قرار گرفتن ایران در جایگاه نهم دنیا در تولید دانش نانو، چشمانداز روشن و امید بخشی را به منظور بهرهبرداری از فرصتهای تجاریسازی و خلق ثروت بر مبنای فناوری نانو فرا روی کشور قرار داده است. دانشگاهها و مراکز پژوهشی به عنوان سازمانهایی که پژوهشگران در آن به انجام تحقیقات علمی میپردازند نقش مؤثری در تجاریسازی تحقیقات دارند. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل سازمانی تأثیرگذار بر استراتژی تجاریسازی تحقیقات فناوری نانو در ایران است. روش این پژوهش از نوع کیفی- کمی است. ابزار بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و ابزار بخش کمی، پرسشنامه است. روش تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری در سه مرحله و در بخش کمی، تحلیل عاملی و آزمون آنووا است. نتایج این پژوهش نشاندهندهی شناسایی 30 عامل سازمانی در قالب 9 بُعد است که بر انتخاب استراتژی تجاریسازی تحقیقات فناوری نانو تأثیرگذار است. این عوامل به ترتیب اولویت عبارتند از زیرساختهای دانشگاه، مدیریت دانش، استراتژی دانشگاه و کیفیت دانشکده، ماهیت پژوهش و جهتیابی تجاری، شبکههای دانشگاه، مدیریت دانشگاه، منابع انسانی دانشگاه، ساختار دانشگاه و منابع مالی دانشگاه. تأثیر عوامل سازمانی در بیشتر موارد بر انتخاب استراتژی ایجاد شرکتهای انشعابی بیشتر از سایر استراتژیها است.
هومن، حیدر علی، (1389). شناخت روش علمی در علوم رفتاری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
Akhavan, A. N. , Bagheri, A. , Jabbari, N. , (2008). “An Empirical Studying of Barriers for Technology Transfer: The case of Iran”, IEEE, 978-1-4244-2330-9/08.
Biernacki, P., Waldorf, D., (1981). “Snowball Sampling: Problems and techniques of Chain Referral Sampling”, Sociological methods and research, 10(2), pp. 141- 163.
Choi, Y. R. and P. H. Phan, (2006). “The Influences of Economic and Technology Policy on the Dynamics of New Firm Formation”, Small Business Economics, Vol. 26, PP. 493-503.
Daft, R. L., (1992). Organization Theory and Design, New York, West publishing company.
Del Campo, A.A., A. Sparks, R.C. Hill and R.T. Keller (1999). “The transfer and commercialization of university-developed medical imaging technology: Opportunities and problems”, IEEE Transaction on Engineering Management, 46(3),289-298
Everett M., Rogers, (2003). “University System: the case of Chalmers University of Technology”, Research policy, Vol.32, pp. 1555-1568.
Ford, D., Saren, M., (1996). Technology Strategy for Business, International Thomson Business Press, London.
Friedman, J. and Silberman, J., (2003). “University Technology Transfer: Do Incentives, Management and Location Matter?”, Journal of Technology Transfer, 28(1), pp. 81-85.
Jasinki, Andrzej H. , (2009). “Barriers for technology transfer: the case of a country in transition”, Journal of Technology Management, in China, Vol. 4, No. 2, pp. 119-131.
Kerlinger, F. N., (1986). Foundations of Behavioral Research, New York: Holt, Rinehart and Winston Inc.
Lowe, J., Taylor, P., (1998). “R&D Technology Purchase through License Agreements: Complementary Strategies and Complementary Assets”, R&D Management, 28(4), pp. 263-278.
O’Shea, Rory P. , Chugh, Harveen, Allen, Thomas J. , (2008). “determinants and consequences of university spinoffs activity: a conceptual framework”, J Techno Transfer, 33: 653-666.
Palmberg, Christopher, Denirs, Helene, Miguet, Claire, (2009). “Nanotechnology, An Overview Based On Indicators And Statistics”, OECD, STI working paper, p.53
Pirnay,F., Surlemont,B., Nlemvo,F., (2003). “Toward a Typology of University Spinoffs”, Small Business Economics, 21 (4) PP.355-369.
Robbins, S. P., (1994). Management, 6th ed., Prentice Hall Inc.
Shane, S. (2004). Academic Entrepreneurship: university spinoffs and wealth creation, Cheltenham, UK, Edward Elgar.
Umum, K.K., Dhewanto, W., Larso, D., (2008). Higher education institution and technology transfer, AGSE.
Yadollahi, F. J., Talebi, K (2009). “ Application of Knowledge Management for Research Commercialization”, World Academy of science Engineering and Technology, 49, pp. 451- 455.