دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Identification and Prioritization of Institutionalizing Methods of Organizational Culture Oriented on Human Munificence and Appreciation of Human Capitals (Case Study: University of Sistan and Baluchestan)شناسایی و اولویتبندی شیوههای نهادینهسازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی و ارجنهادن به سرمایههای انسانی (مورد مطالعه: دانشگاه سیستان و بلوچستان)7357656454710.22059/jomc.2018.129176.1006494FAمرضیهفردینکارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایراننورمحمدیعقوبیاستاد دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20150810Due to correction of the official system which have been instructed to governmental organizations in 2013, all organizations should benefit from a coherent plan to conduct organizational behavior based on human munificence and also to put value on human capitals, while in the current population of this research there were some ambiguous and unclear institutionalizing methods. So, in this project we will study the matter recognition and also priority of the organizational behavior institutionalization based on human munificence. This research is an applied study regarding the objective and is considered as a survey research according to data collection method. The statistical population of this research consists of 341 employees of University of Sistan and Baluchestan and among them, 132 employees are chosen randomly. In order to collect data, researcher-made questionnaire is used. The results of factor analysis confirmed all identified factors in the model (except for one factor) and this indicated that the mentioned factors can play a role in institutionalizing organizational culture based on human munificence. Finally, these factors were prioritized using Friedman test. The results indicated that meritocracy in structural dimension, accountability in behavioral dimension, value-orientation in semantic dimension, and piety in background dimension have the most priorities for institutionalizing human munificence-oriented organizational culture.براساس نقشۀ راه اصلاح نظام اداری که در سال 1392 به دستگاههای دولتی ابلاغ شده است، تمامی سازمانها میبایست بهمنظور فرهنگ سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی، از برنامۀ منسجم و متناسب با ماهیت سازمان برخوردار باشند، این در حالی است که در جامعۀ مورد مطالعۀ این پژوهش، تاکنون شیوههای نهادینهسازی موردنظر مبهم و نامشخص بوده است. از این رو، پژوهش حاضر شیوههای نهادینهسازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی را شناسایی و اولویتبندی میکند. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و با توجه به نحوۀ گردآوری دادهها تحقیق پیمایشی محسوب میشود. جامعۀ آماری 341 نفر از کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان به شمار میروند که 132 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. نتایج تحلیل عاملی کلیۀ عوامل شناساییشده در مدل (به جز یک عامل) را تأیید کرد که نشاندهندۀ این مطلب است که عوامل مذکور میتوانند در نهادینهسازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی نقش داشته باشند. این عوامل با استفاده از آزمون فریدمن اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد شایستهسالاری در بعد ساختاری، مسئولیتپذیری در بعد رفتاری، جهتگیری ارزشی در بعد معنایی و تقوا در بعد زمینهای دارای بیشترین اولویت برای نهادینهسازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی بودند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222The Relationship between Authentic Leadership and Organizational Transparency (Case Study: General Directorate of Roads and Urban Development of Kerman)رابطۀ رهبری اصیل و شفافیت سازمانی (مورد مطالعه: ادارۀ کل راه و شهرسازی استان کرمان)7677886456810.22059/jomc.2018.133108.1006565FAمژگاندرخشاناستادیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایرانسیروسقنبریدانشیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-2541-693Xخلیلزندیدانشآموختۀ دکتری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانحامدسیف پناهیکارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20151011The aim of this research is to study the relationship between authentic leadership and organizational transparency. The research method was descriptive-correlational. Statistical population was General Directorate of Roads and Urban Development staff of Kerman (270) and 118 subjects were selected using random sampling. The data collection tool was questionnaire. Validity of questionnaires was confirmed by experts' opinion and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed by Pearson correlation test and multiple regression (method: Stepwise). Results showed that there was a significant relationship between authentic leadership and its dimensions with organizational transparency. Results also showed that balanced processing dimension of authentic leadership is a significant predictor of organizational transparency, but the effect of other dimensions was not significant.هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ بین رهبری اصیل و شفافیت سازمانی بود. روش پژوهش به صورت توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان ستادی ادارهکل راه و شهرسازی استان کرمان (270 تن) بودند که با استفاده از شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به حجم 118 تن از آنها، انتخاب و مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی ظاهری پرسشنامهها با استناد به نظر متخصصان و پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوۀ گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین رهبری اصیل و ابعاد آن با شفافیت سازمانی، رابطۀ مثبت و معناداری وجود داشت. یافتهها همچنین نشان داد که بعد پردازش متوازن از رهبری اصیل پیشبینیکنندۀ معنادار شفافیت سازمانی است، اما تأثیر رگرسیونی سایر ابعاد معنادار نبود.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Impact of Social Information Process on Individual Misbehavior of Employees with Respect to the Role of Emotions and Cohesion as Moderatorsبررسی تأثیر پردازش اطلاعات اجتماعی در سوءرفتار فردی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگری عواطف و انسجام7898106454510.22059/jomc.2018.125252.1006419FAعباسغریبکارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانعلییاسینیاستادیار دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایراناردشیرشیریاستادیار دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانJournal Article20151007This study investigates the impact of social information process on individual misbehavior of employees with respect to the role of emotions and cohesion as moderators among university employees. The descriptive statistics techniques have been used in this research .Using simple distribution sampling, the sample size of 162 has been selected from the population of 280 university employees. In performing the survey, several questionnaires such as Ferguson (2007), Beneeth and Robinson (2000), Watson Clark and Telgen (1998), Dobbins and Zakaro (1968), and Robins (1998) have been used to evaluate the list of variables including misbehavior, emotions, and cooperation, respectively. Also, to evaluate the model, Structural Equation Modeling (SEM) method and Smart PLS application have been used. Results suggest that there is a positive correlation between social information factors and misbehavior. In addition, the co-operation and emotion moderate the relation between social information and individual misbehaviors.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پردازش اطلاعات اجتماعی در سوءرفتار فردی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگری عواطف و انسجام در میان کارکنان دانشگاهی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که در آن از روش پیمایشی نیز استفاده شده است. جامعۀ آماری 280 نفر از کارکنان دانشگاه مازندران است. از این میان براساس جدول کرجسی و مورگان 162 نفر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و سنجش شدند. برای سنجش متغیر پردازش اطلاعات اجتماعی از پرسشنامۀ فرگوسن (2007)، سوءرفتار از پرسشنامۀ بنت و رابینسون (2000)، عواطف از پرسشنامۀ واتسون کلارک و تلجن (1998) و برای سنجش انسجام از پرسشنامۀ ترکیبی دابینز و زاکارو (1986) و رابینز (1988) استفاده شده است. برای بررسی مدل مفهومی از روش معادلات ساختاری (SEM) و از نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که پردازش اطلاعات اجتماعی، در سوءرفتار فردی کارکنان تأثیر مثبت دارد و انسجام سازمانی و عواطف، اثر بین پردازش اطلاعات اجتماعی و سوءرفتار فردی کارکنان را تعدیل میکند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Investigating the Effect of Organizational Citizenship Behavior on Social Loafing (Case Study: General Directorate of Roads and Urban Development of Karaj)بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی در کارگریزی اجتماعی (مورد مطالعه: ادارۀ کل راه و شهرسازی کرج)8118326454610.22059/jomc.2018.126418.1006440FAمیرهادیموذن جمشیدیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000-0002-0745-8538محمدصادقحسنزادهاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانندامرادی نصرآبادکارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، پیامنور، رشت، ایرانJournal Article20150919This research was performed to investigate the organizational citizenship behavior effect on social loafing in General Directorate of Roads and Urban Development of Karaj. The organizational citizenship behavior concept has five dimensions consisting of royalty, affection, magnanimity, altruism, and virtue that were evaluated by questionnaire. The questionnaires of this research were distributed among 139 people of statistical population of all staff in General Directorate of Roads and Urban Development of Karaj. Structural equation model and Partial Least Square (PLS) methods of analysis were used to examine the hypotheses. The results indicated that among all organizational citizenship behavior dimensions, four dimensions have negative and meaningful effect on social loafing. The results of the research also indicated that among all organizational citizenship behavior dimensions, altruism dimension is the most influential to decrease social loafing.امروزه پدیدۀ گریز از کار بسیاری از سازمانها را درگیر خود کرده است. کارگریزی اجتماعی کارمندان را به انجام کاری انفرادی سوق داده است و آنها تلاش کمتری برای وظایفشان انجام میدهند. این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی در کارگریزی اجتماعی در ادارۀ کل راه و شهرسازی کرج انجام شده است. نمونۀ آماری این تحقیق شامل 139 نفر از کارکنان ادارۀ کل راه و شهرسازی شهرستان کرج است. روش نمونهگیری در این تحقیق روش نمونهگیری سهمی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. برای پاسخ به سؤالات و آزمون فرضیات تحقیق از روش بررسی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که در بین همۀ ابعاد رفتار شهروندی سازمانی چهار بعد (وظیفهشناسی، نوعدوستی، جوانمردی و فضیلت مدنی) دارای تأثیر منفی و معنیدار بر کارگریزی اجتماعی هستند. نتایج این پژوهش همچنین نشاندهندۀ این است که در بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی بعد نوعدوستی بیشترین تأثیر را در کاهش کارگریزی اجتماعی در کارکنان دارد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Mediating Effect of Professional Commitment on the Relationship between Professional Competency and Job Performance (Case Study: The Educationalists in University of Tehran)اثر میانجی تعهد حرفهای در رابطۀ بین صلاحیت حرفهای و عملکرد شغلی (مورد مطالعه: کارشناسان آموزش دانشگاه تهران)8338566449510.22059/jomc.2018.136661.1006636FAجوادپورکریمیاستادیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-4599-9087سجادقارلقیدانشجوی دکتری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتیامینهماینی دمیرچیدانشجوی دکتری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانمحمدرضاکرمیدانشجوی دکتری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article20151118The present study was done by survey to study the mediating effect of professional commitment on the relationship between professional competency and job performance. Research method was descriptive-correlational with an emphasis on structural equations. Statistical population of the research consists of all educationalists in University of Tehran (N=340). Cochran formula was used to determine the sample size and 180 individuals were selected as the sample that their selection was done by proportional stratified method. Data collection based on the three questionnaires of researcher-made professional competency, Meyer, Allen and Smith’ s professional commitment (1993) and Hersey and Goldsmith’ s job performance (1981) was performed which their Cronbach's alpha coefficient were obtained respectively, 0.92, 0.91, and 0.95, and face and content validity of the questionnaire were confirmed by experts. The method results showed that professional competency on professional commitment and job performance has a positive and significant impact and professional commitment has a positive and significant impact on job performance. Also, the mediator role of commitment was confirmed in the relationship between professional competency and job performance.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر میانجی تعهد حرفهای در رابطۀ بین صلاحیت حرفهای و عملکرد شغلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارشناسان آموزش دانشگاه تهران (340 نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 180 نفر بهمنزلۀ نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش طبقهای متناسب صورت گرفت. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامههای محققساختۀ صلاحیت حرفهای، تعهد حرفهای مایر، آلن و اسمیت (1993) و عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (1981) صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 95/0، 91/0 و 92/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد: صلاحیت حرفهای در تعهد حرفهای و عملکرد شغلی و تعهد حرفهای نیز در عملکرد شغلی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین، نقش میانجی تعهد حرفهای در رابطۀ صلاحیت حرفهای و عملکرد شغلی تأیید شد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Impacts of Positive Organizational Behavior on the Reduction of Organizational Cynicism and the Mediating Role of Ethical Leadershipتأثیر رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش بدبینی سازمانی و نقش میانجی رهبری اخلاقی (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی استان قم)8578776363910.22059/jomc.2017.131863.1006540FAمهدییزدانشناساستادیار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20151003Because of increasing importance of dealing with organizational cynicism and reducing its harmful consequences for enterprises, this study attempts to analyze impacts of positive organizational behavior factors on the reduction of organizational cynicism. Psychological capital and psychological empowerment have been considered as the main variables of positive organizational behavior. Therefore, efforts have been made to examine the relationships between positive psychological capital and psychological empowerment and organizational cynicism. Importantly, in the meantime, the role of ethical leadership has been considered as a mediator. This research is a descriptive survey which its statistical population consists of employees of Social Security Branches of Qom Province and required data have been gathered through questionnaires. These data have been analyzed via SPSS 22 and AMOS 22 applications. Results of regression analyses and structural equations tests show that psychological capital, psychological empowerment, and ethical leadership can affect organizational cynicism negatively. While, ethical leadership has a mediating role in these relations.تحقیق حاضر براساس اهمیت فزایندۀ مقابله با بدبینی سازمانی و کاهش تبعات مضر آن برای سازمانها سعی دارد تأثیر عوامل مطرح در رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش بدبینی سازمانی را بررسی کند. بدینمنظور سعی شده است تا روابط بین سرمایۀ روانشناختی مثبت و توانمندسازی روانشناختی بهمنزلۀ متغیرهای مهم در رفتار سازمانی مثبتگرا و بدبینی سازمانی تجزیه و تحلیل شود. نکتۀ مهم اینکه در این بین به نقش رهبری اخلاقی بهمنزلۀ متغیر میانجی توجه شده است. تحقیق حاضر، پژوهشی توصیفی و از نوع پیمایشی است که کارکنان شعب سازمان تأمین اجتماعی استان قم جامعۀ آماری آن را تشکیل داده و دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه از آنها جمعآوری شدهاند. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزارهای SPSS 22 و AMOS 22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون و آزمون معادلات ساختاری نشان داد سرمایۀ روانشناختی، توانمندسازی روانشناختی و رهبری اخلاقی میتوانند تأثیری منفی در بدبینی سازمانی داشته باشند. ضمن اینکه رهبری اخلاقی در این خصوص نقش میانجی دارد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Predicting Corporation Bankruptcy Using Cash Flow Statement: Applying Artificial Neural Networkپیشبینی ورشکستگی مالی با استفاده از صورت جریان نقد: رهیافت شبکۀ عصبی مصنوعی8799016454410.22059/jomc.2018.115408.1006245FAسهیلااسمعیلیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، ایراناحمدگوگردچیاناستادیار، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایرانJournal Article20150811Financial crisis of big companies during this decade led to introduce bankruptcy prediction models. The main objective of this study was to assess the information content of the cash flow of the companies listed in Tehran Stock Exchange for bankruptcy detection using artificial neural networks. The population of this research consists of firms listed in Tehran Stock Exchange for the period from 2005 to 2013. To this end, 84 companies including 42 bankrupt companies and 42 healthy firms were selected. This three-layer perceptron neural network is trained using back-propagation algorithm. According to the results, the neural network model with current liabilities to operating cash flow ratio, operating cash flow to interest coverage ratio, cash return on assets ratio, earnings quality ratio, and the ratio of expected instantaneous power in Iran is capable to predict bankruptcy. The findings also show that the model accurately predicted 99 percent for the year of bankruptcy, and the total insolvency procedures in one, two, and three years prior to bankruptcy are accurately predicted 91, 85, and 70 percent, respectively.بحران مالی شرکتهای بزرگ در دهۀ اخیر سبب گرایش اکثریت گروههای ذینفع به مدلهای پیشبینی ورشکستگی شده است. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی محتوای اطلاعاتی نسبتهای صورت جریان وجه نقد در تشخیص ورشکستگی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از شبکۀ عصبی مصنوعی است. جامعۀ آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی از سالهای 1384 تا 1392 است. برای این منظور 84 شرکت شامل 42 شرکت ورشکسته و 42 شرکت سالم انتخاب شدند. شبکۀ عصبی این پژوهش پرسپترون سه لایه است که با روش الگوریتم پس انتشار خطا آموزش دیده است. براساس نتایج پژوهش، مدل شبکۀ عصبی با نسبت جریان نقدی عملیاتی به بدهیهای جاری، نسبت پوشش جریان نقدی عملیاتی به بهره، نسبت بازده نقدی داراییها، نسبت کیفیت سود و نسبت آنی بیشترین قدرت پیشبینی را نسبت به ورشکستگی شرکتها در ایران دارد. همچنین، یافتهها نشان میدهند که دقت پیشبینی مدل برای سال ورشکستگی 99 درصد و در مجموع مراحل ورشکستگی در یک، دو و سه سال قبل از ورشکستگی به ترتیب با دقت 91، 85 و 70 درصد است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222The Effect of Emotional Memory on Organizational Innovationتأثیر حافظۀ احساسی در نوآوری سازمانی9039236450610.22059/jomc.2018.116073.1006255FAحنظلهزینوند لرستانیدانشجوی دورۀ دکتری، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانداودفیضدانشیار، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20150816Nowadays, along with development of information technology and knowledge-oriented global economy, the organizations should consider their intangible properties in order to survive and succeed in the current knowledge-based competitive world. Organizational memory as one of the instruments of knowledge management implementation has an important role in collecting and maintaining the organization's produced knowledge. In this regard, the nature of organizational memory including the procedural and declarative memory has attracted many attentions as an attractive research topic in management literature. However, emotional aspect of organizational memory and its effect on organizational innovation is such issue in management literature that few studies have focused on. Thus, this study is to investigate the effect of emotional memory on organizational innovation. On this basis, a questionnaire was distributed between 246 companies of Mashhad industrial state. The face and content validity of questionnaire were evaluated by obtaining the experts' opinions and its construct validity through conducting a confirmatory factor analysis. Research results indicated that emotional memory affects the organizational innovation through declarative memory and procedural memory in addition to the direct effect.امروزه با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و دانشیشدن اقتصاد جهانی، سازمانها در محیطی قرار گرفتهاند که ناگزیر میبایست برای بقای خود در دنیای رقابت داناییمحور، به داراییهای ناملموس خود اهتمام ورزند. در این میان، ماهیت حافظۀ سازمانی که شامل حافظۀ رویهای و اظهاری است، در ادبیات مدیریت بهمنزلۀ موضوع مطالعاتی جذاب و جالب، تحقیقات زیادی را به خود جلب کرده است. با وجود این، ماهیت و جنبۀ احساسی حافظۀ سازمانی و تأثیر آن در نوآوری سازمانی، موضوعی است که پژوهشهای اندکی در ادبیات مدیریت به آن پرداختهاند. لذا، این پژوهش سعی بر آن دارد تا به بررسی تأثیر حافظۀ احساسی در نوآوری سازمانی بپردازد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش جمعآوری اطلاعات توصیفی است که به صورت پیمایشی انجام شده است، به طوری که، پرسشنامهای در میان 246 شرکت شهرکهای صنعتی مشهد توزیع شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق بررسی نظرهای خبرگان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. بهمنظور اعتباریابی روابط بین متغیرها، از روش تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حافظۀ احساسی افزون بر اثر مستقیم، از طریق حافظۀ اظهاری و رویهای در نوآوری سازمانی تأثیر دارد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Effect of Organizational Culture on Social Responsibility and Organizational Commitment in Staff of Sport and Youth Departments: the Mediator Role of Professional Ethicsاثر فرهنگ سازمانی در مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان: نقش میانجیگر اخلاق حرفهای9259466450710.22059/jomc.2018.134338.1006584FAمهدیسلیمیاستادیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران0000-0003-4566-6490Journal Article20151017The purpose of the present study was to investigate the mediator role of professional ethics in organizational culture effects on staff’s social responsibility and organizational commitment. Subjects were all staff of Sport and Youth Departments of Esfahan Province. The number of statistical sample was determined by Krejcie and Morgan table to be 201. Sampling was done by classified random method according to geographical distribution of service location. For data collection about organizational culture variable, Denison’s questionnaire (2000), about social responsibility variable, Heidarzadeh and Rahpeima’s questionnaire (2013), about organizational commitment variable, Allen and Meyer’s questionnaire (1990), and about professional ethics variable, Kadvezier’s questionnaire (2004) were used. Their face and content validity were confirmed based on professors’ comments and their reliability was confirmed by Cronbach’s alpha. For data analysis, structural equation modeling by Lisrel software was used. Results showed that organizational culture has a positive and significant effect on organizational commitment, by coefficient of 0.36, indirectly according to professional ethics mediator variable and on social responsibility by coefficient of 0.37. Thus, the mediator role of professional ethics variable and the research conceptual model were confirmed.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگر اخلاق حرفهای در تأثیر فرهنگ سازمانی در مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود که تعداد نمونۀ آماری براساس جدول کرجسی و مورگان، 201 نفر مشخص و نمونهگیری از طریق روش تصادفی طبقهای متناسب با پراکنش جغرافیای محل خدمت انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات پیرامون متغیر فرهنگ سازمانی از پرسشنامۀ دنیسون (2000)، متغیر مسئولیت اجتماعی از پرسشنامۀ حیدرزاده و رهپیما (2013)، متغیر تعهد سازمانی از پرسشنامۀ آلن و میر (1990) و متغیر اخلاق حرفهای از پرسشنامۀ کادزویر (2004) استفاده شد. روایی محتوا و صوری آنها براساس نظرهای استادان و پایایی آنها براساس آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد که نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی به طور غیرمستقیم با توجه به متغیر میانجی اخلاق حرفهای با ضریب 36/0 روی تعهد سازمان و با ضریب 37/0 روی مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معنیدار دارد که بدینترتیب نقش میانجی متغیر اخلاق حرفهای و متعاقباً مدل مفهومی پژوهش تأیید شد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Identification of Generations in the Workplace in Iranشناسایی نسلها در محل کار ایران9479756253310.22059/jomc.2017.62533FAمرادمسافری قمیدانشجوی دکتری، دانشکدۀ اقتصاد مدیریت علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانعباسعلیرستگاردانشیار، دانشکدۀ اقتصاد مدیریت علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-6834-7682عادلآذراستاد، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحسیندامغانیاندانشیار، اقتصاد مدیریت علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20151011One of the effective factors in establishing communication with other people, in addition to the differences in personality, perception and values is the differences of generations in workplace. The primary purpose of the current study is the identification of current generations in organizations. According to the purpose, the present study is an applied research and due to the methodology this is a descriptive survey research. The statistical population of the present study consists of all governmental organizations. A number of 1353 employees from 5 provinces were selected as a sample via cluster sampling. Then, after data collection through researcher-made questionnaire, the research hypotheses were analyzed using SPSS. Findings obtained from data analysis indicate that there are 4 generations in Iran’s workplace. The present study reveals that there are differences among generations including organizational hierarchy, computer using, and etcetera. These differences can make problems in coordination, coherence, and communication among different generations. Then, it requires understanding and improving communication skills in dealing with multi-generational forces in workplace.یکی از عوامل مؤثر در ایجاد مراوده با افراد، علاوه بر تفاوتهای موجود در شخصیت، ادراک و ارزش، تفاوت بین نسلها در محل کار است. هدف این تحقیق، شناسایی نسلهای موجود در محل کار است. این تحقیق به لحاظ هدف توسعهای-کاربردی، به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی و جامعۀ آماری آن شامل کلیۀ کارکنان سازمانهای دولتی ایران است که تعداد 1353 نفر از 5 استان بهمنزلۀ نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. پس از جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه، از آزمون تحلیل خوشهای برای بررسی سؤال تحقیق استفاده شد. یافتههای تحلیل دادهها نشان داد که در محل کار ایران 4 نسل وجود دارد و بین این نسلها، به جهات مختلف از جمله در نگرش نسبت به سلسلهمراتب سازمانی، چگونگی استفاده از کامپیوتر، احترام به مقام مافوق و ... تفاوت است. این تفاوتها در ایجاد هماهنگی، انسجام و برقراری ارتباط بین افراد از نسلهای مختلف در سازمان، مشکلاتی را ایجاد میکند. بنابراین، ضرورت شناخت تفاوتهای بیننسلی در جهت بهبود مراوده بین نیروهای انسانی چندنسلی در محل کار ضروری به نظر میرسد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694215420171222Evaluation of Information System Development and Implementation Trends in the Field of Human Resource Management Using Text Mining Techniquesارزیابی روندهای توسعه و اجرای سیستمهای اطلاعاتی در حوزۀ مدیریت منابع انسانی با استفاده از روشهای متنکاوی9779996478210.22059/jomc.2018.238329.1007298FAبابکسهرابیاستاد، دانشکدۀ مدیریت،گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران، ایرانایمانرئیسی وانانیاستادیار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایراناحسانعابدیندانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20160408Human resource management has seen significant changes since the advent of information systems; also, the vast application of information systems in human resource management is not overlooked, but what information systems in which human resource management areas played a more significant role was an important issue that has not been addressed so far. As a result, the purpose of this paper is to find the relations of words, recognize the most frequent words, and study the trends of information systems in the field of human resource management through text mining approach. Among text analytic methods, word-weighting, word-correlation, text clustering algorithms have been applied to the dataset of high-ranked information system journals and our dataset is obtained from Scopus database between the years of 2013 and 2017; then, this study utilizes text mining algorithm on the titles, abstract and keywords of the papers and tries to find the relations of the words and general trends of information systems in the field of human resource management. The results present practical information which can help students and scholars to understand a useful overview and provide them with the opportunity to focus on new topics of new trends of information systems in the field of human resources. Some results of this paper are the importance of knowledge management and especially knowledge-sharing process, virtual teams, use of human resource information systems, and also the key role of social networks in organizations.مدیریت منابع انسانی با ظهور سیستمهای اطلاعاتی شاهد تغییرات بسیاری بوده و سیستمهای اطلاعاتی توانسته است در جای جای این حوزه وارد شود. همچنین، کاربردهای گستردۀ سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت منابع انسانی بر کسی پوشیده نیست، اما اینکه این سیستمها در کدامیک از حوزههای مدیریت منابع انسانی نقش پررنگتری ایفا کرده و کاربرد بیشتری داشته است مسئلۀ مهمی است که تاکنون به آن پرداخته نشده است. درنتیجه هدف از انجام این پژوهش یافتن ارتباط میان کلمات این حوزه، تشخیص پرکاربردترین کلمات، همچنین مطالعۀ روند کلی سیستمهای اطلاعاتی در حوزۀ مدیریت منابع انسانی، با استفاده از روشهای متنکاوی است. از میان روشهای موجود متنکاوی، از وزندهی به کلمات، همبستگی کلمات و الگوریتم خوشهبندی استفاده شده است. دادههای این پژوهش از میان نشریات برتر بینالمللی سیستمهای اطلاعات از پایگاه داده اسکوپوس و بین سالهای 2013 تا 2017 جمعآوری شده است. این مطالعه با استفاده از الگوریتمهای متنکاوی روی تیتر، چکیده و کلمات کلیدی سعی در پیداکردن ارتباط میان این کلمات و روند کلی سیستمهای اطلاعاتی در حوزۀ مدیریت منابع انسانی دارد. نتایج این تحقیق میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار محققان قرار دهد درخصوص اینکه چه موضوعاتی اهمیت و به تمرکز بیشتری نیاز دارند؟. از نتایج این تحقیق میتوان به اهمیت موضوعات مدیریت دانش و خصوصاً فرایند تسهیم دانش، تیمهای مجازی، استفاده از سیستم اطلاعات منابع انسانی و نقش پررنگ شبکههای اجتماعی در سازمان اشاره کرد.