دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321Fuzzy Analysis of Causal Conditions Explaining Stewardship Behavior in Firmsتحلیل فازی عوامل مؤثر در خادمیت در شرکتها1296563910.22059/jomc.2018.135894.1006614FAمحمدعزیزیاستادیار، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4399-6605مسعودسلمانی بیدگلیکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20160307Stewardship theory is relatively new theory that rejects the assumptions of agency theory. This research article is investigating the variables that are forming stewardship behavior in industrial firms. For reaching this aim, this study was used mix comparative-qualitative approach and fuzzy analysis. Research census is 28 firms in Soleyman Sabahi Industrial City Town was done. Data was gathered via questionnaire. According to theories, 5 variables are considered as causal conditions. Fuzzy subset relation shows that trust, commitment, family social capital and participative strategy process are necessity conditions and altruism is sufficiency condition. Standard analysis demonstrates that trust and negation family social capital are parsimonious paths for development of stewardship behavior.تحقیق حاضر به دنبال یافتن عوامل مؤثر در شکلگیری خادمیت در شرکتهاست. از این رو، این تحقیق کاربردی با استفاده از رویکرد تطبیقی-کیفی و بهکارگیری روش تحلیل فازی به این بررسی پرداخته است. جامعۀ آماری شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی است که در این میان 28 شرکت خانوادگی انتخاب شده است. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. روایی پرسشنامه از طریق انتخاب معتبرترین شاخصها و گویهها با توجه به ادبیات نظری و تأیید خبرگان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. براساس تئوریهای تبیینکنندۀ خادمیت، 5 شرط سرمایۀ اجتماعی خانوادگی، تعهد، اعتماد، ازخودگذشتگی و فرایند استراتژی مشارکتی به تحلیل وارد شده است. تحلیل علّی مفرد نشان داد که سرمایۀ اجتماعی خانوادگی، تعهد، اعتماد و فرایند استراتژی مشارکتی، شروط لازم و ازخودگذشتگی شرط کافی است. تحلیل استاندارد نشان داد که اعتماد و نبود سرمایۀ اجتماعی خانوادگی ممسکترین راه برای شکلگیری خادمیت است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321A Framework for Compilation of Regulations for Comprehensive Audit System of Municipalities of Iranian Metropolisesچارچوبی برای تدوین آییننامۀ نظام جامع بازرسی شهرداریهای کلانشهرهای ایران31656564010.22059/jomc.2018.214876.1006962FAسیدمحمدمقیمیاستاد دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000000298662170روح اللهعلیخان گرگانیدکتری مدیریت دولتی، مدیر مطالعات و برنامهریزی زیرساختهای مدیریتی توسعۀ منابع انسانی شهرداری تهران، تهران، ایرانJournal Article20160830In recent years, great developments have been made in the methods of modern urban management and ruling frameworks. The audit system of municipalities, because of its direct relation to administrative health, efficient and effective function, as well as the satisfaction of citizens, has great significance and validity. For the same reason, it is very important to have a comprehensive, efficient, clear, and responsive audit system. The initial step to achieve an efficient municipal audit system in accordance with local requirements of municipalities of Iranian metropolises is to set up regulations for comprehensive audit system in order to explain scientifically and practically the auditing nature, role, responsibility, situation, and authority in municipalities and the general lines of activities of internal audit scope. Reviewing the theoretical bases of audit and supervision, wide comparative studies on regulations, structures, and functions of auditing in a dozens of successful municipalities in the world, reviewing the functions of supervisory organizations and the Iranian supervision and audit upstream documents, assessment of the strengths and weaknesses of municipal audit system of Iranian metropolises, and scientific and specialized analyses constitute the principles for compilation of the proposed regulations the process of which has been discussed in the present article.در دهههای اخیر تحولات وسیعی در نحوۀ مدیریت شهری در چارچوبهای جدید مدیریتی و حکمرانی رخ داده است. نظام بازرسی در شهرداریها، به دلیل ارتباط مستقیم آن با سلامت اداری، عملکرد کارا و اثربخش، همچنین رضایتمندی شهروندان، از اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار است. از همین رو، برخورداری از نظام بازرسی منسجم، کارآمد، شفاف و پاسخگو از اهمیت ویژهای برخوردار است. برای دستیابی به نظام کارآمد بازرسی در شهرداریها متناسب با اقتضائات بومی شهرداریهای کلانشهرهای ایران، در گام نخست باید آییننامهای برای نظام بازرسی جامع تنظیم شود تا به صورت علمی و کاربردی به تشریح ماهیت، نقش، مسئولیتها، موقعیت و اختیارات بازرسی در شهرداری و خطوط کلی حیطۀ فعالیت کار بازرسی داخلی بپردازد. بررسی مبانی نظری بازرسی و نظارت، مطالعات تطبیقی گسترده روی آییننامهها، ساختارها و کارکردهای بازرسی دهها شهرداری موفق دنیا، بررسی کارکردهای نهادهای نظارتی و اسناد بالادستی مرتبط با نظارت و بازرسی در ایران، ارزیابی قوتها و ضعفهای نظام بازرسی شهرداریهای کلانشهرهای ایران و تحلیلهای علمی و کارشناسانه، تشکیلدهندۀ مبانی تدوین آییننامۀ پیشنهادی است که این فرایند در مقالۀ حاضر بحث و بررسی شده است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321Identify Cultural Barriers Iran Administrative System Facesشناسایی موانع فرهنگی فراروی نظام اداری ایران67876564210.22059/jomc.2018.201229.1006757FAحامدمحمدیدانشجوی دکتری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران0000-0002-2087-3883سید مهدیالوانیاستاد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایرانغلامرضامعمارزاده طهراندانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانناصرحمیدیدانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایرانJournal Article20160402The purpose of this survey is to identify cultural barriers the administrative system of Iran faces. Considering the existing theoretical basis and library studies, 21 cultural characteristics have been identified which the administrative system of Iran comes up with as obstacles. Delphi Method is applied to collect data. Fuzzy method is used to analyze data, and in order to cluster cultural characteristics, k-means clustering method is used. Fuzzy clustering is done for three modes in k-means algorithm, based on which fuzzy clustering with three branches is the optimal cluster. Fuzzy method shows that cultural characteristics like authority and hierarchy, low confidence in each other, favoritism, and nepotism, weakness in meritocracy and general irrational culture are the most average. Therefore, they are the characteristics the administrative system of Iran considers as the obstacles.پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع فرهنگی فراروی نظام اداری ایران انجام شده است. با توجه به مبانی نظری موجود و انجام مطالعات کتابخانهای، 21 ویژگی فرهنگی جامعۀ ایران که میتواند بهمنزلۀ مانع فراروی نظام اداری قلمداد شود، شناسایی شد. در مطالعۀ حاضر، روش دلفی بهمنزلۀ ابزار اصلی گردآوری دادهها استفاده شده است. بهمنظور تحلیل دادهها، از روش فازی و برای خوشهبندی ویژگیهای فرهنگی از روش خوشهبندی فازی k-means بهره گرفته شده است. در الگوریتم k-means برای ۳ حالت خوشهبندی فازی انجام و براساس آن خوشهبندی فازی با سه خوشه بهمنزلۀ خوشۀ بهینه معرفی شده است. میانگین فازی نشان میدهد که ویژگیهای فرهنگی شامل: اقتدارگرایی و سلسلهمراتبی، کماعتمادی نسبت به یکدیگر، پارتیبازی و خویشاوندگرایی، ضعف در حاکمیت شایستهسالار و فرهنگ عمومی غیرعقلایی دارای بیشترین میانگین و در همین خصوص، مانع فرهنگی فراروی نظام اداری ایراناند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321Identification and Ranking of Effective Factors on Talent Attraction and Maintain Using Analytic Hierarchy Process Approach (Case study: University of Tehran)شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در جذب و نگهداشت استعدادها با استفاده از رویکرد فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (مطالعۀ موردی: دانشگاه تهران)891156564510.22059/jomc.2018.105971.1006075FAمحمدرضاتقی زاده یزدیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، تهران، ایرانرضاطهماسبیاستادیار، مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانمیر سیدمحمدمحسنامامتدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلیرضادهقاندانشجوی دکتری، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20160209In Today’s competitive market, human resources are the most important competitive advantage and it considers as an organizational asset. Hence special attention has been paid to the role of talent in the organization. One of the most important issues related to talent management is optimum management of recruitment and retention. The aim of this study was Identification and ranking of the most important factors affecting on talent recruitment and retention at university. This paper has used an evaluation model based on analytical hierarchy process (AHP) to rank these factors. This study conducted at the University of Tehran (as the best university of country). For this purpose, pairwise comparison questionnaire was designed and data by using of these questionnaires were collected from deans. The results showed attribute of “university's brand and reputation” and sub attribute of “university's reputation in the academic community” among determined attributes and sub attributes, had highest impact on talent recruitment and retention at the University of Tehran.در بازار رقابتی امروزی، منابع انسانی مهمترین مزیت رقابتی و سرمایۀ سازمانی محسوب میشوند. ازاینرو، توجه ویژهای به نقش استعداد در سازمان معطوف شده است. از مهمترین مقولههای مرتبط با استعداد، مدیریت بهینۀ جذب و نگهداشت استعدادهاست. هدف این مطالعه، شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل تأثیرگذار در جذب و نگهداشت استعدادها در دانشگاه است. این مقاله یک مدل ارزیابی را مبتنی بر فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) برای رتبهبندی این عوامل به کار گرفته است. این مطالعه در دانشگاه تهران (بهمنزلۀ بهترین دانشگاه کشور) انجام شد. بدینمنظور، پرسشنامۀ مقایسههای زوجی طراحی و دادهها با استفاده از این پرسشنامه، از رؤسای دانشکدهها جمعآوری شد. نتایج نشان داد که شاخص برند و شهرت دانشگاه و زیرشاخص الگوبودن در شبکۀ دانشگاهی، در بین شاخصها و زیرشاخصهای تعیینشده، بیشترین تأثیرگذاری را در جذب و نگهداشت استعدادها در دانشگاه تهران دارند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321Investigating the Effectiveness of Authentic Leadership on Organizational Social Performance with Regard to the Mediating Role of Organizational Culture (Case study: Guilan Ports and Maritime Organization)بررسی تأثیر رهبری اصیل در عملکرد اجتماعی سازمان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه: ادارۀ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان)1171486564610.22059/jomc.2018.132840.1006560FAعلیهادیان نسبکارشناس ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایرانمصطفیابراهیم پوراستادیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانسید محمدنوع پسند اصیلاستادیار، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانJournal Article20160217Corporate Social Performance is the core of research in the field of business ethics and business and society is studied and reflects the company's ability to manage relationships with their environment. Hence, it is important to identify factors affecting of corporate social performance, the purpose of the study is investigating the effectiveness of authentic leadership on the organization social performance, with regard to the mediating role of organizational culture. The present research is a descriptive-type research and an applied research in terms of purpose. Regarding data collection, it is considered a field study. Data collection instrument is questionnaire in this study, which includes 45 items in order to measure all research variables. For variable measurement, a five-point Likert scale was used. The validity of the questionnaire was ensured by expert’s and professors’ opinions and its reliability was examined and confirmed using Cronbach’s alpha. The population of the present research consisted of the employees of Guilan Ports and Maritime Organization. Using Cochran formula, a number of one hundred and forty- eight (148) employees were studied as final samples of the research. Structural equation modelling approach was also used for testing hypotheses. For data analysis, tests were used structural equation in LISREL and SPSS. The results indicated that authentic leadership had a significant effect on social performance and organizational culture. Likewise, organizational culture had a significant effect on social performance. The mediating role of organizational culture was confirmed given the significance of the relationships.عملکرد اجتماعی سازمان هستۀ پژوهشهایی است که در زمینۀ اخلاق کسبوکار جامعه مطالعه میشود و نشاندهندۀ توانایی شرکت برای مدیریت روابط با محیط خود است. ازاینرو، شناسایی عوامل مؤثر در عملکرد اجتماعی سازمانی اهمیت بسیاری دارد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر رهبری اصیل در عملکرد اجتماعی سازمان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. از نظر جمعآوری دادهها نیز میدانی تلقی میشود. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که شامل 45 سؤال برای سنجش کل متغیرهای تحقیق است. روایی پرسشنامه از طریق نظر استادان و کارشناسان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جامعۀ آماری تحقیق، کارکنان ادارۀ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است. با استفاده از فرمول کوکران 148 نفر بهمنزلۀ نمونۀ نهایی تحقیق بررسی شدند. بهمنظور آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و لیزرل بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اصیل در عملکرد اجتماعی و فرهنگ سازمانی تأثیر معناداری دارد. همچنین، فرهنگ سازمانی نیز در عملکرد اجتماعی تأثیر معناداری داشته است. نقش میانجی فرهنگ سازمانی نیز با توجه به تأثیر معناداربودن روابط تأیید شد. <br /> دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321Effect of Big Five Factors of Personality on Similar–to–me Effect (Managers and Supervisors of Electrical Distribution Companies of Qom)تأثیر مؤلفههای شخصیت در اثر منسانی مدیران و سرپرستان شرکت توزیع برق استان قم1491676564710.22059/jomc.2018.114206.1006220FAیوسفصادقیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانحسینخنیفراستاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0003-1644-571XJournal Article20150825Managers are consistently choosing and hiring staff. However choosing Managers are affected by sum factors. Personality and attitude of the managers and effect of Similar–to–me affects selection of managers. This is the first study that examines the relationship between personality characteristics and Similar–to–me effect. The study population consisted of all managers and supervisors electricity distribution companies in Qom. Research tool is the questionnaire which consists of personality of Goldberg questionnaire and Similar–to–me questionnaire. With using the Cochran formula, sample size of 38 patients was assessed but to enhance the credibility of the study and with good cooperation, 66 people responded to the questionnaires. Outcomes show that Extraversion and Agreeableness factors of personality have negative correlation with Similar–to–me effect and education can decrease the similar–to–me effect.مدیران سازمان همواره در معرض انتخاب و انتصاب افراد هستند، اما عوامل متعددی میتواند در نگرش و انتخاب مدیران تأثیر گذارد. شخصیت مدیران و نگرش آنها از یک طرف و مقولۀ اثر منسانی و درک شباهت متقابل با فرد انتخابشونده، میتواند انتخاب مدیران را تحت تأثیر قرار دهد. این پژوهش ارتباط بین مؤلفههای شخصیت و اثر منسانی را بررسی میکند. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ مدیران و سرپرستان شرکت توزیع برق استان قم (80 نفر) است. ابزار پژوهش پرسشنامۀ استانداردی بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 38 عدد تعیین شد، اما بهمنظور افزایش اعتبار پژوهش، 66 پرسشنامه گردآوری شد. یافتهها حاکی است که مؤلفههای توافق و برونگرایی با اثر منسانی دارای همبستگی منفیاند. همچنین، اثر منسانی در بین زنان و مردان و در سطح مدیران و رؤسای ادارات تفاوت چندانی نداشت، اما میزان تحصیلات در کاهش اثر منسانی مؤثر بود.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321The Role of Psychological Capital and Spirituality to Work in Prediction of Organizational Citizenship Behaviorنقش سرمایۀ روانشناختی و معنویت در کار در پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی1691936564810.22059/jomc.2018.136122.1006620FAفریبامحمدپورکارشناسی ارشد مشاورۀ شغلی، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانطیبهرحیمی پردنجانیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانعلیمحمدزاده ابراهیمیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانJournal Article20160403Today, organizations in order to compete on the world stage and adapt to the changing nature of jobs, try to select employees who act beyond duty and role determined in their job. So the aim of the present study examines the main and interactive effects psychological capital and spirituality to work as predictions of organizational citizenship- behavior. The sample is 203 employees in an industrial company were selected by the use of stratified random sampling. Research Tools were psychological capital, spirituality to work and organizational citizenship behavior questionnaires. In order to analyze the data, Pearson’s correlation coefficient and regression analysis in the validation stage, the confirmatory factor analysis were applied. Findings indicate that correlation coefficients between psychological capital and spirituality to work with organizational citizenship- behavior were positive and significant (p<.0001). Moderated regression analyses showed that psychological capital do not moderated the relationships between spirituality to work and organizational citizenship behavior (ΔR2=0.003, p>0.404). Stepwise multiple regression analyses yielded, only two variables of sense of community and self-efficacy predict the organizational citizenship behavior (R2=0.243, p<.0001). Recommended in job interview and training programs we should rely on these variables.امروزه سازمانها بهمنظور رقابت در صحنۀ جهانی در تلاشند کارکنانی انتخاب کنند که فراتر از وظیفۀ تعیینشدۀ خود عمل کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی آثار اصلی و تعاملی سرمایۀ روانشناختی و معنویت در کار با رفتار شهروندی سازمانی است. نمونۀ پژوهش شامل 203 نفر از کارکنان شاغل در یک شرکت صنعتی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهمنزلۀ نمونه انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامههای رفتار شهروندی سازمانی، سرمایۀ روانشناختی و معنویت در کار بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیلکننده و چندمتغیره و در بخش اعتباریابی از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. یافتهها نشان داد ضریب همبستگی بین سرمایۀ روانشناختی و معنویت در کار با رفتار شهروندی سازمانی مثبت و معنیدار است (0001/0< P). تحلیل رگرسیون تعدیلکننده نشان داد سرمایۀ روانشناختی، رابطۀ بین معنویت در کار با رفتار شهروندی سازمانی را تعدیل نمیکند (003/0=R<sup>2</sup>Δ، 404/0< P). تحلیل رگرسیون با روش گامبهگام نشان داد، فقط دو متغیر همبستگی گروهی و خودکارآمدی قدرت پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی را دارند (243/0=R<sup>2</sup> و 0001/0< P). بنابراین، توصیه میشود در مصاحبههای شغلی و برنامههای آموزشی بر این متغیرها تأکید شود.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321The Effec of Consumers’ Perceptions on the Attitude Towards Organic Foods in the Yazdاثر ادراکات مصرفکننده در نگرش وی نسبت به غذای ارگانیک در شهر یزد1952176564910.22059/jomc.2018.132204.1006546FAسید مهدیالحسینی المدرسیاستادیار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانهوشمندباقری قرهبلاغکارشناس ارشد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانعادلهدهقانی قهنویهکارشناس ارشد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدرضاغلامیکارشناس ارشد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانثمینرادفرکارشناس ارشد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20160408Because of consumers increasing tendency to the subjects of health and environmental Issues in recent years, using organic foods has been increased. The aim of this research is to test the factors affecting e attitude towards organic foods and purchase intention of consumers. According to this fact that organic foods are proper for personal and social health, the main problem is what factors can effect on attitude and purchase intention of people, to help managing and promoting society health level by identifying these factors and encouraging society to use these products. This is a applied and descriptive study and has been performed by survey method. The research population is 206 organic food consumers in Yazd. The questionnaire based on Likert spectrum was used in order to collect information. Structural equations’ modeling was used to analyze research data with Smart-PLS software. Uniqueness, purchase easiness and customer knowledge have a positive and meaningful effect on the attitude of consumers towards organic foods. Also attitude has a meaningful effect on purchase intention. However, risk taking, quality and price don’t have a meaningful effect on the attitude of consumers towards organic foods.با توجه به افزایش تمایل مصرفکنندگان به موضوعات مرتبط با سلامتی و محیطزیستی در سالهای اخیر، استفاده از غذای ارگانیک افزایش یافته است. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر در نگرش و قصد خرید مصرفکنندگان نسبت به مواد غذایی ارگانیک است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق 206 نفر از مصرفکنندگان محصولات ارگانیک در یزد هستند که به روش نمونهگیری کوکران انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ مبتنی بر طیف لیکرت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری براساس نرمافزار Smart-Pls استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که منحصربهفردبودن، سهولت خرید و دانش مشتری در نگرش مصرفکنندگان نسبت به مواد غذایی ارگانیک و این نگرش در قصد خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد. با وجود این، ریسکپذیری، کیفیت و قیمت در نگرش مصرفکنندگان نسبت به مواد غذایی ارگانیک تأثیر معناداری نداشت.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321Examining the Mediator Role of Organizational Identity with Relation Psychological Capital and Citizenship and Deviance Behaviors in Work Environmentنقش تعدیلکنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ سرمایۀ روانشناختی و رفتارهای شهروندی و انحرافی کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز (مطالعۀ موردی)2192366565010.22059/jomc.2018.132427.1006551FAنیشتمانمؤمنپورکارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایرانمحمدحسنیاستاد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایران0000-0002-6421-429xابوالقاسمقاسمزادهدانشیار، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20160318The aim of present research was examining the mediator role of organizational identity with relation psychological capital and citizenship and deviance behaviors in work environment. The research method was descriptive - survey. The population consisted employees of educational office in Alborz province (210 persons) and a sample of 133 persons was selected, using simple random sampling. The tools for gathering the data were “Psychological Capital” questionnaire ;“Organizational Identity”; “Organizational Citizenship Behaviors” and “Deviance Behavior” that validity of the tools were approved according to experts opinion and their reliability were confirmed by Cronbach's Alpha coefficient. The Pearson correlation coefficient and multiple regressions were used for analyzing the data. Results showed that was significant relation between psychological capital and organizational identity with deviance and organizational citizenship behaviors. Also was significant relation between psychological capital and organizational identity. Finally the moderating role of organizational identity was not significant in the relationship between psychological capital and reduce deviant behaviors but moderating role of organizational identity in the relationship between psychological capital and organizational citizenship behavior was confirm.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ سرمایۀ روانشناختی و رفتارهای شهروندی و انحرافی کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز انجام شد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش 210 نفر از کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز بودند که با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 133 نفر برای نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه از جمله: سرمایۀ روانشناختی، هویت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و رفتارهای انحرافی سازمانی استفاده شده است که روایی و پایایی آنها با استناد به نظر متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیلکننده استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بودند که بین سرمایۀ روانشناختی و هویت سازمانی با بروز رفتارهای شهروندی و انحرافی در کارکنان رابطه وجود دارد. سرمایۀ روانشناختی و هویت سازمانی نیز رابطۀ مثبت و معناداری با هم دارند. همچنین، نقش تعدیلکنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ بین سرمایۀ روانشناختی و کاهش رفتارهای انحرافی معنادار بود، اما نقش تعدیلکنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ بین سرمایۀ روانشناختی و افزایش رفتارهای شهروندی تأیید نشد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321The Strategy of Organizational managers and Identity Disobedience (Outfit, Make-up, Language) of Stewardesses in the Standardization of Iranian Stewardesses' uniform Projectاستراتژی مدیران سازمانی و تمرد هویتی (پوششی، آرایشی و کلامی) بانوان مهماندار در پروژۀ استانداردسازی یونیفرم زنان مهماندار ایرانی 89-13812372586577410.22059/jomc.2018.226867.1007145FAمحبوبهعرفانی سروریدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانطلیعهخادمیاناستادیار، دانشکدۀ مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانداورشیخاوندیاستادیار، دانشکدۀ مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20160605The development of national and international ever exchanging of goods and cultures oblige of the highly performed male and female manpower’s labour and on the other hand by the expansion of international transport networks in the world. The mangers of super airline companies, have tried to create and recreate their favorable organizational identity of the staff by using standard selection strategy of stewardesses, professional training and purchasing new air fleet. That way by increasing the travelers’ satisfaction, a greater share of the world tourism is achieved. However, the results of an internal research have shown a continuous decrease in satisfaction of the passengers from the stewardesses. The stewardesses’ outfit, make up, and unprofessional language has led to systematic internal challenges with the managers in addition, to passenger’s dissatisfaction. Therefore, the researcher has investigated all available documents related to the only successful scientific project of the country by selecting the method of Grounded Theory (GT) which led to the discovery of the reason of managers’ interference strategy in the last decades in the basis of women identity disobedience. In this article the researcher has studied the procedure of discovery related to the consequence of the organizational managers’ decisions in the basis of women identity disobedience, and hopes it could be noticed by the major strategists of the country.با توجه به اهمیت روزافزون صنعت توریسم در جهان و نقش شرکتهای هواپیمایی در توسعۀ آن و اهمیت مهمانداران بهمنزلۀ حلقۀ انسانی مرتبط با مسافران هنگام پرواز، تاکنون گزارشی از تحقیقات احتمالی علمی-اجرایی در زمینۀ شناسایی بستر، محتوا و علل زمینهای (مداخلهگر و تسهیلگر) موجود تمرد هویتی بانوان مهماندار (آرایشی، پوششی و کلامی) ارائه نشده است. نتایج این پژوهش، حاکی از کشف مقولۀ اصلی استراتژی مدیران سازمانی در بستر تمرد هویتی بانوان مهماندار (پوششی، آرایشی و کلامی) و خردهمقولات نداشتن سرمایۀ فرهنگی و مهارتی، ترس منزلتی، نداشتن آموزش لازم و سیاسیبودن پستهای سازمانی مدیران ارشد، آنان را در وضعیت فرودستی سرمایه و مهارت و درنتیجه ناتوانی در انتقال هنجارهای شغلی قرار داده است. علل زمینهای موجود مدیران ارشد به تولید و بازتولید ساختارهای تمردزا برای بانوان مهماندار منجر شده است. تداخل انتظارات رسمی و غیررسمی سازمانی، نداشتن آموزشهای حرفهای، استانداردنبودن گزینش بانوان مهماندار مقولات دیگر موجود در این ساختار است. در این تحقیق با انتخاب روش نظریۀ زمینهای (GT) کلیۀ اسناد موجود اعم از فیلم و سند بررسی شده است (کدگذاری باز، محوری و گزینشی).دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"2423-694216120180321Structural Model of Organizational Trust on Personal Self-efficacy with Mediation the Collective Teachers’ Self-efficacyالگوی ساختاری تأثیر اعتماد سازمانی در خودکارآمدی شخصی با میانجیگری خودکارآمدی جمعی معلمان2592826565110.22059/jomc.2018.136218.1006627FAحسنعلیویس کرمیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانعزتالهقدم پوردانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانمحمدرضامتقینیادانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانJournal Article20160324This study carried out to modeling teachers’ personal efficacy with organizational trust and their collective efficacy. In this study, 255 teachers from elementary schools in Bajestan were selected with multistage sampling method. The instruments of study were Teacher sense of efficacy scale (short form) developed by Tschannen-Moran & Wolfolk Hoy (2001), Faculty Trust Scale developed by Hoy & Tschannen-Moran (2003) and Collective teacher belief scale developed by Tschannen-Moran & Barr (2004). Results showed that there are positive and significant correlations between components of organizational trust and teacher self-efficacy (P<0/01). Various fit indices for supposed model were adequate to data, too. According supposed model, although direct route from organizational trust towards teacher personal self-efficacy was negative, small and no significant (β = -0/187, P= 0/136) but indirect route from organizational trust towards teacher personal self-efficacy with mediation of collective teacher was positive, great and significant (β = 0/601, P<0/001), direct route from organizational trust towards teacher collective self-efficacy were positive, great and significant, too (β = 0/758, P<0/001). Results of study represent the importance of the organization’s social context in effect of the trust on the personal self-efficacy of the members.پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل خودکارآمدی شخصی معلمان از روی اعتماد سازمانی و خودکارآمدی جمعی آنان انجام شد. در این پژوهش، 255 معلم از مدارس ابتدایی شهر بجستان، به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، فرم کوتاهمقیاس احساس کارآمدی معلمان طراحیشده از سوی شان-موران و ولفلک هوی (2001)، مقیاس اعتماد کارکنان طراحیشده از سوی هوی و شان-موران (2003) و مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم طراحیشده از سوی شان-موران و بار (2004) بود. یافتهها نشان داد بین مؤلفههای اعتماد معلمان و خودکارآمدی شخصی آنان، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 p<). شاخصهای مختلف برازش مدل تدوینشده نیز گویای مناسبت مدل با دادهها بود. مطابق با مدل تدوینشده، مسیر مستقیم اعتماد سازمانی به خودکارآمدی شخصی معلم، منفی، جزئی و غیرمعنادار (071/0 =P و 190/0-=β) بود، اما مسیر غیرمستقیم اعتماد سازمانی به خودکارآمدی شخصی معلم با واسطۀ خودکارآمدی جمعی معلم، مثبت، بزرگ و معنادار بود (001/0 p< و 517/0=β). مسیر مستقیم اعتماد سازمانی به خودکارآمدی جمعی معلم نیز مثبت، بزرگ و معنادار بود (001/0< P و 672/0=β). یافتههای پژوهش، اهمیت بافت اجتماعی سازمان در تأثیر اعتماد در کارآمدی شخصی اعضا را نمایان میکند.