در این مقاله علاوه بر مروری اجمالی بر تلاشهای انجام شده در جهت هدایت سازمان به سوی معنویت و استقرار اخلاقیات در سازمان، ابتدا برخی از مفاهیم و تعاریف ارایه میشود؛ سپس تکنیکها و ابزارهای مدیریت اخلاقی در سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. این ابزارها و سازوکارها به طور کلی در برگیرنده تدابیر ساختاری، آموزش، تدوین خطمشیها و تدوین منشور اخلاقی میشود. با مروری بر آثار ارایه شده در زمینه منشور اخلاقی این نتیجه حاصل میشود که در این مقالهها و تحقیقات، عمدتا تمرکز بر چیستی و چرایی منشور اخلاقیات است و به فرایند تدوین منشور کمتر توجه شده است. لذا تأکید اصلی مقاله بر فرایند عملی تدوین منشور اخلاقی در سازمان میباشد.
بدین منظور لازم است که هدف غایی سازمان، ارزشهای اصلی سازمان، ذینفعان سازمان مورد توجه قرار گیرند و نکات لازم توجه در مورد هریک از ذینفعان سازمان مشخص و در تدوین منشور اخلاقی لحاظ شود. در این مقاله پس از تشریح این موارد، به طور نمونه یک منشور اخلاقی برای یک دانشگاه تدوین میشود.