در تکاپوی پویایی های تکوین منجی گرایی سازمانی در بخش دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی‌عصر(عج)، رفسنجان، ایران

2 دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف کاوش فرایند تکوین منجی‏گرایی سازمانی در بخش دولتی با استفاده از رهیافت مدل‏یابی ساختاری تفسیری انجام شد. بدین منظور، پس از مطالعة پیشینة پژوهش و شناسایی مؤلفه‏های معرف پدیدة مورد مطالعه، پرسشنامة ماتریسی روابط مؤلفه‏ها تدوین و میان 15 نفر از استادان مدیریت، به عنوان خبرگان منتخب، با روش نمونه‏گیری مفهوم، توزیع شد. بر اساس یافته‏های پژوهش، چنین دریافت شد که بافتار شرنگ‏آلود سازمان در سه سطح (فردی و مدیریتی در سطح اول، بین‏فردی در سطح دوم، سازمانی و منابع فیزیکی در سطح سوم)، با تأثیر بر عدم اجابت نیازهای اساسی اعضای سازمان، بنیادی‏ترین محرک گرایش به منجی در سازمان محسوب می‏شود. از برهم‏کنش نیازهای اجابت‏نشدة اعضای سازمان و ادراک وجود منجی نزد آن‌ها‌ـ که خود تابعی از وجود صالحان مصلح در سازمان است‌ـ دیالکتیک ناکامی و امید شکل می‏گیرد که نتیجة آن انتظار فعالانة ظهور منجی است. چنین انتظاری به ائتلاف منجی‏گرایان و انتخاب رهبری به عنوان مصلح جزء و در سطحی بالاتر به ارتقای مادی و معنوی منجی‏گرایان و نیز به دست گرفتن ابتکار عمل در سازمان توسط ایشان می‏انجامد.

کلیدواژه‌ها


سیاح‏پور، علی (1396). «منجی‏گرایی سازمانی: نظریه‏ای داده‏بنیاد»، پایان‏نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان.
References
Adams, V. H., Snyder, C. R., Rand, K. L., King, E. A., Sigmon, D. R., & Pulvers, K. M. (2002). “Hope in the workplace”, Handbook of workplace spirituality and organizational performance, pp. 367-377.
Ancona, D., Malone, T. W., Orlikowski, W. J., & Senge, P. M. (2007). “In praise of the incomplete leader”, Harvard Business Review, 85(2), pp. 2-9.
Avolio, B. J. & Gardner, W. L. (2005). “Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership”, The leadership quarterly, 16(3), pp. 315-338.
Barbuto, Jr, J. E. & Wheeler, D. W. (2006). “Scale development and construct clarification of servant leadership”, Group & Organization Management, 31(3), pp. 300-326.
Benefiel, M. (2005). “The second half of the journey: Spiritual leadership for organizational transformation”, The leadership quarterly, 16(5), pp. 723-747.
Blake, R. R. & Mouton, J. S. (1964). The managerial grid, Houston, Gulf.
Bligh, M. C., Kohles, J. C., Pearce, C. L., Justin, J. E., & Stovall, J. F. (2007). “When the romance is over: Follower perspectives of aversive leadership”, Applied Psychology, 56(4), pp. 528-557.
Boyatzis, R. E., Smith, M. L., Van Oosten, E., & Woolford, L. (2013). “Developing resonant leaders through emotional intelligence, vision and coaching”, Organizational Dynamics, 42(1), pp. 17-24.
Burke, R. J. & Cooper, C. L. (2006). Inspiring leader, NY: Routledge.
Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (pp. 146-166). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Dartey-Baah, K. (2015). “Resilient leadership: A transformational-transactional leadership mix”, Journal of Global Responsibility, 6(1), pp. 99-112.
De Meuse, K. P., Dai, G., & Hallenbeck, G. S. (2010). “Learning agility: A construct whose time has come”, Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 62(2), p. 119 .
Dionne, S. D., Yammarino, F. J., Atwater, L. E., & James, L. R. (2002). “Neutralizing substitutes for leadership theory: Leadership effects and common-source bias”, Journal of applied psychology, 87(3), pp. 454-464.
Fiedler, F. E. (1967). A Theory of leadership effectiveness, NY: McGraw-Hill.
Fry, L. W. (2003). “Toward a theory of spiritual leadership”, The leadership quarterly, 14(6), pp. 693-727.
Gardner, W. L., Cogliser, C. C., Davis, K. M., & Dickens, M. P. (2011). “Authentic leadership: A review of the literature and research agenda”, The leadership quarterly, 22(6), pp. 1120-1145.
Geier, J. G. (1967). “A trait approach to the study of leadership in small groups”, Journal of communication, 17(4), pp. 316-323.
Goldman, A. (2008). “Company on the couch: Unveiling toxic behavior in dysfunctional organizations”, Journal of Management Inquiry, 17(3), pp. 226-238.
Griffin, R. W. & Moorhead, G. (2014). Organizational behavior: Managing people and organizations, Mason, OH: South-Western.
Hadavinejad, M. & Asadzadeh, S. (2017). “Exploring the consequences of toxic organization using ISM approach”, Organizational Resources Management Researchs, 7(2), pp. 193-209. (in Persian)
Hadavinejad, M. & Kalvandi, M. (2016). “Exploring dynamics of toxic leadership’s antecedents using interpretive structural modeling (ISM)”, Organizational Behavior Studies Quarterly, 5(3), pp. 1-24. (in Persian)
Hadavinejad, M. & Rousaei, S. (2017). “The Toxic Climate of Organization: Conceptualization and Measurement”, Journal of Management Studies In Development & Evaluation, 25(3), pp. 61-80. (in Persian)
Hashemi, S. A. (2010). “A ccomparative study of the doctrine of the promised savior in Islam and Hinduism”, Dawn of Light, 9(1), pp. 117-140. (in Persian)
Higgs, M. (2009). “The good, the bad and the ugly: Leadership and narcissism”, Journal of change management, 9(2), pp. 165-178.
Laschinger, H. K. S., Wong, C. A., Cummings, G. G., & Grau, A. L. (2014). “Resonant leadership and workplace empowerment: The value of positive organizational cultures in reducing workplace incivility”, Nursing Economics, 32(1), pp. 5-18.
Lipman-Blumen, J. (2006). The allure of toxic leaders: Why we follow destructive bosses and corrupt politicians-and how we can survive them, NY: Oxford University Press.
Martinko, M. J., Harvey, P., Sikora, D., & Douglas, S. C. (2011). “Perceptions of abusive supervision: The role of subordinates' attribution styles”, The Leadership Quarterly, 22(4), pp. 751-764.
Morgan, G. (2006). Images of organization: The executive edition, Thousand Oaks, California: Sage Publication, Inc.
O'Brien, E. & Robertson, P. (2009). “Future leadership competencies: from foresight to current practice”, Journal of European Industrial Training, 33(4), pp. 371-380.
Peterson, C. (2000). “The future of optimism”, American psychologist, 55(1), pp. 44-55.
Phillips, L. D. (2015). “Empowerment and coworker response to leader tactic and organizational hope”, Emerging Leadership Journeys, 8(1), pp. 22-45.
Rafferty, A. E. & Griffin, M. A. (2004). “Dimensions of transformational leadership: Conceptual and empirical extensions”, The leadership quarterly, 15(3), pp. 329-354.
Riesenmy, K. R. (2008). “The moderating role of follower identification in the relationship between leader and follower visionary leadership”, Emerging Leadership Journeys, 1(2), pp. 62-77.
Sayyahpoor, A. (2017). “Organizational fotorism: A Grounded theory”, MSc. thesis, Vali-e-Asr University. (in Persian)
Snyder, C. R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here, NY: Free Press.
Talib, F., Rahman, Z., & Qureshi, M. N. (2011). “Analysis of interaction among the barriers to total quality management implementation using interpretive structural modeling approach”, Benchmarking: An International Journal, 18(4), pp. 563-587.
Van Dierendonck, D. (2011). “Servant leadership: A review and synthesis”, Journal of management, 37(4), pp. 1228-1261.
Williams, M. R. (2005). Leadership for leaders, London, Thorogood.
Yu, C. (2011). “The display of frustration in arguments: A multimodal analysis”, Journal of Pragmatics, 43(12), pp. 2964-2981.