تحلیل موانع تعامل‌پذیری فرهنگی در زنجیره تأمین صنعت خودرو با به کارگیری رویکرد مدل‌سازی ساختاری-تفسیری( ISM)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار ،گروه مدیریت ، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

2 استادیار ،گروه مدیریت،دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

چکیده

همکاری بین شرکت­ها در زنجیره تأمین صنایع مختلف برای دستیابی به رضایت مشتریان نهایی ضروری است، اما طبق تحقیقات مختلفی که انجام شده است، بسیاری از پروژه­های همکاری توفیق لازم را نمی­یابند. یکی از مهم­ترین دلایل این امر عدم توجه به مسائل و اختلافات فرهنگی در ایجاد همکاری بین سازمان­هاست. نظر به اهمیت موضوع، در این تحقیق ابتدا موانع مهم تعامل­پذیری فرهنگی بین سازمان­های همکاری­کننده در زنجیره تأمین صنعت خودرو شناسایی شد و سپس این موانع با استفاده از رویکرد مدل­سازی ساختاری تفسیری، سطح­بندی گردیدند. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، از خبرگان و متخصصین صنعت خودرو در شهر رشت با استفاده از پرسشنامه سطح­بندی موانع تعامل­پذیری فرهنگی که توسط محقق بر طبق روش­شناسی مدل­سازی ساختاری تفسیری طراحی شده، گردآوری شده است. مطالعه نشان می­دهد که رفع چهار مانع «تفاوت در جهت­گیری استراتژیک سازمان­ها»، «تفاوت پرسنل سازمان­ها از لحاظ دانش، تجربه و ظرفیت یادگیری»، «تفاوت در زبان گفتاری سازمان­ها» و «تفاوت در میزان توجه سازمان­ها به یادگیری» سنگ زیربنای رفع موانع تعامل­پذیری فرهنگی در زنجیره تأمین می­باشند.

کلیدواژه‌ها


. قربانی، محمد حسین؛ اسدی، حسن؛ شریفی، مسلم (1388). ارتباط بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل دنیسون. علوم حرکتی و ورزش، 14، 118-107.
2. Cao, M., Vonderembse, M. A., Zhang, Q., & Nathan, T. S. R. (2013). Supply chain collaboration: conceptualisation and instrument development. International Journal of Production Research, 48(22), 6613-6635.
3. Chang, B., Chang, C.-W., & Wu, C.-H. (2011). Fuzzy DEMATEL method for developing supplier selection criteria. Expert Systems with Applications, 38, 1850–1858.
4. Chen, D., Vallespir, B., & Daclin, N. (2008). An approach for enterprise interoperability measurement. Proceedings of MoDISE-EUS, 1-12.
5. Engelen, A., Brettel, M., & Wiest, G. (2012). Cross-functional Integration and New Product Performance — The Impact of National and Corporate Culture. Journal of International Management, 18, 52-65.
6. Faisal, M. N. (2010). Analysing the barriers to corporate social responsibility in supply chains: an interpretive structural modelling approach. International Journal of Logistics Research and Applications: A Leading Journal of Supply Chain Management, 13(3), 179-195.
7. van Fenema, P. C., & Loebbecke, C. (2014). Towards a framework for managing strategic tensions in dyadic interorganizational relationships. Scandinavian Journal of Management.
8. Fey, C. F., & Denison, D. R. (2003). Organizational Culture and Effectiveness: Can American Theory Be Applied in Russia? Organization Science, 14(6), 686-706.
9. Ford, T. C., Colombi, J. M., Graham, S. R., & Jacques, D. R. (2007). Survey on Interoperability Measurement: DTIC Document.
10. Kingston, G., Fewell, S., & Richer, W. (2005). An organisational interoperability agility model: DTIC Document.
11. Laskowska-Rutkowska, A., & Warszawie, S. G. H. w. (2009). The impact of national and organizational culture on the cooperation of firms – a supply chain perspective. Journal of Intercultural Management, 1(2), 5-16.
12. Agranoff, R. (2006). Inside collaborative networks: Ten lessons for public managers. Public administration review, 66(51), 56-65.
13. Rocha, F. (1999). Inter-firm technological cooperation: effects of absorptive capacity, firm-size and specialization. Economics of innovation and new technology, 8(3), 253-271.
14. Rubinstein, R. A., Keller, D. M., & Scherger, M. E. (2008). Culture and Interoperability in Integrated Missions. International Peacekeeping, 15(No.4), 540-555.
15. San Martín-Rodríguez, L., Beaulieu, M. D., D'Amour, D., & Ferrada-Videla, M. (2005). The determinants of successful collaboration: a review of theoretical and empirical studies. Journal of interprofessional care, 19(51), 132-147.
16. Stanley, L. J., & McDowell, W. (2013). The role of interorganizational trust and organizational efficacy in family and nonfamily firms. Journal of Family Business Strategy.
17. Thatcher, S. M. B., Foster, W., & Zhu, L. (2006). B2B e-commerce adoption decisions in Taiwan: The interaction of cultural and other institutional factors. Electronic Commerce Research and Applications, 5, 92-104.
18. Tsui, A. S., Wang, H., & Xin, K. R. (2006). Organizational Culture in China: An Analysis of Culture Dimensions and Culture Types. Management and Organization Review, 2(3), 345-376.
19. Whitman, L. E., & Panetto, H. (2006). The missing link: Culture and language barriers to interoperability. Annual Reviews in Control, 30, 233–241.
20. Zutshi, A., Grilo, A., & Jardim-Goncalves, R. (2012). The Business Interoperability Quotient Measurement Model. Computers in Industry, 63, 389–404.