دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221Identification of learning resources and methods of HR experts and managers: a narrative approachشناسایی روش ها و منابع یادگیری کارشناسان و مدیران منابع انسانی در صنعت خودرو: نگاهی روایتی9379596048610.22059/jomc.2016.60486FAقنبرمحمدی الیاسیاستادیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسیدرضاسید جوادیناستاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجتبیعربیکارشناس ارشد،مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20151015HR experts and managers as performers and planners have an important role in business processes. Learning is tool in order to develop HR experts and managers competencies and on the other hand is a facilitator for adapting with rapid changes in business environment. Concerning to importance of learning for improving HR department's performance and rising HR professional competencies is one question: which sources and methods are used by HR experts and HR managers for learning? In this research that is based on narrative approach, we document experiences and stories of 7 HR experts and 9 HR managers in Iranian automobile industry. Then we coded their narrations to identify their learning resources and methods. Findings show that they use four resources for learning: "learning via doing job duties resource", "learning via education and publication resource", "learning via social and human interactions resource" and "learning via organizational polices and challenges resource". Identifying learning methods, we find that "learning through doing job" and "learning through special feedback" were predominant in HR experts and HR manager's narrations.
کارشناسان و مدیران منابع انسانی بهعنوان متولیان منابع انسانی نقش بااهمیتی در عملکرد کسبوکار دارند. یادگیری از یکسو راهی برای توسعة شایستگیهای آنها است و از سوی دیگر، ابزار تطبیق و سازگاری با تغییرات سریع در محیط کسبوکار محسوب میشود. با توجه به اهمیت یادگیری در بهبود عملکرد واحد منابع انسانی و ارتقای شایستگیهای متولیان آن، پرسش مهم این است که کارشناسان و مدیران منابع انسانی چه منابع و روشهایی برای یادگیری و توسعة شایستگیهای خود بهکار میگیرند؟ در این پژوهش که به روش روایتی و با مصاحبههای واقعهمحور انجام گرفته است، تجربهها و روایتهای 7 کارشناس و 9 مدیر منابع انسانی در صنعت خودرو بهمنظور شناسایی روشها و منابع یادگیری آنها در جریان انجامدادن فعالیتهای مدیریت منابع انسانی بهطور دقیق شناسایی و مستند شد. سپس، فرایند کدگذاری کیفی انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد کارشناسان و مدیران منابع انسانی از چهار منبع «یادگیری از انجامدادن وظایف کاری»، «یادگیری از آموزش- انتشارات»، «یادگیری از تعاملات انسانی- اجتماعی» و «یادگیری از سیاستها-چالشهای سازمان» بهره میبرند. دو روش شامل یادگیری از «انجامدادن کارهای تخصصی» و یادگیری از «دریافت بازخوردهای تخصصی» بیشترین فراوانی در متن روایتهای بیانشدة مدیران و کارشناسان حوزة منابع انسانی صنعت خودرو بوده است.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221The Determination of measures of Balanced Scorecard Model in University with Emphasis on Growth and Learning perspective
(Case Study: Alzahra University)تعیین شاخصهای مدل ارزیابی متوازن در دانشگاه های دولتی- مورد مطالعه: دانشگاه الزهرا(س) ( با تأکید بر منظر یادگیری و رشد)9619806048710.22059/jomc.2016.60487FAرضوانحجازیاستاد، دانشکدة علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانعلیرحمانیدانشیار، دانشکدة علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانآرزومصلی نژادکارشناسارشد حسابداری، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانJournal Article20150809In the recent years, the universities have been worried about performance management more than ever. In the present complex and competitive universe, the success of universities is impossible without presence of proper strategy and methods for evaluating their level of achievements. The balanced scorecard method is a model of evaluating performance and a system of strategic management. The main objective of present study is to determine the key measures of evaluating performance in association with learning and growth in Alzahra University. One of most common method of data collection also used in the present is questionnaire. In addition, the study of learning and growth strategies is done through balanced scorecard model, the statistical sampling is completed through t-test and the ranking of measures is done through Friedman test. Finally, the proper measures of learning and growth are extracted for the university. In addition, the strategy map and balanced scorecard are developed.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
در سالهای اخیر نگرانی مسئولان دانشگاهها دربارة مدیریت عملکرد افزایش یافته است. در دنیای پیچیده و پررقابت کنونی، موفقیت دانشگاهها بدون استراتژیهای مناسب و روشهایی برای ارزیابی میزان دستیابی به آنها امکانپذیر نیست. مدل ارزیابی متوازن با تأکید بر استراتژیهای سازمان و تعیین اهداف و سنجههای کلیدی و ایجاد توازن بین آنها، سعی در مدیریت و ارزیابی سازمانهای پیچیده دارد. هدف اصلی این پژوهش، تعیین سنجههای کلیدی ارزیابی عملکرد، مربوط به منظر یادگیری و رشد در دانشگاه است. جامعة آماری این پژوهش مدیران، کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) بودند که نمونهای براساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده از بین آنها انتخاب شد. این تحقیق به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و ابزار شیوة گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامه است. همچنین، بهمنظور بررسی راهبردها با مدل ارزیابی متوازن، آزمون میانگین یک جامعهو بهمنظور رتبهبندی سنجهها، آزمون فریدمن بهکار گرفته شد. در نهایت، سنجههای مناسب در منظر یادگیری و رشد، برای دانشگاه استخراج، و نقشة استراتژی و کارت ارزیابی متوازن در این منظر ترسیم شد.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221Antecedents and consequents of organizational downsizing: Human capital perspectiveپیشایندها و برآیندهای کوچک سازی سازمانی از دیدگاه سرمایه های انسانی9819996048810.22059/jomc.2016.60488FAعباسعلیحاجی کریمیدانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانبهزادمحمدیاندکتری مدیریت رفتاری، دانشکدة مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20140823The main purpose of this study is to exploring the antecedents and consequences of downsizing. The type of research is mixed method and was done with questionnaire and interview. Population of study was all employees of merged organizations that in the qualitative part 54 people selected and in the quantitative part 161 people was selected. Sampling done by available method. To analyzing in qualitative part them analyzing has used and in the quantitative part paired sample t-test has used. The result showed that employee is unsatisfied to this action and have negative attitude about it. From human capital perspective the most important factor in successful implementation of this strategy is the infrastructures and education and the important consequences are disappointment and pessimism in organization that damage the effective relationships and trust in organization.
هدف اصلی این پژوهش بررسی الزامات و پیامدهای کوچکسازی سازمانی است. پژوهش از نوع آمیخته بوده و دادههای آن با ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعة پژوهش همة کارکنان سازمانهای ادغامشده بود که در مرحلة کیفی 54 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند و در مرحلة کمی 161 نفر در این پژوهش مشارکت کردند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده و در دسترس انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی، تحلیل تم و در بخش کمی، آزمون مقایسة میانگین (تی استیودنت) بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد نگرش کارکنان نسبت به این اقدام در سازمان منفی بوده و رضایت آنها را کاهش داده است. از نظر کارکنان مهمترین عاملی که قبل از پیادهسازی این راهبرد باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد زیرساختها و آموزش است و از جمله پیامدهای آن ناامیدی و بدبینی در سازمان و کاهش ارتباطات مؤثر و تضعیف اعتماد سازمانی است. در همین زمینه پیشنهاد میشود سازمانها نخست منافع همة ذینفعان را قبل از دست به چنین اقداماتی در نظر بگیرند و دوم مطالعات امکانسنجی پیاده سازی طرح را نیز در دستور کار داشته باشند.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221Investigating the effect of aspects of communication quality on the Iran insurance company's customer behavioral and attitudinal loyaltyبررسی تأثیر ابعاد کیفیت ارتباطات بر وفاداری رفتاری و نگرشی مشتریان شرکت بیمة ایران110110246048910.22059/jomc.2016.60489FAسهیلنجاتدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانorcid.org/0000-0003-0156-154Xسعیدصحتدانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانفرشیدخموییدانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20151015Today, companies with superior performance in various industries are moving towards customer retention and loyalty. Because they have found that it is very expensive to attract a new customer and to maintain its position in the highly competitive environment they need loyal customers. Therefore, identifying the factors that affect on customer loyalty is very important. Hence, this study examines the impact of dimensions of communication quality (trust, satisfaction and commitment) on behavioral and attitudinal loyalty. This study is an applied research with descriptive analytical methodology. A structural equation modeling approach is employed to examine the relationship posited in this study. The Statistical population of this study were representatives of the Iran insurance company's customers in the city of Tehran. Through random sampling 106 individuals sample was determined. To collect data, 150 questionnaires were distributed. A total of 150 questionnaires were distributed to collect data. Data were analyzed through the SPSS22 and LISREL8.8 softwares. The results showed that satisfaction and commitment have a positive and significant impact on attitudinal and behavioral loyalty. Also, trust has a positive and significant impact on behavioral loyalty, but has no significant effect on attitudinal loyalty.
<strong> </strong>امروزه شرکتهایی با عملکرد برتر در صنایع مختلف در حال حرکت به سمت حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنها هستند، زیرا دریافتهاند جذب یک مشتری جدید بسیار پرهزینه است و برای حفظ جایگاه خود در فضای بهشدت رقابتی امروزه نیازمند مشتریان وفادار میباشند، پس شناسایی عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان بسیار مهم است. از این رو، پژوهش حاضر تأثیر ابعاد کیفیت ارتباطات (اعتماد، رضایت و تعهد) بر وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی را بررسی میکند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة مشتریان نمایندگیهای شرکت بیمة ایران در شهر تهران است و 106 نفر بهعنوان نمونة مورد بررسی به روش تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها 150 پرسشنامه توزیع شد. اطلاعات جمعآوریشده با نرمافزارهای SPSS22 و Lisrel8.8 تجزیهوتحلیل شد. ضریب پایایی پرسشنامه 938<sub>/</sub>0 بهدست آمد و روایی پرسشنامه نیز از طریق تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج نشان داد رضایت و تعهد بر وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. همچنین، نتایج نشان داد اعتماد بر وفاداری رفتاری تأثیر مثبت و معناداری دارد ولی بر وفاداری نگرشی تأثیر معناداری نمیگذارد.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221Relationship between personality extraversion-introversion with job satisfaction in disabled employeesبررسی رابطه برون گرایی و درون گرایی با رضایت شغلی شخصیت در معلولان شاغل102510426049810.22059/jomc.2016.60498FAحسینعبداللهیکارشناسارشد مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانمحمدکمالیدانشیار، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانحسینمبارکیاستادیار مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانJournal Article20150302the aim of this study was to assess the Relationship between personality extraversion-introversion with job satisfaction in disabled employees. This was a descriptive-analytical study of correlation type. The target population included all of the disabled employed in the offices of Aligudarz County who were 100 people, which were selected by census method, and all of them completed the questionnaire. The research tools included Eysenck personality and job satisfaction questionnaire. Validity of questionnaires was approved by content analysis and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha. Data were analyzed by SPSS version 20. Mean and standard deviation were used to analyze descriptive data; correlation test and stepwise regression was applied for analysis of analytical data. the results indicated that a positive and meaningful relationship between personality extraversion with job satisfaction( r = 0/20) were obtained and also a positive and meaningful relationship between personality introversion with job satisfaction(r = 0/25) were obtained .(P ≤ 0.05). on the basis of the findings of the study it can be concluded that the disabled that have personality extraversion have more job satisfaction than those with introversion personality in their work environment.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة برونگرایی و درونگرایی شخصیت با رضایت شغلی معلولین شاغل بود. پژوهش توصیفی تحلیلی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری مورد نظر شامل همة معلولین شاغل در ادارات شهرستان الیگودرز بود که تعداد آنها 100 نفر است و اطلاعات با بهکارگیری پرسشنامه از آنها جمعآوری شد. پرسشنامة پژوهش شامل پرسشنامة شخصیتی آیزنک و پرسشنامة رضایت شغلی بود. روایی پرسشنامهها با بهکارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آنها با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. پرسشنامهها با نرمافزار SPSS تحلیل شد. برای تحلیل دادههای توصیفی میانگین و انحراف استاندارد محاسبه شد و برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام اجرا شد. نتایج نشان داد بین برونگرایی و رضایت شغلی رابطة مثبت و معناداری (20<strong><sub>/</sub></strong>0=r) وجود دارد. همچنین، بین درونگرایی با رضایت شغلی رابطة مثبت و معناداری (25<strong><sub>/</sub></strong>0=r) وجود دارد ( 05<strong><sub>/</sub></strong>0 ≥P). براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که معلولینی که شخصیت برونگرا دارند، رضایت شغلی بیشتری نسبت به معلولینی که شخصیت درونگرا دارند، در محیط کار خود حس میکنند.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221Training Needs Assessment of Managers/ Administrators of Hajj Caravansنیازسنجی آموزشی مدیران و معاونان کاروانهای حج تمتع104310666049010.22059/jomc.2016.60490FAزینبمولویدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانسید ابراهیماسدللهیکارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانعلیمقدم زادهاستادیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20150521Hajj and Pilgrimage is the most important source of providing human resource for pilgrimage caravans. Without a doubt, the heads of this organization need to be trained. Based on this need, this study seeks to identify and rank the training needs of Hajj caravan actors. The population of this study includes all the managers/administrators of Hajj caravans in 2013.A sample of 222 managers/administrators was selected based on the two-stage sampling method and 25 training experts in Hajj and pilgrimage organization were selected as the sample through judgmental method. The research instrument was questionnaires and documents. The results demonstrate that the training classes have been useful and effective in action for the trainees. Result show that Arabic conversation is the first priority in all courses. Beside, Delphi results suggest that first; the following are the required courses of elementary level: Arabic conversation1and2, computer operator, hajj travel preparation, geography, map reading, and Saudi Arabia regulation system. Second; regarding re-training, Arabic conversation4, commandments and rituals of Hajj, exchange of successful experiences, regulation system of Saudi Arabia, safety during travel, communication skills, English learning, job description, executive instructions, health, safety, first aid, and introduction to Islamic fields were believed to be essential. Other suggested classes were removed out of the headlines.
<strong> </strong>
سازمان حج و زیارت تنها منبع تأمین نیروی انسانی کاروانهای حج، نیازمند آموزش کارگزاران کاروانهای زیارتی است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی نیازهای آموزشی مدیران و معاونان کاروانهای حج تمتع است. جامعة آماری، همة مدیران و معاونان کاروانهای حج تمتع در سال 1392 است که نمونهای به حجم 222 به روش طبقهای با انتساب متناسب از بین آنها انتخاب شد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. برای اجرای فن دلفی نمونهای 25 نفری از خبرگان آموزش حج به روش قضاوتی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه و مطالعة اسناد و مدارک است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد، کلاسهای برگزارشده در عمل، برای مدیران و معاونان مفید و مؤثر بوده است. همچنین، مکالمة عربی در رتبة اول اهمیت قرار دارد. در اجرای فن دلفی، مکالمة عربی 1و 2، اپراتوری کامپیوتر، سفر حج و مقدمات آن و جغرافیا و نقشهخوانی و مقررات عربستان برای دورة مقدماتی؛ مکالمة عربی 4، احکام و مناسک حج، انتقال تجارب موفق، قوانین و مقررات عربستان، امنیت در سفر، مهارتهای ارتباطی، آشنایی با مذاهب اسلامی، آموزش زبان انگلیسی، و شرح وظایف اجرایی برای دورة بازآموزی مدیران و معاونان پیشنهاد شد.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221The Investigation of the relationship between Organizational Culture and Applying Managerial Accounting Methods in Companies Listed in Tehran Stock Exchangeبررسی رابطه فرهنگ سازمانی و میزان اعمال روشهای حسابداری مدیریت در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران106710896049110.22059/jomc.2016.60491FAزهرهحاجیهادانشیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، تهران، ایرانزهراتقی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان، سیرجان، ایرانJournal Article20150823The goal of the present research is to investigate relationship between organizational culture and management accounting methods in firms in Tehran Stock Exchange. Data collection tools were a standard organizational culture questionnaire by Hofstede and a researcher made questionnaire about management accounting.
The statistical society for this research involves financial managers and accounting technicians of all manufacturing companies in Tehran Stock Exchange and 121 firms were chosen as research sample. Two questionnaires were appropriated for every company, one presented for financial manager and another one was for accountants. From 242 distributed questionnaires, 87 questionnaires were filled by managers and 104 questionnaires were collected from. Studying and comparing correlation coefficients between the two groups of managers and technicians showed that the elements such as individual-oriented, power distance, manliness, short-term horizon, and avoiding lack of confidence among managers' group have had a significant and positive relationship with applying management accounting methods in sample firms, the variable of avoiding lack of confidence has had the highest amount of relationship with management accounting methods. Meanwhile, this relationship has been reported to be negative in technician’s' group. Thus, we can conclude that the application and usage of managerial accounting methods which are from modern tools for management decision making relate to organizational culture especially to avoiding lack of confidence. That is different from the approaches of two groups who apply these methods.
<strong> </strong>هدف این پژوهش بررسی رابطة فرهنگ سازمانی با روشهای حسابداری مدیریت در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نوع کاربردی و به از نظر روش توصیفی- همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامة استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد و پرسشنامة محققساختة حسابداری مدیریت است.
جامعة آماری مدیران مالی و کارشناسان حسابداری شرکتهای تولیدی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران هستند که کارکنان 121 شرکت بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. در هر شرکت دو پرسشنامه یکی در اختیار مدیر مالی و دیگری در اختیار کارشناس حسابداری قرار گرفت. از 242 پرسشنامه، 87 پرسشنامه از مدیران و 104 پرسشنامه از کارشناسان جمعآوری شد. مقایسة ضرایب همبستگی بین دو گروه نشان داد مؤلفههای فردگرایی، فاصلة قدرت، مردمنشی، افق کوتاهمدت و اجتناب از بیاطمینانی در گروه مدیران رابطة مثبت و معنادار با اعمال روشهای حسابداری مدیریت داشتند. متغیر اجتناب از بیاطمینانی بیشترین ارتباط را با روشهای حسابداری مدیریت داشت. اما در گروه کارشناسان رابطة منفی مشاهده شد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت اعمال و پیادهسازی روشهای حسابداری مدیریت که از ابزارهای مدرن تصمیمگیری مدیریتاند، به فرهنگ سازمانی شرکت خصوصاً اجتناب از بی اطمینانی وابسته است که از منظر دو گروه اعمالکنندة این روشها متفاوت است.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221Management according to culture to the Iranian organization based on Hofstede's cultural index (Case Study: the Main Headquarters of Telecommunication in the Main Provinces of Iran)مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمانهای ایرانی بر اساس شاخصهای فرهنگی هافستد(مورد مطالعه: ادارات مرکزی مخابرات استانهای اصلی ایران)109111106049210.22059/jomc.2016.60492FAمجتبیجمیدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایراناکبراعتباریاناستادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانJournal Article20141105The aim of this study was to evaluate management according to culture to the Iranian organization based on Hofstede's cultural indices into the telecommunications company of main provinces of Iran. The purpose of this research perspective and from the perspective of applied nature of the cross – correlation. The research Statistical Society of research personnel`s Telecommunication Center of main provinces of Iran in 1392, the number of 4000 patients were reported. According to Table of Morgan, Sample size obtained 351 people. Inventory Questionnaire consolidated Questionnaire`s Moghimi(1388) and developed by the researchers based on Hofstede's theory (2011). The validity was confirmed by factor analysis and the factor of 6 is about 51<sub>/</sub>945 % of the total variance explained. The reliability calculated by Cronbach's for the questionnaire culture obtained 0.795 that showed acceptable reliability of the questionnaire culture. The results of this study showed that there are subcultures based on geographic and cultural differences between the organizations of provinces country and finally, practical suggestions for managers and supervisors were expressed with regard to cultural differences.
<strong> </strong>
این تحقیق با هدف بررسی مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمانهای ایرانی براساس شاخصهای فرهنگی هافستد در شرکت مخابرات استانهای کلان ایران انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است. جامعة آماری پژوهش همة کارکنان ادارات مرکزی مخابرات استانهای اصلی کشور است که در سال 1392 تعداد آنها 4000 نفر گزارش شد. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 351 نفر بهدست آمد که به روش. پرسشنامة تحقیق تلفیقی از پرسشنامۀ مقیمی و محققساخته با اقتباس از نظریة هافستد است. همچنین، روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأیید شد و 6 عامل بهدستآمده 945<sub>/</sub>51 درصد واریانس کل را تبیین کردند. ضریب پایایی محاسبهشده برای پرسشنامة فرهنگ بهوسیلة آزمون ضریب کرونباخ، 795<sub>/</sub>0 بهدست آمد که پایایی قابل قبول را نشان میدهد. نتایج این پژوهش نشان داد خردهفرهنگهای متفاوتی براساس مناطق جغرافیایی وجود دارد. همچنین، براساس نتایج تفاوتهای فرهنگی معناداری در سازمانهای استانهای کشور وجود دارد. در نهایت، پیشنهادهای کاربردی برای مدیران و سرپرستان با توجه به تفاوتهای فرهنگی موجود بیان شد.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221An exploration of the relationship between organizational inertia with business model innovation and performance of Small and Medium-Sized Enterprises, from the perspective of open innovationکاوشی بر تأثیر سکون سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط با تأکید بر نقش نوآوری مدل کسب و کار و نوآوری باز111111366049310.22059/jomc.2016.60493FAوحیدخاشعیاستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانعلیمحمدی نسبکارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانالههمهدی زادهکارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20151017This study aims to examine how open innovation can be effective in changing organizational inertia to create business model innovation and improve firm performance. It also seeks to explore whether the existence of open innovation has a mediating effect and influence. This study constructs a theoretical model to explore the relationship between latent variables and uses a questionnaire to collect research data. In the conceptual framework, organizational inertia is a second-order latent variable and comprises three first-order latent variables: insight, action, and psychological inertia. Open innovation is also a second-order latent variable, and consists of two first-order latent variables: outbound and inbound open innovation. To clarify the relationship between these variables, SEM is used to test the goodness of fit of the theoretical model and research hypotheses. This study uses 119 SMEs and technology units in science and technology parks in Tehran. The results revealed that open innovation has a significant mediating effect on the relationships between organizational inertia and business model innovation, also organizational inertia and firm performance; business model innovation also has a positive influence on firm performance. This study contributes the empirical analysis of SMEs to illustrate the role of open innovation on business model innovation processes.
<strong> </strong>
مقالة حاضر، در پی سنجش این موضوع است که نوآوری باز، چگونه میتواند بر تغییر سکون سازمانی برای خلق نوآوری در مدل کسبوکار و بهبود عملکرد شرکت مؤثر باشد. این مطالعه، مدلی نظری را برای کشف رابطة بین متغیرهای پنهان، شکل میدهد، و برای جمعآوری دادههای پژوهش، ابزار پرسشنامه را بهکار گرفته است. برای بررسی آزمون فرضیههای پژوهش، مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. این تحقیق، از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق در آن، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش مدیران شرکتها و واحدهای فناور کوچک و متوسط مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران بودند که براساس جدول مورگان، 199 نفر به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد نوآوری باز، اثر واسطهای در رابطة سکون سازمانی و نوآوری مدل کسبوکار و همچنین، رابطة سکون سازمانی و عملکرد این شرکتها میگذارد. نوآوری مدل کسبوکار، همچنین اثر مثبت بر عملکرد شرکت میگذارد.
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221The Effect of cultural and emotional intelligence on performance of counties employees working in Tehran with emphasis on cross-cultural adaptationبررسی تأثیر هوش فرهنگی و هیجانی بر عملکرد کارکنان شهرستانی شاغل در کلانشهر تهران با تأکید بر سازگاری میانفرهنگی113711596049410.22059/jomc.2016.60494FAداودفیضدانشیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانبهنامگلشاهیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20151026present study aimed to investigate the effect of cultural and emotional intelligence on performance of county employees working in Tehran considering the mediator role of cross cultural adaptation. This study is a descriptive research. The study sample consists of managers (120) and county employees (700) working in private companies in the computer industry and mobile, given the limited number of first community simple sampling method was used and in the second community due to calculated sample size of 240, according to Morgan table, stratified random sampling method was used. Data collection tools include two researcher made questionnaires of 36 and 10 questions, their validity was confirmed by both Convergent and Discriminant methods and reliability was confirmed using Composite reliability. Data analysis was done using software Amos 21 and structural equation modeling method was performed. The results showed that the Cultural and emotional intelligence of county employees working in Tehran have a significant positive impact on cross-cultural adaptation and their performance. Other results indicate the positive mediator role of cross-cultural adaptation in the relation between employees’ cultural and emotional intelligence with their performance in these companies.
<strong> </strong>
<strong> </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش فرهنگی و هیجانی بر عملکرد کارکنان شهرستانی شاغل در شهر تهران با درنظرگرفتن نقش سازگاری میانفرهنگی و بر مبنای مطالعهای توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. این پژوهش شامل دو جامعة مدیران شرکتها (120 نفر) و کارکنان شهرستانی (700 نفر) شاغل در شرکتهای خصوصی فعال در صنعت لوازم کامپیوتری و موبایل بوده است که با توجه به تعداد محدود جامعة اول از روش سرشماری و در جامعة دوم براساس نمونة محاسبهشده به تعداد 240 نفر براساس جدول مورگان، روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بهکار گرفته شد. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامة 10 و 36 پرسشی محققساخته است که روایی آنها به دو روش روایی همگرایی و واگرایی، و پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری نرمافزار Amos21 و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد هوش فرهنگی و هیجانی کارکنان شهرستانی شاغل در کلانشهر تهران بهطور غیرمستقیم و از طریق نقش سازگاری بینفرهنگی بر عملکرد آنان تأثیرگذار بوده است. سایر نتایج نشان داد توانایی کارکنان شهرستانی در دستیابی به سازگاری بینفرهنگی در شرکتهای یادشده، عملکرد فردی و سیستمی آنان را در حد قابل توجهی افزایش خواهد داد.
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221Relationship between personality traits with job satisfaction and happiness among employees Vali-e-Asr university of Rafsanjanرابطهی ویژگیهای شخصیتی با شادکامی و رضایت شغلی بین کارکنان دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان116111806049510.22059/jomc.2016.60495FAحمیدهخطیبکارشناس ارشد روانشناسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایرانمحمدناظراستادیار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایرانکاظمنعمت الله زاده ماهانیاستادیار، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایرانرضوانصدر محمدیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانJournal Article20150712Employee's happiness is related to engagement, growth of task security, job and family consent that can be resulted from characteristic and environmental factors. The purpose of this research was to study the relationship between personality characteristics with happiness and job satisfaction among employees of Vali-e-Asr university of Rafsanjan. Therefore 150 employees were selected randomly, and were studied by using the questionnaires of five factors inventory(Costa etal,1995), Oxford happiness( Argyle,1989) and Dant(1996) job satisfaction results showed there were significant relationship between extroversion and job satisfaction as well as the relationship between emotional stability, extroversion and compatibility. The results of Regression analysis showed that personality characteristics predict 7% job satisfaction variance and 18% happiness variance Stepwise Regression analyses also revealed that predictor of job satisfaction is extroversion personality characteristic and characteristics of extroversion, compatibility and emotional stability in order are the most important predictors of happiness.
<strong> </strong>
شادی کارکنان با بهرهوری، افزایش ایمنی کار، رضایت شغلی و خانوادگی ارتباط دارد که میتواند ناشی از عوامل محیطی و شخصیتی باشد، بنابراین، هدف پژوهش بررسی رابطة ویژگیهای شخصیتی با شادکامی و رضایت شغلی بین کارکنان دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بود. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی- همبستگی اجرا شده است. برای اجرای این پژوهش، براساس جدول مورگان،150 نفر از کارکنان رسمی و قراردادی دانشگاه ولی عصر رفسنجان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و با بهکارگیری پرسشنامههای پنجعاملی شخصیت، شادکامی آکسفورد و رضایت شغلی دانت دادهها جمعآوری شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد رابطة بین برونگرایی و رضایت شغلی و همچنین، رابطة ثبات هیجانی، برونگرایی و سازگاری با شادکامی معنادار است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد ویژگیهای شخصیتی 7 درصد از واریانس رضایت شغلی و 18 درصد از واریانس شادکامی را پیشبینی میکند. تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد برای پیشبینی رضایت شغلی، ویژگی شخصیتی برونگرایی، و برای پیشبینی شادکامی ویژگیهای برونگرایی، سازگاری و ثبات هیجانی بهترتیب، مهمترین پیشبینیکنندهها هستند.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694214420161221Explain the role of resilience on subjective
well-being and their relationship with self-efficacy at nursing care assistants of the Kahrizak Elderly Homeتبیین نقش تابآوری بر بهزیستی ذهنی و رابطه آنها با خودکارآمدی118111996049610.22059/jomc.2016.60496FAفرهادفرهادی امجددانشجوی دکتری، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسید محمدمیرکمالیاستاد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20151128The aim ofstudy was to Explain the role of resilience on subjective well-being and their relationship with self-efficacy at nursing care assistants of the Kahrizak Elderly Home. The research method was descriptive-correlative and analysis method of structural equation modeling. Statistical population consisted of all care assistants of Kahrizak nursing home has formed to number of 175 of which among them via random sampling were selected 120 individual as a sample. Three standardized questionnaire: 1) resiliency questionnaire, with reliability (/095) 2) self-efficacy questionnaire with reliability (0/91) and 3) subjective well-being whit reliability (91/0) were used to collect the data. t test results showed that the average resilience care assistant was below average and average self-efficacy and subjective well-being is above average. Structural equation modeling was verified by the fit indices and Results showed resilience on influencing subjective well-being. Correlation Results showed acceptance positive emotions / safe relationships as components of resilience and positive emotion is associated with security efficacy as a component of subjective well-being. Finally, stepwise regression showed that self-efficacy predicted by positive emotions component reception / security relationships, as well as subjective well-being components of spirituality and acceptance positive emotions / security relationships were resilience variables.
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش تابآوری بر بهزیستی ذهنی و رابطة این دو متغیر با خودکارآمدی مددیاران خانة سالمندان کهریزک انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی - همبستگی است. جامعة آماری پژوهش مددیاران خانة سالمندان به تعداد 175 نفرند که نمونهای 120 نفری با روش نمونهگیری تصادفی ساده از میان آنها انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای تابآوری با ضریب پایایی 95<sub>/</sub>0، پرسشنامة خودکارآمدی با ضریب پایایی 91<sub>/</sub>0، و پرسشنامة بهزیستی ذهنی با ضریب پایایی 91<sub>/</sub>0 بوده است. نتایج آزمون تی تکنمونه نشان داد، میانگین تابآوری مددیاران پایینتر از حد متوسط و میانگین خودکارآمدی و بهزیستی ذهنی آنان بالاتر از حد متوسط بوده است. مدل معادلات ساختاری با بررسی شاخصهای برازش تأیید شد. نشان داد تابآوری بر بهزیستی ذهنی تأثیرگذار بوده است. نتایج همبستگی نشان داد، پذیرش مثبت عواطف/ روابط ایمن بهعنوان مؤلفة تابآوری، و عاطفه مثبت به عنوان مؤلفة بهزیستی ذهنی با خودکارآمدی رابطه دارد. در نهایت، نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد خودکارآمدی توسط مؤلفة پذیرش مثبت عواطف/ روابط ایمن، و بهزیستی ذهنی توسط مؤلفههای معنویت و پذیرش مثبت عواطف/ روابط ایمن پیشبینی میشوند.
<strong> </strong>