مدیران در سازمان جهت تصمیمگیری به اطلاعات صحیح نیاز دارند. گاه اطرافیان مدیر ممکن است از ارایه اطلاعات صحیح به مدیر خودداری کنند و با ستایش نابجا مدیر را اغفال نمایند. چاپلوسی اعتماد را از بین برده و شنونده را خوار میکند. همچنین به اعتبار و صداقت فرد چاپلوس لطمه وارد میکند. تملق و چاپلوسی دلالت بر ریاکاری و بیصداقتی دارد. در متون اسلامی و ادبی در خصوص پرهیز از چاپلوسی توصیههای زیادی شده است، ولی گاه در سازمانها این رفتار نامطلوب مشاهده میشود.
در این مقاله ضمن پرداختن به مباحث تملق و چاپلوسی، تفاوت آن با تعریف و تمجید بیان شده است. سعدی شاعر قرن هفتم در خصوص چاپلوسی توصیههای سودمندی داشته و راههای مقابله با آن را به زبان شعر بیان نموده است.