شایعه‌سازی هدفمند و شهرت شخصی؛ آزمون نقش میانجی شبکه‌سازی سیاسی و تعدیلگر جاه‌طلبی منفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

چکیده

هدف: مطالعة حاضر با هدف بررسی تأثیر شایعه‌سازی هدفمند بر شهرت شخصی با توجه به نقش میانجی شبکه‌سازی سیاسی و تعدیلگر جاه‌طلبی منفی اجرا شده است.
روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری و تحلیل داده توصیفی از نوع میدانی‌ـ علّی است. جامعة آماری را کارکنان شاغل در استانداری ایلام و واحدهای تابعه تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی بر اساس سطح سازمانی تعداد 420 نفر به ‌عنوان نمونة تحقیق تعیین شدند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که بعد از توزیع و جمع‌آوری آن تعداد 318 پرسشنامة قابل تجزیه و تحلیل وارد محیط نرم‌افزار Smart PLS  نسخة 2 شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد شایعه‌سازی هدفمند بر شهرت شخصی و شبکه‌سازی سیاسی تأثیر معنادار و مثبت دارد. همچنین، شبکه‌سازی سیاسی اثر معنادار و مثبتی بر شهرت شخصی می‌گذارد و شایعه‌سازی هدفمند از طریق شبکه‌سازی سیاسی بر شهرت شخصی اثر غیر مستقیم و مثبت دارد. سرانجام مشخص شد جاه‌طلبی منفی اثر شایعه‌سازی هدفمند بر شهرت شخصی را افزایش می‌دهد.
نتیجه: این تحقیق، ضمن معرفی استراتژی شایعه‌سازی هدفمند در سپهر دانش مدیریت رفتار سازمانی، به مدیران وزارت کشور نسبت به این ترفند سیاسی در جهت‌ ساخت شهرت شخصی پیش‌برنده و توسعة شبکه‌های سیاسی پیرامون هشدار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آذر، عادل؛ غلام‌زاده، رسول و قنواتی، مهدی (1391). مدلسازی مسیری‌ـ ساختاری در مدیریت کاربرد نرم‌افزار Smart PLS. تهران: نگاه دانش.
آلپرت، جی. دبلیو و پستمن، لئو (1374). روان‌شناسی شایعه. مترجم: ساعد دبستانی. تهران: مرکز پژوهش و سنجش و سنجش افکار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
جهان‌دیده، مجتبی (1394). بررسی رابطة مهارت سیاسی و راهبردهای نفوذ رو به بالا بر روی موفقیت شغلی کارکنان. تهران: مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
سپهوند، رضا؛ جعفری، میثم و مهدی ویشلقی (1398). قدرت ارتباطات استراتژیک و توسعة سازمانی در شرکت‌های دولتی در گذر زمان: تحلیل نقش میانجی شبکه‌سازی سیاسی (مورد مطالعه: شرکت‌های تابعة سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران). بهبود مدیریت، 13(4)، 165 ـ 187.
شیری، اردشیر؛ یاسینی، علی و آسیه‌السادات حسینی (1397). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر نفاق در سازمان با نقش میانجی شایعه‌پراکنی در لایه‌های سازمان. مطالعات رفتار سازمانی، 7(4)، 213 ـ 244.
متاجی نیموری، فاطمه؛ جمشیدی، مینا و رضاییان، علی (1400). ارائة مدل جهت مدیریت شایعه در دانشگاه آزاد اسلامی. چشم‌انداز مدیریت دولتی، 12(3)، 15 ـ 31.
ویس‌مرادی، اکبر؛ درویش، حسن؛ رسولی، رضا و ضمناهی، محمد (1400). طراحی الگوی مفهومی مدیریت بر شایعات سازمانی در سازمان‌های دولتی (مطالعة موردی: دانشگاه پیام نور). مدیریت سازمان‌های دولتی، 9(4)، 83 ـ 102.
Abdul Manaf, M. M., Ghani, E. K., & Mohamed Jais, I. R. (2013). Gossip Has It! An in-depth Investigation of Malaysian Employees on Gossip Activities at Workplace. Canadian Social Science, 9(4), 34-44. Doi: 10.3968/j. css.1923669720130904.5789
Alamsyah, A. & Syawiluna, M. (2018). Mapping Organization Knowledge Network and Social Media Based Reputation Management. Journal of Data Science and Its Applications, 1(1), 10.21108/jdsa.2018.1.3
Azar, A., Ghollamzadeh, R., Ghanavati, M. (2012). Path-Structure Modeling in Management: Application of SmartPLS Software. Tehran: Negah Danesh. (in Persian)
Bandura, A. (1999). A social cognitive theory of personality. In L. A. Pervin & O. P. John (Eds.).
Barsukova, O. V. (2015). BAD AMBITION. Journal of Process Management – New Technologies, International, 3(4), 8-11.
Blickle, G., Schneider, P. B., Liu, Y., & Ferris, G. R. (2011). A predictive investigationof reputation as mediator of the political‐skill/ career‐success relationship. Journalof Applied Social Psychology, 41(12), 3026-3048.
Bromley, D. B. (1993). Reputation, image, and impression management. New York: John Wiley & Sons.
Brown, R. (2010). Reputation management. Business Information Review, 27(1), 56-64.
Brummelman, E., Thomaes, S., Slagt, M., Overbeek, G., de Castro, B. O., & Bushman, B. J. (2013). My child redeems my broken dreams: On parents transferring their unfulfi lled ambitionsonto their child. Plos One, 8(6), 1–4.
Cavazza, N., Pagliaro, S., & Guidetti, M. (2014). Antecedents of Concern for Personal Reputation: The Role of Group Entitativity and Fear of Social Exclusion. Basic and Applied Social Psychology, 36, 4, 365-376.
Chepkosgei Sonoi, A. (2014). Influence of Employee Personla Reputation on Career Success in Nadi Hekima Sacco Limited. Kenya: University of Eldoret.
Demirbag, O., Cide Demir, H., & Yozgat, U. (2020). Political Will, Political Skill, Network Resources and Personal Reputation: A Serial Two-Mediator Model. Akademia Leona Koźmińskiego.
Demirbağ, O., Demir, H. C., & Yozgat, U. (2021). Political Will, Political Skill, Network Resources and Personal Reputation: A Serial Two-Mediator Model. Central European Management Journal, 28(3), 26-56.
Difonzo, N. & Bordia, P. (2000). How top PR professionals handle hearsay: corporate rumors, their effects and strategies to manage them. Public relations review, 26, 173-190.
Ferris, G. R. & Judge, T. A. (1991). Personnel/human resources management: A political influence perspective. Journal of Management, 17, 447–488.
Ferris, G. R., Blass, F. R., Douglas, C., Kolodinsky, R. W., & Treadway, D. C. (2003). Personal reputation in organizations. In J. Greenburg (Ed.), Organizational behavior: The state of science (pp. 211–246). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Ferris, G. R., Treadway, D. C., Kolodinsky, R. W., Hochwarter, W. A., Kacmar, C. J., Douglas, C., et al. (2005). Development and validation of the political skill inventory. Journal of Management, 31, 126–152.
Ferris, G. R., Treadway, D. C., Perrewe, P. L., Brouer, R. L., Douglas, C., & Lux, S. (2007). Political ´ skill in organizations. Journal of Management, 33, 290–320.
Ferris, G., Perrewe, P. L., Ranft, A. L., Zinco, R., Stoner, J. S., Brouer, R. L., & Laird, M. D. (2007). Human resources reputation and effectiveness. Human Resource Management Review, 17(2), 117-130.
Fidan, T. & Hilmi Koç, M. (2020). The relationship of high school teachers‘ political skills to their career satisfaction: The mediating role of personal reputation. Journal of Educational Policy, 17(2), 247-271.
Foste, E. A. & Botero, I. C. (2012). Personal Reputation: Effects of Upward Communication on Impressions About New Employees. Management Communication Quarterly, 26(1), 48-72.
Gioia, D. A. (1989). Self-serving bias as a self-sensemaking strategy: Explicit vs. tacit impression management. In R. A. Giacalone & P. Rosenfeld (Eds.), Applied impression management: How image making affects organizations (pp. 219–234). Newbury Park, CA: Sage. Guilford Press.
Hallahan, K. (2007). Defining Strategic Communication. International Journal of strategic Communication, 1.1, 3-35.
Handbook of personality: Theory and research (2nd ed., pp. 154–196). New York: NY.
Hillman, A. J. (2005). Politicians on the board of directors: Do connections affect the bottom line?
Hirschi, A. & Spurk, D. (2021). Ambitious employees: Why and when ambition relates to performance and organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 127, 1-14.
Hirschi, A. & Spurk, D. (2021). Ambitious employees: Why and when ambition relates to performance and organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 127.
Hochwarter, W. A., Ferris, G. R., Zinco, R., & Arnell, B. (2007). Reputation as a Moderator of Political Behavior–Work OutcomesRelationships: A Two-Study Investigation With Convergent Results. Journal of Applied Psychology, 92(2), 567-576. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-214850-7.50025-5.
Judge, T. A. & Kammeyer-Mueller, J. D. (2012). On the value of aiming high: The causes and consequences of ambition. Journal of Applied Psychology, 97(4), 758–775.
Jahandideh, Mojtaba (2015). Investigating the relationship between political skill and upward influence strategies on employees' career success. Tehran: Institute for management and planning studies. (in persian)
Kapoutsis, I., Papalexandris, A., Treadway, D.C., & Bentley, J. (2018). Measuring political will inorganizations: Theoretical construct development and empirical validation. Corrigendum. Journalof Management, 44(3), 1279–1280.
Kimura, T. (2015). A review of political skill: Current research trend and directionsfor future research. International Journal of Management Reviews, 17(3), 312-332.
Kniffin, K. M. & Wilson, D. S. (2010). Evolutionary perspectives on workplace gossip: why and how gossip can serve groups. Group Organ. Manag, 35, 150–176. doi: 10.1177/1059601109360390
Kutland, N. B. & Pelled, L. H. (2000). Passing the Word: Toward a Model of Gossip and Power in the Workplace. The Academy of Management Review, 25(2), 428-439.
Kong, M. (2018). Effect of Perceived Negative Workplace Gossip on Employees’ Behaviors. Organizational Psychology, 9.
Laird, M. D., Perryman, A. A., Hochwarter, W. A., & Zinco, R. (2009). The Moderating Effects of Personal Reputation on Accountability–Strain Relationships. Journal of Occupational Health Psychology, 14(1), 70-83.
Laird, M. D., Zobja, J. J., Martinez, A. D., & Ferris, G. R. (2013). Performance and political skill in personal reputation assessments. Journal of Managerial Psychology, 28(6), 661-676.
Larimer, C., Hannagan, R., & Smith, K. (2007). Balancing ambition and gender among decision makers. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 614(1), 56–73.
Larimer, C. W., Hannagan, E., & Smith, K. B. (2007). Balancing Ambition and Gender Among Decision Makers. The Annals of The American Academy, 614, 56-73.
Marques, J. (2017). Leadership and Ambition.
Mataji Nimvari, F., Jamshidi, M., & Rezaeian, A. (2021). Presenting the model for rumor management at Islamic Azad University. Public Administration Perpective, 12(3), 15-31. (in Persian)
Michelson, G., Iterson, A., & Waddington, K. (2010). Gossip in Organizations: Contexts, Consequences, and Controversies. Group & Organization Management, 35(4).
McAndrew, F. T., Bell, E. K., & Garcia, C. M. (2007). Who do we tell and whom do we tell on? Gossip as a strategy for status enhancement. J. Appl. Soc. Psychol, 37, 1562–1577. doi: 10.1111/j.1559-1816.2007.00227.x
Ostrom, E. (2003). Toward a behavioral theory linking trust, reciprocity, and reputation. In E. Ostrom & J. Walker (Eds.), Trust and reciprocity: Interdisciplinary lessons from experimental research (pp. 19–79). New York: Russell Sage Foundation.
Rosnow, R. L. (1991). Inside Rumors: A Personal Journey. American Psychologist, 46(5), 484-496.
Song, X. & Guo, S. (2022). The Impact of Negative Workplace Gossip on Employees’ Organizational Self-Esteem in a Differential Atmosphere. Organizational Psychology, 13.
Schuler, D. A., Shi, W., Hoskisson, R. E., & Chen, T. (2017). Windfalls of emperors’ sojourns: Stockmarket reactions to Chinese firms hosting high ranking government officials. StrategicManagement Journal, 38(8), 1668–168.
Sepahvand, R., Jafary, M., & Vishlaghi, M. (2020). The Power of Strategic Communication and Organizational Development in State-Owned Companies over Time: Analysis of the Mediating Role of Political Networking (Case study: Companies Affiliated with the Industrial Development and Renovation Organization of Iran). 13(4), 165-157. (in Persian)
Shiri, A., Yasini, A., & Hoseini, AS. (2019). Investigating the Effect of Organizational Culture on Hypocrisy in Organization with the Mediating Role of Organizational Rumor n Organizational Layers. Organizational Behavior Studies Quarterly, 7(4), 213-244. (in Persian)
Spence, M. (1973). Job market signaling. Quarterly Journal of Economics, 87(3), 355–374.
Tian, Q.T., Song, Y., Kwan, H. K., & Li, X. (2018). Workplace gossip and frontline employees’ proactive Service Performance. The Service Industries Journal, 1-18.
Van Eemeren, F. H. & Houtlosser, P. (2003). Strategic Manoeuvring: William the Silent’s Apologi A Case in Point. Communication and Culture.
Veismoradi, A., Darvish, H., Rasouli, R., & Zamahani, M. (2021). Designing the Organizational Rumors Management Conceptual Model in Public Organizations (Case Study: Payame Noor University), 9(4), 83-102. (in Persian)
Waddington, K. (2021). Gossip, Organization and Work. London: Routledge.
Wolff, H.G. & Moser, K. (2009). Effects of Networking on Career Success: A Longitudinal Study. Journal of Applied Psychology, 94(1), 196-206.
Wu, C. H., Parker, S. K., Wu, L. Z., & Lee, C. (2016). When and Why People Engage in Different Forms of Proactive Behavior: Interactive Effects of Self-construals and Work Characteristics. Academy of Management Journal.
Wu, J., Balliet, D., & Van lange, P. A. M. (2016). Reputation, Gossip, and Human Cooperation. 10(6), 350-364.
Zemtsov, I. (1991). Encyclopaedia of Soviet Life. London: Routledge.
Zhang, J., Sun, P., & Qiao, K. (2020). Wining and Dining Government Officials: What Drives Political Networking in Chinese Private Ventures?. Management and Organization Review, 1-30.
Zinco, R. & Rubin, M. (2015). Personal reputation and the organization. Journal of Management & Organization, 21, 217-236. doi:10.1017/jmo.2014.76
Zinko, R., Ferris, G., Humphrey, S., Meyer, C., & Aime, F. (2012). Personal reputation in organizations: Two-study constructive replication and extension of antecedents and consequences. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 85, 156-180.