصی اولیه در خصوص اثربخشی مدیریتی منتج شد. واکاوی و تحلیل محتوای این سازه ها، شبکه ای جمعی مشتمل بر 10 عنصر و 33 سازه ثانویه را بر حسب تعیین اولویت ایجاد کرد و منظومه اثربخشی مدیریتی مدیران مورد مطالعه را به تصویر کشید.https://jomc.ut.ac.ir/article_54104_cffcd6ffa73fa90df1176a6f1422e596.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Educational organization culture model (Case Study: Education Department of birjand)الگوی فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی(EOCM) (مورد مطالعه آموزش و پرورش شهر بیرجند)3433675410510.22059/jomc.2015.54105FAنرگسقدسیاندانشجو دوره دکتری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایرانکمالدرانیدانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانهادیپورشافعیاستادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانمحمدرضااسدی یونسیاستادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20141110The purpose of this study is to design of education organizational culture model. This study is descriptive and practical which has been done by a quantitative method. This study was done with a research question to determine the components of organizational culture of the education department with inductive approach and method of Multi Grounded theory, using a problem-based interview and applying the Schein’s model on culture evaluation. The considering the research question, the findings of the study resulted in predicting components and designing organizational culture pattern. this pattern with 12 cultural index in three dimensions ‘ external adaptation’ ; ‘ internal integratoin’ and ‘human relationship’ concentrating religious teachings ‘Hayat-e-Tayyebeh’ and was confirmed as the ultimate pattern for education organizational culture.هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بودهاست. این تحقیق از نوع زمینهیابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریهپردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبهی مسئلهمحور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیدهاست. پس از تحلیل دادهها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتریمداری، چشمانداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانشگرایی، مشارکتقانونمند، ارزشهای محوری، نگاه سرمایهای به انسان و «روابط انسانی» با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، انگیزه، منافع ملی، رشد و تعالی؛ با مرکزیّت آموزههای دینی، «حیات طیّبه» طراحیگردید. برای تأیید اینکه یافتهها مستخرج از دادههاست، ضمن استفاده مبادی متعدد تولید دادهها، در مراحلِ کدگذاری، یافتهها به مصاحبهشوندگان بازخورد دادهشده و عکسالعمل و نظرات آنان لحاظ گردیدهاست. قابلیّت فهم و مفیدبودنِ یافتهها از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه تأییدگردیده.لذا الگوی ارائهشده از اتکاپذیری لازم برخورداراست.https://jomc.ut.ac.ir/article_54105_fab957642c00d67ba4b9943ad9c3c195.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Analysis of cultural barriers to interoperability in the automotive supply chain using interpretative structural modeling approachتحلیل موانع تعاملپذیری فرهنگی در زنجیره تأمین صنعت خودرو با به کارگیری رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری( ISM)3693915410610.22059/jomc.2015.54106FAمحمدرحیمرمضانیاندانشیار ،گروه مدیریت ، دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانمحمودمرادیاستادیار ،گروه مدیریت،دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانفاطمهسلطانیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانJournal Article20131126Cooperation between companies in the supply chain of different industries is essential to achieve ultimate customer satisfaction, but according to several studies that have been conducted, many cooperation projects will not be successful. One of the most important reasons for this is the lack of attention to issues of cultural differences in the creation of partnerships between organizations. Considering the importance of this issue, in this study, the major barriers of cultural interoperability between cooperating organizations in the automotive supply chain have been identified and then graded using interpretive structural modeling approach. Data required for this study have been gathered from the automotive industry experts in the city of Rasht using the questionnaire which has been designed by researcher according to the method of ISM for grading cultural barriers of interoperability. The results show that the removal of four barriers “difference between the strategic orientation of the organizations”, “personnel differences -in terms of knowledge, experience and capacity to learn”, “difference in language of organizations” and “the difference in interest of organizations to learn” are the foundation stone in the supply chain to remove cultural barriers to interoperability. <br /> همکاری بین شرکتها در زنجیره تأمین صنایع مختلف برای دستیابی به رضایت مشتریان نهایی ضروری است، اما طبق تحقیقات مختلفی که انجام شده است، بسیاری از پروژههای همکاری توفیق لازم را نمییابند. یکی از مهمترین دلایل این امر عدم توجه به مسائل و اختلافات فرهنگی در ایجاد همکاری بین سازمانهاست. نظر به اهمیت موضوع، در این تحقیق ابتدا موانع مهم تعاملپذیری فرهنگی بین سازمانهای همکاریکننده در زنجیره تأمین صنعت خودرو شناسایی شد و سپس این موانع با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، سطحبندی گردیدند. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، از خبرگان و متخصصین صنعت خودرو در شهر رشت با استفاده از پرسشنامه سطحبندی موانع تعاملپذیری فرهنگی که توسط محقق بر طبق روششناسی مدلسازی ساختاری تفسیری طراحی شده، گردآوری شده است. مطالعه نشان میدهد که رفع چهار مانع «تفاوت در جهتگیری استراتژیک سازمانها»، «تفاوت پرسنل سازمانها از لحاظ دانش، تجربه و ظرفیت یادگیری»، «تفاوت در زبان گفتاری سازمانها» و «تفاوت در میزان توجه سازمانها به یادگیری» سنگ زیربنای رفع موانع تعاملپذیری فرهنگی در زنجیره تأمین میباشند.https://jomc.ut.ac.ir/article_54106_1ab411f45eef78209eca415d5c5917de.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Analysis of Human Resources's Role in Creating Competitive Advantage; Use of VRIO Modelبررسی و تحلیل نقش قابلیتهای فردی منابع انسانی در ایجاد مزیت رقابتی؛ بهکارگیری مدل VRIO3934145410710.22059/jomc.2015.54107FAمرتضیسلطانیاستادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانحمیدزارعدانشیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران0000-0003-2892-6369محسنپرنیانخویدانشجوی کارشناسی ارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20141122Successful organizations in the 21st century, have understood the importance of human resources as an important resource to achieve sustainable competitive advantage and stability in international markets. Accordingly, the present article, after knowing the individual capabilities of human resources, followed by analysis of human resources and their individual capabilities's role to create competitive advantage based on resource-based view by using the VRIO framework. To analyze the role of organizational resources to create competitive advantage, one of the models that were considered by the researchers, is VRIO framework which is presented by Barney. The basic underlying of this framework, is the resource-based view which the role of organizational resources are analyzed, in order to gain a sustainable competitive advantage. Population in this study, will take all experts and executives of a private insurance company. In order to measure and analyze the human resources's individual capabilities and its role in creating competitive advantage, a questionnaire was designed using the framework provided by the 150 members of the community were placed. To analyze the data obtained from the questionnaires, One Sample T-Test in SPSS was used and the results showed that the human resources, led to the creation of temporary competitive advantage for the company.نهادهای موفق در قرن بیستویکم، لزوم توجه به منابع انسانی، به عنوان منبعی مهم برای دستیابی به مزایای رقابتی پایدار و ثبات حضور در بازارهای بینالمللی را درک کردهاند. بر این اساس، مقالة حاضر پس از شناخت قابلیتهای فردی منابع انسانی، به دنبال بررسی و تحلیل نقش منابع انسانی و قابلیتهای فردی آنان در ایجاد مزیت رقابتی بر اساس رویکرد مبتنی بر منابع، با بهکارگیری چارچوب VRIO است. به منظور تحلیل نقش منابع سازمانی در ایجاد مزیت رقابتی، یکی از مدلهایی که مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است، چارچوب VRIO است که توسط بارنی معرفی شده است. زیربنای اصلی این چارچوب، رویکرد مبتنی بر منابع است و نقش منابع سازمانی، به منظور کسب مزیت رقابتی پایدار، تحلیل میشود. جامعة مورد بررسی در این تحقیق، همة کارشناسان و مدیران یک شرکت بیمة خصوصی را دربرمیگیرد. به منظور سنجش و تحلیل قابلیتهای فردی منابعانسانی و نقش آن در ایجاد مزیت رقابتی، پرسشنامهای با بهکارگیری چارچوب یادشده طراحی شد و در اختیار 150 نفر از اعضای جامعة آماری قرار داده شد. برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه، آزمون تی تک نمونه و نرمافزار SPSS بهکار گرفته شد. یافتهها نشان داد قابلیتهای فردی منابع انسانی به خلق مزیت رقابتی موقت برای شرکت منجر میشوند.https://jomc.ut.ac.ir/article_54107_3f6c7665285fe571c58221ec72363f5a.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Study of Organizational Factors affecting the Academic Research Commercialization Strategy (Case Study: Nanotechnology)مطالعه عوامل سازمانی تأثیرگذار بر راهبرد تجاری-سازی تحقیقات دانشگاهی (مطالعه موردی: فناوری نانو)4154355410810.22059/jomc.2015.54108FAاسماعیلکلانتریکارشناس ارشد، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدرضامیگون پوریاستادیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانجهانگیریدالهی فارسیدانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20140916Ranked ninth in Nano-science production, Iran has a bright and hopeful perspective to exploit business opportunities and create wealth of this technology. Universities and research centers as organizations in where researchers study, play an effective role in research commercialization. The purpose of this research is to identify and prioritize organizational factors affecting commercialization strategy for nanotechnology research in Iran. Method of this research is quantitative-qualitative. Data collection was conducted through semi structured interviews in qualitative part and through questionnaire in quantitative part. Data analysis methods were 3-stage coding in qualitative part and factor analysis and Annova test in quantitative part. Results indicate 30 organizational factors in nine major categories that affect the nanotechnology research commercialization strategy. These factors include the priority of infrastructures of university, knowledge management, strategy and quality of faculties, the nature and direction of the business, networks of university, university management, human resources, and financial resources of the University. In most of cases, the influence of organizational factors on choose of Spin Off companies strategies is more than the same on the other ones. <br /> قرار گرفتن ایران در جایگاه نهم دنیا در تولید دانش نانو، چشمانداز روشن و امید بخشی را به منظور بهرهبرداری از فرصتهای تجاریسازی و خلق ثروت بر مبنای فناوری نانو فرا روی کشور قرار داده است. دانشگاهها و مراکز پژوهشی به عنوان سازمانهایی که پژوهشگران در آن به انجام تحقیقات علمی میپردازند نقش مؤثری در تجاریسازی تحقیقات دارند. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل سازمانی تأثیرگذار بر استراتژی تجاریسازی تحقیقات فناوری نانو در ایران است. روش این پژوهش از نوع کیفی- کمی است. ابزار بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و ابزار بخش کمی، پرسشنامه است. روش تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری در سه مرحله و در بخش کمی، تحلیل عاملی و آزمون آنووا است. نتایج این پژوهش نشاندهندهی شناسایی 30 عامل سازمانی در قالب 9 بُعد است که بر انتخاب استراتژی تجاریسازی تحقیقات فناوری نانو تأثیرگذار است. این عوامل به ترتیب اولویت عبارتند از زیرساختهای دانشگاه، مدیریت دانش، استراتژی دانشگاه و کیفیت دانشکده، ماهیت پژوهش و جهتیابی تجاری، شبکههای دانشگاه، مدیریت دانشگاه، منابع انسانی دانشگاه، ساختار دانشگاه و منابع مالی دانشگاه. تأثیر عوامل سازمانی در بیشتر موارد بر انتخاب استراتژی ایجاد شرکتهای انشعابی بیشتر از سایر استراتژیها است.https://jomc.ut.ac.ir/article_54108_10a2f638a459eb32742ddff690ddc8e6.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Survey and Comparison of Performance of Govermental and Private Banks: An Application of CAMEL Modelبررسی و مقایسه عملکرد بانک های دولتی و خصوصی بر اساس مدل CAMEL4374615410910.22059/jomc.2015.54109FAحسینخنیفراستاد دانشکده مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران0000-0003-1644-571Xزینببزازدانش آموخته کارشناسی ارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایرانرضاتهرانیدانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران ، ایرانمحمدجوادمحقق نیااستادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20140311With change technology and globalization process, financial bazaars has accost with competitive pressure for improve performance. A way to address such circumstance is through privatization. Therefore, present study tries to evaluate and compare the financial performance of public and private commercial banks between 2006 through 2009 by using the constituents of CAMEL model. Statistical sample includes 4 public and 4 private commercial banks selected by random sampling method. Needed data are gathered by referring to financial statements among selected banks. Based on Kolomogrov – Smirnov test results, it was recognized that sample distribution is normal. To analyze research hypotheses, T test was used. The results of statistical tests indicates better performance of private banks in terms of liquidity and earnings while in terms of management quality, the performance of public banks is better than private ones. No significant difference was observed in terms of other variables. Likewise, the results of research major hypothesis show no significant difference between public and private banks. Although the total averages show better performance of private banks compared to public ones, it is not a significant difference. Therefore, private banks should attempt to improve their performance.با تغییر تکنولوژی و جهانیشدن، بازارهای مالی با فشار رقابتی برای بهبود عملکرد مواجه شدند. از راههای مقابله با این فشارها، تأسیس بانکهای خصوصی است. تحقیق حاضر با بررسی و مقایسه عملکرد مالی بانکهای تجاری دولتی و خصوصی بر اساس مدل CAMEL در دوره زمانی 1385 تا 1388 در پی سنجش این است که آیا بانکهای خصوصی عملکرد بهتری نسبت به بانکهای دولتی دارند. نمونه آماری این تحقیق 8 بانک تجاری (4 بانک دولتی و 4 بانک خصوصی) است که به روش قضاوتی انتخاب شداند. دادههای مورد نیاز این تحقیق با مراجعه به صورتهای مالی بانکهای نمونه استخراج شد. با اجرای آزمون کلموگورف-اسمیرنف توزیع نمونه نرمال گزارش شد، لذا برای تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق آزمون تی دوجامعه اجرا شد. نتایج عملکرد بهتر بانکهای خصوصی در بعد نقدینگی و درآمدها؛ و عملکرد بهتر بانکهای دولتی در بعد کیفیت مدیریت را نشان داد. از سوی دیگر، تفاوت معناداری بین ابعاد نشان داده نشد. همچنین، نتایج آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان داددر عملکرد بانکهای دولتی و خصوصی تفاوت معناداری وجود ندارد.. در نهایت، پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد بانکها (دولتی و خصوصی) مطرح شد.https://jomc.ut.ac.ir/article_54109_dc52f035c8d724989b07768727422c28.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723The role of organizational spirituality in creation of sustainable competitive advantageتبیین نقش معنویت سازمانی در خلق مزیت رقابتی پایدار (موردمطالعه: کارکنان شعب بانک مسکن شهرستان تبریز)4634865411010.22059/jomc.2015.54110FAمحمدحکاکاستادیار، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران0000-0002-3169-2359صمدرحیمی اقدمدانشجوی دوره دکتری ، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران0000-0001-9103-3163Journal Article20131129According to the management specialists, the survival and success of the modern organizations rely on the creation, preservation and continuity of the competitive advantages. The aim of this research is to investigate the effect of organizational spirituality, a variable in scope of intangible assets, on sustainable competitive advantage. The effect of organizational spirituality on human resources specifications and its consequences in the organizations have been proved. This research is applied and it is descriptive and survey from data collection type .The data were collected by organizational spirituality questionnaire based on Millman model and competitive advantage author made questionnaire. The statistical population consists of stuff of 37 Bank Maskan branches in Tabriz. The statistical volume was determined 170 individuals by using Cocran formula in confidence level of %95 that they were selected randomly. The results of structural equations modeling with AMOS 21 showed that organizational spirituality by recognition coefficient of %44 is the predictor of sustainable competitive advantage. So, Bank Maskan should adopt proper strategies in order to promote organizational spirituality and its components particularly values alignment.بر اساس نظریات متخصصان مدیریت، راز بقا و موفقیت سازمانهای امروزی در ایجاد، حفظ و تداوم مزیت رقابتی نهفته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر متغیری در حوزه داراییهای نامشهود، به نام معنویت سازمانی بر خلق مزیت رقابتی پایدار است که وسعت تأثیرگذاری آن بر ویژگیها و خصوصیات منابع انسانی و پیامدهای آن در سازمان به اثبات رسیده است. پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی بوده و ازنظر گردآوری دادهها جزء تحقیقات توصیفی/ همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه معنویت سازمانی بر اساس مدل میلیمن و پرسشنامه محقق ساخته مزیت رقابتی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان شعب بانک مسکن شهرستان تبریز به تعداد 37 شعبه تشکیل دادهاند. با استفاده از فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95% حجم نمونه آماری 170 نفر مشخص گردید که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار AMOS 21 نشان داد معنویت سازمانی با ضریب تشخیص 44 درصد تبیینکننده مزیت رقابتی پایدار است. بنابراین بانک مسکن میبایست نسبت به ارتقاء معنویت سازمانی و مؤلفههای آن، بهویژه همسویی ارزشها، استراتژیهای مناسبی اتخاذ نماید.https://jomc.ut.ac.ir/article_54110_6bfe9db5eb0d0653f4e4bcb79205211b.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Explain role of mediator employee psychological empowerment in the relationship between effective management and organizational excellenceتبیین نقش میانجی توانمندسازی روان شناختی کارکنان در رابطه میان مدیریت اثربخش و تعالی سازمانی4875145411110.22059/jomc.2015.54111FAسیروسقنبریدانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-2541-693Xمحمد رضااردلاندانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانفخرالساداتنصیریدانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانایمانکریمیدانشجوی دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20140424 The purpose of the present study Mediating role of psychological empowerment of employees in relation to the effective management and organizational excellence.This research is based on the target application is based on a description of the method of data collection survey. The population of the city of Hamadan University research represents all employees, Sample using Cochran's formula for infinite population, 392 employees randomly from four universities in the city of Hamedan (Bu Ali Sina, Medical Sciences, industrial, Islamic Azad) were selected. Data collection questionnaires corporate identity and organizational capacities were evaluated. Data analysis using confirmatory factor analysis and structural equation modeling using LISREL and SPSS software was used. Analysis results show that the structural relationships, Effective management is that empowerment structures With high path coefficient, Could be a factor to be considered effective and powerful psychological empowerment of employeesAnd, respectively, the greatest impact on the sense of competence, sense of efficacy, freely acting a sense of meaningful staff.Also, a strong causal relationship was between psychological empowerment of employees and organizational excellence The results indicate a greater impact on feelings of competence and effectiveness of organizational excellence. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی توانمندسازی روان شناختی کارکنان در رابطه میان مدیریت اثربخش و تعالی سازمانی است. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه های شهرستان همدان تشکیل می دهد، که با استفاده از نمونه گیری از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، 392 کارمند بصورت تصادفی از چهار دانشگاه شهرستان همدان (بوعلی سینا، علوم پزشکی، صنعتی و آزاد اسلامی) انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با روش تحلیلی عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای LISREL و SPSS انجام شد. نتایج تحلیل روابط ساختاری نشان داد مدیریت اثربخش با ضرایب مسیر بالایی که با سازه های توانمندسازی دارد می تواند عاملی مؤثر و قدرتمند برای توانمندسازی روان شناختی کارکنان محسوب شود و بترتیب بیشترین تأثیر را بر ابعاد احساس شایستگی، احساس مؤثر بودن، آزادی عمل و احساس معناداری کارکنان داشت. همچنین رابطه علّی بسیار قوی میان ابعاد توانمندسازی روان شناختی کارکنان و تعالی سازمانی وجود داشت و نتایج بیانگر تأثیر بیشتر ابعاد احساس شایستگی و مؤثر بودن بر تعالی سازمانی بود.https://jomc.ut.ac.ir/article_54111_ade4a7c96be7fb90a1cfaf41a007fb81.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Supplier Evaluation based on Supply Chain Productivity Criteria :( The Case of Tous Automotive Industries)ارزیابی تأمینکنندگان بر اساس شاخصهای دخیل در بهرهوری زنجیرة تأمین (بررسی شرکتهای تأمینکنندة گروه خودروسازی توس)5155355411210.22059/jomc.2015.54112FAاحمد رضاقاسمی. استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانقاسمفرج پور خانا پشتانیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران، ایرانپریسارضا یزدیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران، ایرانJournal Article20130811Supply chain management is one of modern approach in the field of operation and production management. Nowadays success and survival of manufacturing organizations depend on effectiveness and productivity of supply chains. <br />This research tries to investigate contributing factor to enhance supply chain productivity. Then by using Fuzzy PROMETHE-a multiple attribute decision making (MADM) - Tous Automotive Group's supplier productivity were evaluated. <br />Results of research reveal that employee result, process and key performance indicators were the main contributing factors. <br />Finally beside of sensitivity analysis of ranking, some policies to enhance supply chain productivity. This research beside of supply chain productivity concept, proposed a mechanism to evaluation of suppliers. <br /> مدیریت زنجیرة تأمین از جمله رویکردهای نوین در عرصة مدیریت تولید و عملیات محسوب میشود. امروزه موفقیت و بقای سازمانهای تولیدی در گرو کارایی و اثربخشی زنجیرههای تأمین است. پژوهش حاضر درصدد بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای بهرهوری زنجیرة تأمین بوده است. بدین منظور تأمینکنندگان شرکتهای گروه مجموعهسازی توسخودرو با بهکارگیری فن تصمیمگیری چندمعیارة پرامتی فازی ارزیابی شدند. نتیجة پژوهش نشان میدهد در میان شاخصهای احصاشده به ترتیب، نتایج مشتریان، فرایندها و نتایج اصلی عملکرد بالاترین وزنها را دارند. <br />در پایان ضمن تحلیل حساسیت رتبهبندی جاری، بستههای سیاستی در جهت ارتقای بهرهوری زنجیرة تأمین پیشنهاد شده است. پژوهش حاضر مفهوم بهرهوری زنجیرة تأمین را بسط داده است و سازوکاری برای ارزیابی آن مطرح کرده است.https://jomc.ut.ac.ir/article_54112_5f80f33cda7af5d8a7d746ba3208b1d6.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Abstract: Study of Kant's deontological Ethics in Organization (and comparison of it with pillars of worldly ethic in Organization)بررسی فلسفه اخلاق تکلیفگرایانه کانت در سازمان (مقایسه آن با منشور اخلاقی جهانی سازمان)5375575411310.22059/jomc.2015.54113FAمهدیمحمدرضاییکارشناسی ارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایرانمحمدمحمدرضاییاستاد ،پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم ، ایرانJournal Article20140813The paper discusses Study of Kant's deontological Ethics in Organization and comparison of it with pillars of worldly ethic in Organization and whether Kant's ethics is compatible with them. Kant's ethics is one of the most deontological theories in which intention and motive of action are basic roles. Kant merely regarded the motive of action of moral rules, respect to them. Kant put forward to distinction moral rules five formulas and if they are successfully compatible with them they will be ethical. They are: formula of universality, formula of general law of nature, formula of to be person as end in itself, formula of autonomy and formula of the kingdom of ends.pillars of worldly ethic which are the principle of honesty, the principle of ownership, the principle of validity and trust, the principle of transparency, the principle of esteem, the principle of fairness, principle of citizenship, and the principle of sensibility, are fully compatible with Kant's moral standards. Hence according to Kant's ethics can be seen as ethical However, if the target of lawmakers and agents of pillars of worldly ethic is merely Respect for the law and not profit for organization. As a result, Kant's deontological Ethics is more compatible than Teleological and Utilitarian ethics with the conditions mentioned.این مقاله بر آن است تا به بررسی فلسفه اخلاق تکلیفگرایانه کانت و مقایسه آن با منشور اخلاقی جهانی در سازمان بپردازد که آیا اخلاق کانت با منشور اخلاقی جهانی در سازمانها سازگاری دارد یا نه؟ اخلاق کانت یکی از مهمترین نظامهای تکلیفگرایانه اخلاقی است که به نیت و انگیزه عمل و خود عمل اهمیت میدهد. کانت، انگیزه عمل به قوانین اخلاقی را صرفاً احترام به آنها میداند. کانت برای تشخیص اوامر و قواعد اخلاقی پنج معیار به دست میدهد که اگر دستورات به اصطلاح اخلاقی، از این آزمونهای پنجگانه موفق بیرون آیند، اخلاقی والا غیراخلاقی هستند. آن معیارها عبارتند از: 1. اصل تعمیمپذیری 2. قاعده قانون عام طبیعت شدن 3. قاعده غایت فی نفسه بودن انسان 4. قاعده خودمختاری انسان و 5. قاعده کشور غایات. منشور اخلاقی جهانی که عبارتند از: 1. اصل امانت 2. اصل مالکیت 3. اصل اعتبار 4. اصل شفافیت 5. اصل منزلت 6. اصل انصاف 7. اصل شهروندی 8. اصل حساسیت، سازگاری کاملی با معیارهای اخلاقی کانت دارند. از این رو میتوان بر اساس دیدگاه کانت آنها را اخلاقی دانست، البته به این شرط که هدف از واضعان و عاملان منشور اخلاقی جهانی، صرفاً احترام به این قوانین باشد نه نتیجهای که از آن عاید سازمانها میشود، از قبیل موفقیت در رقابت و سود بیشتر. نتیجه آن که اخلاق کانت نسبت به اخلاق غایتگرایانه و سودگرایانه بیشتر با منشور اخلاقی جهانی سازگاری دارد، البته با همان شرایطی که ذکر شد.https://jomc.ut.ac.ir/article_54113_2209b43c0540652abc1bca0c339fc879.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723The Examination Factors Affecting Reduce of Employees Turnover in the Iranian Public Organizations. Case Study: Ministry of Road and Urban Development (Center Staff)بررسی عوامل مؤثر برکاهش ترک خدمت کارکنان در سازمانهای دولتی ایران (مطالعه موردی: ستاد وزارت راه وشهرسازی)5595795411410.22059/jomc.2015.54114FAقاسمامیریدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانسید مجتبیمحمودزادهاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20140224The aim of this research is the examination factors effecting reduce of employee's turnover in the Public sector, which factors such as: Job characteristics, supervisor characteristics, organizational identity, emotions at work, working conditions and job attitudes were selected as factors affecting reduce of employee turnover. Statistical population is the employees of Ministry of Road and Urban Development, that 180 persons were selected as sample by using simple Random Sampling.In order to measure the factors Affecting reduce of employees turnover, we have used the questionnaires of Lucy Firth. Survey normal dates used Kolmogorov-Smirnov normality, and also to investigate the hypothesis Inferential statistical include: T-Test and Pearson's correlation coefficient test. The Analyze of the data processed showed that there is a significant relationship between employee's turnover with Job characteristics, supervisor characteristics, organizational identity, emotions at work, working conditions and job attitudes, that the factor of Emotions at Work has the highest effecting, and the factor organizational identity and job attitude has the lowest in the employee's turnover.هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر کاهش ترک خدمت کارکنان در بخش دولتی است. در این تحقیق عواملی چون: ویژگیهای شغلی، ویژگیهای سرپرست، هویت سازمانی، احساسات و عواطف در شغل، شرایطکاری و نگرش شغلی به عنوان عوامل مؤثر برکاهش ترکخدمت انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شاغل در ستاد مرکزی وزارت راه و شهرسازی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 180 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای سنجش عوامل از پرسشنامه استاندارد لاکی فرس استفاده شد. به منظور بررسی نرمال بودن دادههای پژوهش از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و به منظور بررسی فرضیههای تحقیق از روشهای آمار استنباطی ازجمله ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل دادهها حاکی از تأیید فرضیههای تحقیق است به عبارت دیگر، نتایج تحقیق نشان میدهد، بین ویژگیهای شغلی، ویژگیهای سرپرست، هویت سازمانی، احساسات و عواطف در شغل، شرایطکاری و نگرش شغلی با کاهش ترک خدمت کارکنان رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد و عامل احساسات و عواطف در شغل دارای بیشترین تأثیر و هویت سازمانی و نگرش شغلی کمترین تأثیر را بر کاهش ترک خدمت کارکنان دارند.https://jomc.ut.ac.ir/article_54114_ac76988fcbe2c42c33a7bd261b03e9fe.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723The Survey of Organizational Communications in a Governmental Organizationبررسی عوامل موثر بر اثربخشی ارتباطات سازمانی در یک سازمان دولتی5815995411510.22059/jomc.2015.54115FAاحمدغضنفریدانشیار، دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد،ایرانحسینمزروعیاستادیار،دانشکده مدیریت، دانشگاه امام حسین(ع)،تهران،ایرانJournal Article20131126Organizations are networks of unites and individuals enhancing organizational performance through cooperation and synergy. It is achieved by developing meaningful and purposeful communications of unites and individuals .Thus, it is essential to make organizational communications efficient in order to achieve organizational purposes. In this essay, we examined the variables and factors affecting an organization to find out whatever impacts organizational communications. The methodology of research is correlational and survey. To gather data, we have utilized researcher`s-made questionnaires. From the population of 813 people, 318 persons are selected as a statistical sample through a cluster random. For the analysis of the direct and indirect effects of research variables, multiple regressive tests and path analysis are employed. The coefficients of path indicate that the human and organizational factors with coefficients of 0.672 and 0.428 cause organizational communications to be more effective. As a result, human factor in comparison with organizational factor makes organizational communications of an organization more efficient.سازمان، شبکه ای از واحدها و افراد هستند که با هم افزایی آنها، عملکرد سازمانی افزایش می یابد. این مهم از طریق ایجاد ارتباط معنادار و هدفمند واحدها و افراد میسر است. بنابراین لازم است ارتباطات سازمانی اثربخش گردد تا هدف های سازمانی محقق شود. در این مقاله به منظور اثربخش کردن ارتباطات سازمانی یک سازمان دولتی، عوامل و متغیرهای مؤثر بر آن مورد مطالعه قرار گرفته است. روش های مورد استفاده دراین تحقیق، همبستگی و پیمایشی می باشد و به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. از میان 813 نفر، 318 نفر به عنوان نمونه آماری، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای تحقیق از آزمون رگرسیون چند گانه و تحلیل مسیر استفاده شده است. ضرایب مسیر نشان می دهد که عوامل انسانی و سازمانی با ضرایب 672/0 و 428/0 ارتباطات سازمانی را اثربخش می کند. از این رو عامل انسانی در مقایسه با عامل سازمانی، ارتباطات سازمانی سازمان مورد نظر را اثربخش تر می کند. https://jomc.ut.ac.ir/article_54115_9d183a342a97b9295d1f6a0877f24cf3.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Studying the correlation between spiritual intelligence and organizational citizenship Behaviorsبررسی رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش استان قم)6016225411610.22059/jomc.2015.54116FAنرگسجهانگیراصفهانیکارشناس ارشد ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج،البرز،ایرانرمضانجهانیاناستادیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرز،ایرانJournal Article20141001Fully unstable conditions dominating organizations and the necessity of organizations’ effectiveness especially those ones which interact with educational issues have revealed their needs to a valuable generation of employees more than ever. Therefore, present study is conducted to examine the relationship between organizational citizenship behavior and spiritual intelligence among employees at Qom Training and Education Organization. To this end, the relationship between organizational citizenship behavior aspects (including courtesy, sportsmanship, civil virtue, consciousness and altruism) with spiritual intelligence is examined. Research population (263) consists of all employees at Qom Training and Education Organization. By using Available sampling method and Morgan table, 153 subjects were selected as research sample. Data collection instrument is a questionnaire that its validity was studied by content validity and factor validity while its reliability was studied by Chronbach’s alpha value (0.911) which shows acceptable reliability of the questionnaire. Data analysis is conducted by using correlation test, multivariate regression and Pearson correlation coefficient. The results suggest that all OCB aspects except than sportsmanship associate with spiritual intelligence positively and significantly while the relationship between spiritual intelligence and sportsmanship is not significant. Finally, several recommendations are produced based on research findings.شرایط کاملاً ناپایدار حاکم بر سازمانها و لزوم اثربخشی سازمانها، به ویژه سازمانهایی که با نحوی با مسائل آموزشی در تعاملاند، نیاز به نسل ارزشمندی از کارکنان را بیش از پیش آشکار کرده است، این تحقیق با هدف بررسی رابطه رفتارهای شهروندی سازمانی و هوش معنوی در میان کارکنان اداره کل سازمان آموزش و پرورش استان قم انجام گرفت. به این منظور، رابطه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (شامل ادب، جوانمردی، حسن شهروندی، وظیفهشناسی و نوعدوستی) با هوش معنوی آزمون شد. جامعه آماری، کلیه کارکنان اداره کل سازمان آموزش و پرورش استان قم میباشد که در مجموع، 263 نفر بودند. نمونهای به حجم 153 نفر با استفاده از جدول مورگان، و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی آن از طریق روایی محتوا و روایی عاملی، و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (برابر با 911/0) بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهکارگیری رگرسیون چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت که نتایج حاکی از آن است که تمامی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، بجز جوانمردی با هوش معنوی رابطه مثبت و معنادار دارند و رابطه هوش معنوی و جوانمردی معنادار نمیباشد. در نهایت، پیشنهاداتی بر مبنای نتایج تحقیق ارائه شد.https://jomc.ut.ac.ir/article_54116_7d3912c11562b4e294593a0aece6c1e5.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213220150723Developing Ethical Codes of Conduct for Sellers of Organizationتدوین کد های اخلاق حرفه ای فروشندگان سازمان6236465411710.22059/jomc.2015.54117FAمجیدقلی مطلقکارشناس ارشد MBA- بازاریابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانهاشمآقازادهاستادیار، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد رحیماسفیدانیاستادیار، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20140312The efforts of advocates of ethics in business, depicts people conduct model with company, competitors and others in a list of ethical codes. It helps the ethical organizational culture. These codes distinguish what is right from what is wrong in professions. Then according to the important role of ethics in Islam, this research, derives some marketing and sale ethical criteria from interviews with Islamic ethics and marketing experts. Using Grounded Theory strategy, and by open-coding analysis in Atlas.ti software, the criteria are extracted and then some codes for preventing sellers from anti-ethical interactions are developed in three groups; general, company, and competitors. Results are to help people confronting ethical dilemmas. <br /> تلاشهای طرفداران اخلاق در کسبوکار به صورت کدهای اخلاقی، الگوی رفتار ارتباطی افراد سازمان را ترسیم و به فرهنگ سازمانی اخلاقی کمک مینماید. این کدها در هر حرفه، رفتارهای صحیح و ناصحیح را مشخص میکنند. لذا با توجه به اهمیت اخلاق در اسلام، تحقیق حاضر، از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه اخلاق اسلامی و بازاریابی، به استخراج معیارهایی اخلاقی در حوزههایی از بازاریابی و فروش پرداخته است. با بکارگیری استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد، طی کدگذاری باز در نرمافزار اطلس.تی، معیارها استخراج و کدهایی برای جلوگیری از افعال ضداخلاقی فروشندگان، در سه دسته: عمومی، شرکت و رقبا، ارائه شدهاند، تا راهنمایی برای مواجه با دوراهیهای اخلاقی باشند.https://jomc.ut.ac.ir/article_54117_08d9a5f9b8ff3f61e695c75dc38586a1.pdf