شناسایی عوامل مؤثر بر رهبری فرهنگی در دانشگاه‌ها (مورد مطالعه: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

رهبری فرهنگی عمل رهبری در بخش فرهنگی است و در سالیان اخیر مورد توجه بخش‌ها و صنایع فرهنگی به‌ویژه در کشور انگلستان قرار گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر رهبری فرهنگی در دانشگاه‌ها بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق کیفی و اکتشافی، و از نظر نحوة گردآوری داده‌ها توصیفی است. جامعة آماری پژوهش همة خبرگان آشـنا بـه موضـوع پژوهش بودند، شامل مسئولان دفاتر و معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، که به روش قضاوتی و با معیار اشباع نظری داده‌ها بیست و یک نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمه‌ساختاریافته بود. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها از روش تحلیل مضـمون استفاده شد. پس از برگزاری مصاحبه‌ها و مکتوب کردن گفته‌ها، چهارده مؤلفه در سه بعد اصلی شناسایی شد. عوامل فردی شامل مؤلفه‌های شایستگی‌های شخصیتی، شایستگی‌های اخلاقی‌ـ رفتاری، شایستگی‌های تخصصی‌ـ مهارتی؛ عوامل سازمانی شامل ساختار تشکیلاتی مناسب، آموزش‌های تخصصی‌ـ مهارتی، ارزیابی و ارائة بازخورد، جذب نیروی انسانی توانمند، فرهنگ سازمانی مناسب، پشتیبانی ستادی و هماهنگی؛ و عوامل محیطی شامل عوامل سیاسی‌ـ قانونی، عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل مالی‌ـ اقتصادی، عوامل فناورانه استخراج شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abedi Jafari, H. et al. (2011). “Thematic analysis and network of themes: a simple and efficient method to explain the patterns in qualitative data”. Strategic Management Thought, 5th year, 2nd issue. (in Persian)
Adler, N. J. (2002). International dimensions of organizational behavior. 4th ed. Cincinnati, OH: South-Western College Publishing.
Ahmadi, Y. & Qaderzadeh, O. (2016). Typology of cultural values based on identity. Biannual Research Journal of Cultural and Social Development, Vol. 1, No. 1, 34-56. (in Persian)
Arts Council England (2006). Introducing the cultural leadership program. London: Arts Council England.
------------------------ (2017). Equality, Diversity and the Creative Case. a data report 2015-16.
Belfiore, E. & Bennett, O. (2008). The Social Impacts of The Arts. Basingstoke & New York: Palgrave Macmillan.
Brown, J. (2016). Exploring Cultural Leadership Ecosystems and Their Role in Urban Regeneration. Liverpool John Moores University, UK.
Chemers, M. (2002). An integrative theory of leadership. Mahwah, N.J Psychology Press.
Cultural Leadership Program (2008). Black, Asian and Minority Ethnic Leadership in the Creative and Cultural Sector.
Denzink, N. & Lincoln, Y. (1998). Strategies of Qualitative Inquiry. Thousands oaks California, sage.
Devlin, G., Carty, H., & Turner, N. (2008). Meeting the challenge: Leadership development in the cultural and creative industries. London: Cultural Leadership Program.
Dinah, J.E., Lord, R.G., Gardner, W.L., Meuser, J.D., Liden, R.C. & Hu, J. (2014). Leadership theory and Research in the new millennium: Current theoretical trends and changing perspectives. The Leadership Quarterly, Vol. 25, Iss. 1, 36-62.
Dorfman, P. W. (2004). “International and cross-cultural leadership research”. In B. J. Punnett & O. Shenkar (Eds.). Handbook for international management research (2nd ed., pp. 265–355). Ann Arbor, MI: University of Michigan.
Fazli, N. (2003). Comparative study of Iranian academic culture and British academic culture. Anthropology Letter, year 1, No. 3, 132-93. (in Persian)
Ferreira, M. (2006). Rethinking academic culture in the information age. Unpublished doctoral dissertation, McGill University, Canada.
Herskovits, M. J. (1955). Cultural anthropology. 6th ed. England: Oxford.
Hewison, R. & Holden, J. (2002). Task Force final report: an investment in the rising generation of cultural leaders is necessary, and timely. London: Clore Duffield Foundation.
Hewison, R. & Holden, J. (2011). The Cultural Leadership Handbook. Gower Applied Business Research, London.
Hewison, R. (2004). The Crisis OF Cultural Leadership in Britian. International Journal of Cultural Policy, Vol. 10, No. 2.
Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: International differences in work-related values. Beverly Hills, CA: Sage.
---------------. (1984). Culture’s consequences: International differences in work-related values. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
House, R. J., Hanges, P. J., Ruiz-Quintanilla, A. S., Dorfman, P. W., Javidan, M., Dickson, M., et al. (1999). Cultural influences on leadership and organizations: Project GLOBE. In Mobley, W. H. (Ed.). Advances in global leadership (Vol. 1, pp. 171–233). Stamford, CT: JAI Press.
Jones, H. & Jennings, N. (2010). Engaging hearts and minds: leadership and taking part. In: Kay & Venner, 2010: 24-30.
Kamali, Y. (2018). Methodology of thematic analysis and its application in political science studies. Scientific Research Quarterly of Public Policy, Vol. 4, Issue 2. (in Persian)
Kay, S. & Venner, K. eds. (2010). A cultural leadership reader. Purfleet: Creative & Cultural Skills.
Kay, S. (2010). Scratching the seven year itch: a commentary. In: Kay & Venner, 2010, 8-15.
Leicester, G. (2010). Real cultural leadership: leading the culture in a time of cultural crisis. In: Kay & Venner, 2010, 16-23.
Mittal, R. (2015). Charismatic and Transformational Leadership Styles: A Cross-Cultural Perspective. International Journal of Business and Management, Vol. 10, No. 3.
Moerer, T. & Creswell, J. (2004). Using Transcendental Henomenology to Explore The Ripple Effect In A Leadership Mentoring Program. International Journal of Qualitative Methods, 3(2).
Patel, K. & Naudin. A. (2018). Diversity and Cultural Leadership in the West Midlands. Birmingham Centre for Media and Cultural Research, Birmingham City University.
Peltoniemi, M. (2015). Cultural Industries: Product–Market Characteristics, Management Challenges and Industry Dynamics. International Journal of Management Reviews, Vol. 17, 41–68.
Polkinhorne, D.E (1989). Phenomenological research methods. in R.S valle & S. halling (eds.). existential Phenomenological Perspectives in Psychology (pp.41-60). Newyork: Plenim press.
Price, J. (2016). The discourse of cultural leadership. PhD thesis, Robert Gordon University, Aberdeen.
-----------. (2017). The construction of cultural leadership. Encats Journal Of Cultural Management & Policy, Vol. 7, Issue 1.
Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
Schwartz, S. H. (2006). Value orientations: Measurement, antecedents and consequences across nations. In Jowell, R., Roberts, C., Fitzgerald, R., & Eva, G. (Eds.), Measuring attitudes cross-nationally - lessons from the European Social Survey. London: Sage.
Soonieus, R. (2015). “Cultural Leadership” camunico annual 1, http://camunico.com.
Sutherland, L. & Gosling, J. (2010). Cultural Leadership: Mobilizing Culture from Affordances to Dwelling. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 40:1, 6-26. DOI: 10.1080/10632921003603984.
Trompenaars, F. & Hampden-Turner, C. (1997). Riding the waves of culture: Understanding cultural diversity in business. 2nd ed. London: Nicholas-Brealey.