دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694219220210622Islamic management inspired by the religious science approach Allame Javadi Amoliمدیریت اسلامی با الهام از رویکرد علم دینی علامه جوادی آملی2012267904310.22059/jomc.2020.284707.1007891FAعلی نقیامیریاستاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0001-6366-0039Journal Article20200516Islamic Management is a mixture of management (as an instance of science) and Islam (as an instance of religion) whose explanation requires a proper understanding of science, religion, and religious science. Efforts have been made in this regard, which have resulted in the formation of religious science approaches in general, and Islamic management in particular. One of the most important of these approaches is Ayatollah Javadi Amoli's religious science viewpoint, which provides a special representation of Islamic sciences (and especially Islamic management) in the scientific world. The purpose of this research is to study the Islamic management and its characteristics based on Ayatollah Javadi Amoli’s religious science theory and its various dimensions, as well as inspirations from the concepts of religion, science, reason, and narrations. The present study is a qualitative, descriptive, and analytical research project. The results of this study include the definition and explanation of Islamic management in four main dimensions: first, in the light of theology and the generalization of the concept of religion, general principles and Islamic teachings, secondly, in the light of science and its scope based on the development of the concept of reason, Thirdly, in the light of philosophy and the relationship between absolute philosophy and complementary philosophy, and fourthly, in the light of the methodology and the relationship between various experimental, rational, mystical, and narrative methods. مدیریت اسلامی ترکیبی است از مدیریت (به منزلة مصداقی از علم) و اسلام (به منزلة مصداقی از دین) که تبیین مفهوم آن مستلزم درک درست از علم و دین و علم دینی است. تلاشهای زیادی در این رابطه صورت گرفته که در قالب رویکردهای علم دینی (و به طور خاص، مدیریت اسلامی) موضوعیت یافتهاند. یکی از این رویکردهای مهم دیدگاه علم دینی آیتالله جوادی آملی است که توجه به آن منجر به شکل گیری رویکردی خاص از علوم اسلامی و بهویژه مدیریت اسلامی، در فضای علمی، گردیده است. هدف از این پژوهش آن بود که با ابتناء بر نظریة علم دینی آیتالله جوادی آملی و ابعاد مختلف آن و الهام از مفهوم دین، علم، عقل، و نقلْ مدیریت اسلامی و خصوصیات آن بررسی و فهمیده شود. پژوهش حاضر کیفی، توصیفی، و مبتنی بر روش تجزیهوتحلیل است. نتایج حاصله منتهی به تعریف مدیریت اسلامی، در چهار بعد اساسی شده است: بدین نحو که اولاً در پرتو دینشناسی و تعمیم مفهوم دین( اصول کلی و آموزههای اسلامی( ، ثانیاً، در پرتو علمشناسی و گسترة آن بر مبنای توسعة مفهوم عقل، ثالثاً، در پرتو فلسفهشناسی و نسبت فلسفة مطلق و مضاف و رابعاً، در پرتو روششناسی و نسبت روشهای مختلف( تجربی، عقلی، عرفانی و نقلی) و متناسب با انها، زوایایی از مدیریت اسلامی، تبیین شده است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694219220210622The Model of the Impact of Organizational Socialization on Responsibility and Ethical Behavior Through the Mediation of Organizational Identity: A Case Study of Faculty Membersمدل تأثیر جامعهپذیری سازمانی در پاسخگویی و رفتار اخلاقی با میانجیگری هویت سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئتعلمی)2272507693710.22059/jomc.2020.301461.1008027FAغلامرضاجباری مراغوشدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانجهانگیریاری حاج عطالواستادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانصادقملکی آوارسیندانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20200422Faculty members play an essential role in university and society and cannot be ignored. The purpose of this study was to assess the causal relationships between organizational socialization and ethical behavior and responsibility with the mediating role of organizational identity among faculty members of Islamic Azad University branches in the West Azarbaijan. The study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of nature and method. The statistical population was comprised of all 695 full-time faculty members in 13 university branches. The Krejcie-Morgan table was used to select 263 people for data collection through proportional stratified random sampling. Four standard questioners were used to gather data, including Taormina’s organizational socialization, Ashforth and Mail’s organizational identity, Swanson and Hill's ethical behavior, and Hatchwar’s Responsibility questionnaires. The content and construct validity of the questionnaires were confirmed and their reliability was found to be at an adequate level using Cronbach's alpha. The results showed a significant and positive relationship between organizational socialization and responsibility and ethical behavior through the mediating role of organizational identity. As a result, organizational socialization, both directly and indirectly through the mediation of organizational identity, can affect the responsibility and ethical behavior of faculty members. اعضای هیئتعلمی نقش اساسی در دانشگاه و جامعه دارند که نمیتوان به آن بیتوجه بود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط علّی بین جامعهپذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی، با نقش میانجی هویت سازمانی، میان اعضای هیئتعلمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفیـ همبستگی است. جامعة آماری همة استادان تماموقت 13 واحد دانشگاهی و در مجموع 695 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان 263 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامة استاندارد (جامعهپذیری سازمانی تائورمینا، هویت سازمانی آشفورث و مائل، رفتار اخلاقی سوانسون و هیل، پاسخگویی هاچوارتر) استفاده شد. روایی محتوایی و روایی سازهای پرسشنامهها تأیید شد و پایایی نهایی با آلفای کرونباخ مناسب بود. نتایج بهدستآمده نشاندهندة رابطة مثبت و معنادار بین جامعهپذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی با نقش میانجی هویت سازمانی بود. در نتیجه، جامعهپذیری سازمانی هم به طور مستقیم هم به طور غیرمستقیم با میانجیگری هویت سازمانی میتواند پاسخگویی و رفتار اخلاقی اعضای هیئتعلمی را تحت تأثیر قرار دهد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694219220210622Organizational Inertia as a Barrier to Change: The Application of Grounded Theory to Understand Organizational Inertiaاینرسی سازمانی به مثابة مانعِ تغییر: کاربرد استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد در فهم اینرسی سازمانی2512807912610.22059/jomc.2020.298205.1007993FAمیرعلیسیدنقویدانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلیپوربهروزاندانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانرسولقربانعلیزادهکارشناسارشد مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانJournal Article20200222Purpose: As an open system, the organization must always be ready for change, but there are usually obstacles to change. Therefore, the purpose of this study is to identify and overcome the process of inertia formation. Methodology: The present study is based on an interpretive philosophy, fundamental orientation, qualitative method, and the grounded theory strategy. The statistical population of the study is comprised of managers and employees of small and medium-sized companies active in the office and network equipment industry in Tehran, with 22 participants selected out of these. Results: The research showed that conflicting commitments are the cause of inertia formation. It is characterized by inactivity and channelized thinking that directly influence the formation of strategies. The question of the quality of communication can influence the success or failure of strategies as an intervening factor. If strategies succeed, the inertia of the organization will turn into flexibility. Conclusion: The individuals’ commitment and attachment to phenomena other than change is the reason for resistance to change. Therefore, instead of trying to cope with change, they try to oppose it, and so, attempts to change are thwarted. Such a behavior is a form of personal immunity and security against change, and suchlike conflicting commitments play a central role in the formation of inertia.<strong>هدف:</strong> سازمان به منزلة یک سیستم باز باید همواره آمادة تغییر و تحول باشد. اما معمولاً موانعی بر سر راه این تحولات وجود دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر شناخت فرایند شکلگیری اینرسی و غلبه بر آن بود.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر بر مبنای فلسفیـ تفسیری، جهتگیری بنیادی، روش کیفی، و استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعة آماری پژوهش مدیران و کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت تجهیزات اداری و شبکه در شهر تهران بودند و نمونة آماری 22 نفر از این افراد بود.
<strong>یافتهها:</strong> پژوهش نشان داد تعهدات متعارض علت شکلگیری اینرسی است. ویژگی اینرسی بیتحرکی و تفکر کانالیزه (مقولة زمینهای) است که بر شکلگیری راهبردها تأثیر مستقیم دارد. کیفیت ارتباطات نیز در نقش مداخلهگر میتواند بر موفقیت یا شکست راهبردها تأثیر بگذارد که در صورت موفقیت راهبردها اینرسی سازمان تبدیل به انعطافپذیری خواهد شد.
<strong>نتیجه:</strong> مقاومت در برابر تغییر به این دلیل است که تعهد و دلبستگی افراد به تغییر جای خود را به تعهد و دلبستگی به تعهدی دیگر داده است. بنابراین، توان آنان بهجای همراهی با تغییر صَرف مقابله با آن میشود و اینگونه تلاشها برای تغییر خنثی میشود. چنین رفتاری نوعی مصونیت و ایمنسازی شخصی در برابر تغییر است و اینگونه تعهدات متعارض نقش اصلی در شکلگیری اینرسی پیدا میکند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694219220210622Promoting the Emotional Culture and Quality of Employee-Organization Relationships Through Internal Communication and its Impact on Employee Advocacy in the Hotel Industryارتقای فرهنگ احساسی و کیفیت روابط کارکنانـ سازمان از طریق ارتباطات داخلی و تأثیر آن بر هواخواهی کارکنان در صنعت هتلداری2813017644710.22059/jomc.2020.302011.1008038FAداودقربان زادهدانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران0000-0003-3238-8241محمدطالقانیدانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گیلان، ایرانآتناراه حقدانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20200501This study examines how the symmetrical internal communication system and responsive leadership contribute to promoting a positive emotional culture and the quality of employee-organization relationships and its effects on employees' advocacy among hotel frontline staff.The present research is an applied project in terms of purpose, a survey in terms of data collection method, and a correlational study based on structural equation modeling in terms of data analysis method. In order to achieve the aim of the research, the data were collected from 210 frontline employees of Espinas Hotel in Tehran through simple random sampling method. The results of testing hypotheses using SPSS and SmartPLS software indicate that internal communication (i.e., symmetrical communication and responsive leadership) has a positive effect on promoting positive emotional culture and the quality of employee-organization relationships. The positive emotional culture and the quality of employee-organization relationships in turn have a positive effect on employee advocacy.در پژوهش حاضر چگونگی مشارکت سیستم ارتباطی داخلی متقارن و رهبری پاسخگو در ارتقای یک فرهنگ احساسی مثبت و کیفیت روابط کارکنانـ سازمان و اثر آن بر هواخواهی کارکنان میان کارکنان خط مقدم هتل بررسی شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردى، شیوة جمعآوری اطلاعات پیمایشى، و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، دادهها از ۲۱۰ نفر از کارکنان خط مقدم هتل اسپیناس در سطح شهر تهران به روش تصادفی ساده جمعآوری شد. نتایج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS و SmartPLS3 حاکى از آن بود که ارتباطات داخلی (ارتباطات متقارن و رهبری پاسخگو) تأثیر مثبتی بر ارتقای فرهنگ احساسی مثبت و کیفیت روابط کارکنانـ سازمان دارد. همچنین، فرهنگ احساسی مثبت و کیفیت روابط کارکنانـ سازمان نیز تأثیر مثبتی بر هواخواهی کارکنان دارد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694219220210622A Meta-Analysis of the Impact of Employees’ Work Engagement on Their Organizational Commitmentفراتحلیل پژوهشهای تأثیر تعلقخاطر کاری کارکنان بر تعهد سازمانی3033237676510.22059/jomc.2020.302171.1008041FAانسیهترابیاندانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانجعفررحمانیدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانسیف اللهفضلالهی قمشیاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200505The growth of research in the humanities is clear to everyone. According to many scientists, it is not possible to master all aspects of a subject, so it is important to do research that provides an extract of research on a particular subject in a systematic way. The aim of this study was to provide a quantitative meta-analysis of the results of research conducted in the field of employees’ work engagement and their organizational commitment in Iran. The research method is meta-analysis. After reviewing a large number of related articles and researches on information databases such as SID, Magiran, Irandoc, Civilica, Ricest, Noormags, and Ensani.ir, 20 articles published between 2009 and 2019 were selected. Moreover, a checklist was used to comply with the criteria for feeding and extracting information related to each study. CMA 2analytical software was used to analyze the data. The results showed that the employees’ work engagement has a moderate to high relationship with organizational commitment (with an average effect size of 0.558).رشد تحقیقات در حوزة علوم انسانی بر کسی پوشیده نیست. طبق نظر بسیاری از دانشمندان تسلط بر همة ابعاد امکان ندارد. بنابراین تحقیقاتی که عصارة تحقیقات موجود را در یک موضوع خاص به روشی منظم فراهم آورند بسیار ارزشمندند. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمّی نتایج پژوهشهای انجامشده در حوزة تعلقخاطر کاری کارکنان و تعهد سازمانی افراد در ایران انجام شده است. روش پژوهش فراتحلیل است که پس از بررسی تعداد زیادی از مقالات و پژوهشهای صورتگرفته، با استفاده از پایگاههای اطلاعاتیـ مانند SID، Magiran، Irandoc، Civilica، Ricest، Noormags، و Ensani.irـ، تعداد بیست مقالة منتشرشده بین سالهای 1390 تا 1398 و 2009 تا 2019 انتخاب شد. همچنین جهت رعایت ملاکهای ورود و استخراج اطلاعات مربوط به هر مطالعه از چکلیست استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار فراتحلیل CMA 2 کمک گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد تعلقخاطر کاری کارکنان با تعهد سازمانی با میانگین اندازة اثر 558/0 رابطة متوسط رو به بالا دارد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694219220210622The Relationship Between School Culture and School Effectiveness with the Moderating Role of School Size: A Case Study of Ardabil Province Junior High Schoolsرابطة فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با نقش تعدیلگری اندازة مدرسه (مورد مطالعه: مدارس دورة اول متوسطة استان اردبیل)3253517693810.22059/jomc.2020.302364.1008045FAعلییوسفیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانعادلزاهد بابلاناستاد مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-3811-2860مهدیمعینی کیادانشیار برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20200509The purpose of the present study was to investigate the relationship between school culture and school effectiveness through the moderating role of school size. The research method was descriptive-correlation and based on structural equation model. The statistical population of the study consisted of all 3064 teachers from 422 schools in Ardebil province's public junior high school teachers in the academic year 2018-19. A statistical sample of 418 people was selected from 202 schools using proportional stratified sampling. Data were collected by school culture questionnaire of Gruenert and Valentine (1998) and school effectiveness questionnaire of Hoy (2009). Their Cronbach's alpha coefficients were 0.94 and 0.90, respectively. The results of correlation coefficient test showed that there is a positive significant relationship between all dimensions of school culture and school effectiveness. Moreover, by applying the structural equation model, it was first shown that the assumed model had an acceptable fit, and secondly, the direct effect and the significant relationship between school culture and school effectiveness were confirmed. Finally, the moderating role of school size on the relationship between school culture and school effectiveness was not confirmed by neither structural equation modeling nor hierarchical regression. According to the results of this study, we might conclude that effectiveness – as a basic goal for schools – is uniformly affected by school culture, regardless of small, medium, and large school sizes.هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با نقش تعدیلگری اندازة مدرسه بود. روش تحقیق توصیفیـ همبستگی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری پژوهش همة معلمان مدارس دولتی دورة اول متوسطة استان اردبیل در سال تحصیلی 1397 ـ 1398 با حجم 3064 نفر از 422 مدرسه بود. نمونة آماری پژوهش با حجم 418 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی از 202 مدرسه انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامة فرهنگ مدرسة گرونرت و ولنتاین با ضریب آلفای 94/0 و پرسشنامة اثربخشی مدرسة هوی با ضریب آلفای 90/0 جمعآوری شد. نتایج اجرای آزمون ضریب همبستگی نشان داد بین همة ابعاد فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه رابطة معنادار مثبت وجود دارد. با اجرای مدل معادلة ساختاری اولاً معلوم شد مدل مفروض از برازش قابل قبولی برخوردار است و ثانیاً اثر مستقیم و رابطة معنادار بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه تأیید شد. نقش تعدیلگری اندازة مدرسه در رابطة بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با هیچیک از دو روش مدلیابی معادلات ساختاری و رگرسیون سلسلهمراتبی تأیید نشد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که اثربخشی به منزلة یک هدف اساسی، بدون توجه به اندازههای کوچک و متوسط و بزرگ مدرسه، به طور یکنواخت تحت تأثیر فرهنگ مدرسه قرار دارد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694219220210622Identifying the Factors Influencing the Success of Crowdfunding Behavior: A Case Study Of Investment Houseشناسایی عوامل تأثیرگذار بر موفقیت رفتار تأمین مالی جمعی (مورد مطالعه: خانه سرمایه گذاری)3533757624810.22059/jomc.2020.302912.1008050FAالهامازنبکارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانآصفکریمیاستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانمینامهرنوشاستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20200516Crowdfunding is a public call on the Internet to a large population that is accompanied by material and spiritual rewards. The goal of raising micro-capital in the community is to finance a variety of projects. In line with the previous related studies, this study first addressed the factors that affect crowdfunding. Then, in order to identify new factors and endorse results that had been identified in the past, a semi-structured interview with 15 fundraising experts and practitioners working in the Investment House was done (who were selected using purposive sampling). To achieve this goal, qualitative content analysis has been used. According to the results of the analysis of the previous studies and the conducted interview, the factors that influence the successfulness of crowdfunding behavior were identified, including demographic factors, environmental factors, and factors affecting the project. In content analysis, new concepts were extracted from these factors based on interviews that ultimately led to the development of a model that shows factors influencing crowdfunding behavior.تأمین مالی جمعی یک فراخوان عمومی در بستر اینترنت با جمعیتی گسترده است که با دریافت پاداشهای مادی و معنوی همراه است. هدف از تأمین مالی جمعی، گردآوری سرمایههای خرد در جامعه برای تأمین مالی برای انواع مختلفی از پروژهها صورت میگیرد. همسو با مطالعات پیشین، در این پژوهش به عواملی که بر تأمین مالی جمعی تأثیر میگذارد پرداخته شد. سپس، برای شناسایی عوامل جدید و صحهگذاری بر نتایج بهدستآمده در گذشته، مصاحبة نیمهساختاریافته با پانزده نفر از کارشناسان و خبرگان تأمین مالی جمعی، که در خانة سرمایهگذاری فعالیت داشتهاند، صورت گرفت. روش نمونهگیری از نوع هدفمند قضاوتی بود. برای تحقق این هدف از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. طبق متون گذشته و مصاحبههای صورتگرفته عواملی که در موفقیت رفتار تأمین مالی جمعی تأثیرگذارند شناسایی شدهاند که عبارتاند از: عوامل جمعیتی، عوامل محیطی، عوامل تأثیرگذار بر پروژه. در تحلیل محتوایی، مفهومهای جدیدی از این عوامل با استناد بر مصاحبه استخراج شد که در نهایت به ایجاد مدلی انجامید که بر موفقیت تأمین مالی جمعی تأثیرگذار است. منجر به ایجاد مدلی که تأثیرگذار بر موفقیت تأمین مالی جمعی میباشد، را نشان میدهد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694219220210622Provide a Model to Evaluate the Productivity of knowledge Workers Using the Fuzzy Delphi Method and the Best-Worst Fuzzy Method: A Case Study of Knowledge-Based Companies)ارائه مدلی جهت ارزیابی بهرهوری کارکنان دانشی با بهکارگیری روش دلفی فازی و روش بهترین – بدترین فازی (موردمطالعه: شرکتهای دانشبنیان)3774047972210.22059/jomc.2021.311287.1008153FAمهدیمحمدرضاییدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد علیسرلکاستاد گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانابوالحسنفقیهیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایرانJournal Article20200516Nowadays, the importance of knowledge management and its impact on various aspects of the organization, including the position of the organization among competitors and gaining a competitive advantage, is increasing. In today's competitive environment, employees who create knowledge and use it to develop the organization and provide better products and services have a significant impact on the productivity of organizations and the organization's position among competitors. Therefore, efforts to increase the productivity of knowledge workers and identify the factors affecting it can have a significant impact on the success of organizations. Although uncertainty in global markets has made it difficult to evaluate accurately the productivity of knowledge workers, an attempt is made in this research to respond to the existing uncertainty by using multi-criteria decision-making methods in a fuzzy environment. To this end, the Delphi method is used to determine the key criteria as viewed by 12 experts of knowledge-based companies and the best-worst fuzzy method is used to evaluate the weight of the Knowledge workers’ productivity criteria. The results show that among the criteria of knowledge workers productivity, the “work conscience, commitment, and responsibility” is the most important criteria for the evaluation of knowledge workers’ productivity. This means that if an organization wants to improve its productivity through its knowledge workers, it must have employees in its organization who are committed to organizational issues to be able to improve the organization's productivity and increase the organization's ability to compete in global markets by solving problems on time.در عصر حاضر اهمیت مدیریت دانش و تأثیر آن بر جنبههای مختلف سازمان، از جمله جایگاه سازمان میان رقبا و کسب مزیت رقابتی، به طور فزایندهای رو به افزایش است. در فضای رقابتی امروز کارکنانی که دانش را خلق میکنند و از آن در جهت توسعة سازمان و ارائة محصولات و خدمات بهتر بهره میبرند تأثیر قابل توجهی در بهرهوری سازمانها و جایگاه سازمان میان رقبا دارند. بنابراین، تلاش جهت افزایش بهرهوری کارکنان دانشی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن میتواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت سازمانها بگذارد. هرچند عدم اطمینان در بازارهای جهانی سبب شده است تا نتوان به صورت دقیق میزان بهرهوری کارکنان دانشی را ارزیابی کرد، در این پژوهش سعی شد با استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی به عدم اطمینان موجود پاسخ داد. بنابراین، از روش دلفی فازی برای تعیین معیارها بین 12 نفر از خبرگان شرکتهای دانشبنیان و از روش بهترینـ بدترین فازی جهت ارزیابی وزن معیارهای بهرهوری کارکنان دانشی کمک گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد از بین معیارهای موجود «وجدان کاری»، «تعهد»، و «مسئولیتپذیری کارکنان» مهمترین معیار ارزیابی بهرهوری کارکنان دانشی است. این بدان مفهوم است که اگر سازمانی بخواهد بهرهوری خود را از طریق کارکنان دانشی خود ارتقا دهد، باید کارکنانی داشته باشد که به سازمان تعهد داشته باشند تا بتوانند با حل بهموقع مشکلاتْ بهرهوری سازمان را ارتقا و توانایی سازمان را جهت رقابت در بازارهای جهانی افزایش دهند.