دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723Islamic Values in Marketing Mix Decisionsارزشهای اسلامی در تصمیمات آمیخته بازاریابی53224009FAناصرصنوبراستادیار گروه اقتصاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریزمحمدمتفکرآزاددانشیار گروه اقتصاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریزنسرینراضیعضو هیأت علمی دانشگاه نبی اکرم(ص) تبریزJournal Article19700101Business and its main functions such as marketing has value regulations in Islamic economy. The main purpose of this paper is the indicatation of Islamic values in marketing mix decisions. To achieve this purpose , the Islamic values in marketing mix decisions include product, price, promotion and place decisions emanated from Quran and documented practices of the holy Prophet (peace be upon him) and A'immah to identifiy these values in all Islamic countries businesses that are used in marketing decisions. In this research first, we investigated the system of Islamic values and then marketing mix decisions are investigated in this framework.رفتارهای کاری انحرافی، به رفتاری اطلاق میشود که هنجارهای سازمانی را شکسته و سلامت سازمان و کارکنانش یا هر دو را تهدید میکند.بحث کسب و کار و کارکردهای مهم آن از جمله بازاریابی، در اقتصاد اسلامی از ملاحظات و ملازمات ارزشی بخصوصی برخوردار است به طوری که پایبندی به ارزشهای اسلامی به عنوان توانمندی محوری برای بنگاههای اسلامی در نظر گرفته میشود تا تصمیمات کلیدی سازمان را حول این توانمندی اتخاذ نمایند. این پژوهش در صدد است، ارزشهای اسلامی ناظر بر تصمیمات آمیخته بازاریابی که هسته اصلی علم بازاریابی را تشکیل میدهد را مورد بحث و بررسی قرار دهد. جهت دستیابی به این مهم با استفاده از روش کتابخانهای و با مطالعه سیره پیامبر(ص)، ائمه معصومین (ع) و با توجه به آیات قرآن کریم و نظریات اندیشمندان بنام اسلامی ارزشهای مطرح در تصمیمات آمیخته بازاریابی شامل تصمیمات محصول، قیمتگذاری، پیشبرد و توزیع استخراج گردیده است تا با معرفی آنها مساعدتی هر چند اندک برای لحاظ این ارزشهای الهی در سیاستگذاریهای مربوط به آمیخته بازاریابی فراهم گردد. بدین منظور ابتدا سیستم و چارچوب ارزشهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است و بعد از آن با تمرکز برمفهوم و طبقهبندی آمیخته بازاریابی، تصمیمات محصول، پیشبرد و بازارگذاری درچارچوب ارزشهای اسلامی بیان شده.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723Promoting Interpretive Paradigm in Organizational Theory: A Reflection on Organizational Storytelling Approachارتقای پارادایم تفسیری در نظریه سازمان: تأمّلی بر رویکرد داستانسرایی سازمانی336224010FAحسنداناییفرددانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسحمیدهشکاریعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تفتJournal Article19700101Burrell and Morgan offered an analysis of paradigms in terms of four broad worldviews, characterized as functionalist, interpretive, radical humanist and radical structuralist. Recently, interpretive paradigm has received major attention in the academic fields. The interpretive paradigm rests on a precarious, socially-constructed web of symbolic relationships. The interpretive theorist’s difficulty is to understand the meaning and significance of this web of relationships and how it exists as such. Stories are one of the components of organizational web. Stories transfer the meanings. They also form and facilitate social transactions. In this paper, storytelling is considered as one of the approaches of generating knowledge and its evolution, importance, functions and benefits will be discussed.یکی از پارادایمهای اصلی در نگاه بورل و مورگان پارادایم تفسیری است. پارادایم تفسیری برعکس پارادایم کارکردگرایی که در پی علت کاوی است به معنا کاوی میاندیشد. این پارادایم سازمان را وبی از معانی (فرهنگ) میداند و هنر مدیر را فهم معانی سازمانی تصور میکند. داستانها یکی از عناصر اصلی وب سازمانی هستند. داستانها معانی را انتقال و مبادلات اجتماعی سازمانی را شکل داده، بازسازی کرده و آن را تسهیل میکنند. در این مقاله رویکرد داستانسرایی به عنوان یکی از رویکردهای تولید دانش در پارادایم تفسیری موشکافی میشود. با بحث از خاستگاه شکلگیری آن، چرایی و اهمیت داستانسرایی، کارکردها و مزایای آن مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723The Holographic Nature of Change in Information Era Organizationماهیت هولوگرافیکی تحول در سازمانهای عصر اطلاعات638524011FAاسدا...کردناییجاستادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسفاطمهطاهریدانشجو دکتری مدیریت دولتی پردیس قم، دانشگاه تهراننازیلانیاکان لاهیجیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article19700101Today’s challenge is learning about how to live with the change instead of planning for it and the critical point that causes the organizational change programs to fail is the lack of integrated conceptual model. To face this issue, the article has a literature review to develop a holographic model. In this model. Content analysis has been used in this article. Theresult was a holographic model. In this model, change happens in two dimensions: individual-organizational and internal-external. These dimensions made four quarters of succession in implementing the change. It has to start from individual-internal quarter but to meet this, it is necessary to change individual learning and the first step of learning is unlearning. Unlearning is forgetting what you have learned. Succession in this process depends on four things: content, context, process and differences between people and how to move thought to the transition phase.چالش دنیای امروز برنامهریزی برای تغییر نیست، بلکه یادگیری این امر است که چگونه باید با تغییر زندگی کرد و تغییر به یکی از ارکان اصلی زندگی در عصر اطلاعات بدل شده است، اما در این بین مشکل اصلی، فقدان مدل مفهومی منسجمی برای ایجاد تحول در سازمانها میباشد که این موضوع باعث شکست بسیاری از برنامههای تحول سازمانی شده است. البته فقدان مدلی منسجم و در عین حال ساده برای تحول دور از ذهن نیست. از آنجایی که تحول دارای خاصیت هولوگرافیکی میباشد و تغییرات اجزاء بر روی کل و تغییرات کل بر روی اجزاء تاثیر میگذارد و به دلیل ماهیت پیچیده تحول، امکان ارایه مدلی ساده و قابل درک برای همگان وجود ندارد. از اینرو هدف این مقاله ارایه مدل هولوگرافیک تحول سازمانها در عصر اطلاعات است برای تبیین ماهیت هولوگرافیکی تحول از روش مطالعه مبانی نظری تحقیق و تحلیل محتوا استفاده گردیده است . خروجی مطالعه تحقیق مدل هولوگرافیک تحول سازمانها در عصر اطلاعات است که در آن برای ایجاد تحول چهار حوزه وجدان، رفتاری، اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شده است که در بین این چهار حوزه می بایست تعامل همه جانبه وجود داشته باشد. گام اول ایجاد تغییر در این تعامل ... .دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723A Survey of Social Entrepreneurship Concepts, Theories and Models and Designing Conceptual Modelبررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی اجتماعی و ارایه مدل مفهومی8711024012FAسید حسینابطحیاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییفتاحشریفزادهدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییحبیبابراهیم پوراستادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article19700101The concept of entrepreneurship has derived much attention to itself from scientific boards and public and private organizations in the recent decades. A brief review on the literature of entrepreneurship reveals that due to the economic approaches taken, entrepreneurship is setting forth to find out new ways to maximize the benefit and income. At the other hand, social organizations, too, must use this concept to under go changes in their old structures. So, it is obvious that using this concept in non-economical sectors is in need of a different approach. For this reason, this article seeks to overview the basic concepts of entrepreneurship and differentiates its economical and social approaches in order to achieve to its social grounds. In addition, by exploring its typology and presenting a new model of entrepreneurship, this article criticizes the traditional view held toward private institutions and organizations. Then it discusses the main grounds in which social entrepreneurship can emerge, plus its challenges, its current issues, its theories and models in an appropriate structure, so as to elaborate on the basics of social entrepreneurship. At the end, according to typology and models of social entrepreneurship is suggested an integration typology ... .مفهوم کارآفرینی در دهه های اخیر توجه جدی محافل علمی و سازمانهای دولتی و خصوصی را به خود جلب نموده است. مروری کوتاه در ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی به دلیل غلبه رویکرد اقتصادی در صدد ارائه روشهای جدید برای حداکثر سازی سود و کسب درآمد بوده است. سازمانهای اجتماعی نیز بایستی با استفاده از مفهوم کارآفرینی تحولی در ساختار سنتی خود بوجود آورند. بدیهی است روش استفاده از این مفهوم در بخش های غیر اقتصادی ویژگی خاص خود را طلب می کند. نوشته حاضر جهت دستیابی به زمینه های اجتماعی استفاده از این مفهوم و توجه به ابعاد غیر اقتصادی آن، به بررسی مفاهیم کارآفرینی و مقایسه کارآفرینی اقتصادی و اجتماعی پرداخته و با معرفی نوع شناسی و مدل های جدید از کارآفرینی اجتماعی نگاه سنتی به موسسات، نهادها و سازمانهای غیر انتفاعی را مورد نقد قرار می دهد. سپس زمینه های ظهور کارآفرینی اجتماعی، چالشها و مسائل موجود و تئوریها و مدلها آن را جهت ارائه چارچوب مناسب و گسترش مبانی نظری کارآفرینی اجتماعی مورد بحث قرار می دهد. در پایان با توجه به طبقه بندیها و مدلهای مختلف کارآفرینی اجتماعی، نوع شناسی ترکیبی و مدل جامع کارآفرینی اجتماعی استخراج شده و برای استفاده .... .دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723The Integrated Application of Analectic Hierarchical Process (AHP) and Linear Assignment Techniques in Evaluating the Importance of Entrepreneurs’ Characteristic Criteriaکاربرد ترکیبی فنون فرایندتحلیل سلسله مراتبی و تخصیص خطی در اهمیت سنجی شاخصهای شخصیتی کارآفرینان11113124013FAحمیدشاهبندرزادهاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارسJournal Article19700101One of the most important words used commonly in the context of secular development is entrepreneurship. Although entrepreneurship is not the best and last solution for all economical problems in every country, but it is a new subject in the context of economical development.
The purpose of this paper is to scientifically review the seven characteristic criteria related to entrepreneurs that were first introduced by Jennings and his colleagues in 1994. Initially we formulated a mathematical model in order to rank the criteria on the basis of their values for different people. Then the weights or importance of ten experts’ ideas including 6 faculties and 4 successful entrepreneurs that we introduce them as entrepreneurial experts about entrepreneurial criteria were considered and were ranked using analectic hierarchical process (AHP) method. In the next level, we formulated and solved a mathematical model called linear assignment in order to rank and evaluate entrepreneurs’ characteristic criteria. In conclusion it was found that the characteristics of entrepreneurial creativity for the first stars, risk taking second, third need to achievement Fear of failure and fourth place respectively in the next rating criteria for independence Welfare orientation, and power tendency the fifth to seventh grades are given....شاید از واژههای مهمی که امروزه برای توسعه پایدار و همه جانبه برسر زبانها قرار گرفته است، واژه کارآفرینی باشد که هر چند نمیتواند به عنوان داروی تمام دردهای اقتصادی یک کشور قرار گیرد، ولی اذهان را به سوی خود فرا خوانده و توانسته است راه شکفتن و شکوفایی اقتصادی را نشانه گیری نماید. هدف این مقاله آن است که ویژگی هفتگانه شخصیتی کارآفرینان را که اول باربه زعم جنینگز و همکارانش در سال 1994 معرفی شده است وتاکنون نیز مورد استفاده قرار میگیرد، در یک فضای علمی مورد بررسی قرار داده و سعی نماید با فرموله نمودن یک مدل ریاضی مشخص کندکه چگونه میتوان با توجه به ارزشهای (رتبه های) مختلفی که برای شاخصهای هفتگانه شخصیتی از نظر افراد مختلف وجود داشته باشد به یک مدل کمی برای رتبه بندی این شاخصها دست یافت. بدین منظور در این مقاله ابتدا به وزنها واهمیت نظرات ده نفر از صاحب نظران که شش نفر از اساتید دانشگاهی و چهار نفر از کارآفرینان موفق بودهاند که در فرایند ارزیابی به عنوان کارشناس کارآفرینی شناخته شده اند، در ارتباط با شاخصهای هفتگانه که از ادبیات موضوعی استخراج شده است از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مورد رتبه بندی قرار گرفته و ... .دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723The Survey of Iranian Nurses’ Workaholism Based on Gender Differenceبررسی پدیده اعتیاد به کار در بین پرستاران ایران (تفاوت جنسیتی بین زن و مرد) مطالعه موردی: پرستاران شاغل در بیمارستانهای استان مازندران13315724014FAحسنزارعی متینا ستاد دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهران0000-0001-5583-0675حمزهجمشیدی کهساریدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی پردیس قم، دانشگاه تهرانJournal Article19700101Workaholic is a person that has an extreme obsession with his work. This paper wants to study workaholism among Iranian nurses (in Mazandaran province) and to answer the main question of the research. The research instrument is questionnaire. This study utilities questionnaire by applying the Spence and Robbins workaholic triad and distributing it among nurses. Data is obtained from one hundred and eleven male and female nurses in Mazandaran province hospitals. Samples include eighty four women and fifty two men. More than ninety five percent of respondents were less than fourty years old. Results show that male and female nurses in Mazandaran are workaholic and intensiveness of workaholism differs by the gender of nurses. As a result, job involvement in males is higher than females and work enjoyment in males is high too. But enthusiasm to work among women is higher than men. On the whole, workahism in males (X=3. 38) is higher than females (X=3. 33).اعتیاد به کار، اعتیادی است که برای شخص میتواند لذت بخش و یا مشکل ساز باشد. هدف تحقیق بررسی اعتیاد به کار در بیمارستانهای استان مازندران است. روش اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامهای استاندارد میباشد. جامعه آماری شامل پرستاران زن و مردی است که به صورت شبانه روزی در این بیمارستانها کار میکنند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام گردیده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری در جوامع محدود 111 به دست آمده است. نمونه شامل 84 زن و 52 مرد میباشد. نتایج نشان میدهد، میانگین عجین شدن در کار و لذت از کار در مردان مقداری بیش از زنان و اشتیاق به کار زنان مقداری بیش از مردان میباشد. در مجموع اعتیاد به کار در پرستاران مرد بیش از پرستاران زن بوده است. یافتههای دیگر نشان میدهد که حقوق و مزایای بالاتر، بزرگترین عامل برای کار بیشتر میباشد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723Using the Analytic Network Process (ANP) in SWOT for Determining and Evaluating the Organizational Strategiesتدوین و ارزیابی استراتژیهای سازمانی با به کارگیری مدلهای SWOT و فرآیند تحلیل شبکهای ANP17515924015FAمحمدملکیدانشجوی دکتری تحقیق در عملیات دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفاطمهمحقرکارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرسداوودکریمی دستجردیاستاد یار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article19700101Strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) analysis do not provide an analytical means to determine the importance of the identified factors or the ability to assess decision alternatives according to these factors. Although the analysis successfully pinpoints the factors, individual factors are usually described briefly and very generally. For this reason, SWOT analysis possesses deficiencies in the measurement and evaluation steps. Although the analytic hierarchy process (AHP) technique removes these deficiencies, it does not allow for the measurement of the possible dependencies among the factors. Therefore, it is better to employ a form of SWOT analysis that measures and takes into account the possible dependencies among the factors. This paper uses the analytic network process (ANP), which allows the quantitative analysis of SWOT and measurement of the dependencies among the factors. Dependencies among the SWOT factors affect the strategic and sub-factor weights and change the strategy priorities. Aim of this research, to determine priority of organizational strategies for using. SWOT is used for determining of strategies and ANP is used for evaluating strategies. Finally, strategy of SO is selected as best strategy for using because it had most weight in final matrix.تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید ( SWOT) قادر به تعیین اهمیت هر یک از عوامل شناخته شده نیست و راهکاری را برای ارزیابی گزینههای تصمیم با توجه به این عوامل ارایه نمیدهد. اگر چه تجزیه و تحلیل SWOT عوامل مورد نظر را مشخص میکند، اما هر یک از عوامل معمولا به صورت خلاصه و خیلی کلی توصیف میشوند. به همین خاطر، تجزیه و تحلیل SWOT در مراحل ارزیابی و اندازهگیری دارای برخی از نقصها میباشد. روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ( AHP) بعضی از نقاط ضعف تجزیه و تحلیل SWOT را مرتفع میکند، اما وابستگیهای ممکن میان عوامل را در نظر نمیگیرد. به همین دلیل به کارگیری شکل خاصی از تجزیه و تحلیل SWOT که وابستگیهای ممکن میان عوامل را در نظر میگیرد، مناسبتر است. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل کمی SWOT و در نظر گرفتن وابستگیهای ممکن میان عوامل از روش فرآیند تحلیل شبکهای ( ( ANP استفاده نموده است. وابستگیهای ممکن میان عوامل SWOT، وزنهای عوامل استراتژیک، وزنهای عوامل فرعی و اولویتهای استراتژیهای جایگزین را تحت تأثیر قرار میدهند. هدف این تحقیق، اولویت بندی استراتژی های سازمانی برای اجراست. برای تدوین استراتژی ها از تکنیک SWOT و برای اولویت بندی ... .دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723Relationship Between Organizational Justice and Employee Engagement at Work in Social Exchange Theory Framworkدرگیر شدن در کار و رابطه آن با عدالت سازمانی در چهارچوب نظریه مبادله اجتماعی و فرهنگی17720024016FAحسینخنیفردانشیار دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهرانعلیامیریدانشیار دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهرانغلامرضاجندقیاستاد دانشکده مدیریت پردیس قم، دانشگاه تهرانهادیاحمدی آزرمکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، پردیس قم، دانشگاه تهرانسید مجتبیحسینی فرددانشجوی کارشناسی ارشد منابع انسانی دانشگاه شاهدJournal Article19700101Employee engagement at work is a concept that recently entered in organizational discussions in past two decades. Engaged employees are happy, energetic and productive employees that are willing to invest the discretionary effort through the work and organizational roles.
Previous literatures show that employee engagement at work is affected by different personal, vocational and organizational characteristics. One of the important factors affecting the employee engagement is their perceived organizational justice. Therefore, the main purpose of this research is the survey of relationship between organizational justice and employee engagement at work (work engagement) among three hundred and ninety one employees of national Iranian oil refining & distribution company. The variables were measured by organizational justice questionnaire (OJQ) and Utrecht work engagement scale (UWES). The correlation and regression analyses demonstrate that organizational justice is positively related to employee engagement at work (R=. /552) and also regression analysis demonstrates that organizational justice can be the antecedent of the dependent variable.درگیرشدن در کار مفهومی نوین است که در سالیان اخیر وارد مباحث سازمانی شده وبیش از دو دهه از ظهور آن نمیگذرد. کارکنان درگیر درکار کارکنانی شاداب، پر انرژی و بهرهورند که تمایل زیادی برای صرف تلاش و کوشش فراوان از خود نشان میدهند. نوشتهها و پژوهشها در این زمینه نشان میدهد که درگیرشدن کارکنان در کار تحت تأثیر عوامل مختلف، فردی، شغلی و سازمانی است. جامعه آماری این تحقیق 391 نفر از کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در پالایشگاه کرمانشاه میباشد. ابزار اندازهگیری متغیرهای تحقیق پرسشنامه عدالت سازمانی نیهف و مورمن و درگیر شدن در کار یوترش است. نتایج آزمون همبستگی و رگرسیون خطی نشان میدهد که بین عدالت سازمانی و درگیر شدن در کار همبستگی مثبت و معنادار وجود داشته، و عدالت سازمانی توانایی پیشبینی درگیر شدن در کار را دارد. نتیجه این پژوهش در فرضیه اول نشان میدهد که ادراک کارکنان و عدالت مراودهای بالاترین نسبت را دارد و در فرضیه دوم بین عدالت توزیعی و ادراک کارکنان شاهد کمترین امتیاز هستیم. در فرضیه سوم ادراک کارکنان و عدالت رویهای جایگاه متوسط را در جامعه هدف داشته است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694282120100723A Study of Organizational Effectiveness of High Schools in District One of Urmia City Using Parsons’ Modelبررسی اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه ناحیه یک شهر ارومیه با استفاده از مدل پارسونز20122324017FAمحمدحسنیاستاد یاردانشکده ادبیات، گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیهمریمسامریدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیهJournal Article19700101The purpose of this study is to investigate and analyze organizational effectiveness of high schools based on the integrative approach of goal attainment–system resources and the theoretical model of Parsons with the four essential functions of the social system. The four Parsons’ indicators of organizational effectiveness of high schools which include innovation, organizational commitment, job satisfaction and organizational health (morale) are closely studied in this research. The study is a descriptive survey. One hundred and twenty seven statistical samples of the study are selected from male and female high school teachers of district one of Urmia city in the academic year 2008-2009 using the stratified random sampling.
To analyze the data, statistical methods including descriptive statistics and bivariables analysis such as t-test, Pearson’s correlation coefficient are used. the outcome of this study indicates that female schools are more effective than male schools and there is a significant relationship between organizational effectiveness of schools and its component which are innovation , morale, job satisfaction and organizational commitment. Among the independent variables, only gender has a significant relationship with organizational effectiveness, while other independent variables like age, education degree, service record do not have any significant relationship with school organizational effectiveness.هدف این پژوهش بررسی و تحلیل اثربخشی سازمانی مدارس با تکیه بر رویکرد ترکیبی هدف – منبع سیستم و با استفاده از مدل نظری کارکردهای چهارگانه ضروری نظام اجتماعی پارسونز میباشد که در آن مؤلفههای چهارگانه اثربخشی مدرسه در سطح دبیران شامل نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی وسلامت سازمانی (روحیه) مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران دبیرستانهای دخترانه و پسرانه ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی1388-1387 میباشد که از میان آنها 127 دبیر مرد و زن به روش نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدارس دخترانه اثربخش تر از مدارس پسرانه هستند و بین اثربخشی سازمانی مدارس و مؤلفههای آن (نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و روحیه دبیران) رابطه معنادار وجود دارد. از میان عوامل جمعیت شناختی تنها جنسیت رابطه معناداری با اثربخشی سازمانی مدارس دارد.