کودکان و نوجوانان از طریق کسبِ مهارتهای اجتماعیـ هنجارها، انگیزهها، نگرشها، و رفتارهای لازم برای تطبیق با نیازهای اجتماعی و نیز حفظ روابط بینِفردی را فرامیگیرند. مدارس، بهمنزلة مهمترین پایگاه آموزشی، نقش بسزایی در پرورش این مهارتها در دانشآموزان دارند. با توجه به اهمیت موضوع و نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سیاستهای این نهاد، در تحقیق حاضر، محتوای سند تحول از نظر میزان توجه به مقولههای مهارتهای اجتماعی از دیدگاه هدفگزینی تلئولوژیک تحلیل محتوا شد. برای این کار، پس از دستهبندی و شمارش گزارههای آشکار و پنهان و محاسبة شاخصهای آمار توصیفی، به منظور برآورد میزان درجة اهمیت شاخصها، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. برای محاسبة ضریب قابلیت اعتماد و پایایی پژوهش، پژوهشگران فصل چهارم سند را مجدداً کُدگذاری کردند و ضریب توافق 75/92درصد بهدست آمد. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفة مهارتهای ارتباطی (41درصد) و پس از آن مسئولیتپذیری (27درصد) و مهارتهای مقابلهای (20درصد) است و به مؤلفههای همدلی (5/0درصد) و جرئتورزی (68/0درصد) کمترین توجه صورت گرفته است.
درّانی، کمال (1375). درآمدی بر تجزیه و تحلیل محتوا (فن تعبیر و تفسیر نظارتی)،فصلنامةدانش مدیریت،دانشگاه تهران، 32 و31: 25ـ34.
طالبزاده نوبریان، محسن؛ صالح صدق پور، بهرام،کرامتی،انسی(1387).بررسی تأثیرجو اجتماعی مدارس متوسطه بر پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان؛ فصلنامهمطالعات برنامه درسی، 3(8): 23ـ46.
فرنیا، زهرا، جهانبخش، اسماعیل و وحیدا، فریدون(1391). بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهدر شهر اصفهان، فصلنامةعلوم اجتماعی دانشگاه آزاد شوشتر،(16)6: 26ـ51.
کرامتی، محمدرضا(1381) مطالعة تأثیر یادگیری مشارکتی بررشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایة پنجم ابتدایی شهر مشهد،پایاننامةکارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت معلم تهران.
8. Alberti, R.E. and Emmons, M.L. (2001). Your Perfect Right: Assertiveness and Equality in Your Life and Relationships, Eight ed., Impact Publishers, Atascadero, CA, USA.
9. Canney, C. and Byrne, A. (2006). Evaluating circle time as a support to social skills development reflections on a journey in school- based Research, British journal of special education, 33(1): 224-235.
10. Cereto, S.C. (1989). Principles of modern management, Functions and systems, Massachusethe: Allyn and Bacon, Inc.
11. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2003). Safe and sound: An education leader’s guide to evidence-based social and emotional learning (SEL) programs, Chicago: Author.
12. DeGeest, D. and Brown, K.G. (2011). The role of goal orientation in leadership development, Human Resource Development Quarterly, 22(2):157-175.
13. Elliottn, S. and Gersham, M. (2005). Social skills intervention for children, Behavior modification, 17(3): 287-313.
14. Etzioni, A., Berkowitz, M.W. and Wilcox, W.B. (1994). Character Building: For a Democratic, Civil Society, Communication Network.
15. Flook, L., Goldberg, S.B., Pinger, L. and Davidson, R.J. (2015). Promoting prosocial behavior and self-regulatory skills in preschool children through a mindfulness-based kindness curriculum, Developmental psychology, 51(1): 44.
16. Folkman, S., Lazarus, R. S., Gruen, R. J., & DeLongis, A. , (1986). Appraisal, coping, health status, and psychological symptoms, Journal of personality and social psychology, 50(3): 571.
17. Gilliam, W.S. and Shahar, G. (2006). Preschool and child care expulsion and suspension: Rates and predictors in one state, Infants and Young Children, 19(3): 228-245.
18. Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence, Bantam Dell Publishing Group.
19. Greshman, F and Elliott, S. (1999). The social skills rating system, Criclepines MN: American Guidance services.
20. Introna, L. (1996). Notes on ateleological information systems development, Information Technology and People, 9(4): 20-39.
21. Jennings, P.A. and Greenberg, M.T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes, Review of educational research, 79(1): 491-525.
22. Jolliffe, D. and Farrington, D.P (2006). Developmental and validation of the basic empathy scale, Journal of Adolescence, 29(4): 589-611.
23. Jones, S.M. and Bouffard, S.M. (2012). Social and Emotional Learning in Schools: From Programs to Strategies, Social Policy Report, Society for Research in Child Development, 26(4).
24. Loannis, A. and Efrosini, K. (2008). Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities, Research in developmental disabilities, 29: 1-10.
25. Matson, J.L.; Fee, V.E; Coe, D.A. and Smith, D. (2000). A social skills program for developmentally delayed preschoolers, Journal of Clinical Child Psychology, 20(4): 428-433.
26. Moussa, F.M. (2012). The Interactive Effects of Self-Esteem, Goal Instructions, and Incentives on Personal Goals and Goal Attainment, Organization Management Journal, 9: 148-169.
27. Nahrgang, J.D., Scott DeRue, D., Hollenbeck, J.R., Spitzmuller, M., Jundt, D.K. and Ilgen, D.R. (2014). Goal setting in teams: The impact of learning and performance goals on process and performance, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 122: 12-21.
28. Pattison, D. and Long, D. (2011). Accurately determining intermediate and terminal plan states using bayesian goal recognition, Proceedings of the First Workshop on Goal, Activity and Plan Recognition (GAPRec 2011) 32.
29. Poulou, M.S. (2017). The relation of teachers’ emotional intelligence and students’ social skills to students’ emotional and behavioral difficulties: A study of preschool teachers’ perceptions, Early education and development, 28(8): 996-1010.
30. Rao, A.S. and Georgeff, M.P. (1998). Decision procedures for BDI logics, Journal of Logic and Computation, 8(3): 293-343.
31. Rosenberg, A. and McShea, D.W. (2007). Philosophy of biology: A contemporary introduction, Routledge.
32. Ruse, M. (2008). The Oxford handbook of philosophy of biology, Oxford University Press.
33. Smith, S.W. and Travis, P.C. (2001). Conducting social competence research considering conceptual frameworks, Behavioral Disorders: 26: 360-369.
34. Stuart, G.W. (2014). Principles and practice of psychiatric nursing, Elsevier Health Sciences, ISBN: 9780323091145.
35. Tyrrell, M. (2007). Sentient beings and wildlife resources: Inuit, beluga whales and management regimes in the Canadian Arctic, Human Ecology, 35(5): 575-586.
36. Van der Oord, S., Van der Meulen, E.M., Prins, P.J., Oosterlaan, J., Buitelaar, J.K. and Emmelkamp, P.M. (2005). A psychometric evaluation of the social skills rating system in children with attention deficit hyperactivity disorder, Behavior research and therapy, 43(6): 733-746.
37. Vecchio, G.M., Pastorelli, C. and Delbove, G. (2007). Multi- faceted self-efficacy belief as predictors of life, Satisfaction in late adolescence, Personality and Individual differences, 43(7): 1807-1818.
38. Weissbourd, R., Bouffard, S.M. and Jones, S.M. (2013). School climate and moral and social development, School Climate Practices for Implementation and Sustainability, 30: 1-5.
39. Zeidner, M. and Matthews, G. (2017). Emotional intelligence in gifted students, Gifted Education International, 33(2): 163-182.
ابراهیمی مقدم, ندا, & درانی, کمال. (1397). تحلیل تلئولوژیک مهارتهای اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 16(2), 283-304. doi: 10.22059/jomc.2018.223179.1007088
MLA
ندا ابراهیمی مقدم; کمال درانی. "تحلیل تلئولوژیک مهارتهای اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش", مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 16, 2, 1397, 283-304. doi: 10.22059/jomc.2018.223179.1007088
HARVARD
ابراهیمی مقدم, ندا, درانی, کمال. (1397). 'تحلیل تلئولوژیک مهارتهای اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش', مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 16(2), pp. 283-304. doi: 10.22059/jomc.2018.223179.1007088
VANCOUVER
ابراهیمی مقدم, ندا, درانی, کمال. تحلیل تلئولوژیک مهارتهای اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 1397; 16(2): 283-304. doi: 10.22059/jomc.2018.223179.1007088