کشور ایران به دلیل داشتن جاذبهها و مقاصد بیبدیل، استعداد بسیار زیادی در استفاده از مزایا و منافع صنعت گردشگری دارد. اما بر اساس آمار سازمانهای بینالمللی و ملی، صنعت گردشگری کشور وضعیتی مطلوب ندارد و از قابلیتها و پتانسیل کشور در این زمینه استفادة مطلوبی نمیشود. از این رو این مقاله با بهکارگیری روش تحقیق آمیختة اکتشافی و با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی در بخش کیفی و روش پیمایشی، و با بهکارگیری نرمافزارهای SPSSو LISREL در بخش کمی راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری را بررسی کرده است و پس از دستیابی به کفایت نظری در مصاحبه با خبرگان صنعت و اجرای روش تحلیل محتوای کیفی بر مصاحبهها، پرسشنامه توزیع کرده است و در پایان، به 15 راهکار ارتقای صنعت در دو دسته راهکارهای مرتبط با صنعت و راهکارهای مرتبط با دولت دست یافته و بر اساس آن، مدل راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری کشور را طراحی کرده است.
ارمغان، سیمین (1386). گردشگری و نقش آن در جغرافیا. اسلام شهر، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اسلام شهر.
بازرگان، عباس (1378). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری. چاپ اول، تهران، دیدار.
تقوی، مهدی؛ قلیپور سلیمانی، علی (1388). «عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری ایران». پژوهشنامة اقتصادی، سال نهم، شمارة سوم، صفحات 172-157.
شجاعی، منوچهر؛ نوری، نورالدین (1386). «بررسی سیاستهای دولت در صنعت گردشگری و ارائة الگوی پایدار توسعة صنعت گردشگری». دانش مدیریت، سال20، شمارة 78، صفحات 90-63.
رحیمپور، علی (1387). «مطالعه و بررسی جایگاه صنعت گردشگری ایران در بازار تجارت بینالمللی گردشگری». فصلنامة جغرافیای انسانی، سال اول، شمارة اول، صفحات
صدر ممتاز، ناصر؛ آقارحیمی، زهرا (1389). «صنعت گردشگری پزشکی در ایران: راهکارهایی برای توسعه». مدیریت اطلاعات سلامت، شمارة 7 (ویژهنامه)، صفحات 524-516.
کارگر، بهمن (1386). توسعة شهرنشینی و صنعت گردشگری در ایران (از مفهوم تا راهکار). چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.
محسنی، رضاعلی (1388). «گردشگری پایدار در ایران: چالشها و راهکارها». مجلة فضای جغرافیایی، شمارة 28، صفحات171- 149.
مدهوشی، مهرداد؛ ناصرپور، نادر (1382). «ارزیابی موانع توسعة صنعت گردشگری در استان لرستان». پژوهشنامة بازرگانی، سال هفتم، شمارة 28، صفحات58-25.
مدهوشی، مهرداد؛ نیازی، عیسی (1389). «بررسی و تبیین توسعة صنعت گردشگری در استان گلستان». دانش و توسعه، سال هفدهم، شمارة30، صفحات162-135.
Elo, S.; Kynga¨s, H. (2008). “The qualitative content analysis process”. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115.
Given, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Los Angeles, London, SAGE.
Hall, Michael; Lew, Alan (2009). Understanding and managing tourism impacts: an integrated approach. Routledge
Hsieh, H. F.; Shannon, S. E. (2005). “Three approaches to qualitative content analysis”. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
Ingram, H. (1997). Clusters and gaps in hospitality and tourism research. in Teare, R. and Bowen, J. (Eds), New Direction in Hospitality and Tourism: An Essential Resource, Cassell, London
Jafari, Jafar (2003). “Research and scholarship: The basis of tourism education“. Journal of tourism studies, 14(1:6)
باقری, مسلم, & زارعی متین, حسن. (1394). تبیین راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 13(3), 925-944. doi: 10.22059/jomc.2015.54745
MLA
مسلم باقری; حسن زارعی متین. "تبیین راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران", مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 13, 3, 1394, 925-944. doi: 10.22059/jomc.2015.54745
HARVARD
باقری, مسلم, زارعی متین, حسن. (1394). 'تبیین راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران', مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 13(3), pp. 925-944. doi: 10.22059/jomc.2015.54745
VANCOUVER
باقری, مسلم, زارعی متین, حسن. تبیین راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 1394; 13(3): 925-944. doi: 10.22059/jomc.2015.54745