دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Survey the Eeffect of Personality Characteristics on Knowledge Sharing
(Case: Tehran University School of Management Students)بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشجویان شاغل دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران)6476655473310.22059/jomc.2015.54733FAمظاهریوسفی امیریدانشجوی دکتری مدیریت سازمانهای دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-4486-8923آرینقلی پوراستاد دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانداوودعباسیاستادیار مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه زنجان، ایرانمحسنقربانلودانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20150103 One of organizations requirements is knowledge sharing among organization persons in the era of learning. Hence, the identification of factors affecting the implementation of knowledge sharing is very important. In this study, the relationship between the Five Factor Model personality dimensions (extraversion, adaptation, consciousness, neuroticism, Openness to experience) and knowledge sharing behavior is investigated to help managers and organizations in effective implementation knowledge sharing. For this purpose, questionnaire was designed to measure these variables and after ensuring the reliability and validity by confirmatory factor analysis, this questionnaire was distributed among a sample of 332 students from the School of Management. Research method is Survey- correlation research and it is specifically, based on structural equation modeling. The result showed that the dimension of agreeableness has positive and significant effect on knowledge sharing. But neuroticism has negative and significant effect on knowledge sharingیکی از ضروریات سازمانها در عصر یادگیری، تسهیم دانش بین افراد سازمان است. از این رو، شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش اهمیتی بسیار دارد. در این مطالعه رابطة میان ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت (برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی، روانرنجوری، گشودگی در برابر تجربه) و رفتار تسهیم دانش بررسی میشود تا به مدیران و سازمانها در پیادهسازی مؤثر تسهیم دانش کمک کند. بدین منظور پرسشنامهای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از پایایی و روایی با اجرای تحلیل عاملی تأییدی، در میان نمونهای متشکل از 332 نفر از دانشجویان دانشکدة مدیریت توزیع شد. روش تحقیق پیمایشی– همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. یافتههای تحقیق نشان داد بعد سازگاری بر تسهیم دانش اثر مثبت و معنادار، اما بعد روانرنجوری بر تسهیم دانش اثر منفی و معنادار دارد.
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Relationship between Spiritual Intelligence and Communication Skills of Lorestan University Staffsرابطة هوش معنوی با مهارتهای ارتباطی کارکنان دانشگاه لرستان6676895473410.22059/jomc.2015.54734FAفخرالساداتنصیری و لیک بنیدانشیارگروه علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران- محمدرضااردلاندانشیارگروه علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایراناحتراممیزاخانیکارشناسارشد مدیریت آموزشی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانJournal Article20141222Companies are always looking to use all possible means to achieve success and effectiveness. Today, is notable the use of people with more subjective and skills specific characteristics. The importance of the issue of spirituality and religion, especially spiritual intelligence, felt the various aspects of new era. One of the necessities in the field of anthropology, is according to scientists from the perspective of the human Spiritual dimension that defines the human being has biological, psychological, social and spiritual. This study was conducted to examine the relationship between spiritual intelligence and communication skills. Methods of descriptive/co relational. The population of the study justice minister, staff, Lorestan University in the academic year 91-92, Which include 520 of which 220 patients a class based on table krejcie and Morgan as were selected. The instruments used were: 1. Spiritual intelligence scale Hild Brant reliability 0.88, 2. Communication skills inventory Barton, with a reliability of 0.80.The date collected through the questionnaire white the appropriate statistical methods such as tables, graphs, mean, frequency, frequencies, standard deviation, one-group t- test, t-independent, a multivariate analysis of variance, person correlation and multipath anova and regression the same method of analysis was. The results that were obtained from the review questions and research hypotheses are: communications skills, spiritual intelligence is much lorestan university staff. Component of spiritual intelligence the only predicator variable personal means of communication. skill and other variables, these variables were not significant predictors , between spiritual intelligence lorestan university staff in term of age, years of service and education, there is no difference and communication between staff skills lorestan university of demographic characteristics (gender, age, work experience, and education), there is no difference. سازمانها همواره به دنبال استفاده از همة امکانات برای رسیدن به موفقیت و اثربخشیاند و برای تحقق این هدف علاوه بر دستیابی به عوامل مختلف، بحث بهکارگیری افرادی با ویژگیهای خاص ذهنی و مهارت بیشتر، مورد توجه قرار گرفته است. یکى از این ضرورتها در عرصة انسانشناسى، توجه به بعد معنوى انسان از دیدگاه دانشمندان، بهویژه کارشناسان سازمان بهداشت جهانى است. با این وصف، هدف از این پژوهش بررسی رابطة هوش معنوی با مهارتهای ارتباطی کارکنان در دانشگاه لرستان بود. این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی- همبستگی است و جامعة آماری آن را همة کارکنان دانشگاه لرستان تشکیل دادند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای220 نفر انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامهها روش محتوایی و صوری بهکار گرفته شد و برای بررسی پایایی آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد وضعیت هر دو متغیر در جامعة مورد مطالعه بالاتر از میانگین آماری است. همچنین، بین هر یک از مؤلفههای هوش معنوی با مهارتهای اجتماعی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. کارکنان مرد هوش معنوی بالاتری نسبت به کارکنان زن دارند ولی مهارتهای ارتباطی و هوش معنویکارکنان در گروههای مختلف سنی، تحصیلی و سابقة خدمت یکسان است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Identifying and Ranking of Individual and Organizational Factors Affecting Transfer of High Technologies at Different Technology Readiness Levels (TRLs)شناسایی و رتبه بندی عوامل فردی و سازمانی تأثیرگذار بر انتقال فناوری های پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری (TRLs)6917125473510.22059/jomc.2015.54735FAجهانشاهچرختاب مقدمدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایراناسماعیلکلانتریکارشناس ارشد، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140822One of the strategies for achieving the knowledge-based economy and wealth creation is High Technologies Transfer. Depending on their needs, all governments and knowledge-based corporations are transferring High Technologies at different technology readiness levels. In this study, the researcher seeks to identify and rank the individual and organizational factors affecting High Technologies transfer at different levels of readiness. For this purpose, the research method which has been used is qualitative -quantitative. Ten theoretical experts have been interviewed in the qualitative section and 100 practical experts have been interviewed using questionnaires in the quantitative section, also the results were analyzed. In qualitative section, analysis method is coding and in quantitative section, analysis methods are ANOVA and Friedman test. The findings revealed that the influence of individual factors on technology transfer is more than of organizational factors and also suggest this fact that by increasing the level of technology readiness the influence of individual and organizational factors on the success of technology transfer increases. Government and knowledge-based corporations will increase the possibility of success in transfer of High Technologies and will reduce its risks by considering individual and organizational factors that influence the transfer of High Technologies at various technology readiness levels.یکی از راهبردهای دستیابی به اقتصاد دانشبنیان و خلق ثروت، انتقال فناوریهای پیشرفته است. اکنون دولتها و شرکتهای دانشبنیان، بسته به قابلیت و نیاز خود، فناوریهای پیشرفته را در سطوح گوناگون آمادگی فناوری انتقال میدهند. در این پژوهش، پژوهشگر در جستوجوی شناسایی و رتبهبندی عوامل فردی و سازمانی تأثیرگذار بر انتقال فناوریهای پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری است. بدین منظور روش پژوهش کیفی- کمی بهکار گرفته شده است. در بخش کیفی، با 10 نفر از خبرگان نظری مصاحبه شد و در بخش کمی، نظرهای 100 نفر از خبرگان عملی از طریق پرسشنامه گردآوری و تحلیل شده است. روش تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری، و در بخش کمی تحلیل عاملی، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون فریدمن است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تأثیر عوامل فردی بر انتقال فناوری بیشتر از عوامل سازمانی است و نیز با افزایش سطوح آمادگی فناوری (از نظر اولیه تا تجاریسازی) تأثیر عوامل فردی و سازمانی بر موفقیت انتقال فناوری افزایش مییابد. درنظرگرفتن عوامل فردی و سازمانی تأثیرگذار بر انتقال فناوریهای پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری توسط دولتها و شرکتهای دانشبنیان، احتمال موفقیت ایشان را در انتقال فناوریهای پیشرفته افزایش و مخاطرات آن را کاهش میدهد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Designing Cultural Policy Implementation Model for Islamic Republic Of Iran and Comparing It with Other Modelsالگوی اسلامی ایرانی اجرای خط مشیهای فرهنگی کشور و مقایسة تطبیقی آن با برخی الگوهای موجود داخلی و خارجی7137375473610.22059/jomc.2015.54736FAحسینخنیفراستاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران0000-0003-1644-571Xسید مهدیالوانیاستاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانحمیدحاجی ملا میرزاییدکتری مدیریت تصمیمگیری و خط مشیگذاری عمومی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20150110This article discuss about public policy implementation for cultural space in Iran. We want to design a model for implementing cultural policy. And will explain the factors of the model and the relations between them. Then we will compare the proposed model with the other famous models on the word. The proposed model created with the qualitative methodology which is Grounded Theory (GT). With presenting comparison table in this article the basic element or factors of different policy implementation models have compared with our proposed solution which is “designing the cultural policy implementation model for Islamic republic of Iran”. Three point of view and paradigms in public policy implementation are explained in this article; 1. top-down approach; 2. bottom up approach; 3. synthesize or hybrid approach.
با مطالعه و بررسی فرایند پیچیدة خطمشیگذاری فرهنگی کشور توسط نهادهای ذیربط، هنوز شاهد آسیبهای فرهنگی و تحققنیافتن کامل راهبردهای کلان در زمینة فرهنگ هستیم. این کاستیها اغلب ما را به یک علت اساسی متوجه میکند و آن فقدان الگوی اجرای خطمشی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی است. در این مقاله ابتدا مدلهای اجرا در داخل و خارج کشور بررسی شده است، سپس، با رویکردی قیاسی این مدلها با الگوی پیشنهادی اجرای خطمشیهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقایسه شده است. این مدل با روش تحقیق کیفی دادهبنیاد یا گراندد تئوری اجرا شده است. مؤلفههای این الگو مستخرج از مصاحبههای عمیق از نخبگان، خبرگان، مقامهای ارشد خطمشیگذار و مجریان باتجربة کشور است. در نهایت، با کدگذاری حدود 200 گزاره، 49 مقولة اصلی احصا شد که در سه بعد کلی شبکة ذینفعان (شامل مردم، سازمانها، دستگاهها و مؤسسات)، اجراپژوهی (شامل بسیج منابع، ابزارهای اجرا و رویکردهای اجرا)، و فضای ذهنی و ارزشی جامعه، تقسیمبندی و مرتبط شد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Investigating the Impact of Organizational Culture and Leadership Style on Technology Adoption and Knowledge Management: the Case of Qazvin Manufacturing Companiesبررسی تأثیر فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر پذیرش تکنولوژی و مدیریت دانش (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی استان قزوین)7397625473710.22059/jomc.2015.54737FAمحسنهوشنگیدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانسید مجیدالهیاستادیار، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانزهراامین افشارکارشناسارشد مدیریت تولید، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانسید محمودصدوقکارشناسارشد مدیریت فناوری، دانشگاه علموصنعت، تهران، ایرانJournal Article20140717The purpose of this study is evaluating the impact of organizational culture and leadership style on knowledge management considering the mediating role of technology acceptance. The hypotheses were tested against the data collected from a sample of 54 manufacturing companies in Qazvin province, using the variance based structural equations modeling (partial least square technique) and path analysis method. The findings reveal that organizational culture and transformational leadership have a positive impact on knowledge management, but there are no positive impacts between transactional leadership and knowledge management. And also transactional leadership does not impact technology acceptance positively. Among the factors explaining transformational leadership, motivation and inspiration (most of all), individual attention and intellectual stimulation have a positive impact on knowledge management, while none of the transactional leadership indicators have significant influence on knowledge management and technology acceptance. Finally, findings indicate that acceptance of technology also has a significant and positive impact on knowledge management. The results of this research help managers to understand the impact of their leadership style and organizational culture on the acceptance of technology so that they can improve their companies’ knowledge management.هدف این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر مدیریت دانش با درنظرگرفتن نقش میانجی پذیرش تکنولوژی است. فرضیههای این تحقیق با بهکارگیری دادههای حاصل از نمونهای شامل 54 شرکت تولیدی استان قزوین و با روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (فن حداقل مربعات جزئی) و تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شد. یافتههای این تحقیق نشاندهندة تأثیر مثبت فرهنگ سازمانی و رهبری تحولگرا بر پذیرش تکنولوژی و مدیریت دانش است، اما بین رهبری مبادلاتی و مدیریت دانش رابطة معنادار یافت نشد. همچنین، یافتهها حاکی از تأثیر منفی رهبری مبادلاتی بر پذیرش تکنولوژی است. در میان شاخصهای تبیینکنندة رهبری تحولگرا؛ انگیزه و الهامبخشی (بیشترین تأثیر)، توجه فردی و تحریک فکری بر مدیریت دانش تأثیر مثبت دارند در حالی که هیچیک از شاخصهای تبیینکنندة رهبری مبادلاتی تأثیر معنادار بر مدیریت دانش و پذیرش تکنولوژی نداشتهاند. در نهایت، پذیرش تکنولوژی نیز بر مدیریت دانش تأثیر مثبت معنادار دارد. نتایج این پژوهش مدیران شرکت را به درک صحیح از تأثیرگذاری سبک رهبری آنها و فرهنگ سازمانی بر پذیرش تکنولوژی به منظور بهبود مدیریت دانش شرکتشان رهنمون میکند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Study the Factors Affecting Entrepreneurship in Public Organizations (Case: RIPI)بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: پژوهشگاه صنعت نفت ایران)7637845473810.22059/jomc.2015.54738FAعلیپیران نژاداستادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانمهدیافخمی اردکانیعضو هیئت علمی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایرانJournal Article20140929In the current age, having entrepreneur approach to public administration in public organizations is one of the critical issues that affect the output of the organizations, especially in developing and less developing countries. Although the approach is vital for public organizations, but unfortunately, few studies focused on it. The nature of the study is quantitative and based on applied and descriptive-survey method. Our population is comprised of 205 employees of oil industry research center. The data analysis is conducted through correlation, regression, and path analysis. The study found risk taking, innovativeness, and proactiveness are three important variables which influenced the process of public entrepreneurship. Also the study found that specialization, goal ambiguity and multiplicity, and political influence didn’t affect the public entrepreneurship in the sample of the study.
اتخاذ رویکردی کارآفرینانه در بخش دولتی در راستای پاسخگویی به انتقادهای وارد بر عملکرد سازمانهای دولتی از جمله دغدغههای پیش روی سازمانهای دولتی بهویژه در کشورهای در حال توسعه از جمله کشورمان ایران است. برخلاف اهمیت این موضوع، متأسفانه مطالعات معدودی با رویکردی جامعگر در این زمینه انجام گرفته است. پژوهش حاضر تحقیقی کاربردی به روش تحقیق کمّی و از نوع همبستگی است. تحقیق حاضر تلاش میکند ابعاد متعدد مفهوم کارآفرینی در بخش دولتی را پیمایش کند. بدین منظور 205 نفر از کارکنان رسمی پژوهشگاه صنعت نفت ایران در این تحقیق شرکت کردند. برای گردآوری دادهها ابزار پرسشنامه، و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات آماری ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد بهجز متغیرهای مشاغل تخصصی، چندگانگی اهداف و نفوذ سیاسی، همة متغیرهای دیگر بر متغیر کارآفرینی در بخش دولتی تأثیرگذارند و سه متغیر مخاطرهپذیری، نوآوری و پیشروبودن رابطة مثبت و معنادار با عملکرد سازمانهای دولتی دارند. همچنین، در نهایت پیشنهادهایی برای تقویت روحیة کارآفرینی در سازمانهای دولتی کشور مطرح شده است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Studying the Effect of Organizational Culture Components on Knowledge Management in Agricultural Consulting, Technical and Engineering Services Ventures in Zanjan Provinceبررسی تأثیر مؤلفه های فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در شرکت های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان7858055473910.22059/jomc.2015.54739FAروح الهرضائیدانشیار، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایراننفیسهصلاحی مقدمکارشناس ارشد، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایرانJournal Article20141130The main purpose of this descriptive- correlative research was to study of the effect of organizational culture components on knowledge management in Agricultural Consulting, Technical and Engineering Services Ventures (ACTESV). The statistical population of the research consisted of all experts in the ACTESV in Zanjan Province (N= 301). According to the Bartlett, et al. (2001), a sample size of 207 was selected using the stratified random sampling technique. The standard questionnaires were used to collect data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The construct validity and the composite reliability of the research instrument were satisfied after making necessary corrections. The results showed that four components of organizational culture including mission, adaptability, involvement and consistency explained totally 41 percent of variances of knowledge management in the ACTESV in Zanjan Province. Based on the findings, it can be concluded that reinforcing organizational culture directly results in developing knowledge management in the ACTESV.
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق را همة اعضای شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی در استان زنجان تشکیل دادند (301=N) که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، تعداد 207 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد. روایی صوری پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان تأیید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز پس از انجامدادن اصلاحات لازم تأیید شد. نتایج تحقیق نشان داد چهار مؤلفة فرهنگ سازمانی شامل درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت در مجموع، 41 درصد از واریانس مدیریت دانش در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان زنجان را تبیین میکنند. با توجه به یافتههای پژوهش، تقویت فرهنگ سازمانی بهطور مستقیم به توسعة مدیریت دانش در شرکتهای خدمات کشاورزی منجر میشود.
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Investigating the Differences in Negotiation Styles of Iranian and Korean Managersبررسی تفاوتهای موجود در سبک مذاکرة تجاری مدیران ایرانی و کره ای8078315474010.22059/jomc.2015.54740FAحامددهقاناناستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانایمانآشفتهدانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-1347-6625Journal Article20141126People with different cultures use different strategies in the process of negotiation and the success of international negotiations is dependent on the negotiators ' ability to communicate effectively in different cultural conditions. The aim of this study is to identify the differences between the negotiation style of Iranian and Korean managers. For this reason, this research utilized a combination of quantitative and qualitative approach. The quantitative approach is done by statistical analysis of the questionnaires gathered from total 29 managers who are engaged in the international agreements between two companies LG and Goldiran. To get more clear results, the result of the questionnaires is then investigated in the interview with some of the managers. The finding of this research is that although Iranian and Korean negotiators have similar negotiation style, there are some differences in communication and outcome factors. At the end, practical recommendations for negotiators are offered.
افراد با فرهنگهای گوناگون، راهبردهای متفاوتی را در فرایند مذاکره در پیش میگیرند و میزان موفقیت در مذاکرات بینالمللی به توانایی مذاکرهکنندگان در برقراری ارتباط مؤثر در شرایط فرهنگی گوناگون بستگی دارد. در این پژوهش، تفاوتهای میان سبک مذاکرة مدیران ایرانی و کرهای شناسایی شده است. این تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی و از نظر روش، پژوهشی ترکیبی تبیینی از نوع کمی و کیفی است. بدین منظور، از مجموع مدیران فعال در بخش قراردادهای بینالمللی در دو شرکت الجی و گلدیران، 29 مدیر مذاکرهکننده بهطور غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. نتایج تحلیل آماری پرسشنامههای جمعآوریشده و مصاحبه با برخی افراد جامعه و تحلیل کیفی نتایج آماری نشان میدهد مذاکرهکنندگان ایرانی و کرهای اگرچه در مؤلفههای سبک مذاکره با یکدیگر شباهت دارند، در مؤلفههای ارتباطی مذاکره و پیامدهای مذاکره متفاوتند. در انتها نیز توصیههایی کاربردی برای مذاکرهکنندگان بیان شده است.
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Evaluating the Influence of Employee Voice on Employees' Performance and Creativity through the Mediating Role of Job Engagementبررسی تأثیر صدای کارمند بر خلاقیت و عملکرد کارکنان با میانجیگری درگیری شغلی8338565474110.22059/jomc.2015.54741FAحسنرنگریزدانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراسعیدرضاییدانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20141026Employee voice, due to its role in improving the employees' and organizations' performance, has attracted the attention of researchers and managers in recent years. This study aims at developing an employee voice scale customized to Iran's context and also evaluating the influence of employee voice on employees' performance and creativity through the mediating role of job engagement. This study is considered as applied considering its aim and as descriptive- correlative study considering the way data is gathered. Knowledge employees of Kaleh Company were selected as the population of this research. Census sampling was used and 234 questionnaires were distributed among the respondents for gathering data. Explorative factor analysis, confirmatory factor analysis and structural modeling tests were used for data analysis. The results of testing the hypotheses indicate that employee voice has significantly positive effect on job engagement. Results also prove that job engagement has positively significant effect on employees' performance both directly and indirectly through the mediating role of creativity.در چند سال اخیر، محققان و مدیران به صدای کارمند به دلیل نقشی که در کسب مزیت رقابتی ایفا میکند، توجه فراوان کردهاند. این پژوهش با هدف طراحی شاخصی بومی برای صدای کارمند و بررسی تأثیر صدای کارمند بر خلاقیت و عملکرد فردی کارکنان از طریق نقش میانجی درگیری شغلی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. کارکنان شرکت کاله جامعة آماری این تحقیق را تشکیل دادهاند. نمونهگیری به روش سرشماری انجام گرفت و 234 پرسشنامه برای جمعآوری دادهها توزیع شد. برای تحلیل دادهها تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدل ساختاری بهکار گرفته شد. طبق نتایج این پژوهش، صدای کارمند بر درگیری شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، نتایج، نشان داد درگیری شغلی هم بهطور مستقیم و هم غیرمستقیم، از طریق خلاقیت بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معنادار دارد.
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023The Study of Organizational Culture in Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)شناسایی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)8578785474210.22059/jomc.2015.54742FAسیدمحمدرضاصالحیدانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانناصرمیرسپاسیاستاد، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعلی اکبرفرهنگیاستاد، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20140928This article studies organizational culture in IRIB based on Denison model. The main objective of the research is recognize organizational culture features and dimensions in IRIB.To do this the survey method is applied. To test reliability, Cronbach's Alpha was calculated 0.924. The statistical community of the research comprises All Employees in IRIB .After application of sampling formula to a small community, 352 participants have been selected and tested according to simple Classification and random sampling. For data analysis, Binomial test showed that Involvement, Consistency and Adoptability are not a proper state and are lower than the average state but Mission is the average state.According to Friedman test, respondents view Mission as the most important organizational culture features in IRIB.
هدف اصلی این پژوهششناخت فرهنگ سازمانی در سازمان صداوسیما و بیان پیشنهادهایی جهت تقویت آن است. برای این منظور مدل دنیسون بهکار گرفته شد. روش این پژوهش پیمایشی است. دادههای مربوط به مؤلفههای فرهنگ سازمانی با ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. پایایی مربوط به ابزار سنجش با آلفای کرونباخ (معادل 924<sub>/</sub>0) بررسی شد. جامعة آماری این تحقیق را کارکنان سازمان صداوسیما (در تهران) تشکیل دادهاند. با بهکارگیری فرمول نمونهگیری از جامعة محدود، 352 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تجزیهوتحلیل دادهها شامل دو روش توصیفی و استنباطی بوده است. نتایج آزمون دوجملهای نشان داد در این سازمان «درگیرشدن در کار»، «سازگاری (ثبات و یکپارچگی)» و «انطباقپذیری» در وضعیتی مناسب قرار ندارند و پایینتر از حد متوسط هستند، اما «مأموریت» در وضعیت متوسط قرار دارد. بر اساس آزمون فریدمن ملاحظه شد که «مأموریت» مهمترین مؤلفه از ابعاد اصلی فرهنگ سازمانی در سازمان صداوسیما است.
.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023The Psychological Empowerment’s Enhancement in Light of Knowledge Sharingارتقای توانمندسازی روان شناختی در پرتو تسهیم دانش8799055474310.22059/jomc.2015.54743FAرحمت اللهقلی پوردانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانحمزهصمدی میارکلائیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، قائمشهر، ایرانحسینصمدی میارکلائیکارشناسارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، قائمشهر، ایرانJournal Article20141201Empowerment within an organization is an ability that provides decision making opportunity by developing the span of authority, and it caused the breakage of traditional hierarchy of organizational structure. Among different dimensions of empowerment, its psychological dimension so has been considered by researchers in length of past years. Knowledge sharing is one of the factors which effects on psychological empowerment. The purpose of the present research is investigation of relationship between knowledge sharing and psychological empowerment. The method used in this study in terms of data collection is descriptive- survey method and in terms of research purposes, it is an applied research. Statistical population of present study includes 387 persons of Training and Education Employees of Mazandaran Province and its equal sample includes 172 employees. Data is collected by using standard questionnaires, and analyzed by SPSS and LISREL software. Results show that there is significant and positive relationship between psychological empowerment and all dimensions of knowledge sharing. According to observed results, knowledge sharing is a much strong factor that can lead to employees’ empowerment.
توانمندسازی در سازمان قابلیتی است که فرصت تصمیمگیری را از طریق گستردهکردن حیطة اختیارات فراهم میکند و باعث شکستهشدن سلسلهمراتب سنتی ساختارهای سازمان میشود. طی سالهای گذشته، محققان همراه با ابعاد مختلف توانمندسازی، به بُعد روانشناختی آن نیز توجه کردهاند. یکی از عوامل مؤثر بر توانمندسازی روانشناختی، تسهیم دانش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة توانمندسازی روانشناختی و تسهیم دانش کارکنان است. این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد، و تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد بین توانمندسازی روانشناختی و همة ابعاد تسهیم دانش ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج مشاهدهشده، تسهیم دانش عاملی بسیار قوی است، که به توانمندسازی روانی کارکنان منجر میشود.
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Public Administration based on Nahj-alblaghah
(Case Study: command 53)مدیریت عمومی مبتنی بر نهجالبلاغه (مورد مطالعه: نامه 53)9079245474410.22059/jomc.2015.54744FAعلی نقیامیریدانشیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران0000-0001-6366-0039Journal Article20141129Any attempt to modify existing Sciences based on Islam, needs attention to Islamic principles and structures. This process involves them in all stages of the production process of religious knowledge.Passive avoidance and use of all facilities and opportunities in the manufacturing process right wing Islamic human sciences and management, in particular, requires the design of a Islamic comprehensive model of management.
This study is to explore the Nahj-alblaghah, especially Historical command of Imam Ali to Malik, to design Islamic public administration model.This research is based on content analysis and lead to1200 concepts, 500 indicator, 99 components, 18 categories andultimately lead to a five-dimensional model, fundamentals, principles, methods, functions and kinds.
پرهیز از انفعال و استفادة بهینه از همة امکانات و فرصتها در پیمودن درست فرایند تولید علوم انسانی- اسلامی و بهویژه مدیریت، مستلزم طراحی الگویی جامع برای مدیریت اسلامی و نسبتدادن آن به اسلام و منابع اصیل آن از طریقی منطقی و روشمند است. این تحقیق بر آن است تا باکاوش در نهجالبلاغه و بهویژه فرمان تاریخی امام علی (ع) به مالک اشتر، به طراحی الگوی مدیریت عمومی، اقدام کند. این تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوا است و در فرایند تحقیق به 1200 مفهوم، 500 شاخص، 99 مؤلفه، 18 مقوله و در نهایت، به الگوی پنجبعدی شامل ارکان، ابعاد، روشها، ماهیت و انواع منجر شده است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023Exploring the Ways of Enhancing Tourism Industry of Iranتبیین راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران9259445474510.22059/jomc.2015.54745FAمسلمباقریاستادیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، ایرانحسنزارعی متیناستاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری ، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران0000-0001-5583-0675Journal Article20140629Iran’s unique attractions and destinations make it of great potentiality for utilising tourism industry. according to statistics of the international and national organization tourism, the situation of tourism in Iran is not suitable, which is a sign of an undesired situation in the industry and failing to make use of the existing capabilities and potentials of the country. Therefore, this research has used exploratory mixed method and qualitative content analysis in its qualitative part, and survey method and structural equations in the quantitative part in order to contemplate solutions for enhancement of tourism industry in Iran. After acquiring theoretical sufficiency by interviewing the experts of the field and applying qualitative content analysis on interviews, a questionnaire was designed and distributed through a survey. As a result, 15 major solutions were identified both in terms of government-related solutions and industry- focused ones. Finally, the two sets of solutions were harmonized to shape a model for enhancing tourism industry in the country.
کشور ایران به دلیل داشتن جاذبهها و مقاصد بیبدیل، استعداد بسیار زیادی در استفاده از مزایا و منافع صنعت گردشگری دارد. اما بر اساس آمار سازمانهای بینالمللی و ملی، صنعت گردشگری کشور وضعیتی مطلوب ندارد و از قابلیتها و پتانسیل کشور در این زمینه استفادة مطلوبی نمیشود. از این رو این مقاله با بهکارگیری روش تحقیق آمیختة اکتشافی و با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی در بخش کیفی و روش پیمایشی، و با بهکارگیری نرمافزارهای <em> </em>SPSSو LISREL در بخش کمی راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری را بررسی کرده است و پس از دستیابی به کفایت نظری در مصاحبه با خبرگان صنعت و اجرای روش تحلیل محتوای کیفی بر مصاحبهها، پرسشنامه توزیع کرده است و در پایان، به 15 راهکار ارتقای صنعت در دو دسته راهکارهای مرتبط با صنعت و راهکارهای مرتبط با دولت دست یافته و بر اساس آن، مدل راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری کشور را طراحی کرده است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694213320151023The effects of individual and group pay for performance and pay dispersion on performance: A Hierarchical Linear Modeling Approach (HLM) in Mellat Bankبررسی تأثیر پرداختهای مبتنی بر عملکرد فردی و گروهی و تفاوت پرداخت بر عملکرد با روش مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) (مورد مطالعه: بانک ملت)9459725474610.22059/jomc.2015.54746FAمحسننظریدانشیار گروه اقتصاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانعلیدیواندریاستاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانحمزهرایجدکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140705Today's organizations change their pay structure and pay for performance role increased in pay package. Performance pay in every organizational level has been appear. Many researches show that in high performance organizations, variable pay has critical role. Another variable that is very important in designing compensation strategy is pay dispersion. With using hierarchical linear modeling and real salary and wage data from Bank Mellat, research show that performance pay and pay dispersion influence performance and pay dispersion has a moderator role. also research show that individual performance pay and pay dispersion are more important than group pay for performance.
امروزه سازمانها ساختارهای جبران خدمات خود را تغییر داده، و نقش و جایگاه پرداخت مبتنی بر عملکرد در سبد پرداختها افزایش یافته است. پرداختهای عملکردی نیز در سطوح مختلف سازمان بهطور مختلفی وجود دارد. تحقیقات مختلف نشان داده است در سازمانهای با عملکرد بالا پرداخت مبتنی بر عملکرد نقش اصلی دارد. از طرفی، یکی دیگر از متغیرهای مهم در طراحی نظام جبران خدمات تعیین تفاوت یا پراکندگی پرداخت است. با بهکارگیری رویکرد مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) و با بهرهگیری از دادههای واقعی حقوقودستمزد و عملکرد 1042 نفر از کارکنان بانک ملت، نشان داده شد پرداخت عملکردی و تفاوت پرداختی بر عملکرد اثرگذار است و تفاوت پرداخت نقش تعدیلکننده در روابط بین پرداخت مبتنی بر عملکرد و عملکرد فردی ایفا میکند. همچنین، نتایج حاکی از آن بوده است که پرداخت عملکردی فردی و تفاوت پرداخت نقشی مهمتر نسبت به پرداخت عملکردی گروهی در اثرگذاری بر عملکرد دارند.