شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی به‌کارگیری هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای فناورانة جدید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران

چکیده

هدف: با توجه به اینکه هوش مصنوعی یک فناوری بسیار پیچیده و همه‌منظوره با بسیاری از زمینه‌های کاربردی بالقوۀ جدید است، مطالعات محدود در مورد آمادگی کسب‌وکارهای فناورانۀ جدید برای به‌کارگیری هوش مصنوعی یک شکاف تحقیقاتی قابل توجه را ایجاد کرده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی به‌کارگیری هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای فناورانۀ جدید است. این پژوهش یک پیش‌نیاز برای ایجاد آمادگی و تقویت به‌کارگیری هوش مصنوعی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش اکتشافی و بر حسب نوع داده‌ها کیفی است. در این پژوهش از روش کیفی تحلیل تم براون و کلارک برای شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی به‌کارگیری هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای فناورانة جدید استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر تعداد 14 نفر از بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای فناورانۀ جدید و متخصصان در حوزۀ هوش مصنوعی را شامل می‌شود. گردآوری داده‌های پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته انجام شد و تا اشباع نظری ادامه یافت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که عوامل متعددی بر آمادگی به‌کارگیری هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای فناورانة جدید تأثیرگذار است. عوامل شناسایی‌شده در این پژوهش شامل عوامل سازمانی، عوامل فناورانه، عوامل زیرساختی، عوامل حاکمیت داده، عوامل محیطی، و عوامل قانونی است.
نتیجه: این پژوهش با شناسایی عواملی که منجر به آمادگی کسب‌وکارهای فناورانۀ جدید در به‌کارگیری هوش مصنوعی می‌شود سبب می‌شود کسب‌وکارهای یادشده با استقبال از هوش مصنوعی از فرصت‌های آن بهره بگیرند. به‌علاوه چالش‌های هوش مصنوعی را به فرصت تبدیل کنند و سطح ریسک خود را پایین آورند و در نهایت زمینۀ رشد و پیشرفت خود را به‌ویژه در مقایسه با رقبا فراهم سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


محمدزادة ونستان، سهیلا و عابدی، رحیم (1403). بررسی نقش توانمندسازهای هوش مصنوعی و آمادگی هوش مصنوعی شرکت‌ها در پذیرش سیستم مدیریت روابط با مشتری. مدیریت بازرگانی، 16(1)، 34 ـ 58.
Alami, H., Lehoux, P., Denis, J. L., Motulsky, A., Petitgand, C., Savoldelli, M. ... & Fortin, J. P. (2020). Organizational readiness for artificial intelligence in health care: insights for decision-making and practice. Journal of Health Organization and Management, 35(1), 106-114.
Ali, W. & Khan, A. Z. (2024). Factors influencing readiness for artificial intelligence: a systematic literature review. Data Science and Management.
Alsheibani, S., Cheung, Y., & Messom, C. (2019). Artificial intelligence adoption: AI-readiness at firm level. In Pacific Asia Conference on Information Systems 2018 (p. 37). Association for Information Systems.
Benbya, H., Davenport, T. H., & Pachidi, S. (2020). Artificial intelligence in organizations: Current state and future opportunities. MIS Quarterly Executive, 19(4).
Berente, N., Gu, B., Recker, J., & Santhanam, R. (2021). Managing artificial intelligence. MIS quarterly, 45(3).
Bettoni, A., Corti, D., Matteri, D., Montini, E., Fiorello, M., Masiero, S. ... & Ejsmont, K. (2021). KITT4SME report 2021: Artificial Intelligence adoption in European Small Medium Enterprises. https://www. researchgate.net/publication/352568163_KITT4SME_report_2021_Artificial_Intelligence_adoption_in_European_Small_Medium_Enterprises, (10.131).
Brynjolfsson, E. & Mitchell, T. (2017). What can machine learning do? Workforce implications. Science, 358(6370), 1530-1534.
Davenport, T., Guha, A., Grewal, D., & Bressgott, T. (2020). How artificial intelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48, 24-42.
Feuerriegel, S., Shrestha, Y. R., von Krogh, G., & Zhang, C. (2022). Bringing artificial intelligence to business management. Nature Machine Intelligence, 4(7), 611-613.
Fischer, H., Seidenstricker, S., Berger, T., & Holopainen, T. (2022). Artificial intelligence in B2B sales: Impact on the sales process. Artificial Intelligence and Social Computing, 28(28), 135-142.
Frangos, P. (2022, December). An integrative literature review on leadership and organizational readiness for AI. In Eur. Conf. Impact Artif. Intell. Robot (Vol. 4, pp. 145-152).
Ghosh, C. (2021). New era of accounting system based on artificial intelligence (AI)–triadic entry accounting. Account and Financial Management Journal, 6(11).
Grashof, N. & Kopka, A. (2023). Artificial intelligence and radical innovation: an opportunity for all companies? Small business economics, 61(2), 771-797.
Hradecky, D., Kennell, J., Cai, W., & Davidson, R. (2022). Organizational readiness to adopt artificial intelligence in the exhibition sector in Western Europe. International journal of information management, 65, 102497.
Haenlein, M. & Kaplan, A. (2019). A brief history of artificial intelligence: On the past, present, and future of artificial intelligence. California management review, 61(4), 5-14.
Holmström, J. (2022). From AI to digital transformation: The AI readiness framework. Business Horizons, 65(3), 329-339.
Holzinger, A., Langs, G., Denk, H., Zatloukal, K., & Müller, H. (2019). Causability and explainability of artificial intelligence in medicine. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 9(4), e1312.
Izzaty Roszelan, A. I. R. & Shahrom, M. (2025). Readiness for Artificial Intelligence Adoption in Malaysian Manufacturing Companies. Journal of Information Technology Management, 17(1), 1-13.
Jöhnk, J., Weißert, M., & Wyrtki, K. (2021). Ready or not, AI comes—an interview study of organizational AI readiness factors. Business & information systems engineering, 63(1), 5-20.
Lokuge, S., Sedera, D., Grover, V., & Dongming, X. (2019). Organizational readiness for digital innovation: Development and empirical calibration of a construct. Information & management, 56(3), 445-461.
Lui, K., & Karmiol, J. (2018). AI infrastructure reference architecture. IBM Systems: Armonk, NY, USA.
Lu, H., Li, Y., Chen, M., Kim, H., & Serikawa, S. (2018). Brain intelligence: go beyond artificial intelligence. Mobile networks and applications, 23, 368-375.
Lu, Y. (2019). Artificial intelligence: a survey on evolution, models, applications and future trends. Journal of Management Analytics, 6(1), 1-29.
Manne, R., & Kantheti, S. C. (2021). Application of artificial intelligence in healthcare: chances and challenges. Current Journal of Applied Science and Technology, 40(6), 78-89.
Mohammadzadeh Vanestan, S. & Abedi, R. (2014). Investigating the role of artificial intelligence enablers and companies’ readiness for artificial intelligence in adopting customer relationship management systems. Business Management Quarterly, 16(1), 34-58. (in persian)
Murphy, K., Di Ruggiero, E., Upshur, R., Willison, D. J., Malhotra, N., CAI, J. C. ... & Gibson, J. (2021). Artificial intelligence for good health: a scoping review of the ethics literature. BMC medical ethics, 22, 1-17.
Najdawi, A. (2020). Assessing AI readiness across organizations: The case of UAE. In 2020 11th International Conference on Computing, Communication and Networking Technologies (ICCCNT) (pp. 1-5). IEEE.
Pallathadka, H., Ramirez-Asis, E. H., Loli-Poma, T. P., Kaliyaperumal, K., Ventayen, R. J. M., & Naved, M. (2023). Applications of artificial intelligence in business management, e-commerce and finance. Materials Today: Proceedings, 80, 2610-2613.
Priya, A. K., Devarajan, B., Alagumalai, A., & Song, H. (2023). Artificial intelligence enabled carbon capture: A review. Science of the Total Environment, 886, 163913.
Ransbotham, S., Kiron, D., Gerbert, P., & Reeves, M. (2017). Reshaping business with artificial intelligence: Closing the gap between ambition and action. MIT Sloan management review, 59(1).
Reim, W., Åström, J., & Eriksson, O. (2020). Implementation of artificial intelligence (AI): a roadmap for business model innovation. Ai, 1(2), 11.
Sestino, A. & De Mauro, A. (2022). Leveraging artificial intelligence in business: Implications, applications and methods. Technology analysis & strategic management, 34(1), 16-29.
Tjebane, M. M., Musonda, I., & Okoro, C. (2022). Organisational factors of artificial intelligence adoption in the South African construction industry. Frontiers in Built Environment, 8, 823998.
Ughulu, P. D. (2022). The role of Artificial intelligence (AI) in Starting, automating and scaling businesses for Entrepreneurs. ScienceOpen Preprints.
Yoon, S. N. & Lee, D. (2019). Artificial intelligence and robots in healthcare: What are the success factors for technology-based service encounters? International Journal of Healthcare Management.