امروزه بنگاههایی در کسب سود موفق میگردند که در جلب رضایت مشتریان خود در بازارهای هدف بیشتر تلاش نمایند.خریداران امروز باانبوهی از محصولات مواجه هستند و انتظارات آنها در مورد کیفیت کالاها و خدمات با گذشته تفاوت زیادی دارد.باتوجه به این واقعیتها،خریداران،کالاها و خدماتی راانتخاب خواهند کرد که با نیازها و انتظارات آنها مطابقت بیشتری داشته باشد. وظیفه بخش بازاریابی شرکتها ایجاب میکند که عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان را شناسایی و جهت جلب رضایت مشتریان خود تلاش نمایند.
تحقیق حاضر به منظور وزندهی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان خودروهای سواری(پراید 141 و زانتیا) از شرکت سایپا در شهرستان شیرازکه طی فروردین ماه 1382 تا فروردین ماه 1384 خودرو خود را خریداری نموده اند(N=1038)، با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان بااستفاده از منابع موجود و نظرات کارشناسان فنی شرکت سایپا شناسایی و سلسله مراتب درخت تصمیم طراحی شده؛ سپس به وسیله پرسشنامه و مصاحبه، دادههای لازم جمع آوری و با نرم افزار Expert Choiceمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج تحقیق، «ویژگیهای خودرو» دارای بیشترین وزن نسبت به عوامل دیگر در رضایت مشتریان خودرو حائز اهمیت میباشد.
فیروزیان, محمود , محمدیان, مقدسه و غفوریان, هادی . (1385). وزندهی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت خودرو با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP ). مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 4(3), -.
MLA
فیروزیان, محمود , , محمدیان, مقدسه , و غفوریان, هادی . "وزندهی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت خودرو با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP )", مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 4, 3, 1385, -.
HARVARD
فیروزیان, محمود, محمدیان, مقدسه, غفوریان, هادی. (1385). 'وزندهی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت خودرو با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP )', مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 4(3), pp. -.
CHICAGO
محمود فیروزیان , مقدسه محمدیان و هادی غفوریان, "وزندهی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت خودرو با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP )," مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 4 3 (1385): -,
VANCOUVER
فیروزیان, محمود, محمدیان, مقدسه, غفوریان, هادی. وزندهی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت خودرو با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP ). مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 1385; 4(3): -.